Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:20:37 GMT

تعارف‌های خانمانسوز

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۶۸۸۹۲

تعارف‌های خانمانسوز

به گزارش ایرنا، عوامل مختلفی در گسترش اعتیاد در جامعه موثر است که در این میان برخی نگرش‌های غلط  و سنت‌های نادرست که هیچ توجیه فرهنگی و علمی ندارد، زمینه بروز این آسیب را افزایش می‌دهد.

نداشتن اطلاعات صحیح و آموزش‌های اصولی و مستمر از عوامل اصلی بــه دام افتادن نوجوانان و جوانان در دام اعتیاد است که این باورها و فرهنگ‌های غلط نیز بر این دلایل دامن می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف موادمخدر در آیین عروسی و عزا، استفاده دارویی از مواد مخدر با توجه به توصیه‌های بزرگان که از قدیم از تریاک برای درمان برخی دردها از جمله دردهای عضلانی، مشکلات گوش درد بچه‌ها، جلوگیری از ناآرامی کودکان و موارد دیگر استفاده می‌شود.

استفاده از موادمخدر در بین برخی از ورزشکاران به منظور افزایش نیرو و یا در بین برخی رانندگان، دانش‌آموزان و دانشجویان در مواقع امتحان و یا کارگران برای افزایش نیروی و توان برای انجام کار و یا کاهش زمان خواب از دیگر باورهای نادرستی که زمینه ابتلا به موادمخدر را فراهم می‌کند.

هم‌اکنون عده‌ای در برخی از مناطق چهارمحال و بختیاری در آیین عروسی و یا ترحیم برای اموات، مکانی را برای استعمال مواد مخدر پیش‌بینی می‌کنند.

براساس نظر برخی از کارشناسان، بیشتر رفتارها و باورهای نادرست مصرف موادمخدر از سوی قاچاقچیان و فروشندگان موادمخدر ترویج داده شده، که این باورها وسنت‌ها زمینه ابتلا فرد به موادمخدر را گسترش می‌دهد.

یک فرد معتاد که در حال ترک کردن این بلای خانمانسوز است در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تلقین‌های نادرست و تعارف‌ها که در برخی مراسم شادی و ترحیم مرسوم است، به عنوان پایه اساس اعتیاد برخی از جوانان اشاره کرد و گفت:اولین بار مصرف مواد مخدر را در شب اول زندگی مشترک تجربه کرده است.

رضا، که پس از گذشت هفت سال مصرف موادمخدر اکنون چند هفته است ، اقدام به ترک کرده است، افزود: با توجه به توصیه‌های آشنایان و دوستان برای نخستین بار اقدام به کشیدن موارد مخدر کرده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲ فرزند دارد و زندگی مشترکش رو به تباهی رفته است، گفت: به خاطر فرزندانم و زندگی اقدام به ترک کردم.

این فرد معتاد، به آگاه سازی جوانان نسبت به عوارض مصرف مواد مخدر تاکید کرد و گفت: عوارض بد مصرف مواد مخدر از عوارض نشاط و لذت آن بیشتر است.

یکی از مسوولان مرکز ترک اعتیاد استان چهارمحال و بختیاری نیز که خودش هشت سال تجربه مصرف مواد مخدر را داشته است و هم‌اکنون ۱۸ سال است که پاک است، افزود: برخی از تعارف‌های غلط از جمله مصرف موادمخدر در آیین عروسی و ترحیم برای اموات در برخی مناطق استان جرقه اول اعتیاد را در افراد می‌زند.

علیرضا افزود: درصد بالای از افراد که به مرکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند و  تجربیات نخستین مصرف را عنوان می‌کنند همین روش‌های غلط باعث شیوع اعتیاد در آنها شده است.

به گفته وی، تعدادی از جوانان برای اینکه انگ ترسو بودن و یا دل و جرات نداشتن به آنها زده نشود و یا در رودبایستی با بقیه همسن و سالها خود و آشنایان در آیین عروسی قرار نگیرند، نخستین مصرف مواد را انجام می‌دهند و به دلیل برخی لذت‌های اولیه این مواد به مصرف مداوم آن اقدام می‌کنند.

وی گفت: برخی بانیان مجالس عروسی و ترحیم نیز برای اینکه مورد تمسخر و تحقیر شدن از طرف دیگران قرار نگیرند  بساط مواد و آتش را در آیین برپا می‌کنند.

 فرهنگ‌های و سنت‌های غلط حاکم در جامعه باید بازنگری شود 

رییس بنیاد ایران شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری که دارای دکترای تخصصی زبان و ادبیات فارسی با گرایش فولکلوریک و مردم‌شناسی است، با اشاره به برخی فرهنگ‌های و سنت‌های نادرست که در جامعه حاکم شده، گفت: باید این سنت‌ها با تلاش مردم و افراد معتمد محلی بازنگری و از بین مردم برداشته شود.

عباس قنبری افزود: یکی از سنت‌های نادرست توزیع و استعمال مواد مخدر ، سیگار، قلیان و تریاک در محافل است که از  گذشته‌های دور در آیین‌های مختلف در استان به خصوص عروسی و عزاداری برای اموات استفاده می‌شد.

وی با بیان اینکه این آیین سنتی به یک بدعت در استان تبدیل شده، افزود: در آیین پذیرای از میهمان ایرانیان بهترین‌ها را برای میهمان  فراهم می کردند در حالی‌که مصرف این مواد باعث تخریب ذهن و شخصیت افراد می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه مصرف برخی مواد از جمله مشروبات الکلی نیز که در این آیین‌ها انجام می شود، گفت: مصرف این مواد باعث می شود افراد از حالت عادی خارج شوند که این امر اهانت به میهمان است.

قنبری افزود: در فرهنگ ایرانیان هرگونه جملات و رفتارهای که باعث ناراحتی میهمان شود پرهیز می‌شود، گفت: توزیع مواد مخدر که زمینه ورود افراد به اعتیاد را فراهم می‌کند نیز نباید اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه اعتیاد به مواد مخدر یک نوع اعتیاد عقلی، فرهنگی، اجتماعی و روان شناسی است،گفت: جلوگیری از ترویج اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد.

وی به هزینه تهیه و توزیع این مواد در این آیین ها اشاره کرد و گفت: می توان این هزینه را برای خرید مواد مفید برای بدن که از تولیدات استان هم هست، از جمله خرید و توزیع بادام، گردو، خشکبار، عسل و کره محلی و پذیرایی از میهمانان هزینه کرد.

نویسنده کتاب "مهمانی در فرهنگ مردم بختیاری" به استفاده از ظرفیت کدخداها، ریش سفیدان معتمدان محلی برای نهی کردن مردم از برگزاری این سنت‌های غلط تاکید کرد و گفت: تهیه یک مرامنامه و یا لعنت نامه در خصوص مصرف مواد مخدر در عروسی و عزاداری یک راه حل برای پیشگیری از این سنت غلط است.

وی به نقش رسانه ها و فضای مجازی و همچین با نفوذان در محلات در راستای مقابله با این آسیب تاکید کرد و گفت: استفاده از تریبون‌های مختلف و به خصوص ظرفیت روحانیون درمحلات می تواند فرصتی برای مقابله با این خرده فرهنگ غلط باشد.

وی به انتشار برخی عکس‌ها در فضای مجازی که افراد در حال استعمال دخاینات و قلیان هستند انتقاد کرد و گفت: باید از انتشار این  تصاویر که یک نوع تبلغ برای مواد مخدر و مصرف مواد هستند، جلوگیری شود.

نگرش‌های غلط و ترویج مصرف مواد مخدر تهدیدی برای افزایش آمار ابتلا و توسعه مصرف مواد مخدر در جامعه است

مدیرکل امور اجتماعی استانداری چهارمحال وبختیاری گفت: استفاده از مواد مخدر به عنوان ابزاری برای پذیرای از میهمان در مراسم‌های عروسی به منظور افزایش شادی و نشاط و در آیین عزاداری برای اموات نیز به عنوان آمش بخش در برخی مناطق استان استفاده می‌شود.

شهرام مقدس افزود: نگرش‌های غلط و سنت‌های و آیین‌ها نادرست در زمینه ترویج مصرف مواد مخدر تهدیدی برای افزایش آمار ابتلا و توسعه مصرف مواد مخدر است.

وی اظهارداشت: در بسیاری موراد توصیه‌های نادرست در خصوص مصرف مواد مخدر برخی مریضی‌ها و دردها از جمله گوش درد کودکان، کاهش ناآرامی کودکان و یا برخی دردهای عضلانی در بزرگسالان مصرف مواد مخدر به خصوص تریاک و شیره توصیه می شود، که تداوم این مصرف اعتیاد روانی و بعد اعتیاد جسمی را برای فرد بوجود می‌آورد.

مقدس افزود: از گذشته تاکنون در برخی مناطق استان به خصوص مناطقی که دورهمی‌های فامیلی و دوستانه وجود دارد مصرف مواد مخدر به عنوان یک سنت و آیین سنتی است.

وی اظهارداشت: این نوع آیین بیشتر در مناطق و محیط‌های رواج دارد که ارتباط صمیمی و دوستانه بین افراد حاکم است و درمناطقی که ارتباط صمیمانه کمتر است و ارتباطات به صورت رسمی برقرار می شود این سنت کمرنگ است.

به گفته وی، آگاه سازی افراد و بیان واقعیت‌ها در خصوص اعتیاد افراد، افزایش وابستگی افراد به مصرف مواد مخدر و بیان عوارض وابستگی روحی و جسمی افراد به مواد مخدر می‌توان یک عامل پیشگیرانه در خصوص مصرف مواد مخدر با ترویج باورهای غلط باشد.

مقدس با اشاره به اینکه مصرف مواد مخدر برای یک مرتبه هم که شده عوارض روانی و روحی و وابستگی به مواد را افزایش می‌دهد، گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و آگاه سازی جامعه نسبت به تاثیرات اعتیاد می‌تواند محرکی برای از بین بردن و کمرنگ کردن این آیین‌ها و سنت‌ها نادرست در جامعه باشد.

نگرش‌های نادرست در خصوص مصرف مواد مخدر تهدیدی برای سلامت روحی و جسمی  

یک کارشناس روانشناسی بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز به برخی نگرش‌های نادرست در خصوص مصرف مواد مخدر در جامعه به عنوان یک تهدید اشاره کرد و گفت: بی توجهی مردم و ناآگاهی مردم نسبت به عوارض بعد از  مصرف و توجه به فواید و عوارض کوتاه مدت مصرف مواد مخدر به خصوص آرامش بخش و تسکین دهنده در عاملی برای گرایش مجدد برای مصرف است.

مهرداد رضاپور افزود: در جامعه امروز برخی باورهای غلط در خصوص مصرف مواد مخدر برای کاهش مشکلات پوستی، درمان دردهای عضلانی ، همچنین افزایش قدرت و توان جنسی، درمان گوش درد بچه‌ها و یا ایجاد تفریح و سرگرمی و یا پذیرای از میهمانان در برخی مراسم‌ها زمینه شیوع مصرف را افزایش می‌دهد.

وی، با تاکید بر اینکه این القائات غلط و نادرست زمینه وابستگی روحی و همچنین جسمی افراد به مصرف و گرایش به مصرف را افزایش می‌دهد اظهارداشت: برخی تفکرات غلط در زمینه مصرف و اثرات مصرف در کوتاه مدت موثر بوده اما در دراز مدت اثرات مخرب‌تری را به دنبال دارد.

این مشاوره و  مدرس دانشگاه گفت: در برخی مراسم‌ها  آیین‌هابرای احترام گذاشتن به میهمانان و انجام پذیرای خوب برای میهمان مکانی خاص را برای استعمال مواد مخدر درنظر می‌گیرند و اگر این سنت برگزار نشود نوعی بی احترامی به میهمان تلقی می‌شود.

وی، به آگاه‌سازی مردم در خصوص عوارض بلندمدت مصدف مواد مخدر و  عوارض ناشی از مصرف تاکید کرد و گفت: در برخی مواقع از مواد مخدر برای افزایش توان جسمی و جنسی استفاده می‌شود که این امر باعث تخریب جسم و ایجاد اختلال در سیستم عضلانی و عصبی فرد می‌شود.

وی به ترویج مواد مخدر در بین برخی کارگران برای افزایش توان کار و یا رانندگان برای کاهش زمان خواب اشاره کرد و گفت:با توجه به برخی مشکلات اقتصادی و تورم در جامعه این افراد برای اینکه ساعات بیشتری را کار کنند از مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وی به آگاه‌سازی در خصوص عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر، رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاکم بر جامعه که زمینه ابتلا را افزایش می‌دهد به عنوان عواملی برای کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: برخورد با برخی خرده فرهنگ‌ها می‌تواند عاملی بازدارنده در خصوص مصرف مواد مخدر باشد. 

رضاپور با تاکید بر اینکه استفاده از مواد مخدر در آیین‌های مختلف به خصوص میهمانی، عروسی و آیین عزاداری اموات یک فرهنگ غلط است، گفت: استفاده از ظرفیت و توان معتمدان محلی و بزرگان محل، عاملی برای مقابله با این خرده فرهنگ غلط است.

وی به ترویج مصرف قهوه در جلامعه به خصوص دربین جوانان به عنوان یک تفریح و سرگرمی و همچنین پذیرای اشاره کرد و گفت: وجود کافئن و کاکائو در قهوه که جزء مواد محرک هستند و به نوعی انرژی زا و هستند، نیز آسیب زا است .

نگرشهای غلط مروج مصرف مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال وبختیاری نیز گفت: برخی نگرش‌های غلط باعث ترویج مصرف مواد مخدر شده است .

سیدقدیر مرتضوی با اشاره به توزیع و مصرف مواد مخدر در برخی مراسم‌ها که به عنوان یک سنت تبدیل شده است، افزود: در این میان افرادی که مصرف مواد مخدر گرایش ندارند نیز به ناچار و برای حفظ آبرو در مراسمات خود مواد مخدر توزیع می‌کنند.

به گفته وی، این فرهنگ در یک میان یک قومیت در استان از زمان‌های گذشته رواج داشته و هم اکنون به کل استان تسری پیدا کرده است.

مرتضوی با تاکید برحذف این سنت غلط در بین مردم اظهارداشت: بیشترین ضربه این سنت غلط گریبانگیر جوانان و نوجوانان خواهد شد.

به گفته وی، جوانان و نوجوانان برای رفع کنجکاوی و یا تقلید از گروه همسالان در این مجالس حاضر می‌شوند و این امر باعث ورود این قشربه چرخه اعتیاد می‌شود.

وی از بزرگان، ریش سفیدان، متعمدان محلی و افراد با نفوذ در محلات خواست تا در این زمینه ورود پیدا کنند تا این سنت غلط کنار گذاشته شود.

مرتضوی افزود: جایگزین کردن سنت‌های خوب در این آیین ها و فرهنگسازی در این زمینه یک ضرورت است که می‌توان با این روش از گسترش بیشتر فرهنگ غلط معرف مواد در آیین ها جلوگیری کرد.

وی افزود: مواد مخدر سنتی به دلیل ساختاری که دارد و وجود مرفین و و مسکن به عنوان یک داروی تسکین دهنده درد در بین مردم رواج پیدا کرده است که مصرف این ماده در بین افراد با بیماری‌های مختلف به خصوص صعب‌العلاج تبدیل به یک نیاز شده است.

وی به وابستگی شدید روحی و جسمی افراد مصرف کننده این ماده مخدر در دراز مدت اشاره کرد و گفت: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص مصرف مواد مخدر میتواند عاملی برای کاهش و پیشگیری از مصرف مواد مخدر باشد .

برچسب‌ها مواد مخدر چهارمحال وبختیاری اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مواد مخدر چهارمحال وبختیاری اعتیاد مواد مخدر چهارمحال وبختیاری اعتیاد خصوص مصرف مواد مخدر چهارمحال و بختیاری مصرف مواد مخدر افزایش می دهد اشاره کرد و گفت تاکید کرد و گفت مصرف موادمخدر آیین عروسی برخی مراسم مواد مخدر مواد مخدر نگرش های غلط مواد مخدر برای افزایش مواد مخدر آیین ها عنوان یک سنت غلط ترویج مصرف برای اموات برای کاهش آگاه سازی فرهنگ غلط هم اکنون مراسم ها فرهنگ ها سنت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۸۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه، دستگیری ۱۰ نفر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک با تلاش ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خبر داد.

سردار مهدی حاجیان در این خصوص اظهارداشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان پس از اطلاع از اینکه اعضای دو باند توزیع مواد مخدر قصد انتقال محموله هایی را به کرمانشاه دارند، رسیدگی به موضوع را در دستورکار قرار دادند.

وی ادامه داد: ماموران با انجام کارهای اطلاعاتی و در تحقیقات گسترده خود موفق به شناسایی چهار دستگاه خودرو متعلق به قاچاقچیان دو باند مواد مخدر شده و آنها را در عملیات هایی جداگانه توقیف کردند.

حاجیان تصریح کرد: در بازرسی های انجام گرفته از خودروهای توقیفی، مجموعاً ۱۶۳ کیلوگرم تریاک کشف شد.

رئیس پلیس استان همچنین از دستگیری ۱۰ عضو باندهای قاچاق مواد مخدر خبر داد و گفت: افراد دستگیر شده پس از تشکیل پرونده برای صدور احکام لازم تحویل مراجع قضائی شدند.

وی در پایان مبارزه با پدیده قاچاق مواد مخدر را از مهمترین برنامه های پلیس کرمانشاه عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • امحای ۷۲۴ کیلوگرم مواد مخدر و روان‌گردان در کرمانشاه
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • انهدام دو باند توزیع مواد مخدر در کرمانشاه
  • کشف محموله ۸۶ کیلویی مواد مخدر در محور کاشان - قم
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • انهدام ۲ باند توزیع مواد مخدر و کشف ۱۶۳ کیلوگرم تریاک در کرمانشاه
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند