Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-28@21:36:12 GMT

شهرستانك، روستايي بكر و رويايي

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۷۶۳۰

شهرستانك، روستايي بكر و رويايي

يكي از اين جاذبه‌ها كه در شمال‌غربي کرج و در جاده رويايي چالوس جا خوش كرده، روستاي ييلاقي شهرستانك است. منطقه‌اي خوش آب و هوا که علاوه بر تابستان‌هاي خنك، پاييزي‌ دل‌انگيز دارد، به طوري كه در اين فصل، زيبايي‌هايش بيش از پيش نمايان مي‌شود.
شهرستانک كه در زبان عاميانه به آن شهرستونك مي‌گويند، قدمتي 3 هزار ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جايي كه در آن هم آبشار مي‌بينيد، هم رود و هم آثار باستاني. اين روستا در 84 کيلومتري تهران و 54 کيلومتري کرج قرار گرفته و قصر ييلاقي و بسيار زيبايي در آن خودنمايي مي‌كند، قصري که 120 سال پيش به دستور ناصرالدين شاه در آنجا بنا شد.


علاوه بر اين بناي باستاني، طبيعت محسوركننده اين منطقه ييلاقي كه پوشيده از درختان مختلف است هم در نوع خود بسيار جالب توجه است. اما آنچه بر چشم‌نوازي اين روستا افزوده، درهم آميختگي تاريخ و طبيعت اين منطقه است که در گوشه و كنار شهرستانک مي‌توان آن را به خوبي لمس کرد. با حضور در اين روستا، از يک‌سو شيفته طبيعت حيرت‌انگيزش مي‌شويد و تصاويري بديع را به نظاره مي‌نشينيد و از سوي ديگر با ديدن جلوه‌هاي تاريخي به گذشته سفر مي‌کنيد و اندكي در آن غرق مي‌شويد. اينجا همانجايي است که مي‌توان اندکي از دغدغه‌هاي روزمره زندگي دور شد و در هوايي روح بخش و در دل طبيعتي جذاب، آرامش را در آغوش كشيد.
همانطور که در ابتدا گفتيم براي رسيدن به شهرستانک بايد مسير خاطره‌انگيز جاده چالوس را در پيش بگيريد، اين يعني سفري را آغاز كرده‌ايد كه از شروع تا پايانش سراسر هيجان و شگفتي است. پس سعي کنيد از تك‌تك لحظاتتان در اين مسير رويايي استفاده كنيد و از اين فرصت به وجود آمده نهايت استفاده را ببريد.

 

ديدني‌هاي روستا
از قديم‌الايم، شهرستانک به خاطر داشتن آب و هوايي دلپذير مورد توجه بوده كه در كنار اين ويژگي، جاذبه‌هاي زيادي هم دارد که نمي‌توان به سادگي از كنار آنها در سفر به اين روستايي ييلاقي گذشت. از جمله اين ديدني‌ها مي‌توان به جاذبه‌هاي زير اشاره كرد:

کاخ ناصري
شهرت شهرستانک به سبب وجود کاخ ناصري است. بنايي که در سال 1295تا 1298 هجري قمري به دستور ناصرالدين شاه در بهترين جاي روستا که گله‌گيله نام دارد، ساخته شد. اين كاخ بعدها به کاخ سنگي نيز معروف شد. کاخي كه در فاصله کمي از روستا قرار گرفته است.
عمارت ناصري متشكل از يک ساختمان دو طبقه (ديواني يا بيروني) و يک ساختمان يک طبقه (حرمسرا يا اندروني) بود که با يک ديوار از هم جدا مي‌شدند. اين کاخ که در حال حاضر بيشتر قسمت‌هاي آن آسيب ديده و تخريب شده است، ساختمان ديواني‌اش مدتي در اختيار سازمان تربيت بدني بود. فدراسيون کوهنوردي و سازمان تربيت بدني با زدن سقفي روي باقيمانده ساختمان، آن را به عنوان پايگاه کوهنوردان در اختيار افراد قرار مي‌دادند. كاخ ناصري شهرستانك در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

 

کتيبه شهرستانک
سنگي عظيم در ضلع شرقي کاخ ناصري ديده مي‌شود که نوشته‌هايش ناخواناست، اما بر اساس روايت اهالي روستا، اين سنگ در زمان ناصرالدين شاه از صخره مشرف به کاخ ناصري جدا شده و در اين محل قرار گرفته، با اين حال صدمه‌اي به بنا وارد نكرده كه گويا اين اتفاق باعث شده به دستور ناصرالدين شاه شرح اين واقعه روي اين كتيبه نوشته شود.

چشمه گله‌گيله
در کنار کاخ ناصري، رودخانه‌اي جاري است که از چشمه‌اي به نام گله‌گيله سرچشمه مي‌گيرد. اين چشمه که از قلب زمين مي‌جوشد، از وسط روستا مي گذرد و باغ‌ها را سيراب مي‌کند. درختان سر به فلک کشيده در اين منطقه در کنار صداي آرامش‌بخش رودخانه و نغمه پرندگان، فضاي دلنشيني ايجاد كرده است، به طوري كه اگر ساعت‌ها در اين فضا بنشينيد خسته نخواهيد شد.

قلعه دزدبند
از ديگر جاذبه هاي اين منطقه، قلعه دزدبند است که قدمتش به قرن‌هاي ششم تا هشتم هجري مي‌رسد. در بلندترين قله کوه شهرستانک، بقاياي بنايي ديده مي‌شود که در بين اهالي به قلعه دختر يا قلعه دزدبند شهرت دارد. اتاق هاي قلعه تقريبا از بين رفته اند و تنها تکه هايي از آن باقي مانده است.

تپه شنستون
با پيشروي به سمت جنوب گله‌گيله، به تپه‌‌اي برمي‌خوريد که روي آن تعداد زيادي سفال قرمز مي بينيد که گفته مي شود مربوط به چادرنشينان دوران تاريخي است. اين محل، تپه شنستون ناميده مي شود و مردم از زمين هايش براي کشت ديم استفاده مي کنند.

درخت اُرس
طبيعت شگفت‌انگيز شهرستانك با وجود اين درختان افسانه‌اي که قدمت زيادي دارند، تکميل شده است. قدمت يکي از اين درختان که محلي‌ها به آن اُرس يا هورست مي‌گويند، به 2800 سال پيش برمي گردد. درختي كه ارتفاعي 17 متري و عرض تقريبا 14 متري دارد.

باغ هاي ميوه
در تمام کوچه باغ هاي روستا، درختان پرميوه (گردو، گيلاس، آلبالو، سيب، گلابي و زردآلو) وسوسه‌انگيزي خودنمايي مي کنند که به دست محلي ها کاشته شده اند. اين باغ ها يا ديوار ندارند يا اينکه با حصارهاي کوتاه محصور شده اند. باغ هاي توت زيادي هم در شهرستانک ديده مي‌شود که مردم اين منطقه آنها را خشک مي کنند و در زمان هاي مختلف مورد استفاده قرار مي دهند.
گياهان کوهي در ارتفاعات شهرستانک
وجود گياهان کوهي و دارويي مانند پونه، الک شورک و قارچ کوهي، ريواس و... عطر خاصي را هنگام بالا رفتن در ارتفاعات شهرستانک به مشام مي‌رساند. به همين دليل بهترين سوغات اين منطقه، گياهان دارويي و انواع ميوه‌هاست که البته مي‌توانيد از باغداران محلي آنها را خريداري کنيد.
در سفر به اين روستاي ييلاقي، دوربين عکاسي خود را همراه داشته باشيد تا بتوانيد تصاوير و طبيعت شگفت‌انگيز اين منطقه را به ثبت برسانيد.

اثري كه در حال نابودي است!
با حضور در محوطه قصر ناصري، اين اثر ثبت شده ملي و ديدن در و ديوار تخريب شده آن، سوالات زيادي به ذهن خطور مي‌کند كه اولين و مهم‌ترين آن، اين است كه چرا نتوانسته‌ايم از بقاياي يک اثر تاريخي كه به شكلي اصولي و حيرت‌انگيز ساخته شده و مربوط به قرن‌ها پيش است، حفاظت کنيم؟!
دومين سوالي كه به دنبال جواب آن مي‌گرديم، اينكه آيا نمي‌توان با مرمت بقاياي اين اثر ارزشمند که در دل دشتي زيبا و طبيعتي سرسبز جا خوش کرده، امکان حضور گردشگران بيشتري را فراهم كنيم؟
البته با حضور در اين كاخ و ديدن خرابه‌هاي باقي‌مانده از يك اثر تاريخي كه در و ديواري سوخته و نقاشي شده‌ از آن باقي مانده، سوالات ديگري هم به ذهنتان خطور مي‌كند که شايد هيچ‌گاه نتوان پاسخي براي آنها پيدا كرد!

مسير دسترسي
براي رسيدن به شهرستانك همانطور كه گفتيم بايد مسير جاده چالوس را در پيش بگيريد. كمي بعد از تونل شماره 8 جاده، تابلوي شهرستانک ديده مي‌شود. در ادامه مسير به يک دوراهي مي‌رسيد؛ راه اول(جاده سرپاييني سمت راست) به روستاي شهرستانک ختم مي‌شود و راه دوم(جاده سمت چپ)، انتهايش به قصر ناصري و ديدني‌هاي شهرستانک مي‌رسد. جاده‌اي خاکي که متاسفانه با وجود داشتن چند تابلو (قصر ناصري) نمي‌تواند راهنماي مطمئني براي گردشگران باشد. پس از طي مسافتي که ديگر از تابلوي راهنما هم خبري نيست، بار ديگر به يک دوراهي مي‌رسيد (گمراه نشويد)، مسير سمت راست که ورود افراد متفرقه را ممنوع کرده، همان مسير ديدني قصر ناصري و ديدني‌هاي اطراف شهرستانک است.

نکته
از اينجا به بعد جاده باريک مي‌شود به طوري كه گذر دو خودرو به طور همزمان بسيار سخت است. پس اگر قصد داريد با خودرويتان تا نزديکي قصر برويد، احتياط کنيد تا مشکلي برايتان پيش نيايد تا در آرامش بتوانيد از اين منطقه سرسبز و رويايي ديدن كنيد.

- شبنم اعماری

 

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ناصرالدین شاه دیده می شود کاخ ناصری دیدنی ها جاذبه ها باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۷۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد حسنی عصر یکشنبه در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی بیجار اظهار کرد: شاخص راه روستایی در شهرستان بیجار از میانگین استانی پایین‌تر است و در خصوص افزایش این میزان تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی گفت: بر اساس کارهایی که از قبل انجام شده است اکنون میزان ۳۰ کیلومتر جاده روستایی در سطح روستا آماده فعالیت است.

وی اضافه کرد: همچنین برای ادامه این پروژه بین ۱۵ تا ۱۶ کیلومتر پیمانکارانی انتخاب شده است.

حسنی افزود: در سال ۱۴۰۳ با تأمین اعتبار لازم در کمیته برنامه ریزی و با میزان قیری که دریافت می‌شود این پروژه انجام خواهد شد.

وی به ایمن سازی محورهای بیجار نیز اشاره و اعلام کرد: توافقاتی با فرمانداری در خصوص تأمین رنگ و تابلوهای علائم جاده‌ای انجام شده است و از توان ماشین آلات اداره کل راهداری استفاده خواهد شد تا بیشترین کارایی را در مسیرهای مواصلاتی بتوانیم داشته باشیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان عنوان کرد: در خصوص تأمین و تجهیز ماشین آلات تازه در راهسازی و حمل و نقل در شهرستان بیجار تصمیماتی اتخاذ شده است و چون پیمانکار در حال تأمین و خرید ماشین آلات است پس از تأمین سهم بیجار از این ماشین آلات در اختیار شهرستان قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به وضعیت کمربندی زاغه اشاره کرد و ابراز داشت: کمربندی زاغه بر اساس تفاهم نامه‌ای که بین سازمان راهداری، شهرداری و فرمانداری بیجار منعقد شده مطالعات اولیه آن انجام شده است و اسناد مناقصه آن بارگذاری شده و ۱۷ اردیبهشت بازگشایی اسناد را داریم.

حسنی تاکید کرد: پیش بینی می‌شود تا یک ماه آینده پیمانکار انتخاب شود و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

کد خبر 6091403

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • افزایش شاخص راه‌های روستایی بیجار در دستورکار است
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان
  • پیشرفت ۷۷ درصدی طرح جهاد آبرسانی در استان همدان    
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • بازگشایی جاده‌های سیلابی ۶ روستا در خراسان رضوی
  • بهسازی و آسفالت جاده روستایی تنگ بابا احمد اندیکا+فیلم
  • برگزاری جشنواره «گیلاس کن»