Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@18:25:29 GMT

همه توانمان را برای میدان‌های مشترک گاز گذاشتیم

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۵۷۵۶

همه توانمان را برای میدان‌های مشترک گاز گذاشتیم

وزیر نفت گفت: من امروز خوشحال هستم که در محضر جنابعالی به مردم عرض کنم، دولت هر چه در توان داشت برای افزایش توان تولید میدان‌های مشترک به کار برد، به‌نحوی که امروز توان تولید ما در میدان‌های غرب کارون ۶ برابر و میدان گازی پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده است.

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت نفت با بیان اینکه آثار این افزایش توان تولید را می‌توان در زندگی مردم، در توسعه کشور و بهتر شدن شرایط محیط زیست دید، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون در میدان‌های مشترک غرب کارون ۲۱۶ حلقه چاه بالغ بر ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری شده است.

وی مجموع سرمایه‌گذاری در سه طرح خط لوله ششم و نهم و ایستگاه‌های آن، فاز نخست پتروشیمی بوشهر و نیروگاه غرب کارون را ۴.۷ میلیارد یورو عنوان کرد و گفت: صنعت نفت با وجود شدیدترین تحریم‌ها نه تنها در بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی موفق بوده بلکه طرح‌های توسعه‌ای را هم در چنین شرایط دشواری‌پیش برد.

وزیر نفت ادامه داد: صنعت نفت با وجود شدیدترین فشارها و تحریم‌ها با اتکا به خداوند و با استواری نه تنها در بهره‌برداری از تاسیسات تولیدی خود موفق بوده بلکه توانسته در چنین شرایط دشواری طرح‌های توسعه‌ای خود را پیش ببرد که نمونه آنها همین طرح‌هایی است که افتتاح می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه امروز در هفته دولت سه طرح مهم صنعت نفت در مجموع با ۴.۷ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری از سوی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود ۳ میلیارد یورو تامین مالی خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و ۳۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی هم رقم بالایی است.

افزایش توان صادرات گاز ایران

وی با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز در صنعت گاز افتتاح شد مربوط به انتقال و پایداری شبکه این سوخت پاک است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: همانطور که مستحضرید، فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، شمال شرق و غرب کشور وجود دارد، از این رو ناچاریم گاز را با خطوط لوله انتقال دهیم.

زنگنه افزود: به‌طور ساده باید عرض کنم برای انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیازمند ساخت یک خط لوله ۵۶ اینچ یعنی یک و نیم متر و چند ایستگاه تقویت فشار در مسیر هستیم، هزینه احداث هر کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ برحسب تغییر شرایط یک تا ۲ میلیون دلار و هزینه ساخت هر ایستگاه تقویت فشار حدود ۷۵ میلیون یوروست بنابراین هر زمان که می‌خواهیم روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز را از منطقه عسلویه به دیگر نقاط منتقل کنیم بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

وزیر نفت هزینه سرمایه گذاری طرح‌های انتقال گاز خط لوله سراسری ششم و ایستگاه‌های تقویت فشار مربوط به آن را ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو از این مبلغ برای نخستین بار ازسوی بخش خصوصی به صورت ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) تامین شده است. که این شرایط ما را قادر کرد تا بتوانیم صادرات گاز به عراق را عملی کنیم.

زنگنه گفت: مجموع رقم صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق تا پایان امسال به روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

۹۵ درصد جمعیت ایران زیر پوشش شبکه گاز هستند

زنگنه به پروژه دیسپچینگ ملی گاز که امروز افتتاح شد اشاره کرد و یادآور شد: طراحی دیسپچینگ شرکت ملی گاز از سال ۱۳۷۶که من وارد وزارت نفت شدم آغاز و اجرا شد، اما با توجه به گسترش عظیم شبکه گاز کشور دوباره روزآمد و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه مسئولیت دیسپچینگ، پایش و فرماندهی شبکه گاز کشور است، یادآور شد: پالایشگاه‌های گازی، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط اصلی انتقال گاز همگی زیر نظر فرماندهی دیسپچینگ ملی گاز عمل می‌کنند؛ دیسپچینگ هم با ابزارهایی که در اختیار دارد و اطلاعاتی که به آن می‌رسد لحظه‌ای در همه ساعت‌های شبانه‌روز براساس نیاز تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز داریم، ادامه داد: هم‌اکنون ۹۵ درصد جمعیت ایران و عمده صنایع کوچک و بزرگ و نیروگاه‌ها زیر پوشش شبکه گاز هستند، وظیفه دیسپچینگ نیز حفظ فشار گاز در شبکه برای تداوم و استمراز تامین گاز است.

تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی

زنگنه در ادامه درباره افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از همان ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در استان خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به صورت ترش پس از گرفتن میعانات گازی و مقداری گاز مایع (ال‌پی‌جی) با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان منتقل شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: اما به پیشنهاد سرمایه‌گذار طرحی ارائه شد که براساس آن بخشی از گازی که دارای اتان و ال‌پی‌جی بود را به سرمایه‌گذار بدهیم تا با سرمایه خود این گاز را شیرین‌سازی و تفکیک و برای مصرف خود از آن استفاده کند که این سرمایه‌گذاری انجام شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه بخش بعدی سرمایه‌گذاری در این مجتمع، ساخت واحد متانول است که امروز بخش نخست آن با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۳۳۲ میلیون یورو افتتاح شد، تصریح کرد: قرار است در بخش دوم مجتمع پتروشیمی بوشهر واحد الفین ساخته شود و این بخش هم‌اکنون پیشرفت ۳۵ درصدی دارد.

وی اجرای این پروژه را از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش اعلام و تصریح کرد: گازی که امروز تفکیک و شیرین می‌شود عموما ارزشمندترین خوراک پتروشیمی اتان است که به زنجیره تولید کشور افزوده می‌شود.

جهش ۶ برابری تولید نفت در غرب کارون

وزیر نفت از نیروگاه غرب کارون به‌عنوان سومین طرح ملی وزارت نفت که امروز افتتاح می‌شود نام برد و با بیان اینکه نیروگاه غرب کارون نیروگاه اختصاصی شرکت نفت برای میدان‌های مشترک غرب کارون است، افزود: ما در میدان‌های غرب کارون با جهشی ۶ برابری تولید از ۷۰ هزار بشکه در روز عبور کردیم و به ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که ان‌شاءالله با تکمیل طرح‌های بعدی شامل آزادگان، یادآوران و یاران توان ظرفیت به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

زنگنه درباره دلیل تاسیس نیروگاه اختصاصی برق در غرب کارون از سوی شرکت نفت گفت: به‌دلیل وضع تولید برق در خوزستان، مدیریت شرکت ملی نفت تصمیم گرفت به‌منظور پایداری تولید نفت، تاسیسات برق را بسازد و خود برق مورد نیاز را تامین کند.

وی با بیان اینکه شرکت نفت برق را از شرکت مپنا به قیمت ۲.۲۵ سنت یورو خریداری می‌کند، افزود: شرکت مپنا این نیروگاه را به صورت ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) در غرب کارون احداث کرد و امروز ۲ واحد گازی آن عملیاتی شده‌اند و واحد بخار آن در حال ساخت است، شرکت ملی نفت ایران شبکه انتقال و ایستگاه‌های آن را ساخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنگنه میدان مشترک یورو سرمایه گذاری نیروگاه غرب کارون میدان های مشترک میلیارد یورو میلیون یورو تقویت فشار وزیر نفت شبکه گاز خط لوله طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۵۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی کویت مایه تأسف است

به گزارش خبرگزاری مهر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به تکرار ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی سفر امیر کویت به مصر، ضمن مردود دانستن این ادعا افزود: تکرار این ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی طرف کویتی مایه تأسف است.

کنعانی ضمن تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس حقوق تاریخی و سوابق مذاکرات فیمابین اضافه کرد: همانند قبل از طرف کویتی برای دستیابی به توافقی پایدار که مبتنی بر همکاری‌های دوستانه و منافع مشترک باشد، دعوت به عمل می‌آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعای یک‌جانبه، از منظر حقوقی هیچ حقی برای دولت کویت ایجاد نخواهد کرد و به مقامات این کشور توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

کنعانی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران همواره با اعتقاد به اصل حسن نیت، تعاملات منطقه‌ای را رصد نموده و از دولتهای ثالث می‌خواهد در مسیر تحقق عینی اصل حسن نیت و ارتقا روابط و همکاریها گام بردارند.

کد خبر 6094371 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای کویت در مورد میدان آرش ایجاد نمی‌کند
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نمی‌کند
  • تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی کویت مایه تأسف است
  • واکنش کنعانی به تکرار ادعای یک‌جانبه کویت درباره میدان آرش
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون
  • تلمبه ESP چاه شماره ۳۶۷ میدان اهواز در شرکت نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون