Web Analytics Made Easy - Statcounter

داود فتحعلی‌بیگی که آخرین‌بار شش سال پیش نمایش انسانم آرزوست را در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده بود، با تئاتر مستند عمو هاشم به این تماشاخانه باز می‌گردد. نمایش عمو هاشم که متن آن نیز توسط فتحعلی‌بیگی نوشته شده به بخش هایی از زندگی زنده‌نام استاد هاشم فیاض تعزیه‌خوان پیشکسوت و آخرین بازمانده نسل تعزیه‌خوانان تکیه دولت می پردازد که در سال ۱۳۸۳ در تهران  درگذشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم فیاض که بیشتر در قامت اشقیاخوان و خصوصا اجرای نقش شمر شهره بود در عرصه بین المللی، برای تعزیه شناسان و پژوهشگران اروپایی نمایش ایرانی چهره‌ای معتبر و شناخته شده‌ است و در موزه واتیکان چند نسخه تعزیه از او و ممهور به مهر «هاشم شمر تهرانی» نگه‌داری  و برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود.

فیاض اجراهای متعددی در کشورهای مختلف و جشنواره های معتبر دنیا داشته است. در حاشیه یکی از این  اجراها در جشنواره آوینیون فرانسه در سال ۱۳۷۰، پیتر بروک کارگردان و نظریه‌پرداز بزرگ تئاتر جهان پس از تماشای تعزیه حربن ریاحی او را علی‌بابای نمایش شرق و یکی از بهترین اجراگران نمایش‌های آئینی جهان خواند. نمایش عموهاشم از اواسط شهریور و با بازی منیژه داوری، حمید معدن‌کن و امیر آزادروستا در تماشاخانه سنگلج به صحنه می رود.

محمدعلی (هاشم) فیاض معروف به عمو هاشم در ۳۰ بهمن۱۳۰۰ خورشیدی در محله سنگلج تهران به دنیا آمد. از زمان تولد مادرش او را نذر تعزیه کرد و این مقدمه‌ای شد برای ادامه فعالیت‌ او در تعزیه.
هاشم فیاض تعزیه خوانی را از تکیه دولت و از سن ۵ سالگی با بچه‌خوانی آغاز کرد و در کنار میرغم فرزند میر عزا از نسخه‌نویسان معروف تعزیه، این کار را آموخت و با آسیدمصطفی نوه میرغم تعزیه خوانی را ادامه داد و در دوران ممنوعیت‌های تعزیه (عصر رضاخان) برای احیای تعزیه تلاش کرد.
هاشم فیاض تنها بازمانده از تعزیه خوانان تکیه دولت استاد مجالس غریب تعزیه محسوب می‌شد و با گردآوری ۲۵۰ عنوان نسخه تعزیه و ملزومات و روش‌های اجرایی آنها حافظه‌ای آشنا با روش‌های اجرا و موسیقی تعزیه به حساب می‌آمد.
هاشم فیاض نه‌تنها در تعزیه‌گردانی و تعزیه خوانی مهارت داشت، بلکه به عنوان یکی از بزرگترین اسباب داران و جامه‌داران تعزیه به شمار می‌آمد و در اتاقی از منزل وی (که خود آنجا را حسینیه می‌نامید) آرشیو کاملی از لباس‌ها و ادوات و ماسک‌ها و سرهایی که برای مجالس مختلف تعزیه ساخته شده بود، نگهداری می‌شود.
هاشم فیاض تربیت‌کننده تعزیه‌خوانان بسیاری در نسل‌های مختلف است که در مخالف‌خوانی، موافق‌خوانی و بچه‌خوانی و موسیقی فعال هستند و بسیاری از شمرخوانان امروز را به نوعی می‌توان شاگرد هاشم فیاض به شمار آورد، رضا حیدری، اسماعیل محمدی، علاءالدین‌ قاسمی، حاج رضا لنکرانی، ابوالفضل احمدی، احمد عزیزی و... از آن جمله‌اند.
هاشم فیاض از ابتدای تاسیس کانون نمایش‌های سنتی و آئینی در زمینه تعزیه این کانون را یاری داد. مجالس تعزیه «حربن‌یزید ریاحی» و «امام رضا(ع)» به معین البکایی و تعزیه‌خوانی وی در سال ۱۳۷۰ در فستیوال آوینیون فرانسه اجرا شد و مورد توجه بزرگانی چون پیتر بروک و ژان کلودکاریر قرار گرفت.
سرانجام در روز جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۸۳ بر اثر بیماری دیابت در بیمارستان شماره ۲ تهران درگذشت و دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۳ از محل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها ماه محرم تعزیه داود فتحعلی بیگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ماه محرم تعزیه داود فتحعلی بیگی ماه محرم تعزیه داود فتحعلی بیگی تعزیه خوانی هاشم فیاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات

مهدی قائدی درخشش بی نظیری در الاتحاد کلبا داشته است.

طرفداری | مهدی قائدی بی شک بین ۵ بازیکن تاثیرگذاراین فصل لیگ امارات است.

مهدی قائدی در این فصل با ثبت 9 گل و 5 پاس گل از سوی سوفا اسکور به عنوان تاثیرگذارین بازیکن فصل اتحاد کلباء شناخته شد.

شبکه شارجه امارات نیز گزارش داد که «مهدی قائدی را می توان جزو 5 بازیکن تاثیرگذار لیگ برتر امارات» به شمار آورد.

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی تراکتور مقابل استقلال با یک سورپرایز
  • آمار شگفت‌انگیز مهدی قائدی در این فصل لیگ امارات
  • ترکیب احتمالی تراکتور با سورپرایز جالب
  • پاسداشت سعید امیرسلیمانی به بهانه رونمایی از مستند «دیدار در سنگلج» + تیزر مستند
  • تصاویر شگفت‌انگیز جیمزوب از سحابی سر اسب 
  • سنگلج در خطر است!
  • اتمام پروژه‌های عمرانی حوزه درمان، اولویت‌ مهم سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جدید
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • اتمام پروژه‌های عمرانی اولویت‌ سازمان تأمین‌اجتماعی در سال جاری