Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@23:25:31 GMT

تعداد دانشجویان کشور به ۳.۵ میلیون نفر کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۸۰۱۵

تعداد دانشجویان کشور به ۳.۵ میلیون نفر کاهش یافته است

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال های گذشته تعداد دانشجویان کشور بیش از ۴.۵ میلیون نفر بود، اما با روند نزولی هم اکنون تعداد دانشجویان کشور به ۳.۵ میلیون نفر رسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ منصور غلامی یکشنبه شب در گفتوگویی تلویزیونی با عنوان "وزارت علوم چالش ها و دستاوردها" اظهارداشت: با روند کاهش تعداد دانشجویان کشور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۹۲ مجوز ایجاد هیچ دانشگاه جدیدی را صادر نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در طرح ساماندهی دانشگاه‌های کشور تعدادی از دانشگاه های غیردولتی و آزاد تعطیل شدند و این سبب شد که برای ورود به دانشگاه های دولتی فشار زیادی متحمل شویم.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اظهار امیدواری کردکه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور از سال های آینده روند پذیرش دانشجویان در سطح کشور باز هم افزایشی باشد.

غلامی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته تعداد زیادی دانشگاه در کشور ایجاد شد، گفت: در طول ۳ سال گذشته طرحی در وزارت علوم آماده شد تا این دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که فعالیت آنها ضروری نبود، ساماندهی شود.

وی بیان کرد: در سال های گذشته تعداد دانشگاه های علمی و کابردی کشور ۱۲۰۰ دانشگاه بود، اما بر اساس این طرح ۵۰۰ دانشگاه علمی و کاربردی در کشور تعطیل شدند و مابقی همچنان تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص را بر عهده دارند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت علوم تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس نیازهای جامعه است، گفت: آموزش عالی در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۳ دوره داشته است.

غلامی افزود: در دوره اول وزارت علوم در یک بازه زمانی  ۱۰ تا ۱۵ ساله نیازهای نیروی انسانی کشور را تامین کرد و در دوره دوم تا اواسط دهه ۸۰ توسعه تحقیقات در دستور کار قرار گرفت و ایران در این زمینه به رتبه قابل توجهی رسید.

وی اظهارداشت: دوره سوم از اوایل دهه ۸۰ با توسعه فناورهای جدیدی آغاز شد و با ایجاد پارک های علم وفناوری، شرکت های دانش بنیان شکل گرفت تا دانشجویان بیشتری برای ایجاد شرکت های دانش بنیان جذب مراکز آموزش عالی شوند.

وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری تاکید کرد: تمام تلاش ما دردانشگاه ها این است که دانشجویان ایرانی علم به روزی را داشته باشند و دانشجویان ایرانی بر اساس علوم روز دنیا تربیت شوند.

غلامی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته طرحی در دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی اجرا شد تا همه دانشجویان با مهارت افزایی با علوم روز دنیا آشنا شوند و با برگزاری دوره های کارگاهی بتوانند پس از مهارت اندوزی در بازار مشغول کار شوند.

وی با اشاره به ضرورت اشتغال فارغ التحصیلان در کشور یادآورشد: آمارها نشان می دهد از سال ۹۶ بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی مشغول کار شده اند و تعداد شاغلان مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۷۰ درصد و مقطع دکترا ۹۰ درصد بوده است.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: ما نگران ۴۰ درصد فارغ التحصیلان کارشناسی، ۳۰ درصد کارشناسی ارشد و ۱۰ درصد دکترای غیرشاغل که هم اکنون کاری ندارند، هستیم، ضمن اینکه بیشتر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در کشور که اشتغال بکار ندارند را زنان تشکیل می دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تعداد دانشجویان کشور تحقیقات و فناوری فارغ التحصیلان نیروی انسانی دانشگاه ها وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۸۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها تقدیر کرد.

صمد نژادابرهیمی ۵ اردیبهشت در کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاهی جوان و مورد اعتماد است و با اشاره به برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی در سال گذشته، این دانشگاه را بسیار فعال دانست و گفت: با توجه به حامیان اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها، یعنی سه وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان به اهمیت این کنفرانس و تاثیر امر موزه و موزه‌داری در فرهنگ و تاریخ پی برد.

وی با اشاره به اهمیت نقش موزه‌ها در انتقال تاریخ و جعرافیا به نسل آینده، گفت: هدف موزه‌ها صرفا بازدید از اشیاء نیست، بلکه هر عنصر حاضر در موزه دارای هویت و داستان است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه هدف تحقیق، پژوهش و ترویج این هویت است، ادامه داد: موزه صرفا گردآوری اشیا نیست، بلکه هویت بخشی است و آموزش و ترویج و پژوهش را شامل می‌شود که در حال حاضر و در این کنفرانس هر سه این عناصر درگیر هستند.

وی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وظیفه حضور در کنار میراث فرهنگی برای نگهداری و نشر تاریخ و هویت را دارد که این هویت را به ثبت یونسکو برساند تا دیگران از هویت ما استفاده نکنند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اگر چنانچه به دنبال تمدن اسلامی و گسترش آن هستیم باید اول خودمان را بشناسیم؛ چراکه نسل جدید ما بعد از انقلاب تکنولوژی با اجزا و عناصر غریبه و ناآشنا شده است.

وی ادامه داد: اگر فرهنگ و تاریخ و هویت خود را حفظ و ترویج نکنیم دچار مشکل خواهیم شد.

حسن محمدی‌ادیب مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ضمن ارائه توضیحاتی در مورد سهم تاریخی اردبیل در شکل‌گیری موزه‌های نوین و موزه‌داری گفت: موزه و موزه‌داری با تاریخی به قدمت تمدن بشری یکی از پدیده‌های اجتماعی در دنیای مدرن قلمداد می‌شود.

وی با بیان اینکه موزه به طور اعم به مکان نمایش اشیایء نفیس و گران‌قیمت گفته می‌شود، افزود: در مفهوم اخص نیز موزه یک موسسه غیرانتفاعی پژوهشی و آموزشی است که یکی از معیارهای سنجش توسعه‌یافتگی فرهنگی در نظر محققین جوامع مدنظر قرار گرفته است.

محمدی‌ادیب با تاکید بر اینکه در تاریخ موزه و موزه‌داری اولین بار از دوره قاجار و بعداً پهلوی واژه موزه در کشور ما رایج و معمول شد، گفت: بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی برمی‌گرداند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره تاریخ موزه و موزه‌داری در ایران بدون نام بردن از قدیمی‌ترین فضای نمایش و نگهداری از اشیای هنری در اردبیل صحبت کنیم، حق مطلب به نحو احسن بیان نشده است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد: بتوانیم برای میراث عظیم مجموعه شیخ صفی که امانت نسل‌های آینده در دستان ما می‌باشد نگهبان شایسته‌ای باشیم و دِین خود را نسبت به تاریخ و فرهنگ و هویت ایران و ایرانی به نحو احسن ادا کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به یاسوج سفر می کند
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • آغاز کنکور ۱۴۰۳ با رقابت داوطلبان ریاضی و انسانی
  • رقابت کنکور ۱۴۰۳ با آزمون «علوم ریاضی» و «علوم انسانی» آغاز شد
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • اقدام تاثیرگذار دانشگاه محقق اردبیلی در برگزاری کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟