معرفی کتاب «جلسات خانگی قرآن» اثر محسن قربانیان
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۷۸۲۷۰
ایسنا/قزوین «جلسات خانگی قرآن» نوشته محسن قربانیان است که در هفت فصل به بررسی جلسات خانگی قرآن پرداخته است و توسط انتشارات زبان قرآن منتشر شده است.
دوشنبهها با اهالی کتاب قرار همنشینی داریم تا تلخی روزگار کرونا را با کتاب شیرین کنیم که به فرموده حضرت حافظ: دو یار زیرک و از باده کهن دومنی/ فراغتی و کتابی و گوشه چمنی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوشنبهها با پویش #کتاب_یار میهمان صفحات شما در فضای مجازی هستیم. این هفته کتاب «جلسات خانگی قرآن» نوشته محسن قربانیان توسط حجتالاسلام مجید دایی دایی، مسئول مؤسسه روایت حق معرفی میشود.
معرفی شناسنامهای کتاب
کتاب «سنت حسنه ایرانی- اسلامی جلسات خانگی قرآن» جلد اول از مجموعه «پیوند خانه با قرآن» است. این کتاب را محسن قربانیان تألیف و انتشارات زبان قرآن در سال ۱۳۹۳ منتشر کرده است. «جلسات خانگی قرآن» ۳۵۶ صفحه دارد و در هفت فصل به پیشینه و تاریخچه، تعاریف، اصطلاحات، انواع، آثار و ویژگیها، راهبردها و راهکارها، موانع و آسیبهای جلسات خانگی قرآن پرداخته است.
این کتاب درباره...
این کتاب درباره مردمیترین و خودجوشترین سازوکار فعالیت قرآنی در کشور، یعنی «جلسات خانگی قرآن» است. به شهادتِ روایات، مُبدع این جلسات، شخص رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و مبدأ آن خانه و خانواده آن حضرت بوده است.
این کتاب را بخوانید چون ...
با توجه به اهمیت برقراریِ ارتباط میان خانه و خانواده با قرآن و برای شناختِ شیوه عمل به امر رهبر انقلاب، این کتاب را باید خواند. رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ۹۸ به احیای این جلسات امر کردند: «یکی از کارهایی که خیلی مهم است، عبارت است از اینکه ما دورههای قرآن را، جلسات قرآن را زیاد کنیم... بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که حالا به خاطر تلویزیون قرآن و رادیوی تلاوت و مانند اینها که داریم، یک خردهای عقب افتاده که بایستی جبران بشود. یکی همین دورههای خانگیِ قرآن بود.»
این کتاب را توصیه میکنم به...
نویسنده در این کتاب به جلساتِ قرآن خانگی، از زوایا، ابعاد و سطوح مختلف و متنوعی نگریسته است. بانیانِ جلساتِ خانگی قرآن، با خواندنِ این کتاب برای برگزاریِ جلسات انگیزه بیشتری خواهند داشت. قاریان و مفسران و مجریانِ قرآنی به کمکِ این کتاب میتوانند محافل قرآنی را با کیفیت بیشتری برگزار کنند. مسئولان و سیاستگذاران عرصه فرهنگ، با مطالعه «جلسات خانگی قرآن» ضمن درک از جایگاهِ ریشهای و مؤثرِ این جلسات، با راهبردها و راهکارهای گسترش کمی و کیفی این جلسات آشنا میشوند. همچنین نگاهِ تاریخیِ کتاب به این جلسات برای علاقهمندان به تاریخ و سیره اهلبیت علیهمالسلام، بسیار جذاب خواهد بود. از همینجا است که به نویسنده محترم کتاب پیشنهاد میکنیم برای چاپهای بعدی، آن را برای مخاطبهای مختلف بازنویسی و تلخیص کند و در قالب کتابهای مختلف منتشر کند.
این کتاب به ما کمک میکند که...
ضمن تلقیِ صحیح از چیستی، پیشینه، جایگاه و آثارِ جلسات خانگی قرآن، زمینه را برای رشد، ارتقا و گسترش همهجانبه آنها فراهم کنیم.
اگر بخواهم درباره کتاب خیلی کوتاه برای شما توضیح بدهم باید بگویم که...
نویسنده در فصل اول کتاب با عنوان کلیات، به بیان اهمیت توجه به نهاد جلسات خانگی قرآن و ضرورت توسعه فرهنگ برگزاری جلسات خانگی پرداخته است.
در فصل دوم، ضمن بررسی تاریخچه برگزاری جلسات خانگی قرآن از صدر اسلام تاکنون، گوشهای از فرهنگ ارتباط خانگی با قرآن در سیره پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) از جوامع حدیثی و منابع تاریخ اسلامی استخراج و تبیین شده است.
فصل سوم کتاب، به ارائه تعاریف و اصطلاحات مورد نیاز در حوزه جلسات خانگی قرآن میپردازد و به بررسی جایگاه جلسات خانگی در نظام آموزش قرآن کشور و میان سایر نهادهای فعال قرآنی و نیز در منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته است؛ همچنین به کارکردهای مختلف آموزشی، تربیتی، تبلیغی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جلسات خانگی اشاراتی دارد.
در فصل چهارم، به منظور شناخت هرچه بهتر این نهاد قرآنی مردمی، انواع و اقسام جلسات خانگی قرآن در حال حاضر، شناسایی و تقسیم بندی شده است.
نویسنده در فصل پنجم کتاب، برخی از آثار و ویژگیهای عام و خاص جلسات خانگی قرآن را برشمرده است و در فصل ششم به ارائه راهبردها و راهکارهای توسعه فرهنگ جلسات خانگی در جامعه پرداخته و در پایان، به برخی از موانع و آسیبهای گسترش جلسات خانگی قرآن اشاره داشته است.
این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم...
«امید است نهاد جلسات خانگی قرآن به عنوان پایگاه عظیم انس با قرآن کریم، بتواند با احیا و گسترش ظرفیتهای مردمیِ وسیعِ خود، در راه تعمیم و تعمیق آموزههای قرآنی در جامعه، همچون گذشته گام بردارد و با بهکارگیری شیوههای اصیل تبلیغ و تعلیم قرآن و پرهیز از برخی روشهای سلیقهای و طرد کننده، بیش از پیش به سیره حسنه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت مکرم ایشان علیهم السلام نزدیک شود و به این ترتیب موجبات انس و آشنایی آحاد جامعه را با این کتاب انسانساز فراهم آورد.»
از یک تا ۵ به این کتاب ۵ ستاره میدهم
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معرفی کتاب جلسات خانگی قرآن محسن قربانیان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۸۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /