Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سال های قبل طرح پرچالش جابه جایی کارخانه های شن و ماسه حاشیه رودخانه بشار یاسوج به منطقه دلی بجک و برخی مناطق کوهستانی با انبوه جنگل های بلوط مطرح شد که بسیاری از مسئولان این کار را غیرکارشناسی و در حقیقت از چاه به چاله افتادن به حساب آوردند.

یکی از کارشناسان منابع طبیعی و کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد می گوید که به منظور نجات رودخانه بشار این سنگ شکن ها از حوزه رودخانه بشار به دلی بجک سپیدار انتقال داده شدند که این تصمیم غیر کارشناسانه موجب تخریب یکی از خوش آب و هواترین و خوش اقلیم ترین مناطق به لحاظ دامپروری و کشاورزی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید نظری افزود: هم اینک این منطقه در حال تخریب شدن است و تبدیل به یکی از کانون های تولید گرد و غبار در این منطقه شده که به لحاظ زیست محیطی خطرات جبران ناپذیری برای زیست بوم به حساب آید.

وی بیان کرد: کسانی که سبب انتقال کارخانه های شن و ماسه به منطقه خوش اقلیم دلی بجک شدند، امروز باید پاسخگوی این منطقه بکر و خوش نشین باشند.

نظری ابراز داشت: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده و ما باید به فکر تولید دوچندان در بخش کشاورزی و دامپروری باشیم اما به راحتی این منطقه بکر به کانون تخریب تبدیل شده است.

 گرد و خاک این طرح نسنجیده و آلودگی های صوتی اش، مهمان ناخوانده خانه های روستایی در منطقه دلی بجک سپیدار بویراحمد شد و فارغ از گرد و خاک و نبرد آهن با سنگ، انفجار کوه برای تولید شن و ماسه کوهی، آرامش و آسایش این مردم را در دل طبیعت کوه پازنان از اهالی و حتی دام های آن روستا سلب کرد.

تا جایی که چشمه ای در شمال روستا به مواد نفتی و روغن سوخته آلوده شده بود و بسیاری از منازل اهالی روستا به دلیل وقوع لرزه های ناشی از انفجار معدن سنگ متصل به روستا ترک خورده بودند.

از سوی دیگر، علوفه کوهی برای دام هایشان غیر قابل استفاده بود و این موضوع رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک معضل بزرگ برای مردم این روستا شده بود.

به گفته اهالی روستا تاکنون مکاتبات زیادی در رابطه با مسائل زیست محیطی و جانمایی بد این سنگ شکن ها با مسئولان داشته اند اما هیچ پاسخی دریافت نکرده بودند.

درخواست های مکرر و بی پاسخ مردم این روستا، سبب شد تا اهالی آن از راه دیگری وارد شوند و خواسته شان را با حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در میان بگذارند.

رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به معاون پیشگیری از وقوع جرم مأموریت داد تا از نزدیک از این روستا و سنگ شکن های اطراف روستا بازدید و موضوع را بررسی کنند.

 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: وجود کارخانه های شن و ماسه های غیر مجاز تاثیر مستقیم در آلایندگی هوای شهر دارند و در عین حال برداشت شن و ماسه از بستر رود تهدید علیه بهداشت عمومی انسان، آبزیان و سایر موجودات زنده و محیط زیست و مصداق بارز جرم است.

حسن نگین تاجی افزود: : مجوزهای غیرقانونی از سوی برخی نهادها زمینه ساز کوه خواری ،زمین خواری وتصرف بستر رودخانه ها در این استان شده است.

معاون پیشگیری از وقوع  جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد پس از بادید از این کارخانه و روستا، گفت: موضوع سلامتی مردم و آلودگی زیست محیطی این دو  طرح ماسه شویی آلاینده اطراف روستا که علاوه بر بحث آلایندگی، جان اهالی را هم به سبب انفجار های معدنی، در معرض خطر قرار داده اند به صورت ویژه و بنا بر وظیفه اجتماعی، این معاونت در دست پیگیری است.

 سید عیسی حسنی افزود: نهادهای متولی باید قبل از اعطای هر گونه مجوز، سلامتی و آرامش مردم را مد نظر قرار داده و از صدور پروانه های بهره برداری، بدون رعایت قوانین و آیین نامه های زیست محیطی و فاصله گذاری از اماکن مسکونی اجتناب کنند.

تصریح کرد: زمانی که یک سرمایه گذار، سرمایه خود را در چنین جاهایی به کار می گیرد، تعطیلی یا جابجایی این طرح ها، هزینه های زیادی را اعم از مادی و معنوی بر مردم ، دولت و خود سرمایه گذاران تحمیل می کند.

با شکایت و ارائه دادخواست مردم به دیوان عدالت اداری رای قطعی بر جلوگیری از ادامه فعالیت سنگ شکن واقع در منطقه دلی بجک بویراحمد به علت رعایت نکردن فاصله استقرار و آلودگی زیست محیطی صادر شد.

اهالی روستای دلی بجک مراتب تقدیر و تشکر خود را به سبب رسیدگی دستگاه قضایی استان در رابطه با دستور توقف فعالیت سنگ شکن مذکور بیان داشتند.

به گفته مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه وبویراحمد ۳۵ واحد شن و ماسه در سطح استان بویژه شهر یاسوج استان پروانه فعالیت دارند و۱۷ مورد نیز فاقد پروانه و با دستور قضایی نیز پلمب شده اند.

تیغ های مخوف و بی رحم زیاده خواهان و دودهای آتشین کارخانه های غیرمجاز شن و ماسه سالهای متمادی است بی رحمانه بر جان طبیعت بی دفاع رودخانه بشار افتاده و جان بی رمق این رودخانه اکنون به شماره افتاده است.

البته اگرچه طی این سالها کسی را یارای مقابله با تجاوزگران به حریم رودخانه بشار نبود اما دست طبیعت و سیل خروشان فروردین سال گذشته در چشم به هم زدنی بیش از ۱۱۵ هکتار از حریم تصرف شده توسط سودجویان و زمین خواران را آزاد کرد.



 

برچسب‌ها دادگستری کهگیلویه وبویراحمد یاسوج

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری کهگیلویه وبویراحمد یاسوج دادگستری کهگیلویه وبویراحمد یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۴۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد از تیمار و نگهداری شش جوجه جغد انبار خبر داد و گفت: این پرنده‌ها در دامن طبیعت مارون رهاسازی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان‌خرد، امروز _دوشنبه، هفدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود یک ماه قبل بود گزارشی از یک طبیعت دوست مبنی بر اینکه شش جوجه تازه متولد شده جغد انبار در نزدیکی گاوداری در حاشیه منطقه حفاظت شده خائیز وجود دارند که به دلایل نامعلومی پدر و مادرشان دیگر به سراغ لانه نمی‌آید.

وی افزود: محیط‌بانان با گمان به اینکه ممکن است پدر و مادر این جوجه‌ها به دلیل تغذیه از کبوترهای محلی شکار شده باشند به محل مراجعه کنند، مجبور می‌شوند شش قطعه جوجه تازه متولد شده را جهت ادامه نگهداری با خود به پاسگاه محیط‌بانی بیاورند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه به‌دلیل شرایط خاص جوجه‌ها، نگهداری و تیمارداری از جوجه‌ای که تازه متولد می‌شود یک کار بسیار سخت، علمی و حساس بود، گفت: باید این جوجه‌ها در شرایطی بزرگ شوند که کمترین تماس و دید را به انسان داشته باشند تا در مواقع رهاسازی با مشکل عادی‌سازی ارتباط با انسان مواجهه نشویم.

وی تصریح کرد: بر همین اساس با اطلاعاتی که از رضا نیک‌فلک و گروه وی داشتیم جوجه‌ها را برای ادامه تیمارداری و نگهداری تحویل تیم وی دادیم.

جاودان‌خرد خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات مناسب تیمارداری تیم رضا نیک فلک هر شش جوجه پس از حدود یک ماه نگهداری در شرایط دور از انسان بزرگ شدند و دیروز شانزدهم اردیبهشت در مجاور پاسگاه محیط‌بانی سد مارون رهاسازی و به دامان طبیعت بازگشتند.

وی ضمن تشکر از زحمات یک ماهه تیم تخصصی رضا نیک فلک، گفت: شماره تلفن ۱۵۴۰ آماده دریافت گزارش‌های محیط زیستی است و مردم می‌توانند به‌صورت رایگان با این سامانه تماس و اتفاقات زیست محیطی را گزارش دهند.

به گزارش ایمنا، جغد انبار در نقاط مختلف جهان دیده می‌شود، آنها به خاطر ظاهر متمایز و رفتارشان در هنگام شکار معروف هستند، این پرنده گستردگی زیادی دارد و یکی از نژادهای اصلی جغد به حساب می‌آید، این پرنده به‌دلیل صورتی قلبی شکل بسیار زیبا در تمام مناطق جهان به جز قطب و بیابان‌ها زندگی می‌کند.

کد خبر 751025

دیگر خبرها

  • اعلام وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی
  • وضعیت نامناسب دفن زباله در استان به دستگاه قضایی اعلام شد
  • وضعیت نامناسب دفن زباله به دستگاه قضایی اعلام شد
  • اصلاح حادثه خیزترین تقاطع جاده ای در کهگیلویه و بویراحمد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • ۷۲۱آموزش دهنده در حوزه سوادآموزی کهگیلویه و بویراحمد فعالیت دارند
  • ۹۸ و ۸ دهم درصد نرخ باسوادی در کهگیلویه و بویراحمد
  • هشدار نارنجی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد
  • رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول