Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران گفت: با وجود آنکه طبق قانون همه وسایل نقلیه اعم از وسایل نقلیه موتوری و خودرو‌ها ملزم به دریافت گواهی معاینه فنی هستند، اما بر اساس آمار‌ها از مجموع موتورسیکلت‌های تهران تنها حدود ۲۰۰ موتور به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و همچنین بر اساس آزمون معاینه فنی کنار جاده‌ای که از سوی ستاد معاینه فنی خودرو تهران انجام شده است، از ۵۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۱۰ درصد فاقد هرگونه معاینه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین مقدم در جریان بازدید شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از مرکز معاینه فنی نیایش، درباره جزئیات معاینه فنی بیان کرد: در شرایط فعلی ۱۷ مرکز معاینه فنی فعال هستند، همچنین سه مرکز خودرو‌های سنگین، هشت واحد سیار و ۱۰ خط معاینه موتور سیکلت مکانیزه در تهران وجود دارد، اما در این زمینه باید توجه کرد که با وجود الزام قانون به دریافت گواهی معاینه فنی از سوی تمامی وسایل نقلیه اعم از خودرو و موتور از مجموع موتورسیکلت‌هایی که در تهران تردد می‌کنند، در سال شاید ۲۰۰ موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر سه مرکز سنگین هم برای معاینه فنی اتوبوس‌های شهری و خودرو‌های حمل پسماند استفاده می‌شوند که اساسا خودرو‌های پسماند از معاینه فنی استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: از نظر پراکندگی هم ایستگاه‌های معاینه فنی در سطح شهر تهران وضعیت مناسبی دارند و فقط مشکل کمبود مرکز در مناطق یک و ۲ وجود داشت که به دلیل گران بودن زمین مشکل این مناطق با ایجاد واحد‌های سیار پوشش داده شد. در مجموع ۵۶ خط معاینه فنی خودرو داریم که از این میان طبق تکلیفی که مشخص شده، ۶۲ درصد خطوط یا با سرمایه‌گذاری کامل و یا به صورت مشارکتی به بخش خصوصی واگذار شده است. از سوی دیگر ستاد معاینه فنی و مراکز آن به جز کارمند بخش خصوصی ۱۹۳ نفر نیرو دارد که این تعداد با توجه به حجم کار بسیار کم است.
تنها ۸ درصد از اتوبوس‌های شرکت واحد، آلاینده هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره سهم عوامل مختلف مردودی خودرو‌ها در معاینه فنی بیان کرد: ۲۱ درصد خودرو‌ها از تست آلایندگی مردود می‌شوند و این در شرایطی است که ضوابط آلایندگی در ایران سختگیرانه نیست. درباره اتوبوس‌های شرکت واحد هم باید گفت تنها هشت درصد از اتوبوس‌ها در تست آلایندگی مردود می‌شوند، اما ۸۰ درصد از آن‌ها از نظر فنی مردود می‌شوند که ۳۰ درصد مردودی‌ها به دلیل ترمز، چهار درصد به دلیل نقص موتور و ۴۷ درصد به دلیل عیوب ظاهری در معاینه فنی مردود شدند و علت آن هم این است که اتوبوس‌های شرکت واحد، فرسوده هستند از همین رو باید در نظر گرفت معاینه فنی معیار مناسبی برای تعیین فرسودگی خودرو‌ها نیست و اغلب نتیجه معاینه فنی اتوبوس‌های شهری تا یک ماه بیشتر اعتبار ندارد.
تاکسی‌های تهران مستهلک هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره وضعیت معاینه فنی تاکسی‌ها گفت: اگرچه تخفیف‌هایی برای معاینه فنی تاکسی‌ها در نظر گرفته شده، اما مشکل معاینه فنی تاکسی‌ها در این نیست بلکه اصل ماجرا این است که تاکسی‌ها به دلیل استهلاک و فرسودگی برای گرفتن معاینه فنی باید حداقل دو میلیون تومان هزینه تعمیر تاکسی کنند. باید گفت ۵۱ درصد تاکسی‌ها در مراجعه به مراکز معاینه فنی به دلیل نقص فنی مردود می‌شوند. از همین رو باید تدابیری اندیشید که تاکسی‌ها دو تا چهار بار در سال برای معاینه فنی مراجعه کنند و همچنین تاکسی‌های تهران فقط از مراکز معاینه فنی تهران گواهی دریافت کنند. از ۱۹۴ هزار تاکسی، می‌گیرند و مابقی از خارج شهر اقدام می‌کنند. اگر این دو موضوع در شورای شهر تهران تصویب شود می‌توان بر معاینه فنی تاکسی‌ها نظارت کرد.

وی گفت: به صورت حدودی از ۷۸ هزاردستگاه تاکسی ۷۵ درصد از آن دارای سن کمتر از ده سال و ۲۵ درصد از آن با سن بالاتر از ده سال است که با توجه به این عمر ناوگان سالانه بایستی در حدود ۱۹۴ هزار دستگاه تاکسی به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه اول داشته باشند. اما از این میزان تنها ۴۶ هزار مورد یعنی ۳۰ درصد برای معاینه فنی مراجعه کرده اند.
تقاضای مالکان خودرو برای دریافت معاینه فنی برتر
او افزود: در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۵۰ درصد از خودرو‌ها متقاضی دریافت معاینه فنی برتر بودند که تعداد ۳۹۴ هزار خودرو معادل ۳۳ درصد معاینه فنی برتر گرفتند. همچنین تعداد ۵۸ هزار دستگاه خودروی غیرمشمول هم برای دریافت معاینه فنی برتر اقدام کردند.
خودرو‌های فرسوده دستکم ۴بار معاینه فنی شوند
مقدم درباره بازنگری در ضوابط تردد خودرو‌های فرسوده گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور امکان جایگزینی خودرو‌هایی که سن بالایی دارند بویژه خودرو‌های خارجی با خودرو‌های جدید وجود ندارد از همین رو پیشنهادی در این زمینه به سازمان محیط زیست ارسال کردیم که این خودرو‌ها تا چهار بار در سال ملزم به انجام معاینه فنی باشند و همچنین معاینه فنی را از مرکز معاینه فنی کلانشهر‌ها دریافت کنند. تردد این خودرو‌ها باید سختگیرانه باشد و در فاز بعدی برای آن‌ها عوارض هم در نظر گرفته شود.
۱۰ درصد کامیون‌های عبوری در تهران فاقد هرگونه معاینه هستند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران درباره اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای افزود: یکی از اقداماتی که دنبال می‌شود اجرای معاینه فنی آزمون کنار جاده‌ای است به صورتی که در ۲۱ نقطه تهران به صورت تصادفی آزمون آلایندگی گرفته و در نتیجه این آزمون مشخص شد از پنج هزار و ۴۹۹ کامیون که در تهران تردد می‌کردند، ۹۰ درصد معاینه فنی داشتند، اما ۱۰ درصد فاقد هرگونه معاینه بودند که این آزمون در شهریور ماه امسال به صورت مجدد اجرا می‌شود.

مقدم درباره معاینه فنی خودرو‌های جمع‌آوری پسماند گفت: ۹۰ درصد خودرو‌های پسماند استیجاری هستند و هنوز نتوانستیم پیمانکاران این خودرو‌ها را ملزم به گرفتن معاینه فنی کنیم. اگرچه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اعلام کرده که اخذ معاینه فنی به عنوان جزئی از قرارداد با پیمانکاران در نظر گرفته شده، اما بعید است که اجرایی شود. در این زمینه نخست هویت خودرو‌ها مشخص و یک بانک اطلاعاتی از آن‌ها تهیه می‌شود. مجموعه پسماند ۳۰۰۰ خودرو دارد که باید آمار این ۳۰۰۰ خودرو اعلام شود تا بتوان معاینه فنی آن‌ها را بررسی کرد و در این زمینه باید به پیمانکاران فشار وارد شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: معاینه فنی موتور سیکلت تاکسی در تهران مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران معاینه فنی تاکسی ها مراکز معاینه فنی معاینه فنی مراجعه برای معاینه فنی معاینه فنی برتر مردود می شوند اتوبوس ها خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۵۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم

بهنام خسروی معاون امور صنایع صمت چهارمحال و بختیاری گفت: شرکت دانش بنیان در شهرکرد با تولید انبوه توانسته نیاز کشور به محور چرخ خودرو یا همان اکسل را به روش دانش بنیان تأمین کند.

وی افزود: این شرکت با درجه دانش بنیان یک، سالانه ۴۰۰ هزار اکسل گروه خودرو‌های پژو را برای شرکت ایران خودرو تولید می‌کند.

خسروی با اشاره به اینکه دستگاه هیدرو فورمیک هم در همین شرکت ساخته شده است، گفت: در این روش قطعه‌های فلزی با فشار سیال تغییر حالت می‌دهند.
وی اظهار کرد: برای این طرح نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

بیشتر بخوانید

ساخت ضدیخ جایگزین نمک جاده در چهارمحال و بختیاری

خسروی گفت: پس از تحریم ها، شرکت پژو فرانسه از تحویل مستقیم این قطعه خودداری کرد که صنعتگران شهرکرد با کمک دانشگاه صنعتی اصفهان، طی سه سال تحقیق و توسعه موفق به کسب دانش هیدرو فورمیک شدند.

استفاده از مواد اولیه داخلی، ایجاد ارزش افزوده، قیمت به صرفه و کیفیت همتراز اروپا از مزیت‌های اکسل ایرانی است که سالانه مانع خروج حدود ۳۰ میلیون دلار ارز از کشور می‌شود. در دنیا این دانش نوین در صنایع هوا فضا و موشکی هم کاربرد بسیاری دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • حدود ۵۰ درصد اتباع در تهران ساکن هستند
  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • تولید سالانه ۴۰۰ هزار اکسل خودرو پژو در چهارمحال و بختیاری + فیلم
  • ۶۳مرکز معاینه فنی خودرو در استان تهران به مردم خدمت رسانی می کنند
  • خروج تمام وسایل نقلیه رسوبی از پارکینگ‌ها تا این تاریخ
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • استفاده از سهمیه سوخت حدود ۱۵ هزار تاکسی و وانت‌بار محدود می‌شود
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی