Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگر روس معتقد است که ابزار تحریم در نظام بین‌الملل کنونی تنها وسیله انحصاری برای واشنگتن نیست و به تدریج کشوری مانند چین برای اقدامات تقابلی علیه آمریکا، استفاده از آن را افزایش می‌دهد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد که ابزار ایالات متحده آمریکا به عنوان تحریم کشورها یا ایجاد محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی اثرگذاری گذشته خود را از دست داده و این موضوع ناشی از تغییر سیستم نظام بین‌الملل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه اندیشکدهِ "باشگاه مباحثه والدای" مقاله‌ای را به قلم آناستاسیا پیتاچکووا، پژوهشگر مسائل آسیا و اقیانوسیه منتشر کرده است.

پیتاچکووا در این مقاله می‌نویسد: برای زمان نسبتاً طولانی چین دریافت کننده تحریم‌ها محسوب می‌شود و ایالات متحده آمریکا علیه تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌های چینی، حتی دانشگاه‌ها، اقدامات محدودکننده انجام داده است. از سوی دیگر آمریکا کنسولگری این کشور در هوستون را بست. افزون بر برخی اظهارات مبنی بر محرومیت هنگ کنگ از امتیازات شریک تجاری ممتاز، امضای قانون برای اعمال مجازات علیه پکن به دلیل مسائلی نظیر اویغورها (سین کیانگ) و برخی موضوعات حساس دیگر مانند تایوان، دریای جنوبی چین و تبت، همواره در سطح لفاظی مقامات و آماده‌سازی پیش زمینه برای اجرای مراحل تحریم‌های بعدی احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اعمال محدودیت‌ها علیه چین تنها از جانب آمریکا نیست!

وی ادامه می‌دهد: شروع کننده این محدودیت‌ها نه تنها ایالات متحده آمریکا، بلکه برخی کشورهای دیگر نیز هستند. با توجه به گسترش درگیری مرزی با هند، ممنوعیت استفاده از 59 برنامه نرم‌افزاریِ چینی از جمله وی چت (WeChat) و تیک تاک (TikTok) اعمال شد. در اواخر ماه ژوئیه خبرهایی مبنی بر اضافه کردن 47 برنامه دیگر وجود داشت. در آینده نزدیک، افزودن بیش از 250 برنامه دیگر به این فهرست ممنوعیت نیز بررسی خواهد شد. از سوی دیگر چندین اپراتور تلفن همراه مانند اِن تی تی در ژاپن، جیو در هند، اِس کِی و کِی تی در کره جنوبی نیز اعلام کردند که از تجهیزات چینی استفاده نخواهند کرد. لیست کشورهایی که اخیراً استفاده از محصولات هوآوی را هنگام ایجاد شبکه‌های نسل پنجم ممنوع اعلام کردند نیز در حال افزایش است.

محدودیت‌های غیررسمیِ متقابل

پیتاچکووا در عین حال معتقد است که نقش چین به عنوان آغازگر اقدامات محدودکننده نیز در حال افزایش است. به طور کلی پکن ترجیح می‌دهد که مجازات‌ها را به صورت غیر رسمی اعمال کند، بنابراین از رویارویی مستقیم و آشکار جلوگیری می‌کند. این اقدامات در یک زمان محدود و در رابطه با گروه‌های خاصی از کالاها یا مناطق، به صورت نقطه‌ای اعمال می‌شوند. چین بارها محدودیت‌هایی را علیه فیلیپین و ویتنام به دلیل تشدید درگیری‌ها در دریای جنوبی چین اعمال کرده است.

کارشناس مسائل آسیا و اقیانوسیه بیان می‌کند: ممکن است این تصور ایجاد شود که چین تنها علیه کشورهای ضعیف یا همسایگان خود که از نظر جغرافیایی و اقتصادی در یک ارتباط نزدیک هستند، از تحریم استفاده می‌کند. اما این نتیجه‌گیری کاملاً درست نیست، چراکه پکن محدودیت‌هایی را برای واردات ماهی قزل آلای نروژی پس از اعطای جایزه صلح نوبل سال 2010 به مخالف سیاسی مشهور چینی به نام لیو شیائوبو، اعمال کرد.

ایجاد وضعیت سیستماتیک برای تحریم‌ها و رسمی شدن آن

در این مقاله آمده است که با توجه به افزایش مجازات‌های غیر رسمی، مجازات‌های رسمی ظاهر می‌شود. از سوی دیگر، درگیری با ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های طولانی مدت سیستماتیک را تحریک می‌کند. بدین صورت که اقدامات محدود کنندهِ متقابل چین و آمریکا مدت‌هاست که در قالب نوعی بازی تقابلی در حال گسترش است، اما ظاهراً طرفین نمی‌خواستند که مناسبات خود را بر هم بزنند، با این حال این موضوع به صورت سیستماتیک اتفاق می‌افتد. ویژگی اصلی این است که فقط یک طرف یعنی ایالات متحده به تجدید نظر اساسی در تعامل علاقه بیشتری دارد.

پیتاچکووا با توجه به خسارت ناشی از تحریم‌ها می‌نویسد: خسارت‌های ناشی از تحریم‌ها عمدتاً به صورت موقت تعریف شده‌اند و چندان قابل توجه نیست. این امر به دلیل وابستگی متقابل طرفین، محدودیت‌های عینی درباره امکان استفاده از تحریم‌ها وجود دارد. برخی مواقع، مراحل گفته شده برای اعمال محدودیت‌ها، در سطح اظهارات سیاسی باقی می‌ماند، برای نمونه پکن اعلام کرد که لیست سیاهِ متشکل از شرکت‌های آمریکایی را آماده می‌کند، اما اقدامات علیه آنها هنوز معرفی نشده است. اما برای یک دوره کوتاه مدت، کاهش در ارزش برخی شرکت‌هایی که تحت تحریم قرار گرفتند به ناچار ثبت می‌شود.

کارشناس مسائل آسیا و اقیانوسیه در پایان تاکید می‌کند: در اوضاع کنونی، خطر اصلی در وجود خسارت‌های جاری نیست، بلکه نهادینه شدن اهداف خصمانه است. در چین مؤلفه سیاسی تحریم‌ها تقریباً مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این اقدامات به طور کلی غیر رسمی و محدود به زمان هستند، اما این اقدامات به تدریج در حال تبدیل شدن به یک سیستم هستند و وضعیت آشکارتری پیدا می‌کنند. اگر فشارهای بین‌المللی بر پکن افزایش یابد، آنگاه چین مجبور خواهد شد به طرز فزاینده‌ای بر کل ابزارهای تحریم تسلط پیدا کند.

اندیشکده روسی|افزایش قدرت‌ ملی و چالش ساختارهای چندجانبه‌گرایی در بحران کرونااندیشکده روسی|آمریکا و پیمان آسمان‌های باز؛ نقض معاهده از ترس کسب اطلاعات مهم توسط روسیه؟اندیشکده روسی|آمریکا در لبه پرتگاه؛ سقوط واشنگتن در رقابت جدیداندیشکده روسی|سیستمِ ماهواره‌ای ناوبریِ چین؛ مؤلفه نوین قدرت برای رهبری فناوریِ جهانیاندیشکده روسی|مدعی حقوق بین‌الملل، دادگاه بین‌المللی کیفری را سرکوب می‌کند

انتهای پیام/

R1436/P/S8,87,1128,1414/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "چین" اخبار "روسیه" بیشتر بخوانید... اندیشکده روسی|افزایش قدرت‌ ملی و چالش ساختارهای چندجانبه‌گرایی در بحران کرونا اندیشکده روسی|آمریکا و پیمان آسمان‌های باز؛ نقض معاهده از ترس کسب اطلاعات مهم توسط روسیه؟ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... اندیشکده روسی|افزایش قدرت‌ ملی و چالش ساختارهای چندجانبه‌گرایی در بحران کرونا اندیشکده روسی|آمریکا و پیمان آسمان‌های باز؛ نقض معاهده از ترس کسب اطلاعات مهم توسط روسیه؟ واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "چین" اخبار "روسیه" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ وزیر دفاع ایران از سامانه اس۴۰۰ بازدید کرد ۲ وزیر دفاع یمن: مرحله آینده جنگ برای عربستان دردناک خواهد بود ۳ عراق|انفجار بمب در اطراف پایگاه التاجی/ زخمی‌شدن ۴ غیرنظامی در انفجار کرکوک ۴ جنوب یمن| وقوع چند انفجار در عدن ۵ شایگو: ایران شریک راهبردی روسیه است/ امیر حاتمی: روسیه نقش مهمی در منطقه و جهان دارد ۶ برگزاری تشییع جنازه برادر ترامپ در کاخ سفید بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۷ کمالوندی: مازاد آب سنگین تولیدی را صادر می‌کنیم ۸ تاکید سازمان غذا و داروی آمریکا بر استفاده از پلاسمای خون برای مقابله با کرونا مهمترین اخبار بین الملل لاوروف: تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موفق نخواهد شد یادداشت اختصاصی| دورخیز آل خلیفه برای عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل ظریف: سفر مدیرکل آژانس هیچ ارتباطی به مکانیزم ماشه ندارد لبنان| تاکید شیخ یزبک بر تمسک به گزینه مقاومت برای پیروزی بر دشمن صهیونیستی-آمریکایی مهمترین اخبار تسنیم لاوروف: تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موفق نخواهد شد گفتگوی تفصیلی با امیر روحانی| ایران قطب منطقه‌ای در تعمیر بالگردهای شرقی می‌شود/ ساخت نمونه پیشرفته‌تر بالگرد صبا لبنان| تاکید شیخ یزبک بر تمسک به گزینه مقاومت برای پیروزی بر دشمن صهیونیستی-آمریکایی اندیشکده روسی|تغییر سیستم قدرت در نظام بین‌الملل؛ تحریم آمریکا علیه چین یا بالعکس؟ سردار پور جمشیدیان خبرداد:‌افتتاح ۴۰۰ هزار طرح اجتماعی و معیشتی توسط نیروی زمینی سپاه درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار چین اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار چین اخبار روسیه اندیشکده روسی آمریکا ایالات متحده آمریکا نظام بین الملل محدودیت ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۰۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران

رسانه دولتی کره شمالی سه‌شنبه از جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران که در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل اعلام شد، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش فارس؛ خبرگزاری کِی‌سی‌ان‌اِی کره شمالی در واکنش به اعلام اخیر تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هواپیما‌های بدون سرنشین ایران، پاسخ پهپادی و موشکی تهران در پی حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولی سفارت ایران در دمشق را ناشی از حملات نظامی این رژیم خواند و افزود «ایالات متحده واقعیت‌ها را به بیراهه برد، به گونه‌ای که گویی ایران مسئول وخامت وضعیت منطقه بوده و تحریم‌های ناعادلانه اعمال کرد».

این رسانه دولتی افزود «رفتار بی‌پروای آمریکا اقدامی خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که به حاکمیت ایران تجاوز می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند اراده نیرو‌های مسلح و مردم ایران برای حفظ حاکمیت و عزت این کشور را در هم بشکند».

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌ها علیه ۱۰ بانک بزرگ روسیه را کاهش داد
  • تحمیل ضرر به کی‌اف‌سی آمریکا در مالزی برای حمایت از غزه
  • بلینکن: ناتو طرحی برای حمله به روسیه ندارد
  • خشونت پلیس فرانسه علیه دانشجویان حامی فلسطین
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران