Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

باتوجه به این که مدتی است که بحث فروش نفت از سوی دولت در بورس انرژی داغ شده  ما پیگیر این موضوع شدیم تا بررسی کنیم در حال حاضر کدام کشور از چنین روشی بهره گرفته است.

اخبار اقتصادی- کشور چین در طول سال‌های اخیر در کنار افزایش قدرت اقتصادی خود تلاش کرده است تا اثرگذاری بیشتری بر بازار‌های جهانی داشته باشد و نمونه‌های مشابه آن‌ها را به شکل بومی توسعه دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

راه اندازی بازار بورس خرید و فروش نفت بر پایه یوآن نیز یکی از مهم‌ترین ابتکارات چین، به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت در سال‌های اخیر بوده است.

این درحالی است که پیش از این در طول دهه‌ها تنها دو بازار مهم در زمینه خرید و فروش نفت در جهان وجود داشته است که یکی از آن‌ها در ایالت تگزاس آمریکا واقع است (WTI) و دیگری در شهر لندن بریتانیا قرار دارد (برنت).

حذف دلار از مبادلات نفتی مهم‌ترین ویژگی بازار نفت چین

تفاوت اصلی بورس خرید و فروش نفت در کشور چین با دو بازار آمریکا و بریتانیا، استفاده از یوآن به منظور قیمت گذاری و خرید و فروش نفت است که اقدامی بی سابقه در طول دهه‌های اخیر محسوب می‌شود؛ چراکه از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال دلار آمریکا به عنوان تنها ارز مرجع در این زمینه مورد استفاده بوده است.

افزایش سهم بازار نفت یوان چین در مبادلات جهانی

در حال حاضر بازار نفت چین در مقایسه با دو بازار آمریکا و بریتانیا، سهم کمی از تبادلات نفتی را به خود اختصاص داده است. اما این بازار با وجود سابقه کوتاه حدود ۶ ماهه، توانسته است جایگاه خود را پیدا کند.

بازار نفت یوآن چین در ماه مارس سال جاری میلادی، حدود ۶ ماه قبل راه اندازی شد و در ۲۴ ساعت اول توانست حدود ۵ درصد از مبادلات روزانه نفت را در خود جای دهد. از آن زمان تا به حال سهم این بازار از مبادلات جهانی روندی فزاینده داشته است؛ به طوریکه در پایان ماه جولای (پس از ۴ ماه از آغاز به فعالیت) سهم این بازار از مبادلات جهانی به حدود ۱۴ درصد افزایش یافت.

این درحالیست که در مقابل سهم بازار تگزاس آمریکا از مبادلات جهانی از بازه زمانی مشابه از ۷۰ درصد به ۵۷ درصد کاهش یافته است.

بازار نفت مزیت چین در افزایش قدرت یوآن در مبادلات جهانی

کارشناسان معتقدند گرچه در طول سال‌های اخیر کشور چین توانسته است بر اعتبار واحد پولی خود در سراسر جهان بیفزاید، اما در حال حاضر یوآن قدرت رقابت با دلار آمریکا را ندارد.

با این حال به طور خاص در زمینه خرید و فروش نفت، دلایلی وجود دارد که موجب شده است اقبال بازیگران این عرصه به بورس نفت چین افزایش یابد.

یکی از دلایل این مسئله خرید گسترده نفت از سوی چین از کشور‌هایی همچون عربستان، روسیه و ایران است. در واقع شرکت‌های چینی بسیاری وجود دارند که در زمینه تجارت نفت فعالیت می‌کنند و این مسئله توانسته است به رونق خرید و فروش نفت با یوآن چین کمک کند.

بورس نفت چین فرصتی برای ایران جهت تداوم فروش نفت

از آنجایی که آمریکا نفت ایران را تحریم کرده است در چنین شرایطی چین و ایران می‌توانند مبادلات نفتی خود را در قالب بورس نفت این کشور ساماندهی کنند؛ چراکه خرید و فروش در این بازار به طور کامل از دلار آمریکا مستقل است و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانعی برای آن ایجاد کند.

از طرف دیگر اقبال ایران به بورس نفت این کشور می‌تواند به عنوان اهرمی برای توسعه فعالیت‌های این بازار شناخته شود تا دیگر کشور‌های صادرکننده همچون روسیه و عربستان نیز به طور گسترده تری وارد آن شوند.

تحریم‌های آمریکا که در نهایت ارتباط کشور‌ها به نظام تبادلات دلاری را هدف قرار می‌دهد، موجب می‌شود که روش‌های جایگزین همچون بورس نفت چین، بیش از پیش مورد استقبال کشور‌ها قرار بگیرند و حتی کشور‌هایی که درحال حاضر تحت تحریم آمریکا قرار ندارند نیز باهدف متنوع سازی روش‌های پرداخت خود، به بورس نفت چین تمایلی بیشتری پیدا کند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: بورس انرژی نفت چین آمریکا تحریم های آمریکا بورس نفت چین نفت تحریم های آمریکا بورس انرژی خرید و فروش نفت مبادلات جهانی بورس نفت چین بازار نفت حال حاضر کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران

ایتنا - کمیسیون ارتباطات فدرال بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در ایالات متحده را به دلیل فروش اطلاعات موقعیت مکانی مشتریان خود بدون رضایت، با جریمه جمعی 200 میلیون دلاری محکوم کرده است.
کمیسیون ارتباطات فدرال بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در ایالات متحده را به دلیل فروش اطلاعات موقعیت مکانی مشتریان خود بدون رضایت، با جریمه جمعی 200 میلیون دلاری محکوم کرده است. AT&T  باید 57 میلیون دلار بپردازد، در حالی که Verizon باید 47 میلیون دلار بپردازد. در همین حال، Sprint  و T-Mobile با مجموع 92 میلیون دلار جریمه روبرو هستند. این کمیسیون تحقیقات عمیقی را در مورد افشای غیرمجاز و فروش داده‌های مکان واقعی مشترکین پس از افشای فعالیت‌های آنها در سال 2018 انجام داد.

به گزارش ایتنا، جسیکا روزن وورسل، کمیسر کمیسیون ارتباطات فدرال گفت:«  شرکت‌های مخابراتی اطلاعات موقعیت مکانی بی‌درنگ را به جمع‌آورنده‌های داده فروختند، و اجازه دادند این داده‌های بسیار حساس در دست شرکت‌های ثالثا، شکارچیان و سایر موارد قرار گیرد. »

به گفته این آژانس، این طرح پس از گزارش‌های عمومی مبنی بر اینکه یک کلانتر در میسوری با استفاده از اطلاعات موقعیت مکانی که شرکتی به نام Securus از اپراتورهای بی سیم دریافت می‌کند، افراد متعددی را ردیابی می کند، آغاز شد. این شرکت خدمات ارتباطی را به مراکز اصلاح و تربیت در کشور ارائه می‌دهد.

 
در حالی که اپراتورها در نهایت فعالیت خود را متوقف کردند، آژانس گفت که آنها به مدت یک سال پس از فاش شدن این رویه و پس از اینکه به کمیسیون قول دادند فروش داده‌های مکان مشتری را متوقف خواهند کرد، به اجرای برنامه‌های خود ادامه دادند. به‌علاوه، آنها بدون تضمین‌های معقول به کار خود ادامه دادند تا اطمینان حاصل کنند که خدمات قانونی با استفاده از اطلاعات مشتریانشان، مانند کمک‌های جاده‌ای و خدمات فوریت‌های پزشکی، واقعاً رضایت کاربران را برای ردیابی مکان‌هایشان جلب می‌کنند.

این شرکت‌ها گفتند که قصد دارند جریمه‌ها را به چالش بکشند. T-Mobile که با بزرگترین جریمه به ارزش 80 میلیون دلار روبرو است و اسپرینت 12 میلیون دلار جریمه شد گفته که جریمه بیش از حد است.AT&T  گفت که این تصمیم فاقد شایستگی قانونی و واقعی است و این تصمیم شرکت‌ها را به دلیل حمایت از خدمات مکانی نجات‌بخش مجازات می‌کند.»

دیگر خبرها

  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • استقبال از «گارفیلد» در اولین هفته فروش/ یک فیلم خانوادگی
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • رشد ۵ درصدی مبادلات تجاری ایران و هند
  • جریمه 200 میلیون دلاری بزر‌گترین اپراتور بی‌سیم آمریکا به دلیل فروش اطلاعات کاربران
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است