Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:26:43 GMT

گیلان در گیرودار رنگ هایی که با رفتارها متغیر می شود

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۱۶۹۵

گیلان در گیرودار رنگ هایی که با رفتارها متغیر می شود

با همه گیری ویروس کرونا، استان های مختلف کشور از جمله گیلان درگیر این ویروس و بیماری کووید ۱۹ شدند، اکنون در هفتمین ماه ورود این مهمان ناخوانده به استان های مختلف کشور هستیم و استان ما طی این مدت شرایط مختلفی را با نوسانات زیاد تجربه کرده است.

 اسفندماه سال گذشته و اوایل فروردین امسال اوج بیماری کرونا در استان بود، روزهای سختی که بسیاری از هم استانی هایمان را از دست دادیم و بسیاری با این بیماری دست و پنجه نرم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گیلان دومین استان درگیر ویروس کرونا بود در اوج بیماری که هفته ها و ماههای نخست بود روزهای غافلگیر کننده و بسیار دشواری را از نظر این بیماری پشت سر گذاشت غافلگیرانه از آن جهت که یکباره چنان خودی نشان داد که در عرض چندین روز موجی از بیمار روانه بیمارستان ها شدند تا آنجا که خدمات دهی به سایر بیماران متوقف و همه تمرکز حوزه بهداشت و درمان با همه تنگناها و کمبود بر بیماران مبتلا و مشکوک به کووید ۱۰ قرار گرفت.  

چنانکه به گفته استاندار گیلان به دلیل ناشناخته بودن این بیماری و عدم استفاده از ماسک و بی توجهی به رعایت فاصله اجتماعی و قبل از آن برگزاری انتخابات که در جریان جلسات انتخاباتی رفت و آمد زیادی بود درکمتر از ۱۰ روز از  سوم تا ۱۳ اسفند تعداد بستری های کرونایی در استان به حدود دو هزار نفر رسید.

کمبود تجهیزات و کادر پرستاری از یک طرف و ناشناخته بودن این بیماری از طرفی دیگر کار را برای همه سخت کرده بود و همه توان استان به شدت درگیر مقابله با کرونا و اقدامات پیشگیرانه شد.

بیماری کرونا چنان سریع و وسیع پیشروی کرد که در طی چند روز رنگ شهرهای مختلف استان قرمز شد، با قرمز شدن وضعیت گیلان کار روز به روز سخت تر شد تمامی بیمارستان های دولتی و تخت های بیمارستان های خصوصی برای بستری مبتلایان اختصاص یافت و ۳۰ بیمارستان بزرگ و کوچک استان.

در آن ایام سخت و طاقت فرسا همه با همدلی و همکاری کنار یکدیگر ماندند، کادر پرستاری و درمانی بیماران را تنها نگذاشتند با وجود کمبود تجهیزات پزشکی و اقلام حفاظت فردی کنار آنها ماندند تمام همت شان را برای بهبودی بیماران به کار بستند و چیزی کم نذاشتند.

ضمن آنکه دولت هم با همه محدودیت ها و تنگناهای اعتباری آنچه در توان داشت برای مدیریت این شرایط به استان کمک کرد چنانکه در همین مدت ۳۰۰ میلیارد تومان به حوزه بهداشت و درمان استان اعتبار تخصیص داده و دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در تخصیص سریع این منابع اعتباری همراهی بسیاری نمود کمکی که در زمان و موقعیت خود بسیار موثر بود.

آن روزهای سخت در کنار همه بدی هایش و از دست دادن های عزیزان،  جلوه ای متفاوت از همدلی ها و همراهی ها بود.  

روزهایی که بر اساس آمارها فقط ۲۵ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و غیره در استان شهید راه خدمت شدند و بسیاری نیز به بیماری کرونا مبتلا شدند اما این نیروها مقاوم در خط مقدم مقابله با کرونا ایستادند و مسئولان هم با آنچه می توانستند برای کمک آنان آمدند و مردم هم با رعایت دستورالعمل ها و در خانه ماندن در کنار حضور خیرانه در تامین برخی نیازهای بیمارستانی آنها را تنها نگذاشتند.

با همکاری مردم در رعایت توصیه های پیشگیرانه و تغییر رفتارهای مردمی، رنگ قرمز بیماری در گیلان رفته رفته به زرد تبدیل شد و به تدریج بعد از حدود ۲ ماه شیوع کرونا در این استان تا حدی کنترل شد.

گیلان در اردیبهشت، خرداد و اوایل تیرماه همچنان در وضعیت زرد بیماری قرار داشت اما این شرایط پایدار نماند و از اواخر تیرماه برخی از شهرهای این استان بار دیگر قرمز شد، سفرهای غیرضرور هموطنان به گیلان و دردساز بودن این سفرها و غفلت مسافران و برخی از مردم استان در رعایت توصیه های بهداشتی را می توان از دلایل تبدل شدن رنگ زرد و شرایط هشداری استان به قرمز دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان مرداد ماه امسال در مصاحبه ای گفته بود، در تعطیلات اخیر شاهد صف طولانی خودروها در ورودی های گیلان بوده ایم که با توجه به شرایط ویروس کرونا و هشدارها برای خودداری از سفرهای غیرضروری این وضعیت جای تاسف دارد.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اینکه رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان گیلان را افزایش داده است، اظهار داشت: مردم باید کمک کنند در غیر اینصورت ما شاهد بستری بیشتر بیماران و از دست دادن عزیزانمان در بیمارستان ها خواهیم بود.

رعایت توصیه های بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، شستن دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی و استفاده از ماسک از تاکیدات متخصصان بیماری های عفونی و مسئولان بهداشتی - درمانی برای پیشگیری از انتشار ویروس کروناست و مرتب به توجه و عمل به این موارد توصیه می کنند.

با اطلاع رسانی های گسترده و سختگیری ها در رعایت پروتکل های بهداشتی و همکاری مردم طی روزهای اخیر بار دیگر وضعیت گیلان به لحاظ بیماری کرونا تغییر یافت، در مجموع وضعیت گیلان از قرمز تغییر یافته و اکنون در شرایط هشداری قرار دارد که به شدت شکننده و ناپایدار است و تعطیلات پیش رو خود یک عامل جدی نگرانی برای مسئولان است، چون به گفته آنان بعد از هر تعطیلات شاهد اوجگیری بیماری و آمار مبتلایان در استان هستیم.

ارتباط مستقیم تغییر رنگ بیماری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی

وضعیت قرمز، زرد و سفید بیماری کرونا طی شش ماه گذشته تاکنون نشان می دهد که تغییر این رنگ ها به توجه و رعایت مردم به پروتکل های بهداشتی ارتباط مستقیم دارد، هر زمان که تجمعات را کاهش دادیم، رفت و آمدها و سفرها انجام نشد و استفاده از ماسک و رپرعایت فاصله اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، رنگ های زرد و سفید بیشتر نمایان شد اما عدم رعایت این موارد موجب رخ نمایی رنگ قرمز شد.

استاندار گیلان می گوید: باید بسیار مراقب باشیم که دوباره ویروس کرونا اوج نگیرد در این رابطه نباید از تعطیلات پیش رو غافل شویم، اگر رفت و آمدها به روال عادی انجام شود، دستورالعمل ها رعایت نشود وضعیت شهرستان ها دوباره قرمز خواهد شد.

ارسلان زارع اظهار داشت: کاهش تعداد مبتلایان و بستری های ما در بیمارستان های گیلان به معنی کاهش بار بیماری در استان نیست لذا نباید غفلت کنیم، فراز و فرودهایی که اتفاق می افتد وابسته به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است.

استاندار گیلان با بیان اینکه فراز و نشیب هایی که در ارتباط با بیماری کرونا اتفاق می افتد وابسته به رعایت دستورالعمل های بهداشتی است،  افزود: اینکه گفته می شود به گیلان و سایر نقاط سفر نکنید به همین علت است.

به گفته وی، مسافرت ها، دید و بازدیدها و رفت و آمد افراد در محیط های شلوغ، رعایت نکردن توصیه های بهداشتی در مورد استفاده از ماسک و شست و شوی مکرر دستها قطعا نتیجه ای نامیمون در بر خواهد داشت.

با توجه به فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و تعطیلات پیش رو بی توجهی مردم به توصیه ها و سفرهای غیرضرور برای گیلان نگران کننده است و مسئولان بارها و بارها از هموطنان خواسته اند با توجه به اینکه شرایط برای سفر مهیا نیست به این استان سفرنکنند، سفرهای غیرضرور اوج گیری بیماری را به همراه دارد.

مسئولان بهداشتی همواره از مردم درخواست می کنند تا سه رفتار مهم و اصلی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و ابتلا به این بیماری را جدی گرفته و نسبت به رعایت آنها اهتمام داشته باشند.

استفاده از ماسک یکی از این رفتارها است، تاکید می شود تا در فضای سرپوشیده حتما از ماسک استفاده کنند، رعایت فاصله فیزیکی و شستن دست ها با آب و صابون و مایع دستشویی هم ضرورت دیگر در پیشگیری از کروناست.

معاون بهداشتی دانشگاه و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز می گوید: از وضعیت قرمزی بیماری کرونا در این استان نسبت به هفته های گذشته اندکی کاسته شده است اما هم اینک بیش از ۳۵۰ بیمار بستری در بیمارستان های استان داریم.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود: اگر همکاری مردم به همین نسبت که طی سه هفته گذشته در رعایت توصیه های بهداشتی اهتمام داشتند، ادامه یابد، به سمت بهتر شدن خواهیم رفت.

وی با اشاره به ماه محرم و فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار داشت: همه ما عاشق امام حسین (ع) هستیم و به مراسم عزادارای احترام می گذاریم اما عزاداران با رعایت پروتکل های بهداشتی باید چنان عمل کنند که یک عده سودجو نتوانند از این مراسم امتیاز منفی به ما بدهند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکنون ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۰ هزار و ۶۴۳ نفر رسیده است.

از روز شنبه اول تا یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۸۲ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۵۸ هزار و ۹۰۵ نفر رسید.

برچسب‌ها رشت ویروس کرونا گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت ویروس کرونا گیلان رشت ویروس کرونا گیلان پروتکل های بهداشتی توصیه های بهداشتی رعایت توصیه استفاده از ماسک دستورالعمل ها بیماری کرونا بیمارستان ها ویروس کرونا قرمز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۱۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ سازی در سبک زندگی و تغذیه سالم نیاز ضروری امروز است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی بعد از ظهر چهارشنبه در آئین چهارمین سالگرد و جشن کاشت حلزون شنوایی در رشت اظهار کرد: گیلان در حوزه فرزند آوری شرایط مناسبی ندارد و باید در این بخش نسبت به ترویج فرزند آوری تلاش بیشتری صورت گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه سبک زندگی و تغذیه ناسالم از تهدیدات جدی جامعه امروز است، گفت: گیلان در بیماری فشار خون و دیابت جزو استان‌های نخست کشور است.

به گفته عباسی کاهش آمار بیماری‌های شایع در گیلان با تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه سبک زندگی سالم علاوه بر پیشگیری از انواع بیماری‌ها، بر سلامت روح و روان انسان تأثیر بسزایی دارد، افزود: فرهنگ سازی در سبک زندگی و تغذیه سالم نیاز ضرورتمند جامعه امروز است.

استاندار گیلان با اشاره به این استان در حوزه بهداشت و درمان دارای عقب‌ماندگی هایی است، گفت: اجرای مصوبات مربوط به دور نخست سفر رئیس جمهور به استان و بیمارستان جنرال رشت باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

عباسی، پیشرفت‌های کشور در بخش‌های مختلف از جمله پزشکی را مثبت برشمرد و اضافه کرد: کاشت حلزون شنوایی از موفقیت‌های حوزه پزشکی است که گیلان نیز با تیم پزشکی توانمند در این بخش موفق است.

کد خبر 6100626

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های فاضلاب رشت با قراردادی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان
  • فرهنگ سازی در سبک زندگی و تغذیه سالم نیاز ضروری امروز است
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • ضرورت هم‌افزایی تمام ارگان‌ها برای رفع مشکلات کشتارگاه اراک
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • ساماندهی بهداشتی اسکله‌های صیادی و محصولات شیلاتی استان بوشهر
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل