Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست «بررسی حوادث اخیر لبنان و آینده این کشور» به همت انجمن علمی روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا،  این نشست با حضور و سخنرانی نجاح محمدعلی ـ کارشناس عراقی مسائل خاورمیانه و مصیب نعیمی ـ کارشناس مسائل لبنان به صورت مجازی از طریق اسکای روم برگزار شد.

در ابتدای این نشست نجاح محمدعلی با بیان مقدمه ­ای از شرایط فعلی منطقه، جنگ قدرت فعلی در لبنان را منشعب از جنگ قدرت در منطقه ­خاورمیانه دانست و این حوادث را بخشی از طرح بزرگ آمریکا و معامله­ قرن که ترامپ بیش از چهار سال است وعده تحقق آن را داده است، دانست و بیان کرد: عراق یکی از ارکان اصلی معامله قرن بود و عدم حضور عبادی نخست وزیر سابق عراق در این طرح، ضربه بزرگی به معامله قرن زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به موضوع انفجار بندر بیروت اضافه کرد: زمینه این انفجار از حدود دو سال پیش آماده شده بود. نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۸ در سازمان ملل در اجلاس عمومی که همه ساله تشکیل می شود، نقشه به دست وعده می داد که به بیروت و لبنان حمله می ­کند و به جاهایی اشاره و ادعا می کرد حزب الله در آن موشک و اسلحه انبار کرده، در حالی که همچین چیزی وجود ندارد و همه اتفاقات اخیری که در لبنان رخ داده توطئه ای از پیش تعیین شده است.

وی همچنین درباره فرانسه و تلاش این کشور برای پررنگ کردن نقش خود در بازی لبنان بیان کرد: پاریس از ابتدا در روندهای لبنان نقش داشت. در حال حاضر به بهانه کمک به لبنان، هواپیماهای بزرگ در رفت و آمد هستند بدون اینکه لبنانی ها از محموله این هواپیماها اطلاعات دقیقی داشته باشند و بدانند که آن ها چه چیزی حمل می کنند.

نجاح محمدعلی در مورد آینده لبنان و سناریوهای محتمل این کشور گفت: بنده معتقدم اوضاع خیلی پیچیده می شود اما ما در لبنان تجربه هایی داریم و معتقدم نقشه های این ها نقش بر آب خواهد شد. رژیم صهیونیستی نیاز به جنگ بزرگ در منطقه دارد اما نه رژیم صهیونیستی و نه عربستان سعودی نمی تواند وارد یک جنگ بزرگ در منطقه شوند.

در ادامه این نشست، مصیب  نعیمی ـ کارشناس برجسته مسائل لبنان به بیان دیدگاه­ های خود درخصوص لبنان پرداخت و بیان کرد: لبنان کشور کوچکی است. مجموعه ۱۸-۱۷ طائفه ای از شیعه و سنی، مارونی، ارتدوکس و نوروزی و .... این ها جز با همزیستی نمی توانند حکومت کنند و آنجا بمانند. چون مساحت کوچک است. بیروت متشکل از همه طوایف و اعضای احزاب است لذا شاکله لبنان طوری نیست که بدون حکومت بشود آن را مدیریت کرد.

این کارشناس مسائل لبنان عنوان کرد: معمولا گروه هایی که در بعد سیاسی وابسته به هر کشوری هستند، سعی می کنند این مشکلات را با حمایت آن کشور به وجود بیاورند. هرکس بیاید هم باید دو جناح اصلی که بعد از ۲۰۰۵ تقسیم بندی شدند، یعنی جناح ۱۴ مارس و ۸ مارس که شامل همه­ گروه ها هستند را بپذیرند. قانون اساسی لبنان هم اینها را مخصوصا شیعه و سنی و مارونی را طوری به رسمیت شناخته که هر کدام از این ها اگر در دولت نباشند، خود دولت ماهیت قانونی و شرعی اش را از دست می دهد پس باید هرگونه اصلاح و ترمیم در حکومت لبنان این معیار را داشته باشد.

نعیمی اضافه کرد: حزب الله به عنوان نماینده­ یک ساختار سیاسی از قاطبه مردم لبنان در انتخابات مشخص شده است. آمریکا و هر کشور دیگر نمی تواند آن را تغییر دهد و بگوید که حزب الله باشد یا نه. سیدحسن نصرالله هم گفته بدون مشارکت همه نمی شود هیچ یک از گروه ها را اداره کرد. نه فقط بخاطر موقعیت و جایگاهی که حزب الله دارد چراکه از نظر جایگاه و مقبولیت مردمی و استراتژیک وقتی که بخشی از سرزمین لبنان را از دست داعش آزاد کرد موقعیت بسیار بالاتری هم پیدا کرد. هر دولتی هم که بیاید باید برنامه کار ارائه دهد و همه این طیف ها را مشخص کند تا همه مشارکت کنند. در کل برای آمریکا و رژیم صهیونیستی راهکاری نیست که یک ساختار جدید را برای لبنان تعریف کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۶۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از مسکو، هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در این نشست حضور دارد. روسیه که ریاست دوره‌ای گروه بریکس را در سال جاری میلادی برعهده دارد، میزبان این اجلاس است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این نشست با سخنان میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و معاون وزیر امور خارجه این کشور آغاز به کار کرد.
در ادامه این نشست، نماینده سازمان ملل متحد به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت غزه و بحران انسانی در فلسطین و نیز حملات به کارکنان سازمان ملل پرداخت.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست، مواضع جمهوری اسلامی ایران را درباره تحولات منطقه را تببین کرد.
علی باقری، تداوم کشتار مردم بیگناه فلسطین و بویژه نسل‌کشی در نوار غزه و نیز تجاوز به کشور‌های منطقه را بخشی از جنایات رژیم صهیونیستی عنوان کرد و گفت: این رژیم با نقض تمام اصول و قواعد بین‌المللی به بخش کنسولی سفارت کشورمان در دمشق حمله کرد و چند تن از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی ایران را که به دعوت رسمی کشور میزبان در دمشق حضور داشتند، به شهادت رساند.
معاون سیاسی وزیرامورخارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد در پاسخ به این تجاوز، عملیات تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی انجام داد.
باقری قبل از حضور در این نشست با میخائیل باگدانوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مورد نظر گفتگو کرد.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، معاون وزیر امور خارجه را در این نشست همراهی می‌کند.

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • بررسی مسائل و مشکلات تولیدکنندگان شهرستان فیروزکوه
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • ۳۵۷ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ در هرمزگان
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان