Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، از راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» با هدف غنی سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و نشریات خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، امروز دوشنبه، سوم شهریور ماه در نشست خبری که با حضور برخی از اهالی رسانه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، از رونمایی و راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدا ضمن تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام گفت: مهمترین اثر ماندگاری شهادت امام حسین علیه السلام را در انتقال پیام عاشورا باید جستجو کرد. آنچه سبب شد قیام این امام شهید امروز به گویش های مختلف و تعابیر متفاوت در اختیار ما قرار گیرد، انتقال پیام این واقعه بزرگ توسط حضرت زینب کبری سلام الله علیها است.

وی همچنین ضمن گرامیداشت هفته دولت افزود: دولت همواره در تلاش است در راستای آگاهی رساندن به مردم و پیشرفت جامعه با انتقال اطلاعات و در دسترس قرار دادن آن در این مسیر حرکت کند و دولت تدبیر و امید توسعه دولت الکترونیک را همواره در دستور کار خود داشته است و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، به تبع دولت موظف است اطلاعات خود را در اختیار مردم، جامعه، اصحاب علم و اندیشه و عموم پژوهشگران و کسانی که کتابخانه ملی ایران را به عنوان مرجع علمی خود می‌شناسند، قرار دهد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: این مهم در دولت حاضر در سطوح مختلف گسترش یافت و به همه حوزه‌ها تسری پیدا کرد؛ در همین راستا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با توجه به رسالت و مأموریت‌هایی که دارد در تدوین استراتژی‌ها طبق افزایش سطح خدمات‌رسانی و بهینه‌سازی خدمات با بهره‌گیری از نوآوری‌ها گام‌های مؤثری برداشت و یکی از وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تفسیر، تبیین و توجیه خدمات برای انتقال دادن اطلاعات به سطح جامعه است.

بروجردی با بیان این مطلب که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان مرکز حافظه ملی ایرانیان از دیرباز شناخته می‌شود، افزود: بخشی از میراث این سازمان مربوط به سرمایه فکری و اندیشه‌ای بوده، بخشی مربوط به علم  و باور اصحاب فکر است و بخشی نیز مربوط به اتفاقات، رخدادها و حوادثی است که در گذر زمان رخ داده است.

وی ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران حافظ میراث ارزشمند بشری است و بر همین اساس همه تلاش خود را بر آن داشته‌ایم این سازمان را از نگرش جزیره‌ای خارج کنیم و این نگاه را که اسناد و منابع فقط متعلق به این سازمان است را تغییر دهیم. برخی از پژوهشگران و اندیشمندان همواره در پی دریافت دیتا و مطالب هستند اما این منابع قابل دسترس نیست و سازمان تلاش کرده است تا امکان دسترسی به این منابع را برای همه پژوهشگران و اصحاب علم و دانش فراهم کند.

بروجردی در ادامه با اشاره به شعار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: این سازمان به شعار «کتابخانه ملی در خانه هر ایرانی» اعتقاد دارد و این مهم یکی از رویکردهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است که بر طبق آن بسیاری از برنامه ها پیش بینی و اجرا شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» اشاره کرد و بیان داشت: راه‌اندازی سامانه‌های «حافظه ملی ایرانیان» و «سنا» با هدف غنی‌سازی تجربه کاربران و توزیع عادلانه اطلاعات و نشریات پیش‌بینی و اجرا شده که این سامانه در چند فاز تعریف شده و امید است برای آیندگان ماندگاری داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون تعداد سه هزار کتابخانه با این سامانه مرتبط هستند؛ ادامه داد: منابع این کتابخانه‌ها دریافت شده و از طریق شبکه ای واحد در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

بروجردی همچنین در تشریح بانک اطلاعاتی نشریات ایران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سال های گذشته منابع خطی خود را تحت عنوان «فنخا» (مجموعه فهرستگان نسخه‌های خطی ایران) تهیه کرد و  در سال 96 به عنوان اولین گام کتاب های خطی موجود در کشور عراق را با عنوان معجم المخطوطات العراقیه فهرست نگاری و تدوین کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: به دنبال پیشبرد این مهم، امروز فهرستگان همه کتاب‌های خطی فارسی ایران و جهان از یک هزار و 868 پایگاه دریافت شد و بر همین اساس تعداد یک میلیون و 14 هزار کتاب خطی فارسی در ایران و جهان فهرست‌نویسی و در سامانه مربوطه بارگذاری شد.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ امروز حدود 64 هزار عنوان نشریه، بولتن و مجله جمع‌آوری شده است که در سامانه نشریات ایرانی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه در مورد شبکه مراکز آرشیوی کشور گفت: پیرو راه‌اندازی این سامانه، همه مراکز متقاعد شدند که چگونه و به چه شیوه‌ای اطلاعات اولیه اسناد خود را در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار دهند که حاصل آن تقویت و شکل‌گیری بانک اطلاعات کشور است؛ البته در این زمینه نیازمند تعاملات بیشتر هستیم؛ چراکه بسیاری از اسناد هم اکنون در اختیار خاندان‌ها قرار دارد و در تعامل با آنها را برای پیشبرد این مهم هستیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تأکید بر این مطلب که راه‌اندازی این سامانه به عنوان اقدامی فاخر می‌تواند پشتوانه حافظه ملی ایرانیان باشد، افزود: ما در تلاش هستیم استاندارد واحدی را در اختیار کتابخانه‌ها و مراکز سندی قرار دهیم.

کرونا و گره‌های کور دیجیتال‌سازی منابع در ایران/ دستمان از نظر حقوقی بسته است

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سازمان اسناد بیشتر بخوانید... کرونا و گره‌های کور دیجیتال‌سازی منابع در ایران/ دستمان از نظر حقوقی بسته است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... کرونا و گره‌های کور دیجیتال‌سازی منابع در ایران/ دستمان از نظر حقوقی بسته است واژه های کاربردی مرتبط سازمان اسناد پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ خاطره شنیده‌نشدۀ حجت‌الاسلام انصاریان از "شهید سلیمانی" ۲ مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) به‌صورت عمومی برگزار نمی‌شود ۳ عیادت حجت‌الاسلام محمدیان از استاد فاطمی‌نیا ۴ محمدرضا سنگری: چه‌کسانی گزارش‌های دقیق از عاشورا را ثبت کرده‌اند؟/ دلایل وهن تاریخ و تحریف در بازگویی عاشورا ۵ پای امتحان پیش بیاید دین‌دار اندک می‌شود/ کربلا معیار دین‌مداری است ۶ گزارش تسنیم از ۱۰ سال با "مختارنامه"/ اگر مهلّب نبودم، دوست داشتم ابن‌زیاد باشم ۷ مداحی بنی‌فاطمه در شب سوم محرم ۹۹ ۸ مداحی بنی‌فاطمه در شب دوم محرم ۱۴۴۲ مهمترین اخبار فرهنگی سینمای دینی | مکتب امام حسین (ع) باید سرمشق سینمای دینی باشد/ همکاری با هنرمندان جهان اسلام در انتقال پیام فیلم دینی تأثیرگذار است در آستان حسین (ع)| چگونه مانند «حرّ» از خورشید فروزان حسینی بهره ببریم؟ کوچه به کوچه عشق تو را جار می‌زنیم+ عکس اولین نمایشگاه کتاب مجازی چه میزان فروش داشت؟ مهمترین اخبار تسنیم بهره‌برداری از یک نیروگاه استراتژیک در غرب کارون/ تولید نفت از مخزن مشترک با پشتوانه نیروگاه ایرانی «فتح»؛ کوچکترین بالستیک ایرانی از خانواده فاتح طرح مجلس برای کمک به اقشار ضعیف جامعه/ تأمین کالاهای اساسی مردم با کارت‌های اعتباری لاوروف: تلاش آمریکا برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران موفق نخواهد شد فاز نخست پتروشیمی بوشهر با فرمان رئیس‌جمهور ‌افتتاح شد / تولید سالانه ۴.۲میلیون تن محصول درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اسناد سازمان اسناد رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه اندازی سامانه حافظه ملی ایرانیان ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی گودرزی زاده پیش از ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه با پارلمان کودک اظهار کرد: کتابخانه سیار فعلی این نهاد در طول هفته در پنج روستا خدمت رسانی می‌کند.

وی افزود: در روزهای جمعه و مناسبت‌هایی که وجود دارد، کتابخانه سیار در بخش‌های مختلف شهر در حال خدمت رسانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

گودرزی زاده افزود: کتابخانه سیار در قالب یک خودرو مینی‌بوس جوابگوی نیاز شهروندان کلان‌شهر اراک با این وسعت و جمعیت نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات پارلمان کودک استفاده از کتابخانه‌های سیار است، این کتابخانه‌ها می‌تواند در مناطق محروم و در شهر و در حاشیه شهرها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کننده باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به نقشی که این کتابخانه‌ها می‌تواند در کارهای فرهنگی ایفا کند از شهردار اراک و اعضای شورا که دغدغه این مهم را دارند، درخواست داریم یک خودرویی در اختیار این نهاد قرار گیرد تا با مناسب سازی به صورت کتابخانه سیار در خدمت همشهریان باشد.

گودرزی زاده ادامه داد: در خصوص مطالبه شورای کودکان برای ایستگاه مطالعه هم، هم اینک در کتابخانه‌ها ایستگاه مطالعه وجود دارد.

وی گفت: با توجه به مطالبه برای ایجاد ایستگاه مطالعه در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی این آمادگی وجود دارد که کتاب‌هایی در این محل‌ها قرار داده شود تا مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار کرد: یک درخواست و مطالبه وجود دارد مبنی بر اختصاص کتابخانه‌های مادر و کودک در پارک‌ها و مراکز تفریحی که امید می‌رود با در اختیار قرار دادن فضای مورد نیاز، این نهاد را در خدمت رسانی بهتر به شهروندان یاری کنیم.

گودرزی زاده ادامه داد: این خدمت رسانی تنها در حد قفسه برای کتاب نباشد، بلکه در صورت نیاز به مادران و کودکان مشاوره ارائه شود.

کد خبر 750087

دیگر خبرها

  • تهران قدیم | تصویری متفاوت از فرودگاه مهرآباد ۶۹ سال قبل/ عکس
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • دریادار سیاری: دسترسی به دریا یک منبع بسیار مهم برای تولید قدرت و ثروت است
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • اولین کتابخانه دیجیتال ملی جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • تسریع روند راه‌اندازی سامانه راهبردی ناوگان آتش‌نشانی تبریز