Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@23:31:56 GMT

کاهش ۵۰روزه زمان صدور مجوز کسب و کار

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۴۹۹۲

کاهش ۵۰روزه زمان صدور مجوز کسب و کار

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، بهبود محیط کسب و کار یکی از مهم‌ترین و کم هزینه ترین راهبردهای تحقق رونق اقتصادی به حساب می‌آید. بر همین اساس از سال 1394 با احیاء مجدد هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و همچنین ایجاد مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در  وزارت اقتصاد، اقداماتی قابل ملاحظه و ملموس برای بخش خصوصی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش، کاهش 50 روزه‌ فرآیند صدور مجوزهای صنفی در فاصله زمانی تیرماه 1398 تا تیرماه 1399 (از 58 روز به 8 روز)، راه اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و تبریز  و کاهش 69 روزه فرآیند شروع کسب و کار (ازهفتاد و دو و نیم روز به سه روز)، اتخاذ تصمیم برای رفع انحصار از مجوزهای سردفتری، کارگزاری بورس، داروخانه و وکالت، با تصویب هیات مقررات زدایی، افزایش سرعت تصمیم گیری برای بهبود محیط کسب و کار با برگزاری17 جلسه هیأت مقررات زدایی از آبان 1397 تاکنون (به طور تقریبی برگزاری جلسات از هر دو ماه یک جلسه، به هر ماه یک جلسه افزایش یافته است)، از جمله اقدامات انجام شده در بهبود محیط کسب و کار بوده است.

همچنین از دیگر اقدامات مندرج در این گزارش به، الکترونیکی شدن کامل آن، ارایه الکترونیکی، برخط و بدون مراجعه حضوری خدمات مالیات نقل و انتقال املاک در سراسر کشور (کاهش زمان از میانگین 30 روز به کمتر از 1 ساعت)، تسهیل در صدور مجوزهای ایجاد گلخانه، آبزی پروری، پرورش دام و طیور و کاهش استعلامات و زمان صدور این مجوزها، تسهیل صدور مجوز پرورش ماهی در دریا (قفس) با کاهش استعلامات (از 57 استعلام به کمتر از 5 استعلام)، اتخاذ تصمیم برای رفع انحصار از مجوزهای سردفتری، کارگزاری بورس، داروخانه و وکالت، کاهش تعداد عناوین مجوزهای وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی (از 444 عنوان مجوز به 96 عنوان مجوز)، صنعت،معدن و تجارت (از 89 عنوان مجوز به 47 عنوان مجوز)، تعاون، کار و رفاه اجتماعی (از 42 عنوان مجوز به 15 عنوان مجوز)، میراث فرهنگی و گردشگری (از 45 عنوان مجوز به 31 عنوان مجوز)، حذف کد اقتصادی و یکسان نمودن کد اقتصادی با شناسه ملی و یا کد ملی اشخاص (حقیقی یا حقوقی)، تنقیح گسترده مقررات دست و پاگیر سازمان امور مالیاتی، تسهیل در دریافت مالیات 4% علی‌الحساب واردات اشاره شده است.

این گزارش می افزاید،  با ایجاد درگاه ملی مجوزهای کسب و کار (G4B.ir) از تیرماه 1398 تاکنون بیش از 850.000 درخواست صدور مجوز را دریافت و تحویل مراجع صدور آن داده که از این تعداد بیش از 51% آن صادر شده است؛ آمار نشان می‌دهد میانگین پاسخ به شکایات از100 روز به 7 روزکاهش یافته است (93% افزایش سرعت پاسخگویی). همچنین مشاوره‌های ثبت شده درخواستی مردم در حوزه‌های مختلف کسب و کاری بر روی این درگاه نیز (2021 درخواست از تیرماه 1398 تا تیر ماه 1399) که در تیرماه 1398 ظرف 91 روز توسط دستگاه‌های اجرایی پاسخ داده می‌شده، در تیرماه امسال به 4 روز کاهش یافته است (95% افزایش سرعت پاسخگویی).

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، تاکنون 1305 عنوان مجوز از 26 مرجع اصلی صدور مجوز بر روی این درگاه ثبت شده است؛ ضمن اینکه اطلاعات مجوزهای بیش از 68000 رسته صنفی نیز در این درگاه کامل ثبت شده است. در کنار این اقدامات، سرعت عملکرد در بهبود محیط کسب و کار نیز در 20 ماه گذشته نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است به نحوی که سرعت تصمیم گیری برای بهبود محیط کسب و کار با برگزاری17 جلسه هیأت مقررات زدایی از آبان 1397 تاکنون افزایش یافته است (به طور تقریبی برگزاری جلسات از هر دو ماه یک جلسه، به هر ماه یک جلسه افزایش یافته است). امید می‌رود با اقدامات صورت گرفته و همچنین اقدامات برنامه ریزی شده‌ و در دست انجام برای بهبود محیط کسب و کار، بتوانیم در راستای تحقق شعار سال گام‌های مؤثری برداریم.

پربیننده ترین ریشه افزایش نرخ ارز سیاسی است/ تورم مانع کاهش قیمت دلار پیشنهاد جدید سئول برای پرداخت بدهی ۷.۵میلیارد دلاری ایران افزایش شدید قیمت ماست! برنج؛ آماده خیز قیمتی گوشت و مرغ چرا گران شد؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صدور مجوزهای کسب و کار اصناف وزارت اقتصاد مجوز کسب و کار مجوزهای صنفی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت بهبود محیط کسب و کار عنوان مجوز مقررات زدایی ماه یک جلسه تیرماه 1398 صدور مجوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۴۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود

ایسنا/سیستان و بلوچستان استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در استان به صورت استانی انجام می‌شود و نیاز به سیر مراحل صدور مجوز از مرکز نیست، گفت: این مجوز را می‌توان در استان سریع، شفاف و روشن صادر کرد به این دلیل که با بروکراسی اداری کارها پیچیده و با حذف آن، زمان گرفتن مجوز کمتر می‌شود.

محمد کرمی روز پنجشنبه در جریان دومین روز از سفر خود به منطقه سیستان در جلسه با جمعی از مدیران استانی و شهرستانی اظهار کرد: در سیستان و بلوچستان همه شرایط فراهم است و تمامی دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند تا از ذخایر بی‌نظیر استان استفاده شود.

وی بیان کرد: مجموعه صنعت و معدن باید پای کار باشد تا کارخانه‌های فرآوری به سرعت شکل گیرد همچنین در مورد کارخانه سیمان اکنون نیاز داخلی نداریم بلکه باید تلاش خود را برای صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی و پاکستان که مواد اولیه برای سیمان ندارند و از ایران درخواست داشته‌اند، انجام دهیم.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید تعامل با کشورها انجام شود ،تصریح کرد: می‌توان در مقابل از این کشورها آلومینیوم گرفت و در استان فرآوری کرد، با توجه به اینکه مردم استان سرمایه زیادی دارند می‌توان از ظرفیت خود مردم برای کمک به اقتصاد منطقه استفاده کرد.

وی گفت: همکاری ایران با کشورهای همسایه و برعکس باید در یک چرخه مثبت باشد تا موفقیت متقابل را ممکن سازد چون همه این کشورها مکمل یکدیگر هستند و باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.

کرمی به ارتباط ایران با افغانستان اشاره کرد و افزود: افغانستان درخواست کرده با کارخانه‌های فرآوری ایران به صورت مشترک سرمایه گذاری کند و از آن طرف بخشی از استخراج معادنشان را به این طرف بیاورند و از این طریق می‌توانند از معادنشان استفاده کنند.

وی بیان کرد: اگر اقتصاد افغانستان را درست کنیم قطعا اقتصاد ایران نیز بهره می‌برد از آن طرف نیاز نیست افغانستانی ها را از ایران خارج کنیم.

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان اقتصاد دریا را مهم دانست و گفت: با استفاده از ظرفیت دریا می‌توان تولید ثروت کرد چرا که اکنون در سواحل انواع و اقسام موجوداتی وجود دارد که در صنعت، داروسازی و خوراک می‌توان از آن‌ها بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: چند هزار نفر در باغ‌های موزی که در سیستان و بلوچستان شروع بکار کرده مشغول شدند چرا که اکنون حدود ۶۰۰ میلیون دلار موز وارد می‌کنیم که با توجه به ظرفیت استان می‌توانیم صادر کننده باشیم، در گذشته ۲۰ تا ۳۰ تن موز برداشت می‌کردیم که اکنون این رقم به ۷۰ تن رسیده است.

کرمی ادامه داد: نخلستان‌هایی که در حال حاضر در سیستان و بلوچستان ساخته شده باید توسعه یابد همچنین در حوزه ساخت طلا نیز می‌توان اقداماتی انجام داد تا این استان مرکز بین المللی آب طلای منطقه شرق شود.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کارگاه‌های ساخت طلا در سیستان و بلوچستان داشته‌ایم، عنوان کرد: با توجه به اینکه مردم افغانستان و پاکستان به طلا علاقه دارند، می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: اگر اقتصاد منطقه ای درست شود قطعا در آنجا شهر شکل خواهد گرفت بنابراین نباید به دنبال ساخت شهر باشیم چرا که پس از آبادانی یک منطقه و شکل گرفتن اقتصاد در آنجا مردم به این مناطق خواهند رفت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صدور مجوز فنس کشی زمین های کشاورزی فیروزکوه
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • استقلال به خاطر برکناری خطیر از لیگ قهرمانان محروم می‌شود؟
  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • بررسی یک خواب پرطرفدار؛ در طول روز چرت بزنیم یا نه و چقدر؟
  • کاهش فرآیند صدور گواهی پایان کار ساختمان در شیراز
  • از کاهش زمان صدور بارنامه تا تخلیه و بارگیری به موقع برای افزایش سرعت بازرگانی
  • در طول روز چرت بزنیم یا نه؟
  • صدور پروانه‌های ساختمانی از طریق درگاه ملی مجوز‌ها در صورت عدم رعایت مدت سه ماه
  • ◄ کاهش زمان صدور بارنامه و تخلیه و بارگیری به‌موقع در راه‌ آهن شرق