Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  فراکسیون انقلاب که فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم است، اعضای شورای مرکزی خود را شناخت. بر اساس اساسنامه، شورای مرکزی، رئیس فراکسیون را انتخاب می‌کند. و به نظر می‌رسد این فراکسیون در دست یکی از ۴ چهره کلیدی مجلس یازدهم باشد؛ اولی محمد باقر قالیباف که با حمایت فراکسیون، در صدر مجلس نشسته است؛ دومی مرتضی آقاتهرانی که طیف پایداری را پشت سر خود می‌بیند اما تا کنون خودش و گروهش هیچ بهره‌ای از مجلس نبرده‌اند و حالا آخرین امیدشان ریاست فراکسیون انقلاب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوم حمیدرضا حاجی بابایی که در مجلس دهم ریاست فراکسیون اصولگرایان را بر عهده داشت و چهارم علیرضا زاکانی که ابتدای مجلس، نامزد ریاست فراکسیون انقلاب شده بود. افراد دیگری مثل میرسلیم و نیکزاد، اساسا تمایلی برای حضور در این موقعیت نداشته‌اند.

بر اساس آئین‌نامه فراکسیون انقلاب، نیازی به عضویت ریاست فراکسیون در شورای مرکزی نیست. همین است که آقاتهرانی و قالیباف نامزد عضویت در شورای مرکزی نشدند. خبر‌های حاشیه‌ای حاکی از آن است که زاکانی برای عضویت در شورای مرکزی نامزد شده، اما حواشی اخیر انتصابات او موجب شده رای بسیار پایینی به دست بیاورد.

۶۰ نفر برای همه!

شورای مرکزی فراکسیون انقلاب ۶۱ نفر است تا رضایت همه گروه‌های اصولگرای مجلس و حتی خارج مجلس را به دست بیاورد. با این همه شایعات حاکی از آن است که باز هم اختلاف بین آن‌ها وجود دارد. ظاهرا اختلاف به این خاطر بوده که محسن پیرهادی (نزدیک به قالیباف) و مالک شریعتی (نزدیک به زاکانی) رای کافی برای حضور در شورای مرکزی فراکسیون را نداشته‌اند.

در میان روحانیون حاضر در شورای مرکزی اسامی آشنایی وجود دارد؛ محمدرضا میر تاج الدینی تبریز آذربایجان شرقی، احد آزادی‌خواه ملایر همدان، موسی احمدی از بوشهر، نصرالله پژمان‌فر مشهد، مجید نصیرایی فردوس خراسان جنوبی، سید محمد موحد کهگلویه روحانیون حاضر در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب هستند. با این حال نمی‌توان از جای خالی اسامی نمایندگانی مثل نبویان، تقوی، سلمان ذاکر، مجتبی ذوالنوری، حسین جلالی و ... به راحتی گذشت.

در مجلس جوان انقلابی یازدهم، فراکسیون انقلاب چند چهره سرشناس هم دارد که اکثرا سابقه وزارت در دولت احمدی نژاد را داشتند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس و نماینده مشهد، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده اردبیل، رضا تقی‌پور (تهران) عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و نایب رئیس مجلس مجلس دهم، شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد احمدی نژاد از تنکابن مازندران، محمد مهدی زاهدی از کرمان و البته حمیدرضا حاجی‌بابایی از همدان.

بیشتر بخوانید: دستورهای دقیقه نودی/ قالیباف چگونه رییس مجلس تک‌فراکسیونی شد؟

زنان و سهم چند درصدی

به گزارش رویداد۲۴ در مجلس اصولگرایان، زنان سهم چندانی ندارند. البته در شهر‌های بزرگ برای رقابت با لیست اصلاح‌طلبان چند زن در فهرست‌های انتخاباتی قرار گرفتند. در شورای مرکزی فراکسیون، اما حضور زنان کمرنگ‌تر از صحن است. فاطمه محمد بیگی (قزوین) فاطمه رحمانی (مشهد) زهره الهیان و سمیه رفیعی (تهران) الهام آزاد (نائین اصفهان) و معصومه پاشایی (مرند آذربایجان شرقی) سهمیه ده درصدی زنان در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی هستند. گرچه درصد زنان در مجلس از ده درصد خیلی کمتر است.

نمایندگان کلانشهر‌ها

مجلس در سال‌های اخیر بیشتر برای نمایندگان شهر‌های بزرگ محل فعالیت سیاسی بوده و نمایندگان شهر‌های کوچک، بیشتر به دنبال مطالبات محلی بودند. از جمع نمایندگان شهر‌های بزرگ، احمد نادری، مجتبی‌رضاخواه، محسن دهنوی و مجتبی‌توانگر (تهران) محمدرضا پورابراهیمی (کرمان) علیرضا منادی سفیدان و محمد حسین فرهنگی (تبریز) امیرحسین بانکی‌پور (اصفهان) و جعفر قادری (شیراز) نماینده‌های اثرگذار فراکسیون انقلاب هستند.

محروم‌ترین استان بدون نماینده

از ۳۱ استان کشور، سی استان در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب اسلامی نماینده دارند. تنها استان ایلام است که نماینده‌ای در این فراکسیون ندارد. سهم استان آذربایجان شرقی در شورای مرکزی فراکسیون انقلاب نیز قابل توجه است. در جدول زیر ترکیب استانی فراکسیون را ببینید.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 فراکسیون انقلاب مجلس یازدهم شورای مرکزی فراکسیون انقلاب ریاست فراکسیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است

عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس گفت: تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ضروری است و به همین دلیل باید با هم جلسات کاری مشترک داشته باشیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فداحسین مالکی؛ عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قدمت فرهنگ و تمدن کشورمان اشاره کرد و گفت: فرهنگ و تمدن ایران به بلندای تاریخ است و به همین دلیل همواره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مورد توجه کشور‌های عضو اکو و دیگر کشور‌ها در اروپا و آمریکای لاتین قرار می‌گیرد.

وی افزود: با وجود اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هنوز به چهل سالگی خود نرسیده، اما این رویداد ارزشمند مورد توجه دنیا گرفته و لازم است با توجه به اهمیتش نگرش جدیدی نسبت به برگزاری آن داشته باشیم. در حال حاضر شرایط حاکم بر منطقه خاورمیانه و جهان با شرایطی که در گذشته برقرار بود، متفاوت است.

مالکی چتر معادلات سیاسی را بر فعالیت حوزه‌های فرهنگی گسترده دانست و ادامه داد: دیپلماسی فرهنگی کشور ما بی‌تأثیر از معادلات سیاسی فعلی دنیا نیست. لازم است مسئولان فرهنگی کشورمان با در نظر گرفتن ملاحظات سیاسی جهانی و یارگیری کشور‌ها به شناسایی نخبگان فرهنگی دیگر کشور‌ها در تعاملات دیپلماسی فرهنگی مبادرت داشته باشند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال اهل فرهنگ، ادب و جامعه نخبگانی دیگر کشور‌ها به فرهنگ و ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: من سابق بر این سفیر ایران در برخی از کشور‌ها بودم، دقیقاً می‌دانم میزان علاقه‌مندی مردم و نخبگان دیگر کشور‌ها با فرهنگ و آثار مکتوب ایرانی قابل توجه است. این علاقه‌مندی در حوزه کتاب‌های تاریخی و ادبی که جایگاهی در وحدت میان کشور‌ها دارد، بیشتر است.

مالکی ادامه داد: برخی از کتاب‌های مرتبط با شخصیت شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم دکتر شریعتی در بسیاری از کشور‌ها همواره مورد توجه بوده است. شعرا و عرفای نامدار ایرانی، چون حافظ، سعدی و فردوسی تا دیگر بزرگان فرهنگ و ادب کشور توجه به فرهنگ ایران را در دنیا افزایش داده‌اند. معتقدم دیپلماسی فرهنگی می‌تواند توازن‌بخش دیپلماسی سیاسی و اقتصادی باشد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونق بخش دیپلماسی فرهنگی ایران است

وی دیپلماسی فرهنگی را بسترساز روابط چند وجهی میان کشور‌ها خواند و گفت: نمایشگاه کتاب و به طور کلی صنعت نشر می‌تواند دیپلماسی فرهنگی را توسعه دهد. با عرضه کتب ایرانی و تبادل آن میان دوستداران کتاب در دیگر کشور‌ها می‌توان ارتباطات را رونق داد. ممکن است از منظر سیاسی با برخی از کشور‌ها روابط مستحکمی نداشته باشیم، اما از دید فرهنگی جوامع راه خود را طی می‌کنند. چرا که ملاحظات سیاسی به طور معمول مقطعی است.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی از دیپلماسی فرهنگی به عنوان امری تاریخی، یاد کرد و افزود: نمی‌توان مبانی فرهنگی نظیر زبان فارسی را از شبه قاره، پاکستان و افغانستان حذف کرد. شاهد هستیم که در موضوع هویت برخی از شاعران ایران در میان کشور‌ها بحث وجود دارد، نظیر مولانا که ترکیه و افغانستان ادعا دارند مولوی به آن‌ها تعلق دارد و این موارد شیرینی فرهنگ است؛ بنابراین لازم است به دیپلماسی فرهنگی از مسیر کتاب توجه بسیاری داشته باشیم.

لزوم توسعه فعالیت رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها

مالکی در بخش دیگری از این گفتگو به اهمیت و نقش رایزنان فرهنگی ایران در دیگر کشور‌ها در توسعه دیپلماسی فرهنگی پرداخت و ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به رایزنان فرهنگی توجه بیشتری داشته باشد و تنگنا‌های مالی این حوزه را مرتع سازد. به طور حتم باید در حوزه اکو وابسته‌های فرهنگی خود را مستقر کنیم. در بسیاری از کشور‌ها لازم است فعالیت خوب فرهنگی داشته باشیم؛ در این صورت نمایشگاه‌های فرهنگی نظیر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بهترین شکل مورد توجه جهانیان قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس تأکید داریم که باید دولت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزنان فرهنگی ایران را به خوبی فعال کنند.

این عضو فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: انتخاب یک کشور به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران یک اقدام پُرفایده است و لازم است در طول سال این فعالیت‌ها در مورد کشور‌ها برقرار باشد و تنوع همکاری با کشور‌ها از منظر فرهنگ و تبادلات فرهنگی و ادبی را در نظر گرفته شود. خوب است کشور‌های مختلف در تعاملات فرهنگی مورد توجه باشند.

وی افزود: وابسته‌های فرهنگی کشورمان طبق رسالت ذاتی خود به طور مستمر و موثر می‌توانند تعاملات فرهنگی ایران را به دیگر کشور‌ها در طول سال پیگیری کنند. از این طریق نتایج مورد نظر و مطلوب حاصل خواهد شد.

مالکی از آمادگی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فراکسیون دیپلماسی فرهنگی برای افزایش تعاملات فرهنگی ایران با دیگر کشور‌ها خبر داد و گفت: لازم است مدیران نمایشگاه کتاب و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فعالیت‌های دیپلماسی فرهنگی نیاز‌ها و کاستی‌های خود را از نمایندگان پیگیری کنند تا اگر حمایت‌های بودجه‌ای مورد نیاز است، در بودجه ریزی سنواتی لحاظ شود. فراکسیون دیپلماسی فرهنگی آمادگی دارد تا در جلسه‌ای مشترک میزبان متولیان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل نمایشگاه کتاب و یا در ساختمان مجلس شورای اسلامی باشد تا از ظرفیت مجلس به درستی استفاده شود. اهمیت تبادلات در این است که پیشنهادات فراکسیون‌ها نیز به قانون تبدیل می‌شود.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • از «سید محمد مولوی» چه می‌دانیم/از آموزش و پرورش تا بهارستان
  • جنگ بر سر صندلی «شماره یک»؛ همه در برابر قالیباف!
  • مصوبات ساماندهی اجاره‌بها/ تعیین محدوده افزایش
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی
  • عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • ۲ وزیر احمدی نژاد رقیب قالیباف شدند /ذوالنوری هم وارد گود شد /اولین گزینه نایب رئیسی مجلس مشخص شد