Web Analytics Made Easy - Statcounter

دارا بودن یک دستگاه ماموگرافی در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعه کنندگان نیست چرا که اینک به بیماران دو شهر شیروان و فاروج خدمات ارائه می دهد.

خبرگزاری شبستان-شیروان، هم اینک زنان دو شهر شیروان و فاروج در خراسان شمالی که بیش از نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند از داشتن دستگاه ماموگرافی محروم هستند و دارا بودن یک دستگاه در بیمارستان امام خمینی (ره) شیروان پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعه کنندگان نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سلامت بانوان یکی از اولویت‌های مهم جامعه است چرا که نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند که این امر نیازمند ارتقای خدمات درمانی مطلوب تر و گسترده تر است. این در صورتی است که طی سالیان اخیر شاهد افزایش سرطان سینه در کشور بوده ایم که همین موضوع نگرانی و ترس بانوان را بیشتر و سلامت آنان را مورد توجه تر قرار داده که برای تشخیص زودتر مراجعه می کنند تا نکات لازم را رعایت و پیشگیری های لازم صورت گیرد.

 

بیمارستان شیروان که تا چند سال گذشته از دارا بودن حتی یک دستگاه ماموگرافی محروم بود پس از رایزنی های فراوان مسئولان بالاخره صاحب یک دستگاه شد ولی گویا دستگاه تشخیص ماموگرافی که دولتی است به دلیل تعداد بالای مراجعه کنندگان و کمبود این دستگاه به بیماران با تاخیر نوبت می دهد.

 

با توجه به ترس از موضوع سرطان سینه و دلهره و استرس حاکم در بانوانی که در خود علائمی احساس کرده و با این موضوع مواجه می شوند ترجیح می دهند برای تشخیص سریع بیماری خود به بخش خصوصی مرکز استان مراجعه کنند که علاوه بر بعد مسافت، هزینه های هنگفتی را در بردارد.

 

یکی از بیمارانی که برای تشخیص ماموگرافی به بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان مراجعه کرده می گوید: با توجه به احساس یک توده در زیر سینه خود و دستور به پزشک که تشخیص وی انجام ماموگرافی بود مراجعه کردم که متاسفانه می گویند باید اسمم در لیست نوشته شود و یک ماه بعد نوبت داده می شود.

 

«هدی کاظمی» که بسیار برای این موضوع دچار استرس و نگرانی شده است، گفت: با توجه به درد ناحیه سینه و تشخیص و درمان زودهنگام آن متاسفانه مسئولان بیمارستان در انجام نوبت دهی بسیار تعلل و با تاخیر نوبت می دهند.

 

وی با بیان اینکه پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است هر چه زودتر انجام ماموگرافی برای مریض صورت گیرد، افزود: بسیاری از بیماران توان پرداخت هزینه دولتی و مسافت طولانی راه بجنورد را ندارند که مسئولان باید شرایط بیمار را در نظر داشته باشند.

 

یکی دیگر از بیمارانی که 35 سال سن دارد و دکتر برای وی ماموگرافی نوشته است، بیان کرد: وقتی دفترچه را به مسئول مربوطه تحویل دادم در پاسخم جواب داد ماموگرافی برای افراد زیر 40 سال انجام نمی دهیم و برای نوبت باید در صف بوده و خود تماس خواهند گرفت.

 

«مرضیه کدخدایی» با ابراز گلایه از این موضوع گفت: با توجه به اینکه دکتر بنده بنا به دردی که داشتم و تشخیص وی بوده است ولی مسئولان آنجا حرف دیگری می زنند و می گویند اشعه ماموگرافی برای جوانان و زیر 40 سال خوب نیست و اجازه نداریم انجام دهیم.

 

وی افزود: این در صورتی است که وقتی به کلینیک آزاد بجنورد و با هزینه چندین برابر نسبت به بیمارستان شیروان مراجعه کردم بدون هیچ گونه نوبتی ماموگرافی انجام گرفت و جواب آن پس از سه ساعت آماده شد.

 

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی باید تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با اقدامات و برنامه‌های متناسب به بیماران مواجه با این موضوع خدمات دهی درمانی با روند مطلوب ارائه دهد چرا که مبحث سرطان علاوه بر اهمیت آن برای بیماران و خانواده‌های آنان، یکی از دغدغه‌های جدی خانواده ها است.

 

یک پزشک در این خصوص با بیان این مطلب که بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه مسئول تداوم نسل و تربیت فرزندان هستند، تصریح کرد: توجه به سلامتی این قشر مهم  جامعه، جایگاهی ویژه در سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت بهداشت دارد.

 

«وی که حاضر به ذکر نام خود نیست» در ادامه سخنان خود به مطالبی همچون توجه ویژه به ارجاع بیماران سرطانی و ارائه خدمات مناسب و تاثیرگذار در حوزه سلامت آنان، تشکیل تیم هایی از پزشکان و متخصصان مربوط به انواع سرطان ها و ارائه خدمات هدفمندتر به این بیماران برای روستاها و مناطق محروم اشاره کرد و خواستار توجه جدی‌تر به سلامت قشر بانوان به ویژه بیماران سرطانی در شهرستان و استان شد.

 

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ترس از بیماری سرطان یکی از مشکلات جامعه محسوب می شود که این موضوع باعث شده تا خانواده ها کمتر مراجعه کنند و به همین منظور غربالگری زیادی از سوی بیمار انجام نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه سرطان پستان و سرطان کولورکتال از جمله سرطان هایی است که در طرح غربالگری قرار گرفته است، افزود: برای غربالگری سرطان پستان بانوان باید از سن ۳۵ سالگی به مراکز درمانی مراجعه کرده و آزمایشاتی رو انجام دهند تا از ابتلای آن جلو گیری شود.

 

این پزشک با بیان اینکه هر جلسه ماموگرافی ۵ تا ۱۰ دقیقه به طول می انجامد، یادآور شد: توضیحات کافی توسط تکنیسین ماموگرافی و آگاهی زنان نسبت به هدف انجام ماموگرافی موجب کاهش درد در آن ها می شود.

 

 وی تصریح کرد: تشخیص سرطان سینه در زنان جوان دشوار است چراکه بافت سینه بسیار متراکمی دارند و از طریق تصویربرداری به خوبی این بیماری قابل تشخیص نیست.

 

وی عنوان کرد: سلامت بانوان یکی از اولویت‌های ما است و غربالگری به این مهمی توسط امکانات و تجهیزات باید صورت گیرد.

 

 

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماموگرافی بیماران بیمارستان دستگاه ماموگرافی یک دستگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۳۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی

به گزارش خبرآنلاین، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که یک آزمایش انجام شده توسط ابزار هوش مصنوعی روی یک قطره خون خشک شده می‌تواند سه نوع سرطان مرگبار را تشخیص دهد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: محققان چینی دریافتند این ابزار می‌تواند سرطان روده، معده و پانکراس را در عرض چند دقیقه شناسایی کند.

به نوشته روزنامه سان، این مطالعه که در نشریه «نیچر ساستینبیلیتی» (Nature Sustainability) منتشر شده ، به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه یک آزمایش جدید می‌تواند با استفاده از عملکردهای خون خشک شده سه بیماری مرگبار را غربالگری کند. در این آزمایش از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی در خون استفاده می‌شود.

محققان شرکت کننده در این مطالعه تخمین می زنند که اگر این آزمایش‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته انجام شود، نسبت موارد سرطان روده تشخیص داده نشده می تواند از ۸۴ به ۲۹ درصد کاهش یابد.

این محققان اعلام کردند این آزمایش با استفاده از توانایی هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاهش موارد تشخیص داده نشده سرطان در کشورهای کمتر توسعه یافته در سراسر جهان تا ۵۵ درصد کمک کند. رومین وانگ، نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان نرخ بالایی از عدم تشخیص بیماری سرطان را تجربه می‌کنند. این نیاز به ابزارهای تشخیصی را نشان می‌دهد که دقت و مقرون به صرفه بودن را افزایش دهد. رویکرد ما امکان تشخیص سرطان های متعدد را در عرض چند دقیقه با هزینه مقرون به صرفه می‌دهد.

اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود، نرخ بقای بیماران بسیار بیشتر خواهد بود، به همین دلیل محققان دائما به دنبال بهبود روش‌های آزمایش این بیماری هستند. اکثر آزمایش‌های خون فعلی برای این بیماری‌ها از خون مایع برای شناسایی نشانگرهای سرطان استفاده می‌کنند که به اندازه کافی برای تشخیص هر یک از سرطان‌های روده، معده و پانکراس به صورت جداگانه قدرتمند نیستند. دکتر چائویوان کوانگ، از کالج پزشکی آلبرت انیشتین، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: استفاده از خون خشک شده می‌تواند بازی را تغییردهد.

او گفت که خون خشک شده را می توان با هزینه بسیار کمتر و با تجهیزات بسیار ساده‌تر جمع‌آوری، ذخیره و حمل کرد. دکتر کوانگ به لایو ساینس گفت: این می‌تواند به در دسترس بودن آزمایش‌های تشخیص زودهنگام سرطان در سراسر جهان کمک کند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899356

دیگر خبرها

  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!​
  • جت ۷۲ نفره پاسخگوی نیاز صنعت هوایی ایران نیست!
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • (ویدئو) این ربات سرطان ریه را تشخیص می‌دهد
  • عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور با موفقیت انجام شد
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی
  • تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه