Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان در تازه‌ترین یافته‌هایشان احتمال انتقال ویروس‌های تنفسی ازطریق ذرات گرد و غبار را هشدار دادند.

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویروس‌ آنفلوانزا علاوه بر قطراتی که فرد مبتلا در هنگام صحبت، سرفه یا عطسه کردن در هوا منتشر می‌کند ازطریق ذرات میکروسکوپی گرد و غبار موجود در هوا هم منتشر می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، شیوع آنفولانزای فصلی، هر سال مسوول مرگ و میر صدها هزار نفر در سراسر جهان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان یک همه گیری مانند همه گیری سال ۱۹۱۸ آنفولانزا در اسپانیا، میلیون ها نفر می توانند جان خود را از دست بدهند.

محققان برای کاهش این سرایت، باید بدانند که دقیقا ویروس آنفلوانزا چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
کارشناسان تصور می کنند که قطرات تولید شده در زمانی که فرد مبتلا به ویروس نفس می کشد، صحبت، سرفه یا عطسه می کند،  تنها مسوول انتقال ویروس ها از طریق هوا هستند.

اما نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شد، نشان می دهد که ذرات گرد و غبار، فیبرها و سایر ذرات میکروسکوپی می توانند ذرات آنفلوانزا را از طریق هوا منتقل سازند. نتایج این مطالعه پیامدهای گسترده ای برای جلوگیری و کنترل شیوع دارد.

پروفسور ویلیام ریستنپارت از دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه «کالیفرنیا دیویس» گفت: برای اکثر ویروس شناسان و اپیدمیولوژیست ها بسیار تکان دهنده است که ذرات گرد و غبار موجود در هوا قادر به حمل ویروس آنفلوانزا هستند.

وی افزود: انتقال ویروس های آنفلوانزا از طریق ذرات گرد و غبار موجود در هوا، زمینه های کاملا جدیدی را انجام تحقیقات باز می کند و پیامدهای عمیقی برای نحوه تفسیر آزمایش های آزمایشگاهی و همچنین بررسی های اپیدمیولوژیک شیوع آن دارد.

این مطالعه بطور مشروح در  مجله  Nature Communications منتشر شده است./ ایرنا 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ذرات گرد و غبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۷۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به ۲۷ هزار و ۲۹۸ خانوار، تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۲ کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.

وی افزود: نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر ۵ سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

بیات، هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد و گفت: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران (افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی، این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

بیات یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان ۵ سال (صفر تا ۵۹) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی، تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از ۹۵ درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم‌های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از ۳۰ اردیبهشت تا یکم خرداد ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد.

کد خبر 6096509 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • افزایش باد همراه با غبار محلی و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۶ اردیبهشت
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • هوای کلانشهر اصفهان سالم است
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • هوای کلانشهر اصفهان پاک است
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • هوای اصفهان سالم است