Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@23:44:01 GMT

رکورد شکنی فروش طلا در ترکیه

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۳۶۷۸

رکورد شکنی فروش طلا در ترکیه

به گزارش بلومبرگ، «حسن یوسل» رییس انجمن تولیدکنندگان طلای ترکیه در گفت‌وگویی تاکید کرد که انتظار می‌رود تولیدات طلا در سال جاری توسط یکی از بزرگ‌ترین خریداران فلز زرد در جهان با افزایش ۱۶ درصدی به ۴۴ تن برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبنا، براساس مقررات تصویب شده در سال ۲۰۱۷، بانک مرکزی ترکیه برای خرید طلای تولیدی این کشور به بالاترین قیمت ممکن بازار، حق اختیار معامله را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزش ذخایر بانک مرکزی ترکیه در هفته منتهی به ۷ آگوست، به بالاترین مبلغ تاریخ رسید و سپس یک هفته بعد با افت ۵درصدی مواجه شد که این نیز بزرگ‌ترین ریزش آن طی پنج ماه قبل از آن بود.

یوسل با اشاره به اینکه روند قیمتی طلا در سال جاری بدون تغییر باقی خواهد ماند، گفت: از زمان تغییر قوانین، بانک مرکزی (ترکیه) همواره تنها خریدار ما بوده است.

ارزش ذخایر طلای بانک مرکزی ترکیه حتی با وجود افت ذخایر ارزی این نهاد و رسیدن به پایین ترین سطح ۱۵ سال اخیر، افزایش یافت.

مردم ترکیه عمده مصرف کننده این کامودیتی (طلا) بوده و از آن به عنوان هدیه‌ای سنتی در جشن های عروسی و سایر رویدادها استفاده می کنند؛ همچنین تاجران بازار بزرگ استانبول به طور معمول از طلا برای پرداخت اجاره استفاده می‌کنند.

این موضوع تقاضای داخلی را حدود در ۲۵ سال اخیر روی ۱۶۰ تن نگه داشته و انتظار می‌رود مصرف کنندگان امسال نیز ۱۵۰ تن طلا بخرند.

براساس اعلام شواری جهانی طلا، بانک مرکزی ترکیه که در آنکارا واقع شده است، تا پایان ژوئن ۸۵۳ تن طلا ذخیره داشت. اگرچه این رقم همچنان از کشورهایی همچون آمریکا و آلمان فاصله زیادی دارد اما رگولاتور پولی ترکیه در سال جاری عمده خریدار طلا بوده و ۱۷۰ تن به ذخایر خود افزوده است. ترکیه از حیث تقاضای مصرف کننده نیز در رده پنجم جهان جای دارد.

 در این زمینه بخوانید:

نوسان شدید قیمت طلا در راه است کاهش خرید طلا در هند

جهش قیمت جهانی طلا باعث افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران به تولید طلا شده است. صنعت تولید طلا در ترکیه در سه دهه اخیر ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری را در زمینه اکتشاف جذب کرده است.

پربیننده ترین قیمت دلار ۳ شهریور ماه ۱۳۹۹ قیمت دلار نوسان شدید قیمت طلا در راه است پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در آینده نزدیک/ بازگشت ارز‌های صادراتی سرعت گرفت آخرین قیمت سکه در بازار (۱۳۹۹/۶/۲)

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولیدکنندگان طلای روند قیمتی طلا ترکیه طلا قیمت طلا اقتصاد ترکیه بازار جهانی طلا بانک مرکزی ترکیه طلای استانبول قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بانک مرکزی ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۳۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟

به گزارش خبرآنلاین ،در روزهای اخیر آمارهای ضدونقیضی از نرخ تورم در برخی رسانه‌ها منتشر شده که بسیاری از مردم و حتی کارشناسان اقتصادی را دچار سردرگمی کرده است. حواشی مربوط به آمارهای تورم پس از آن آغاز شد که یکی از رسانه‌ها با استناد به جدول شاخص تاخیر تادیه دین بانک مرکزی، از رسیدن نرخ تورم سال ۱۴۰۲ به ۵۲.۳ درصد و شکستن رکورد ۸۰ ساله این نرخ خبر داد. پس از آن بود که بانک مرکزی با تکذیب این ادعا، و تاکید بر اینکه استناد به شاخص تاخیر تادیه دین برای محاسبه نرخ تورم نادرست است، اعلام کرد: «تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به فروردین ۱۴۰۲ به میزان ۲۷.۷ درصد کاهش پیدا کرده و به سطح کمتر از میانه کانال ۳۰ درصد رسیده است.»

تجارت نیوز در خبری نوشت:حالا در جدیدترین قسمت از سریال آمارهای ضدونقیض نرخ تورم، یکی از خبرگزاری‌های وابسته به دولت اعلام کرده اطلاعات دریافتی خبرنگار این خبرگزاری نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به در فروردین سال جاری حدود ۳۴ درصد محاسبه شده است.

استناد به آمارهای انتخابی

به نظر می‌رسد ریشه این سرگیجه آماری در چیزی جز شفاف نبودن آمارهای نرخ تورم و ناهماهنگی‌های بسیار در انتشار آن نباشد. اولین نکته‌ای که باید دراین‌باره در نظر گرفت این است که طبق قانون، انتشار آمارهای تورم در حیطه وظایف مرکز آمار ایران است. با وجود این، بانک مرکزی ایران نیز همواره این نرخ را محاسبه می‌کند و بعضاً در اختیار مسئولان اقتصادی و حتی خبرگزاری‌های نزدیک به دولت قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، معمولاً آمارهایی که گه‌گاه از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شوند اختلاف بسیاری با داده‌های مرکز آمار دارند. از همین روی، تجربه نشان داده مسئولان در ارائه گزارش‌های خود همواره به آماری اتکا کرده‌اند که وضعیت را بهتر نشان می‌دهد.

چرا آمار نرخ تورم بانک مرکزی منتشر نمی‌شود؟

دیگر موضوع جالب توجه این است که اگر محاسبات نرخ تورم را بانک مرکزی انجام می‌دهد، چرا داده‌های این محاسبات به طور مداوم و عمومی منتشر نمی‌شود تا بساط گمانه‌زنی‌های پراکنده درباره نرخ تورم برچیده شود؟

موضوع جالب اینجاست که دولت سیزدهم بارها توقف انتشار آمار تورم بانک مرکزی در زمان ریاست عبدالناصر همتی را محکوم می‌کرد و به او لقب سانسورچی تورم داده بود. با این حال پس از آنکه در بهمن سال گذشته، بانک مرکزی برای اولین بار در طول بیش از چهار سال جزئیات آمار تورم را در دسترس عموم قرار داد، این روند تنها دو ماه ادامه یافت و پس از آن بانک مرکزی برای انتشار اعداد و ارقام تورم به گزارش‌های پراکنده بسنده کرد.

یک بام و دو هوا به سبک بانک مرکزی

محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، در واکنش به این موضوع گفت: «درباره آمار تورم به دلیل اینکه قانون مقرر کرده مرکز آمار آن را منتشر کند، ما دیگر آمار را منتشر نمی‌کنیم و بیشتر یک حکم قانونی است. هرچند هنوز اختلاف‌هایی بر سر منبع انتشار آن در میان است، اما به دلیل مساله قانونی بودن آن، از انتشار آمار مربوط به تورم جلوگیری کردیم.»

اشاره فرزین به مرجعیت مرکز آمار برای انتشار آمار تورم به عنوان دلیل توقف انتشار این آمار از سوی بانک مرکزی در حالی بود که پیش از آن نیز این قانون وجود داشت، اما این موضوع در دولت قبل سانسور آمار و در دولت سیزدهم تبعیت از قانون نام گرفته است.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904010

دیگر خبرها

  • رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تبعات سیاست ارزی غلط بانک مرکزی/ از «تنبیه صادرکنندگان» تا «کاهش توانمندی کشور در رقابت‌پذیری در بازار‌های صادراتی»
  • برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • بانک مرکزی چین طلایی شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ |برنت ۸۲ دلار و ۹۴ سنت شد
  • هجوم عجیب برای خرید طلا/ فروش طلا رکورد زد
  • چرا داده‌های نرخ تورم بانک مرکزی شفاف نیست؟
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید