Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی کشور که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی یک هزار و ۸۰۴ مگاوات بود، اکنون در دولت تدبیر و امید به ۱۲ هزار و ۱۸۷ مگاوات رسیده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ظرفیت نیروگاه های برق آبی کشور در ابتدای دولت یازدهم براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران که مورد بررسی خبرنگار اقتصادی ایرنا قرار گرفت ۱۰ هزار و ۲۲۶ مگاوات بود و با تلاش‌های دولت یازدهم منجر به رشد ظرفیت این بخش شد به گونه‌ای که در پایان کار دولت یازدهم و آغاز بکار دولت دوازدهم این ظرفیت به یازده هزار و ۵۷۹ مگاوات افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون و درآخرین سال دولت دوازدهم و تاکنون ظرفیت نیروگاه های برق آبی کشور به ۱۲ هزار و ۱۸۷ مگاوات رسیده است، ضمن اینکه تا سال ۱۳۹۲ و شروع بکار دولت تدبیر و امید در مجموع ۱۷۳ سد در کشور وجود داشت، اما تعداد سدهای کشور در پایان سال ۹۸ به ۲۳۴ سد افزایش یافت.

پیش از این «محمد حاج رسولی ها»مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از ثبت رکورد تولید نیروگاه‌های برق آبی درگذر از تابستان خبر داد و گفت: این واحدها ۹ درصد بیشتر از تعهد برق تولید کردند.

به گفته وی، از نیمه دوم سال گذشته تا پایان اردیبهشت امسال به ظرفیت ۱۲ هزار مگاوات و اتخاذ تصمیم‌های لازم برای آمادگی حداکثری واحدهای برق‌آبی ، موجب تولید انرژی به میزان ۱۳ میلیارد کیلووات ساعت از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد آن در حد فاصل ماه‌های خرداد ،‌تیر و مرداد رقم خورد.

حاج رسولی ها گفت: اواسط خرداد تا پایان مرداد ماه امسال و به درخواست دیسپاچینگ ملی متوسط انرژی تولید شده روزانه توسط واحدهای برق آبی کشور بالغ بر ۹۸ هزار مگاوات ساعت، باعث شد تا حدود ۹ درصد بیش از تعهد واحدهای برق‌آبی به شبکه انرژی بیشتری تولید شود.

وی توضیح داد: نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در بازه زمانی یاد شده با ثبت رکورد تولید توان همزمان به ظرفیت ۱۰ هزار و ۱۴۰ مگاوات (۳۱ خرداد ماه) و حداکثر تولید انرژی روزانه به میزان ۱۵۶ هزار و ۸۱۳ مگاوات ساعت (۸ مرداد ماه) کمک قابل ملاحظه‌ای به نیاز مصرف شبکه برق داشته‌اند، بطوریکه از ابتدای خرداد تا پایان مرداد مشارکت واحدهای برق آبی در تولید توان همزمان و استمرار تولید انرژی روزانه بترتیب ۱۳ و هشت درصد از کل تولید نیروگاههای کشور بوده واین سهم در زمان پیک شبکه برق کشور  (۳۱ تیرماه) بترتیب ۱۶ و ۱۱ درصد بود./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نیروگاه برق آبی برق دولت ظرفیت نیروگاه های برق آبی نیروگاه های برق آبی کشور واحدهای برق آبی تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات

مدیرعامل شرکت توانیر از امکان صادرات برق ایران به اروپا از طریق ترکیه با مشارکت شرکتهای بخش خصوصی فعال در بازارهای برق منطقه ای در ٨ ماه عادی سال خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: ما مرز مشترکی با اروپا نداریم، اما از طریق یک پست پیشرفته (بک تو بک) از طریق ترکیه تا 600 مگاوات امکان تبادل انرژی با اروپا وجود دارد.

وی افزود: در این خصوص پروتکل و توافقنامه ای بین شرکت مدیریت شبکه برق ایران و طرف ترکیه ای امضا شده که بر اساس آن پروتکلهای فنی تنظیم شده تا طرح شکل اجرایی به خود گرفته و  به نحو مطلوبی انجام شود. درمجموع برنامه این است که ابتدا برق به ترکیه و بعد از طریق این کشور به کشورهای اروپایی  صادر و به همین طریق از اروپا به ترکیه و سپس به ایران وارد شود.

رجبی مشهدی اضافه کرد: آن چه به لحاظ مطالعاتی بررسی شده این است که ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار تا ٣ هزار مگاوات وجود دارد، اما از طریق خطوط جدید که در برنامه های آینده مدنظر داریم، امکان تبادل برق با این کشورها تا ٥ هزار مگاوات قابل افزایش است.

وی با تاکید بر این که تبادل برق با کشورهای همجوار حتی می تواند به رفع ناترازی برق در فصل گرم سال از طریق واردات نیز کمک کند،

سخنگوی صنعت برق در همین زمینه خاطرنشان کرد: در چهار ماه گرم سال ما مشکل ناترازی برق داریم، اما در ٨ ماه باقیمانده امکان صادرات فراهم است، قطعا این تبادل برق کمک می کند که ناترازی را هم در تابستان برطرف کنیم یعنی در تابستان برق وارد کنیم و در دوره هایی که کمبود نداریم برق را صادر کنیم، پس اتفاقا تبادل و صادرات برق می تواند کمک کند که ناترازی را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت توانیر در پایان از فراهم بودن امکان صادرات برق سرمایه گذاران بخش خصوصی از مسیرهای انتقال برق موجود تا سقف 300 مگاوات (50 مگاوات به افغانستان، 50 مگاوات به پاکستان، 100 مگاوات به عراق و 100 مگاوات به ترکیه) خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذاران می توانند ٨ ماه برقشان را به این کشورها صادر  و در ٤ ماه گرم سال نیز به داخل عرضه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • باغ هنر با ۲ رویداد «امید فردا» و «تصویر یک پایان» آغاز شد
  • راه‌اندازی سه نیروگاه برق با ظرفیت ۵۸ مگاوات در صنایع بزرگ کرمانشاه
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • تولید قوی در گرو استفاده از ظرفیت مردم 
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت