Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@20:20:55 GMT

تحلیل رئیسی از جریان عاشورا

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۶۸۲۳

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تسلیت ایام تعزیت آل‌الله و عاشورای حسینی اظهار داشت: فرهنگ حسینی عامل هویت‌یابی و قدرت اجتماعی ما و انگیزه‌ای برای امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها و پلشتی‌هاست.

تحلیل‌های حادثه‌گرا از حماسه حسینی محکوم به شکست است
رئیس قوه قضاییه افزود: وجود مبارک امام حسین(ع) الگوی تمام‌عیار برای تضمین جامعه اسلامی و جامعه سالم و برخوردار از عدالت است که مردم در آن جامعه نسبت به ترک بایدها و انجام نبایدها احساس مسئولیت اجتماعی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آیت‌الله رئیسی ادامه داد: در تحلیل جریان عاشورا هر تحلیلی که حرکت امام حسین(ع) و یاران آن حضرت را بدون برنامه‌ریزی و صرفاً یک حادثه تصادفی بداند، نادرست و محکوم به شکست است و حرکت امام کاملاً هدفمند و برنامه‌ریزی شده بود که حتی با وجود شهادت امام و مصائبی که بر خاندان ایشان گذشت، منجر به پیروزی بر دشمن و رسوایی حاکم جور شد.

هدف مهم قیام امام حسین (ع) اصلاح امور جامعه بود
رئیس قوه قضاییه گفت: هدف مهم قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) امر به معروف، نهی از منکر و اصلاح امور اجتماعی بود و فرهنگ عاشورایی اصل بسیار مهمی در فرهنگ دینی ما و ضامن اجرای قانون و عدالت و برخورداری آحاد جامعه از حق است که مردم با الهام از آن نسبت به امور جامعه احساس مسئولیت می‌کنند.

راهبردی دستگاه قضا استقرار عدالت با مشارکت مردم است

آیت‌الله رئیسی، راهبرد قوه قضاییه را استقرار عدالت با مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: حضور مردم در همه عرصه‌ها به ویژه در اجرای عدالت اثربخش است و آحاد ملت می‌توانند با احساس مسئولیت در برابر فساد، رانت‌خواری و ناهنجاری‌ها، دستگاه قضایی را در پیشگیری و برخورد با جرم و تخلف یاری دهند.

مسئولان باید نقدپذیر و حامی آمران به معروف و ناهیان از منکر باشند

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم نقدپذیری مسئولان و حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، خاطر نشان کرد: حضور مردم در صحنه و حمایت مسئولان از آمران به معروف و ناهیان از منکر، مسیر پیشگیری از جرم و ناهنجاری های اجتماعی را هموار می‌کند.

هیچ دستگاهی نباید در پیشگیری از جرم غایب باشد

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها در پیشگیری از وقوع جرم و تخلف باید نقش‌آفرین باشند و هیچ مدیر و دستگاهی نباید در این عرصه غایب باشد، تلاش نهادها و دستگاه‌های الگوساز فرهنگی و اقتصادی و مجموعه دولت برای پیشگیری از جرم را مهم و ضروری دانست.

نمایش کارآمدی مدیریت اسلامی مهم‌تر از خدمت‌گذاری است

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات مهم و مطالبات لازم‌الاتباع مقام معظم رهبری که در دیدار روز گذشته دولتمردان مطرح شد، دستگاه قضایی را نیز مخاطب فرامین ایشان دانست و اظهار کرد: خدمت‌گذاری به مردم علاوه بر اجر و ثوابی که دارد، افتخار بزرگی برای مسئولان نظام اسلامی است.

آیت الله رئیسی در عین حال «ارائه الگویی کارآمد از مدیریت اسلامی» را از خدمت‌گذاری به مردم مهم‌تر و به نمایش گذاشتن یک الگوی مؤثر، کارآمد و موفق از دستگاه قضای اسلامی و عدالت مبتنی بر آن را وظیفه خطیر همکاران خود در مجموعه قوه قضاییه دانست.

ارائه الگوی قضایی نظام اسلامی همت مضاعف می‌طلبد

رئیس قوه قضاییه گفت: جامه باید احساس کند دستگاه قضا در نظام اسلامی ملجاء و پناهگاه و نهادی برای احقاق حق آنهاست و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در این زمینه، نیازمند تلاش مضاعف همه همکاران قضایی و همکاری با دولتمردان است.

مسئولیت‌های اقتصادی دولت به روایت رئیس دستگاه قضا

آیت‌الله رئیسی در ادامه، اقتصاد مستقل، برخورد با موانع تولید، مبارزه با فساد و قاچاق کالا، جلوگیری از واردات بی‌رویه و راه اندازی سامانه های شفاف ساز اقدامات اقتصادی را از مهم‌ترین مطالبات مقام معظم رهبری و مسئولیت‌های دولت در حوزه اقتصادی عنوان کرد.

سازمان بازرسی راه‌اندازی سامانه‌های شفاف ساز اقتصادی را پیگیری کند

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر همکاری دستگاه قضایی با دولت برای تحقق این مطالبات، به سازمان بازرسی کل کشور دستور داد که راه‌اندازی سامانه‌های مؤثر برای شفاف‌سازی حوزه اقتصاد و پیوند این سامانه‌ها با یکدیگر را در چارچوب تحقق دولت الکترونیک پیگیری کند.

تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع تولید را با جدیت پیگیری می‌کنیم

آیت‌الله رئیسی همچنین تأکید کرد: دستگاه قضایی تشکیل کارگروه ویژه رفع موانع تولید با حضور نمایندگان سه قوه را با جدیت پیگیری می‌کند و متذکر شد که شکل‌گیری این کارگروه، در رونق فعالیت کارگاه‌های تولیدی و جهش تولید و همچنین جلوگیری از بیکاری کارگران راهگشا خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه افزود: دستگاه قضایی و همه همکاران این مجموعه در سراسر کشور، هم در بخش نظارت و هم در حوزه قضاوت، برای تحقق فرامین مقام معظم رهبری اراده جدی دارند و تلاش خواهیم کرد ضمن برخورد با فساد و ریشه‌ها و عناصر آن، نگذاریم چراغ تولید و اشتغال در کشور خاموش یا کم نور شود.

وکالت آسان و ارزان و سالم در دسترس همه ملت قرار گیرد

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رقابت در وکالت، کارشناسی و دفاتر اسناد رسمی پرداخت و تأکید کرد: تمام این خدمات باید در فضایی رقابتی و به صورت سالم، ارزان و آسان در خدمت آحاد ملت در اقصی نقاط کشور قرار گیرد و موانع دسترسی شهروندان به این تسهیلات برطرف شود.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارشی درباره تکلیف قانونی دولت مبنی بر فراهم آوردن بستر الکترونیکی شدن استعلام‌های مربوط به یک پرونده نیز، گفت: لازم است در بستر دولت الکترونیک، دست دادگستری‌ها به بانک‌های اطلاعاتی باز شود تا بار مهمی از دوش دستگاه قضایی برداشته شده و زمینه رسیدگی آسان‌تر و سریع‌تر به پرونده‌ها فراهم شود.

توصیه رئیس دستگاه قضا برای نادیده گرفتن توصیه‌ها در جذب نیرو

آیت‌الله رئیسی همچنین به برخی توصیه‌ها برای به کارگیری و استخدام اقوام و آشنایان مسئولان قضایی در دستگاه‌ها اشاره کرده و گفت: قبل از این که فردی استخدام شود، باید نیاز سازمان سنجیده شده و سپس بر اساس این نیاز افراد شایسته و توانمند در فرایندی ضابطه‌مند جذب و به‌کارگیری شوند.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: ورود نیروی انسانی باید صرفاٌ از طریق بخش منابع انسانی صورت گیرد و جذب نیرو نیز باید فرع بر نیاز سازمان باشد؛ هر چند که نتیجه این رویه دلخوری و ناراحتی اقوام و آشنایان از مدیران بشود.

دستگیری عامل شهادت مأمور پلیس در حکیمیه ظرف 48 ساعت

در این نشست، دادستان تهران با اشاره به حادثه شهادت یکی از مأموران نیروی انتظامی در جریان تعقیب و گریز با یکی از اشرار در منطقه حکیمیه تهران از دستگیری و تکمیل پرونده متهم ظرف 48 ساعت خبر داد و اعلام کرد: کیفرخواست این فرد به اتهام زیرگرفتن دو مأمور موتورسوار پلیس و شهادت یکی از آنها صادر شده و آماده ارسال به دادگاه است.

بازگشت بیش از 6 میلیارد دلار ارز مربوط به صادرات و واردات به چرخه اقتصاد کشور

القاصی‌مهر، همچنین با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تعیین تکلیف 27 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی دادستانی، مبلغ 2/1 میلیارد یورو از این ارزها در اقدامات بازپرسی به چرخه اقتصادی بازگشته و بعد از پیگیری‌ها و اقدامات قضایی انجام شده، مجموع این رقم بالغ بر 9/2 میلیارد یورو معادل 5/3 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات وارد چرخه اقتصادی شده است.

وی درباره پیگیری سرنوشت ارز تخصیص یافته از سوی بانک مرکزی برای واردات نیز توضیح داد: از میزان 8/4 میلیارد دلار ارز تخصیص یافته بلاتکلیف طبق گزارش دیوان محاسبات کشور، بعد از ارجاع  گزارش دیوان و دستور ریاست قوه قضائیه به دادستانی تهران مبلغ 6/2 میلیارد دلار رفع تعهد شده و از 2/2 میلیارد دلار باقیمانده،  پرونده‌های مربوط به مبلغ 1/1 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی به سازمان تعزیرات ارجاع شده که البته این سازمان از وجود نواقص جدی در این پرونده ها خبر داده است. درباره سایر وجوه بلاتکلیف برای قریب 1/1 میلیارد دلار ارز تخصص یافته نیز 508 شرکت و واردکننده به بازپرسی احضار شده‌اند.

دادستان تهران در جمع‌بندی گزارش خود افزود: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته توسط دستگاه قضا، 9/2 میلیارد یورو معادل 4/3 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور برگشته و 6/2 میلیارد دلار هم از ارزهای تخصیص یافته از سوی بانک مرکزی برای واردات رفع تعهد شده است که در مجموع 5/5 میلیارد ارز اعم از یورو و دلار معادل 6 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات و ارز تخصیصی برای واردات، به چرخه اقتصادی برگردانده شده است.

معرفی هزار و 400 متخلف ارزی به دادستانی تهران

القاصی‌مهر همچنین از آغاز بررسی گزارش سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر شناسایی یکهزار و 400 فرد حقیقی و حقوقی که در زمینه بازگرداندن نزدیک به 20 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات و 10 میلیارد دلار ارز تخصیص یافته برای واردات تخلف داشته‌اند، در دادستانی تهران خبر داد.

 

تسنیم

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: رئیسی امام حسین عاشورا میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات رئیس قوه قضاییه مقام معظم رهبری آیت الله رئیسی میلیارد یورو چرخه اقتصادی دستگاه قضایی برای واردات تخصیص یافته دستگاه قضا ارز تخصیص سامانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۶۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراهیم رئیسی یک دستور جدید صادر کرد +جزئیات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوط خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام یاری کنند.

بنابر روایت ایسنا، وی دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس‌ دولت سیزدهم با بیان این‌که «تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است»، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رئیس دولت سیزدهم گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آیین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903322

دیگر خبرها

  • رئیسی پنجشنبه به قم می‌رود
  • ابراهیم رئیسی یک دستور جدید صادر کرد +جزئیات
  • رئیسی: متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی معرفی شوند
  • رئیسی: در غرب شاهد تقابل شرافت و شرارت هستیم
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • رئیسی: با حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان اعتراضات دانشگاهیان غرب استوارتر می‌شود
  • رئیسی: در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • رئیسی: تقابل آشکار جریان شرافت و شرارت در غرب
  • پیگیری طرح وکلا در مساجد از سوی رئیس قوه قضاییه
  • قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود