Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-01@14:10:02 GMT

ترامپ ماشه را می‌کشد؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۸۲۰۰

ترامپ ماشه را می‌کشد؟

فعالسازی ماشه بدون تردید دعوایی بزرگ در شورای امنیت بوجود خواهد آورد.

به گزارش جنوب نیوز، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ نوشت:  ماشه را میتوان یکی از فرایندهای حقوقی بسیار جالب و پیچیده برجام دانست . این مکانیسم با فعال شدنش قطعنامه 2231 را باطل میکند و تمامی تحریمهای جهانی از 2006 تا 2010 را برخواهد گرداند و برجام را هم از بین می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا میتواند به دو گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استناد کند و ایران را ناقض جدی توافق اتمی درمورد کاهش مقدار غنی سازی اورانیوم و  کاهش ذخایر غنی شده آن معرفی کند.

آمریکا عضوی دائم در شورای امنیت و یکی از کشورهای حامی قطعنامه 2231 است . این قطعنامه یک سند حقوقی است و برجام یک سند سیاسی ، سندی که آمریکا از آن کنار کشید اما خود را همچنان پایبند به توافق حقوقی ( قطعنامه 2231) میداند . آمریکا هنوز نامش در قطعنامه هست !

‏ فعال شدن مکانیسم ماشه از دو طریق امکان پذیر است؛ یکی از طریق کمیسیون حل اختلاف برجام که کمی زمانبر است و دیگری از طریق شورای امنیت .آمریکا  به دلیل خروج از برجام نمیتواند از مسیر کمیسیون حل اختلاف برجام برای بازگرداندن تحریم ها استفاده کند.

 با توجه به اینکه روند طرح شکایت در کمیسیون برجام برای چکاندن ماشه به دلیل محدودیت زمانی و خروج  آمریکا از برجام به نتیجه نمیرسد ، دولت ‎ترامپ  تلاش میکند که از طریق خود قطعنامه 2231 ‎ماشه نابودی برجام و بازگشت اتوماتیک وار تحریم های شورای امنیت سازمان ملل  را بکشد. بحثی که اینجا پیش می آید این است که آیا سند برجام با قطعنامه 2231 مربوط است یا نه؟ در نامه ای که در تاریخ 20 جولای 2015 نماینده ایران به شورای امنیت نوشته ارتباط برجام و قطعنامه 2231 را نفی کرده است.

 بخشی از نامه نماینده ایران به شورای امنیت :

The Islamic Republic of Iran underlines the common understanding and clearly stated agreement of all JCPOA participants that affirms that the provisions of Security Council resolution 2231 (2015) endorsing the JCPOA do not constitute provisions of the JCPOA and can in no way impact the performance of the JCPOA.

 فعالسازی ماشه بدون تردید دعوایی بزرگ در شورای امنیت بوجود خواهد آورد. روسیه و چین باید ثابت کنند که مبنای مخالفتشان با ماشه [اینکه آمریکا عضو قطعنامه نیست و نمیتواند ماشه را فعال کند] یک مبنای رویه ای/قانونی است و از این رو آمریکا نمیتواند "قطعنامه مخالف ماشه" را وتو کند.

‏ جالب ترین نکته مکانیسم ‎ماشه این است که آمریکا بر اساس قواعد شورای امنیت در این دعواهای حقوقی از قدرت وتوی دابل (Double_Veto) برخوردار است؛ یعنی آمریکا قطعنامه مخالفت چین/روسیه با مبنای Procedural رویه ای را هم میتواند قانونی وتو کند و به این ترتیب ماشه تحریم را روی ج.ا بکشد!

 در صورت پذیرفته شدن شکایت آمریکا توسط رئیس شورای امنیت و یا دبیرکل سازمان ملل تعلیق مجدد تحریم ها به رای گذاشته خواهد شد. سوالی که اینجا پرسیده میشود این است که آیا تحریم ها همچنان معلق بماند؟ آمریکا در صورت رای مثبت بقیه آنرا وتو می‌کند و به صورت اتوماتیک وار قطعنامه 2231 و برجام نابود می‌شود.

 پس نتیجه این هست :

 ایالات متحده ماشه برجام را میکشد. با مخالفت روسیه و چین روبرو خواهد شد  زیرا از نظر این دو کشور آمریکا به دلیل خروج از برجام دیگر طبق 2231 مشارکت کننده در برجام نیست. کار به رای گیری در مورد تفسیر متن قطعنامه 2231 خواهد کشید که آیا آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده همچنان از نظر حقوقی توانایی کشیدن ماشه را دارد؟ آمریکا میتواند این رای گیری را وتو کند.  در صورت اینکه بقیه اعضای شورای امنیت نتوانند قطعنامه ای در مخالفت با عدم حقانیت آمریکا در کشیدن ماشه تصویب کنند، قطعنامه  تمدید تعلیق  از سوی رئیس دوره ای شورای امنیت (اندونزی) به رای گذاشته خواهد شد. در اینصورت آمریکا میتواند با وتوی این قطعنامه، قطعنامه 2231 و برجام را از بین برده و تمام تحریم های سازمان ملل بر ضد ایران رابرگرداند.  اگر آمریکا به هر دلیلی نتواند ماشه را فعال کند آنوقت برای اعتبارش بسیار گران تمام خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: شورای امنیت قطعنامه 2231 تحریم ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۸۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری آژانس فرانس پرس امروز سه شنبه در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) از حکم دادگاه نیویورک برای جریمه ترامپ خبر داد.

بر اساس اعلام این رسانه، دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین آمریکا در جریان محاکمه اش در نیویورک به دلیل اهانت به دادگاه ۹ هزار دلار جریمه شده است.

قاضی دادگاه نیویورک، امروز دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا را به پرداخت ۹ هزار دلار جریمه محکوم کرد و اخطار داد که تداوم نقض ممنوعیت صحبت درباره دادگاه، می‌ تواند منجر به بازداشت او شود.

بر اساس دستور قاضی «خوان مرچان» دونالد ترامپ اجازه ندارد هرگونه حمله کلامی علیه شاهدان، اعضای هیأت منصفه یا کارکنان دادگاه و نزدیکان آن‌ ها انجام دهد.

«مرچان» به ازای هر مورد نقض این دستور، هزار دلار جریمه برای ترامپ در نظر گرفت و دستور داد ۷ نوشته او که «توهین‌ آمیز» بود از شبکه اجتماعی تروث‌سوشال و وب‌ سایت کارزار تبلیغاتی او حذف شود.

قاضی مذکور هنگام صدور این حکم گفت: بدین وسیله، به متهم هشدار داده شد که دادگاه تداوم نقض آگاهانه دستورات قانونی‌ اش را نمی‌ پذیرد و اگر ضروری و مناسب بداند، بازداشت تنبیهی اعمال خواهد کرد.

نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به جعل سوابق تجاری مربوط به پرداختی در سال ۲۰۱۶ به استورمی دنیلز، ستاره سابق فیلم‌های غیراخلاقی متهم شده است.

کد خبر 6093570

دیگر خبرها

  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • بایدن: حماس تنها مانع آتش بس فوری در غزه است
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دادگاه نیویورک ترامپ را ۹۰۰۰ دلار جریمه کرد
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد