Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:39:22 GMT

نکات دانستني دوران بارداري

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۷۰۴۰

نکات دانستني دوران بارداري

خبرگزاری آریا-اگر تصمیم به بارداری دارید یا در حال حاضر باردار هستید، باید خود را برای موقعیت جدیدی آماده کنید.  شاید اگر این اولین تجربه شما برای بارداری باشد، از این شرایط اطلاع چندانی نداشته باشید و سوالات بسیاری در ذهن خود در رابطه با اتفاقاتی که در این دوران، در بدن شما میوفتد، داشته باشید. در این مقاله ما سعی داریم اطلاعات مفیدی را درباره ی علایم و نشانه های بارداری و شرایط مادر در دوره بارداری، با شما به اشتراک بگذاریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چگونه بدانم باردار هستم یا خیر؟

معمولا علائم بارداری در افراد مختلف به شکل‌های متفاوتی بروز می‌کند. اگر خوش شانس باشید،  شاید هیچ‌ کدام از علایم آزاردهنده بارداری را با شدت تجربه نکنید. علایم بارداری ممکن است در طول روزهای بارداری احساس شوند و یا ممکن است از قبل بارداری آغاز شوند. معمولا این نشانه ها بعد از سه ماهه اول بارداری کاهش میابند. نکته گمراه کننده در این علایم این است که گاهی تشخیص آن به عنوان نشانه بارداری دشوار می‌شود، چون بسیار نزدیک به علایم قبل از دوره قاعدگی می‌باشد.

برای اطمینان از اینکه باردار هستید یا نه، همیشه بهتر است از تست های بارداری استفاده کنید. اما علاوه بر این موضوع اگر پریود شما به تاخیر افتاده است می‌توانید برخی علایم را بررسی کنید تا مطمئن شوید باردار هستید یا خیر.

علایم فیزیکی بارداری:

معمولا نشانه های بارداری به شکل‌های زیر خود را نشان می‌دهند:

تاخیر در عادت ماهانه: گرچه پریود عقب افتاده، ممکن است به دلایل متفاوتی اتفاق بیوفتد اما می‌تواند نشانه ای از بارداری نیز باشد.حالت تهوع و استفراغ: به حالت تهوع دوران بارداری بیماری صبحگاهی نیز گفته می‌شود. این مساله ممکن است از آغاز بارداری یا یک ماه پس از بارداری شروع شود. البته لازم به ذکر است که برخی افراد اصلا دچار حالت تهوع و استفراغ دوره بارداری نمی‌شوند.حساسیت در پستان‌ها: نشانه ای مشابه با دوره قبل از قاعدگی. اما در دوره بارداری سینه ها حساستر و کمی بزرگتر از حالت عادی می‌شوند. همچنین اگر دقت کنید ممکن است رگهای درون پستان را نیز مشاهده کنید. این علایم در اثر تغییرات هورمونی ناشی از بارداری در بدن شما نمایان می‌شود.تکرر ادرار: افزایش دفعات دفع ادرار یکی از نشانه های بارداری است. این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که رحم بزرگ شده شما به مثانه فشار می‌آورد.خستگی و بی‌حالی: از علایم شایع دوران بارداری خستگی بدن می‌باشد. این مساله بخاطر افزایش هورمون پروژسترون در بدن شما اتفاق می‌افتد.سوزش معده: ممکن است در این دوره اسید معده شما به‌ علت افزایش فشار بر روی معده بیشتر شود و باعث سوزش سر دل شما شود.زودرنجی و کج خلقی: باز هم مشابه نشانه های پیش از قاعدگی، تنگی خلق دوران بارداری در اثر افزایش هورمونها ایجاد می‌شود.

در کنار این علایم برخی افراد ممکن است نشانه های دیگری مثل بی‌میلی به غذا، گرفتگی بینی، نفخ و یبوست را نیز تجربه کنند. حفظ رژیم غذایی سبک و سالم طی این دوران و ورزش های سبک مثل پیاده روی یا هر ورزش دیگری که توسط پزشک به شما توصیه شده است، می‌تواند به کاهش این علایم کمک کند.

در دوره بارداری چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

مدت زمان بارداری افراد معمولا حدود 40 هفته یا بیشتر طول می‌کشد و در دوره های مختلف این زمان، تغییراتی در بدن مادر و جنین ایجاد می‌شود. جزییات بارداری هفته به هفته، بسیار مفصل و خارج از حوصله این مقاله است، اما در اینجا به بررسی مختصر مراحل بارداری می‌پردازیم.

بارداری به سه دوره تقسیم می‌شود: سه ماهه اول، سه ماهه دوم، سه ماهه سوم. تجربیات مشترکی در مورد تغییرات فیزیکی بدن در هرکدام از این مراحل وجود دارد:

سه ماهه اول:

در این دوره شما مسائل زیر را تجربه خواهید کرد:

احساس خستگی و حالت تهوعافزایش 1 یا 2 کیلوگرم وزن بدنافزایش سرعت تنفس و ضربان قلبحساس و بزرگ شدن سینه هاتکرر ادرارتغییرات خلقی شدیداحساسات متناقض در مورد بچه دار شدن سه ماهه دوم:

نشانه های سه ماه دوم بارداری شامل موارد زیر است:

احساس خستگی و حالت تهوع کمتراز دست دادن تمرکز و خیالبافیافزایش حدود 6 کیلوگرم وزن بدناسترس و اضطراب در مورد تست‌های مورد نیازافزایش ضخامت موها و محکم تر شدن ناخن‌ها یا بالعکسافزایش میل به بعضی غذاها، مثل غذاهای شیرین، تند یا چرباز دست دادن علاقه خود به طعم برخی غذاها

سه ماهه سوم:

در سه ماهه سوم شاهد تجربیات زیر خواهید بود:

ادامه دار بودن عدم تمرکز و فراموشیاحساس خستگی و ناراحتینگرانی درباره زایمانافزایش حدودا 5 کیلوگرم وزنکمردرد و درد پشتبی خوابی و بد خوابیسختی در تنفسانقباض و سفت شدن عضلات رحم

البته لازم به ذکر است لزوما تمام موارد زیر برای همه اتفاق نمی‌افتد و در اینجا تنها علایم شایع در بین مادران باردار مطرح شده است.

علاوه بر موارد ذکر شده برخی مادران دچار افسردگی در دوره بارداری می‌شوند و احساسات مختلفی را تجربه می‌کنند، که ناشی از تغییرات هورمونی دوره بارداری است.

چنانچه احساس افسردگی به شما دست داد، حتما با کسی مطرح کنید و کمک بگیرید. بسیاری از درمان‌های بی‌خطر برای مقابله با افسردگی دوره بارداری وجود دارد که با مشورت با پزشک یا متخصص می‌توانید از انها استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید از خود درمانی در این دوران پرهیز کنید و بدون مشورت با پزشک خود موارد درمانی را امتحان نکنید.

برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و کامل‌تر درباره دوران بارداری، تولد و شیردهی نوزاد و مراقبت های مورد نیاز در این دوران می‌توانید به مجله پزشکی آنلاین مراجعه کرده و مطالب آن را مطالعه کنید.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دوران بارداری دوره بارداری دوران بارداری حالت تهوع نشانه ها سه ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۷۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم) مهم‌ترین عوامل ناباروری در بانوان (فیلم) کدام مواد غذایی در زیبایی جنین تاثیر دارد؟ (فیلم)

دیگر خبرها

  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • مهم ترین نکات برای خرید قهوه عربیکا و خرید قهوه روبوستا چیست؟
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا (فیلم)
  • فوت ۱۱ نفر کارگر در کردستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی
  • نکات کلیدی که قبل از خرید فایل گرافیکی لایه باز باید بدانید
  • نکات کلیدی برای خرید و فروش ملک در ستارخان
  • چکاپ‌های مهم برای بارداری در سنین بالا + فیلم
  • علایم هشداردهنده‌ «آرتریت پسوریاتیک»
  • علایم هشداردهنده «آرتریت پسوریاتیک»
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)