Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@12:33:11 GMT

ارتباط سلامت قلب با سلامت چشم در افراد مبتلابه دیابت

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۱۳۶۵

ارتباط سلامت قلب با سلامت چشم در افراد مبتلابه دیابت

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند، سلامت مطلوب قلب و عروق که نشانگر شیوه زندگی سالم است، با احتمال کمتر ابتلا به بیماری‌های چشمی به‌ویژه رتینوپاتی(retinopathy) دیابتی همراه است.شبکیه رنجوری یا رتینوپاتی، اختلالی است که موجب آسیب به شبکیه چشم می‌شود.

به گزارش ساینس‌دیلی، نتایج بررسی‌ها نشان داد، به کار گرفتن، شیوه زندگی سالم برای سلامت قلب و عروق در سلامتی چشم نیز تاثیر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های این بررسی نشان داد که مداخلات برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی وعروقی می‌تواند نوعی پیشگیری از بیماری‌های چشمی باشد.

در جهان، حدود ۲.۲ میلیارد نفر از بیماری‌های چشمی رنج می‌برند که منجر به نقص بینایی یا نابینایی می‌شود و تقریبا نیمی از این موارد قابل‌پیشگیری است.

دلایل اصلی اختلال در بینایی، دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی، آب‌مروارید و گلوکوم(آب‌سیاه) است.

بسیاری از بیماری‌های چشمی در مراحل اولیه، علائم اندکی دارند و ممکن است با توجه به روش‌های درمانی در دسترس، نیاز به مراقبت پزشکی نداشته باشند.

دوک آپیا، محقق اصلی از مرکز علوم درمانی دانشگاه فناوری تگزاس اظهار کرد: مطالعات گذشته، ارتباط بین بیماری‌های چشمی، عوامل سبک زندگی فردی مانند سیگارکشیدن، چاقی و فشارخون بالا را بررسی کردند.

محققان دریافتند که این معیارهای مطلوب سلامتی قلب و عروقی به‌تنهایی موثر نیستند و ممکن است در کنار یکدیگر بتوانند اثربخش شوند.

این تحقیق نشان می‌دهد، پیروی از سبک زندگی و عادات رفتاری سالم، همگی در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

انجمن قلب امریکا این معیارهای سلامتی را با عنوان (Life's Simple Seven(LS۷ شناخته است. LSV مبتنی بر هفت عامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی است که شامل عدم استعمال سیگار، فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم، حفظ وزن طبیعی، کنترل کلسترول، فشارخون و سطح قند خون است.

رعایت موارد فوق در سبک زندگی سالم، احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، رتینوپاتی دیابتی، آب‌مروارید و گلوکوم(آب‌سیاه) ایجاد می کند.

محققان اظهار کردند: افرادی که سلامت قلب و عروق آنها مطلوب بود، در مقایسه با افرادی که سلامت نامناسبی برای قلب و عروق داشتند، ۹۷ درصد احتمال ابتلا به بیماری رتینوپاتی دیابتی را داشتند.

در این بررسی، داده‌های مرتبط با ۶118 بزرگسال ۴۰ ساله و بیشتر در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ ارزیابی شدند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان، ۵۷ سال بود که ۵۳ درصد از آنها زن بودند.

افزایش یک واحدی در نمرات LS۷ با کاهش بیماری‌های چشمی فوق همراه بود.

محققان بر این باورند که بیش از نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های چشمی و قلبی قابل‌پیشگیری است.

پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های چشمی اهمیت بسیاری دارد.

ازآنجاکه بیماری‌های قلب و عروق و بیماری‌های چشمی باهم در ارتباط هستند، محققان توصیه می‌کنند، غربالگری چشمی در بیماری‌های قلب و عروق برای بیماران انجام شود.

محققان امیدوارند که نتایج این بررسی به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های وابسته به سن، پیروی از شیوه‌های زندگی سالم را ترغیب کند و درعین‌حال، منجر به افزایش همکاری بین پزشکان قلب و عروق، اپتومتریست‌ها و چشم‌پزشکان به‌منظور پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و چشمی شود.

یافته‌های این بررسی در نشریه آمریکایی Medicine ارائه‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سلامت قلب دیابت چشم پیشگیری از بیماری بیماری های چشمی بیماری های قلب زندگی سالم قلب و عروق سلامت قلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۱۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا

رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران طی روزهای پنجم تا هفت اردیبهشت، در انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در حال برگزاری است و جمعی از برجسته‌ترین متخصصان این رشته از سراسر ایران و خارج از کشور را گرد هم آورد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، این رویداد علمی با حضور دکتر یوسف پناهی - معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر حسین فرشیدی - معاون بهداشت وزارت بهداشت، دکتر محمد رئیس زاده - رئیس سازمان نظام پزشکی کشور و همچنین دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی برگزار شد.

دکتر فریدون نوحی - رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، در سخنرانی افتتاحیه این کنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور متخصصان برجسته، به اهمیت این رویداد علمی در ارتقای سلامت قلب و عروق مردم کشور اشاره کرد.

او بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان دانست و بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری برای مقابله با این چالش بزرگ تأکید کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، در طول سه روز برگزاری کنگره، سخنرانی‌های علمی متعدد و ارائه آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی ارایه می‌شود و اساتید برجسته داخلی و خارجی با محوریت موضوعات مختلفی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و دیگر رشته های تخصصی قلب و عروق به تبادل دانش و تجربیات خود می‌پردازند.

علاوه بر سخنرانی‌ها، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوعی نیز در این کنگره تدارک دیده شده است که فرصتی برای متخصصان جهت ارتقای دانش و مهارت‌های خود در زمینه‌های مختلف قلب و عروق فراهم کرده است. بدون شک، تبادل دانش و تجربیات در این کنگره، گامی مؤثر در جهت ارتقای کیفیت خدمات درمانی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه