Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجودی‌که همواره وزارت بهداشت از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید داشته اما برخی از مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در بعد نظارتی در اجرای این دستورالعمل‌ها به‌ویژه در مراکز درمانی کوتاهی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، کادر درمانی با شیوع و تداوم زنجیره ابتلای ویروس کرونا در کشور،  بیش از سایرین برای حفظ سلامت جامعه تلاش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به این‌که امکان تعطیلی شهرها با توجه به طولانی شدن وضعیت کرونایی ممکن نبود، وزارت بهداشت توصیه‌ها و پروتکل‌هایی را برای پیشگیری از ویروس کووید-19 با آغاز فعالیت کسب و کارها در سال جدید ارائه کرد.

فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک، دورکاری ادارات و سازمان‌ها و ... از جمله توصیه‌هایی است که همواره وزارت بهداشت بر آن تأکید دارد و در قالب‌های مختلف رسانه‌ای سعی دارد اهمیت این موضوعات را به مردم منتقل کند.

طبیعتاً بیان اهمیت موارد فوق در کنار نظارت و بازرسی‌های مداوم است که می‌تواند اثربخشی کامل داشته باشد در غیر این‌صورت در حد توصیه و پیشنهاد باقی خواهد ماند.

در این میان اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در درمانگاه‌ها و مراکز درمانی اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند زیرا رسالت اصلی این مراکز در درجه اول حفظ سلامت مردم است و وظیفه آنها در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دوچندان می‌کند.

در مواردی مشاهده می‌شود توصیه‌های وزارت بهداشت در خود مراکز درمانی نادیده گرفته می‌شود که تداوم این وضعیت پس از 6 ماه نشان از فقدان نظارت و ارزیابی عملکرد وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا در شرایط کرونایی است که می‌تواند بدنه اجرایی وزارت بهداشت را با انحراف مواجه کرده و مراکزی که خود به‌عنوان محور سلامت جامعه محسوب می‌شود را در نقش انتشاردهنده جدی این ویروس قرار دهد.

با وجود اهمیت موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی که باعث می‌شود ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در کنار رسانه‌ها به سطح شهر و اماکن پرتردد برود و مردم را نسبت به رعایت اصول بهداشتی در شرایط کرونایی ارشاد کند اما به‌نظر می‌رسد این تأکید برای مراکز درمانی و بهداشتی در حد حرف باقی مانده است به‌طوری‌که در مواردی مشاهده می‌شود برخی از درمانگاه‌ها که بعضاً در فضاهای کوچک مقیاس به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می‌پردازند از وقت دادن به بیماران و متقاضیان دریافت خدمات خودداری کرده و آنها را وادار به حضور و انتظار بعضاً یک‌ساعته در فضایی پرازدحام و شلوغ می‌کنند.

به عنوان مثال چند مرکز درمانی در سطح پایتخت، انجام خدمات غیر حضوری خود را متوقف کرده و رویه خدمات‌رسانی خود را الزاماً به حضور بیمار یا مراجعه‌کنندگان به مرکز خود معطوف کرده‌اند و زمانی که برخی مراجعه‌کنندگان به این موضوع اعتراض می‌کنند با پاسخ جالبی مواجه می‌شوند که به آنان گفته می‌شود برای دریافت خدمات درمانی و بهداشتی به دلیل اینکه توان نوبت‌دهی غیرحضوری را نداریم باید برای شخصاً مراجعه کرده و مجبور هستید که در صف انتظار بمانید.

قطعاً زحمات پزشکان و پرستاران در این ایام غیرقابل انکار است اما نظارت بر عملکرد مراکز درمانی خود می‌تواند به‌عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده و مکمل اقدامات اجرایی باشد کادر درمانی کشور باشد موضوعی که به‌نظر می‌رسد تا حدودی از نگاه ستاد ملی مقابله با کرونا مغفول مانده است.

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: شیوع کرونا کووید 19 فاصله گذاری اجتماعی رعایت پروتکل های بهداشتی مراکز درمانی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۷۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، محمدرضا غفاریان در آیین آغاز مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد، گفت: باتوجه به اهمیت امنیت غذایی و سفره مردم، بازرسان جهاد کشاورزی به عنوان افسران امنیت غذایی تمامی تلاش خود را در حوزه غذایی مردم انجام می‌دهند. 
وی در ادامه افزود: نظارت مستمر بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی با بهره گیری از بازرسان کارآزموده با تمام توان در سطح شهرستان یزد ادامه دارد و با هرگونه رفتار و عملکرد ناصحیح، برخورد قاطع و قانونی صورت گیرد

دیگر خبرها

  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز
  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • بهره‌مندی ۱۷۷ هزار البرزی از خدمات رایگان روانشناسی مراکز بهداشت
  • بهره‌برداری از طرح بهداشتی و درمانی در اسفراین
  • پدیده جدید و مشکوک « پاکدم » در مراکز تفریحی شهر
  • پدیده جدید و مشکوک «پاکدم» در مراکز تفریحی شهر
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • پدیده جدید و مشکوک در مراکز تفریحی شهر