Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@13:50:37 GMT

پرثوآ نمایانگر فرهنگ و آداب ایرانی

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۰۷۵۹

پرثوآ نمایانگر فرهنگ و آداب ایرانی

رییس کمیته پرثوآ گفت: پرثوآ ورزشی ایرانی و قدیمی است که نماد پهلوانی باستانی نیز در آن نمایان بوده و مبارزه‌ها در این ورزش همراه با ضرب باستانی است.

بهروز قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره مفهوم واژه پرثوآ، اظهار کرد: ورزش پرثوآ واژه باستانی ایرانی است که در کتیبه‌های داریوش استفاده شده است و به مرور زمان در فارسی امروزی به پهلوان یعنی جنگجوی با فضیلت تغییر کرده است، بر این اساس پایه گذاری این هنر طبق رزم ایرانی بنا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره حرکاتی که در این ورزش استفاده می‌شود، افزود: حرکات این ورزش شامل رقص پای ورزش باستانی، ضربات دست و پا، کشتی پهلوانی و فنون گیر و پرتاب است، اساس و پایه این ورزش به ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی باز می‌گردد که بنیان آن را ترکیبات دست و پا و فنون کشتی در بر می‌گیرد که رزم جنگجویان قدیم ایران را به اشتراک می‌گذارد.

رئیس کمیته پرثوآ با بیان اینکه اصل و اساس این ورزش ایرانی است، گفت: از سال ۱۳۷۹ این ورزش در فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۹۰ زیر مجموعه ورزش‌های همگانی شد و تا این لحظه زیر نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی انجام وظیفه می‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه پرثوآ تنها یک سبک است و روش‌های خاصی برای مبارزه دارد، خاطر نشان کرد: هنرهای فردی و نمایشی بدون سلاح یا با انواع سلاح‌ها که روش‌های تکنیکی این ورزش محسوب می‌شوند. اصل و اساس این ورزش به رزم و دفاعی که جنگجویان قدیمی داشتند باز می‌گردد.

وی ادامه داد: پرثوآ ورزشی ایرانی و قدیمی است که نماد پهلوانی باستانی نیز در آن نمایان بوده و مبارزه‌ها در این ورزش همراه با ضرب باستانی است.

رئیس کمیته پرثوآ در پاسخ به این سوال که اگر این ورزش از سوی مسئولین حمایت شود می‌تواند فرهنگ ایرانی را توسعه دهد؟ تصریح کرد: این ورزش از طرف بنیانگذار و مؤسس به طوری طراحی شده که فرهنگ و آداب ایرانی اسلامی را توسعه دهد.

قاسمی ادامه داد: این ورزش در مرحله اول احترام پهلوانی را به هنرجو آموزش می‌دهد، لباسی که برای این ورزش طراحی شده است با نماد ترنج و شبیه به لباس‌های باستانی است که در امر توسعه فرهنگ بسیار مؤثر است.

وی گفت: این ورزش در سال ۱۳۸۹ لیگ حرفه‌ای نیز در فدراسیون ورزش‌های همگانی شروع به فعالیت کرد که متأسفانه باشگاه‌های معتبر در سطح استان حمایت چندانی از این ورزش نکرده‌اند. تاکنون فدراسیون ورزش همگانی بعضی موقع ما را حمایت کرده است و بعضی وقت‌ها حمایتی صورت نگرفته است.

رئیس کیمته پرثوآ با بیان اینکه از ورزش پرثوآ درآمدی ندارم و نخواهم داشت، افزود: از این ورزش درآمدی ندارم و در کارخانه ذوب آهن مشغول به کار هستم. فعالیت در این ورزش به علاقه بر می‌گردد و مطمئن هستم که بعد از این هم درآمدی نخواهم داشت و تنها عشق و علاقه می‌تواند ما را در این ورزش حفظ کند.

کد خبر 440455

منبع: ایمنا

کلیدواژه: پرثوآ ورزش ایرانی ورزش باستانی هیئت پهلوانی و ورزش زورخانه ای شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق فدراسیون ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است

جواد بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز هفته فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، لازمه ورود ورزشکاران به این عرصه را کسب ورزیدگی فکر و اخلاقی عنوان کرد و افزود: ورزشکاران با کسب این خصیصه، همواره از روحیه و منش پهلوانی و جوانمردی برخوردار خواهند بود.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از ورزشکارانی که بعد از سپری شدن عمر قهرمانی، هنوز به عنوان یک الگو در جامعه مطرح هستند، ابتدا به ساکن در کسب اخلاق موفق بوده‌اند، اظهار کرد: یکی از اقشاری که با منش پهلوانی خود همواره به عنوان الگو در جامعه مطرح‌اند، شهدایی هستند که با برخورداری از این اخلاق و منش، قدم در راهی گذاشتند که پهلوانان نامی ایران زمین اقدام به آن کرده بودند.

این مسؤول با اشاره به اینکه ایران اسلامی با ثبت جهانی فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در سازمان یونسکو، گامی بلند در اعتلای فرهنگ جهانیان برداشت، ادامه داد: بی‌تردید فرهنگ و منش پهلوانی ریشه در تاریخ و تمدن این سرزمین داشته و ورزشکاران همواره با الگو قرار دادن این منش، در آوردگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا می‌کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با بیان اینکه هر ایرانی باید در اعتلای این فرهنگ غنی کوشا بوده و این میراث فرهنگی ناملموس را در سطوح جهانی متعالی کند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم ورزشکاران استان زنجان همانند ادوار گذشته، این منش پهلوانی را سرلوحه تلاش خود در مسابقات ورزشی قرار داده و نماینده شایسته‌ای برای ایران اسلامی باشند.

کد خبر 6089145

دیگر خبرها

  • لازمه ورود به عرصه ورزش، ورزیدگی اخلاقی است
  • زورخانه حیدر کرار بندرعباس میزبان عاشقان ورزش زورخانه‌ای
  • بزرگداشت هفته ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی در منطقه ۱۲ اصفهان
  • اسم گذاری ۱۷ شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان
  • فرهنگ پهلوانی باید در تمام عرصه‌های ورزشی تثبیت شود
  • ورزش باستانی بین آحاد جامعه ترویج شود
  • تجلیل از متولیان ورزش پهلوانی/۷ زورخانه در منطقه ۱۲
  • بازآفرینی داستانی از پهلوان ایرانی برای کودکان/ نمادی از فرهنگ پهلوانی در« پهلوان و فیل»
  • نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»