Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-06@20:09:02 GMT

چگونه از صف‌های خرید و فروش در بورس خلاص شویم؟

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۱۳۰۰

چگونه از صف‌های خرید و فروش در بورس خلاص شویم؟

یک تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی به ارائه راهکار برای جلوگیری از تشکیل صف‌های خرید و فروش در بازار بورس پرداخت.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بورس از روز‌های اوج خود فاصله گرفته و سهامدارن بیش از یک هفته پر استرس را گذراندند به امید آن که از روز شنبه (اول شهریور) بازار اصلاح را تمام کند و به روند صعودی خود برگردد، اما این طور نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
صف‌های فروش سنگین برخی نماد‌های تاثیرگذار مانند شستا سهامداران را کلافه کرده است و عده‌ای تازه وارد که دچار شوک و از دست رفتن سرمایه خود شده اند و می‌خواهند سرمایه خود را از بازار بیرون بکشند تا بیش از این ضرر نکنند، موفق به اقدام چنین کاری نمی‌شوند و سهامشان فروش نمی‌رود.

این فقط صف‌های فروش نیستند که باعث کلافگی سهامداران شدند بلکه بسیاری از نماد‌های پرتقاضا و مناسب تشخیص داده شده توسط کارشناسان، در زمان روند صعودی بازار، دچار صف‌های خرید سنگین می‌شدند که در آن صورت، سهام عموما به حقیقی‌ها نمی‌رسید و این حقوقی‌ها بودند که با سفارش‌های سنگین سرخطی، سهم خوب را اصطلاحا جمع می‌کردند.     در همین راستا، محمود حاجی پور، استاد اقتصاد و تحلیلگر بازار سرمایه طی یادداشتی برای بازارنیوز، راهکاری برای جلوگیری از تشکیل صف‌های خرید و فروش در بورس ارائه داد که در زیر می‌خوانید:

اگر سرمایه گذار بورس بداند درصورتیکه بخواهد یک سهام را به بالاترین قیمت روز بخرد، همواره سهام برای خریدن وجود دارد و وقتی بخواهد سهمی بفروشد به پایین‌ترین قیمت روز می‌تواند بفروشد آرامش پیدا می‌کند و نه برای خریدن عجله می‌کند و نه در فروش آن. بنابراین؛ بهترین قیمت را در بهترین زمان انتخاب می‌کند.

* راهکار عملی برای ایجاد تنخواه:

سازمان بورس به مقدار سهام عرضه شده در بازار بورس برای هر سهم، تنخواه تعریف نماید؛ بنابراین مقدار تنخواه را در بالاترین مبلغ مجاز روزانه برای فروش بگذارد و همان مقدار تنخواه را در پایین‌ترین مبلغ مجاز برای خرید قرار دهد. اینکار بصورت کاملا سیستمی انجام شود. در سقف معاملات تا شخص حقیقی وجود دارد، تنخواه در اولویت دوم قرار گیرد و در کف قیمت نیز اولویت سهامدار رعایت شود.

* تاثیر تنخواه بر صف خرید و فروش

با ایجاد تنخواه برای هر نماد، در درجه اول داستان سرخط زدن برداشته می‌شود و معاملات کاملا منطقی پیش می‌رود؛ چون سرمایه گذار می‌داند همواره فروشنده و خریدار وجود دارد و در مرحله بعدی قیمت‌های پایانی تعدیل می‌شود، زیرا قیمت‌ها به کف یا سقف نمی‌چسبد و بین +۵ درصد و -۵ درصد نوسان می‌کند و پیش بینی می‌شود قیمت پایانی حداکثر ۳+ درصد رشد داشته باشد و حداکثر -۳ درصد کاهش یابد.  
* تنخواه سود می‌کند یا ضرر؟

در این سیستم مسلما تنخواه سود می‌کند؛ چراکه در پایین‌ترین قیمت می‌خرد، ولی در بالاترین قیمت می‌فروشد. تامین تنخواه در هر سهام به عهده شرکت سرمایه گذار اولیه است؛ بنابراین سود و زیان حاصل از این بخش را ماهانه یا چندماهه بین سهامداران تقسیم می‌نماید. درصورتیکه درخواست کننده سهام، یک شرکت درحدی بود که تمام سهام تنخواه مصرف شد، شرکت می‌تواند مقدار تنخواه را به بورس واگذار کرده و معادل ریالی آن را از بورس درخواست کند و از آنجاییکه شرکت‌ها تنها بخش کمی از سهام خود را وارد بورس کرده اند می‌توانند تنخواه جدیدی وارد بورس نمایند.

* تنخواه چه تفاوتی با حقوقی‌ها خواهد داشت؟

حقوقی‌ها حق دارند مانند یک حقیقی در هر قیمتی بخرند یا بفروشند و حق دارند اصلا نفروشند یا نخرند، ولی تنخواه فقط در یک نقطه می‌خرد و یک نقطه می‌فروشد و باید بخرد و بفروشد. حقوقی‌ها کماکان این اختیار حق خرید و فروش در هر دامنه را دارند و بازیگردانی آن‌ها از بین نمی‌رود، ولی جلوی سودجویی آن‌ها در صف‌ها گرفته می‌شود.

* برنامه عرضه اولیه‌ها چه می‌شود؟

از آنجاییکه عرضه اولیه‌ها در ماه‌های اولیه سود دهی بالایی دارند، می‌توان برای آن‌ها محدودیت قیمت پایانی گذاشت. این محدودیت با گذشت زمان کمتر شود و سپس برداشته شود.

*مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

مسلما هر پیشنهادی مخالفان و موافقان خود را دارد. فعالان بورسی موافق این طرح خواهند بود و حقوقی‌ها در درجه اول و بعضی از کارگزاری‌ها در درجه دوم مخالفت خواهند کرد. چون منافع حقوقی‌ها از صف‌ها بسیار زیاد است و دوست ندارند این صف‌ها جمع شوند، ولی آنچه مسلم است به نفع سهامداران حقیقی خواهد بود. برچسب ها: بورس ، محمود حاجی پور ، صف خرید ، صف فروش لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Jkf

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: بورس صف خرید صف فروش خرید و فروش صف های خرید حقوقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۱۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : پیوستن شرکت‌های کرمانشاهی به بازار بورس کشور، یک فرآیند چندین مرحله‌ای و چندین ساله است که با پیگیری‌های استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برای استان کرمانشاه به یک فرآیند با بازده زمانی کوتاه تبدیل شد و توانستیم با بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم چرا که طی ۱۵ سال گذشته هیچ شرکتی در سازمان بورس پذیرش نشده است.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، شرکت ذوب آهن بیستون به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سازمان بورس مورد پذیرش، درج نماد و معارفه قرار گرفت و تنها عرضه این شرکت باقی‌مانده که ان‌شاءالله با ارائه مجوز عرضه سهام از سازمان بورس، عرضه این سهام آغاز خواهد شد.

بهمن با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در بازار بورس، اذعان کرد: در استان کرمانشاه یک شرکت دانش‌بنیان برای بازار بورس پذیرش شده که در حال طی مراحل درج نماد هستیم و این شرکت هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ در آخرین روز‌های سال گذشته، پذیرش شرکت مانیزان در سازمان بورس صورت گرفت که از طرف سازمان این شرکت پذیرش شد و اکنون در حال رفع شروطی هستیم که فروش اوراق بهادار تهران برای این شرکت در نظر گرفته شده و پس از رفع این شروط، نماد آن درج و عرضه خواهد شد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ابراز کرد: اتفاق خوب دیگری که برای استان کرمانشاه و کشور در سال ۱۴۰۲ افتاد، این بود که اولین سهام پروژه کشور در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پذیره‌نویسی شد و این بازار برای پذیره نویسی شرکت بیواتانول کرمانشاه یا همان سوخت سبز زاگرس ایجاد شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی آن انجام شده است.

بهمن از پیگیری شرکت‌های بیشتر برای ورود به بازار بورس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول بورس شده را در بازار بورس افزایش دهیم و در این راستا در حال مذاکره و بررسی شرایط دو عدد از شرکت‌های استان برای پذیرش در بازار بورس هستیم؛ علاوه بر این یک شرکت‌پروژه دیگر را هم پیگیری می‌کنیم تا پذیره‌نویسی آن در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انجام شود.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در رابطه با تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که معمولاً واحد‌های صنعتی و تولیدی برای گسترش فعالیت و افزایش ظرفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند تسهیلات بانکی است، لذا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات بانکی محدود شده، شرکت‌ها می‌توانند با پذیرش سهام خود در بازار سرمایه و عرضه، تأمین مالی مورد نیاز خود را از بازار بورس انجام دهند و از مابقی مشوق‌های بازار سرمایه به نفع خودشان استفاده کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس بیان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله با توجه به حضور شرکت‌ها در بازار بورس و سرمایه‌گذاری، تأمین مالی لازم است که به راحتی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به تسهیلات ندارند و حتی با این امتیاز می‌توانند پروژه‌های جدیدی اجرا کرده و در فاز توسعه شرکت مشکل نداشته باشند.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در مورد آمار شرکت‌های بورسی کرمانشاه اذعان کرد: با وجود سه شرکت و سهام پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ اضافه شد، تعداد شرکت‌های بورسی استان کرمانشاه از سه به هفت شرکت افزایش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز در بازار فرابورس داریم که جمعا تعداد شرکت‌ها پروژه‌های استان در بورس و فرابورس از ۵ مورد به ۹ مورد افزایش پیدا کرد است.

بهمن با اشاره به میزان معاملات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملاتی که توسط مردم استان کرمانشاه صورت گرفته است حدودا ۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰ درصد فروش سهام و ۴۰ درصد خرید سهام بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • متقاضیان خرید خودرو بخوانند/ قیمت خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه اعلام شد + جزییات
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • فرصت سه روزه برای فروش خودرو‌های برقی وارداتی/ با کمتر از ۲ میلیارد تومان کدام خودروی برقی را می‌توان خرید؟
  • عوامل موثر بر قیمت ورق اکسین
  • بورس انرژی دسترسی نیروگاه ها به منابع مالی را سریع تر می کند
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • در تهران دیگر به ریال و تومان خانه نمی‌فروشند | بیت‌کوین بده خانه بخر! | رونمایی از پدیده عجیب خرید و فروش مسکن در تهران + جزئیات