Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:28:24 GMT

حرکت هیات‌های عزاداری در خراسان جنوبی انجام نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۴۸۹۳

حرکت هیات‌های عزاداری در خراسان جنوبی انجام نمی‌شود

حجت الاسلام احمد رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال به دلیل شرایط خاص و تاکید مقام معظم رهبری در تبعیت از نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، در برنامه‌های عزاداری تغییراتی ایجاد شد.

وی اظهار داشت: شرایط جدیدی را در عزاداری تجربه می‌کنیم و این تجربه شاید تاکنون نبوده که کرونا پیش بیاید و در زندگی فردی و اجتماعی مردم اثرگذار باشد و همه به نوعی وادار شدند تا در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم و مناسک و مراسم ما بحث عزاداری محرم است که جامعه مومنان و متدینان تاکنون با ستاد ملی کرونا همراه و همسو بوده و کمترین تخلف را در جامعه مسجدی‌ها داشتیم.

وی گفت: امسال مراسم روضه خوانی را به مدت یک ساعت از شروع نماز تا پایان در مساجد داریم و خطبا و وعاظ به سخنرانی پرداخته و با دعای توسلی که خودشان می‌خوانند مجلس به پایان می‌رسد که برگزاری این بخش از عزاداری در فضای مسقف ایرادی ندارد.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: روزهای تاسوعا و عاشورا برنامه‌های سال قبل مثل حرکت هیات‌ها به سمت قتلگاه بیرجند را نداریم چون اولویت ما حفظ سلامت مردم است و امسال یک عزاداری جامع، سالم و پرشور مورد عنایت ائمه اطهار (ع) داشته باشیم.

وی افزود: سلامت مرم اولویت ماست و نباید کاری کنیم که در هیات یا تجمعات مذهبی ما اتفاق ناگواری بیفتد و همه ما باید برای سلامت هموطنان خود تلاش کنیم.

وی گفت: وقتی ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی انجام دهیم و نیت ما خالص باشد مورد عنایت خداوند متعال و ائمه اطهار (ع) قرار می‌گیرد چون در شرایط سخت و دشوار عرض ارادت می‌کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال تجمعات و آیین‌های خاص هر سال را نداریم و برپایی ایستگاه‌های صلواتی نیز ممنوع اعلام شده است لذا تقاضا داریم نذورات به شکل دیگری بین مردم و نیازمندان توزیع شود.

وی افزود: در بعضی مکان‌ها خیمه عزاداری برپا می‌شود که با ایستگاه صلواتی متفاوت است و در این خیمه چیزی توزیع نمی‌شود بلکه فقط یک روضه پخش می‌شود و ممنوعیتی ندارد.

رضایی بیان کرد: بعضی نذورات که نذر شرعی برای توزیع غذا است و باید براساس نیت واقف هزینه شود نیز لازم است طبخ شده و پیشنهاد ما به هیات‌های مذهبی این است که غذا را طبخ کنند و خودشان به درب خانه مردم برسانند که تجمعی صورت نگیرد.

وی گفت: بعضی هیات‌های مذهبی کارت دعوت توزیع کردند و در ساعت مشخصی اعلام شد که مردم غذای خود را بگیرند.

وی افزود: نذورات عام که وقف شرعی نیست را می‌توان در جاهایی مثل کمک مومنانه، تهیه اقلام بهداشتی و سایر موارد هزینه کرد.

برچسب‌ها کرونا ماه محرم خراسان جنوبی هیأت عزاداری فاصله گذاری اجتماعی پروندهٔ خبری کرونا و آیین های محرم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ماه محرم خراسان جنوبی هیأت عزاداری فاصله گذاری اجتماعی کرونا ماه محرم خراسان جنوبی هیأت عزاداری فاصله گذاری اجتماعی خراسان جنوبی هیات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله حاتمی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محیط زیست در شرایط کنونی به یک موضوع پر چالش اجتماعی با ماهیت پیچیده و چند وجهی و دارای دامنه تأثیرات وسیع مبدل شده و مدیریت آن به مشارکت گسترده و همه جانبه همه اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی و در نهایت به مردمی سازی محیط زیست نیاز دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: بدون جلب مشارکت، همراهی و همدلی هدفمند و اثر بخش مردمی، دولت‌ها امکان مدیریت مطلوب امور محیط زیستی را ندارند.

الزامات جلب مشارکت مردم در حوزه محیط زیست

حاتمی فراهم نمودن بسترهای قانونی، حمای ته‌ای حقوقی، آموزش و توانمندسازی، تأمین حداقل امکانات کالبدی و سخت افزاری و ساماندهی فعالیت‌ها را از جمله الزامات اساسی برای جلب مشارکت مردم عنوان کرد و اظهار کرد: در این مسیر باید در عموم اقشار مختلف ایجاد انگیزه نمود و در یک کلام در جهت تقویت هویت‌های محلی برای رسیدن به اهداف عالیه کوشید.

وی خانه محیط زیست را با مفهوم محل حضور مردم به دنبال تحقق شعار متعالی، محیط زیست مردم پایه، هوشمندانه و فناورانه عنوان کرد که می‌تواند با ایجاد فضایی فرهنگی و پرنشاط، موجبات حضور آگاهانه، داوطلبانه و مؤثر مردم در عرصه محیط زیست را فراهم نموده و به ایجاد زمینه مدیریت محلی حفاظت و بهسازی محیط زیست کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست برای تحقق و دستیابی به این اهداف، پیشنهاد راه اندازی خانه‌های محیط زیست در سراسر کشور را ارائه داد که خوشبختانه استان خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به راه اندازی این خانه درمحل اداره کل حفاظت محیط زیست نمود.

حاتمی گفت: خوشبختانه با بهره گیری و تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها و شهرستان نظیر مراکز بازدیدکنندگان، بخش نمایشگاهی موزه‌های تاریخ طبیعی، کتابخانه ها، مراکز تشکلهای محیط زیست و همچنین با حضور و مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و… این مراکز گسترش یافته و به تدریج با کنشگری شهروندان، تشکل‌ها، فعالان محیط زیست و بویژه نیروهای تسهیل گر محلی تربیت شده و همچنین مدیریت اجرایی این خانه‌ها نیز به مردم واگذار شده است.

زمینه‌های فعالیت خانه‌های محیط زیست

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی زمینه فعالیت این خانه‌ها را، آموزش و افزایش سطح دانش محیط زیستی عمومی، اجرای فعالیت‌های مشارکت محور، جلب مشارکت خیرین و ترویج فرهنگ وقف محیط زیستی، زمینه سازی، ترویج و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کمی و کیفی تشکلهای مردم نهاد محیط زیست و ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی محیط زیست و… دانست و اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت فعال همه دغدغه مندان محیط زیستی در استان به رفع و یا کاهش چالش‌های زیست محیطی استان کمک کنیم.

حاتمی یادآور شد: از ابتدای راه اندازی این طرح در کشور، خوشبختانه تاکنون ۵۰ خانه محیط زیست در استان راه اندازی شده و علاقمندان و دغدغه مندان محیط زیست می‌توانند به مراجعه به این خانه‌ها، علاوه بر دیدار با مسئولین و کارشناسان حوزه محیط زیست به ارائه پیشنهادات، نظرات و راهکارهای خود در جهت حفاظت هرچه بهتر از محیط زیست بپردازند.

کد خبر 6097796

دیگر خبرها

  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی/یک تجربه موفق
  • سرمایه‌گذاری ۹۷۹ میلیارد تومانی‌ در صنعت برق خراسان جنوبی
  • پاسخگویی به مطالبات مردم، در دستور کار مدیران خراسان جنوبی
  • رفع مشکلات مردم، تکلیف مدیران در دولت سیزدهم است
  • مردم خراسان جنوبی هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در طرح فجرانه خرید کردند
  • تحقق ۱۲۸ درصدی آزمون کمیت محصولات پیش بسته بندی
  • خراسان جنوبی عزادار شهادت امام صادق (ع) + تصاویر
  • ۱۵۰۰ بانوی خودسرپرست کردستانی گواهینامه فنی وحرفه‌ای دریافت کردند