Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@07:14:37 GMT

صادرات فرش و گلیم ایرانی به ۵۷ کشور

تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۶۰۲۳

صادرات فرش و گلیم ایرانی به ۵۷ کشور

سخنگوی گمرک ایران گفت: در چهار ماه نخست سال جاری بیش از ۸۲ میلیون دلار فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادر شده که حدود نیمی از این میزان به سه کشور افغانستان، عراق و پاکستان بوده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از گمرک ایران، «سید روح اله لطیفی» با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده فرش در جهان است که پیش از تحریم‌ها، بزرگترین صادر کننده نیز محسوب می شد، اظهار داشت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۸۲ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۳۰۵ دلار برابر با ۲۰ هزار و ۸۸۶ تن فرش، گلیم و گبه به ۵۷ کشور جهان صادرشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی گمرک ایران با اشاره به اینکه تا سال ۹۷ بیش از ۳۰ درصد از فرش‌های ایران به آمریکا صادر می‌شد که این رقم در سال ۹۸ به صفر رسید،  خاطرنشان کرد: کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کویت، کنیا، عراق، پاکستان، زلاندنو، بحرین، بلژیک، قطر، تایلند، چین، فرانسه، انگلستان، افغانستان، پاکستان، هند و دانمارک از کشورهای مقصد صادرات فرش، گلیم و گبه ایرانی هستند و در این میان افغانستان با ۱۸ میلیون و هفت هزار و ۴۹۷ دلار، عراق با ۱۷ میلیون و ۴۰۶ هزار و ۵۵ دلار و پاکستان با پنج میلیون و ۴۲۱ هزار و ۳۷۳ دلار سه مقصد اصلی صادرات فرش های ایرانی بودند.  

لطیفی با اشاره به دگرگونی های فرش ایرانی در بازارهای جهانی به علت کپی از نقوش در نیم قرن اخیر که موجب کاهش رشد شتابان صادرات شده است، تصریح کرد: فرش ایرانی به علت نقوش زیبا و سحرانگیز، هم‌چنین دوام و ریزبافی و داشتن رنگ‌های طبیعی و شفاف، از گذشته، در تمام بازارهای جهانی بی‌رقیب بوده است اما در نیم قرن اخیر، سهم فرش ایران در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته و بازار صادرات، از حالت انحصاری به صورت رقابتی در آمده است.  


دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص صادرات گبه گفت: یکی از صنایع معروف کشور گبه فرش است که در این صنعت ایران تجربه بسیاری دارد و بر همین اساس در بازار داخلی و خارجی، استقبال خوبی از این تولیدات شده است.

وی با اشاره به اینکه پرزهایی بلند گبه فرش تاثیر چشمگیری بر نرمی آن دارد، گفت: بنابر اطلاع برخی کارشناسان، ژاپنی ها علاقه زیادی به این محصول دارند و گبه فرش هایی که از نقش و نگارهای حیوانات و با نخ های طبیعی و کیفیت های عالی بافته می شود و که رنگ هایی به کار رفته در گبه فرش ها با ذائقه مردم ژاپن همخوانی دارد  در ژاپن طرفدارانی دارد.

به گفته وی، فروش گبه های ایران دو تا سه برابر حصیر تاتامی ژاپن است به طوری که آمار در ۴ ماهه اول سال ۹۹ به میزان ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۸۴۲ دلار به این کشور صادرات فرش گبه صورت گرفته است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: فرش دستباف فرش صادرات صادرات فرش گبه فرش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۶۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 

جواد محمدی گفت: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او گفت: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

مدیرکل گمرک استان همدان: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

او گفت: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی در خصوص درآمد‌های گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش ۷۹ درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته بیش از یک هزار و ۶۱۳ میلیارد ریال رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • ثبت ۷.۸ میلیارد دلار صادرات صنعت فولاد کشور طی سال گذشته
  • سفیر ازبکستان: از داروسازان ایرانی استقبال می‌کنیم
  • سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان