Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا ریاحی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: هم اینک برق تولیدی این منطقه از طریق خط ۱۳۲ کیلوولت پست تربت‌جام به کشور افغانستان صادر می‌شود که متوسط صادرات سالانه آن حدود ۷۰ مگاوات است.

وی ادامه داد: یک خط ۲۰ کیلوولت نیز در دوغارون وجود دارد که سالانه ۱۰ مگاوات برق به افغانستان صادر می‌کند، در مجموع درآمد حاصل از صادرات برق صرف توسعه خطوط انتقال و شبکه برق در خراسان می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: یکی از مزیتهای صادرات برق به افغانستان این است که اوج مصرف برق در آن کشور برعکس ایران در زمستان است، در این فصل نیروگاه‌های خراسان تولید اضافه دارند و کمتر از نصف ظرفیت خود تولید می‌کنند لذا بهترین فرصت برای صادرات برق بوجود می‌آید.

وی افزود: برای حفظ شبکه صادرات برق به افغانستان، مطالعه ایجاد خط ۵۰۰ کیلوولت از تایباد به هرات در حال انجام است و همچنین درآینده نزدیک از محل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مسیر دیگری برای صادرات برق به افغانستان ایجاد خواهد شد.  

ریاحی در باره مراودات برق با ترکمنستان ادامه داد: واردات برق از ترکمنستان از طریق مرز سرخس به خراسان انجام می‌گرفت و در مقابل گاز از این منطقه به ترکمنستان صادر می‌شد اما به دلیل مشکلات مالی بین دو کشور، برای مدتی این ارتباط اقتصادی قطع شد و هیچ مبادله گاز با برق انجام نگرفت.

وی گفت: با تلاشهای وزارت نیرو و شرکت توانیر و رفع مشکل مالی بین دو کشور، دوباره واردات برق از ترکمنستان از سر گرفته شده که امید است حجم برق وارداتی از ترکمنستان در زمستان بیشتر شود.

شبکه استاندارد و قابل رقابت برق ایران  

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: شبکه برق ایران به اذعان بسیاری از فعالان صنعت برق کشورهای دیگر در حد استانداردهای جهانی است و این شبکه استاندارد و قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته است.

وی ادامه داد: ایران پانزدهمین کشور دنیا از نظر اندازه شبکه و سطح تولید برق است و این رشد طی ۴۲ سال گذشته با وجود تحریم‌ها و فشارهای خارجی انجام گرفته است.

ریاحی گفت: طی سالهای پس از انقلاب اسلامی سالانه به طور متوسط هفت درصد رشد مصرف برق در شبکه سراسری را شاهد بودیم اما از سال ۱۳۸۲ تاکنون خاموشی گسترده در شبکه رخ نداده در حالی که این امر در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده است.

وی افزود: این شرکت وظیفه تامین برق استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی را برعهده دارد و ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های خراسان پنج هزار و ۶۲۳ مگاوات، تولید سالانه برق آنها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: طول خطوط شبکه برق منطقه خراسان  ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومترمدار است که از این مقدار سه هزار کیلومترمدار خطوط انتقال و ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومترمدار خطوط فوق توزیع است.

وی گفت: ظرفیت نصب شده پستهای برق در خراسان ۱۶ هزار و ۷۰۰ مگاولت آمپر است که از این مقدار هفت هزار و ۲۰۰ مگاولت آمپر مربوط به حوزه پستهای انتقال و ۹ هزار و ۵۰۰ مگاولت آمپر مربوط به حوزه پستهای فوق توزیع است.

ریاحی افزود: تعداد مشترکین برق منطقه خراسان سه میلیون و ۶۵۵ هزار مشترک و اوج بار در آن ۴ هزار و ۲۴۲ مگاوات است.

وی پروژه‌های قابل بهره برداری در هفته دولت را سه پروژه توسعه پست برق خواجه ربیع، توسعه پست برق ابوطالب و توسعه پست موبیل ترشیز در مجموع با هزینه ۱۴۶ میلیارد ریال ذکر کرد.

۷۴ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های تجدیدپذیر در خراسان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: هم اینک ۷۴ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در خراسان وجود دارد که سالانه ۱۲۹ میلیون کیلووات برق تولید می‌کنند، هدف غایی این شرکت رساندن نصب نیروگاه‌های انرژیهای تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات است.

وی افزود: در خراسان رضوی و خراسان جنوبی ظرفیت خوبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر وجود دارد به طوری که هم تعداد روزهای آفتابی در آن مناطق زیاد و هم خنک است و این مهم راندمان پنل خورشیدی را افزایش می‌دهد.

ریاحی ادامه داد: خودروهای برقی به سرعت در جهان رو به گسترش هستند و به زودی نیاز به تولید برق بیشتر در کشور ایجاد خواهد شد، از آنجا که سوختهای فسیلی پایدار نخواهند بود، باید زمینه توسعه تولید انرژیهای تجدیدپذیر در خراسان فراهم شود.

وی گفت: در این راستا مذاکراتی برای استفاده بیشتر از ظرفیتهای انرژیهای تجدیدپذیر منطقه جنوب خراسان با شرکت توانیر انجام شده و قرار است پروژه چندصد مگاواتی در این منطقه فعال شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: پژوهشکده باد و خورشید در دانشگاه فردوسی مشهد موفق به ساخت و نصب توربین بادی ۲۵۰ کیلوواتی شده و شرکت گروه مپنا نیز ساخت توربینهای بادی ۲.۵ مگاواتی را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: اگر توربینهای بادی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر به شبکه برق وصل شوند، ظرفیت تولید برق برای صادرات افزایش می‌یابد لذا در تلاش هستیم با ایجاد زیرساختهای لازم هزینه اتصال این توربینها به شبکه برق را کاهش دهیم.

مشکل تامین گاز برای نیروگاه‌های خراسان

ریاحی گفت: برای حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی‌ها بهتر است سوخت نیروگاه‌ها گاز باشد اما شبکه گازرسانی منطقه خراسان از نظر توسعه عقب است و فقط ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب از سوخت مورد نیاز روزانه نیروگاه‌های خراسان را تامین می‌کند.

وی افزود: در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی از ۹ نیروگاه در خراسان هفت نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده است، روزانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون مترمکعب گاز یا گازوئیل یا مازوت در این نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: پارسال تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌های خراسان به مرحله حاد رسید و به یک میلیون مترمکعب در روز کاهش یافت.

وی گفت: استفاده از گازوئیل یا مازوت در نیروگاه‌ها مضراتی از جمله افزایش هزینه‌های تامین سوخت و نگهداری نیروگاه‌ها، مشکلات حمل و نقل، نصب اجباری مخازن گازی در نیروگاه‌ها و نداشتن توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی اداره کننده این نیروگاه‌ها دارد.

ریاحی افزود: به منظور تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها کمیته‌ای متشکل از نمایندگان استانداری و دستگاه‌های اجرایی دست‌اندرکار تشکیل شده است تا این مشکل را برطرف و گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کند.

تامین برق مطمئن برای شهر مشهد

وی ادامه داد: برای تامین مطمئن برق در مرکز مشهد، درصدد برآمدیم شبکه ۴۰۰ کیلوولت برق را از طریق انشعابات وارد قلب این شهر کنیم و رینگ مطمئنی از شبکه ۴۰۰ کیلوولت متصل به نیروگاه برای تامین برق ایجاد نماییم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: به همین منظور ساخت نخستین پست ۴۰۰ کیلوولت در قلب شهر مشهد طی دو ماه آینده در میدان بسیج این شهر آغاز می‌شود و این نقطه شروع ورود شبکه ۴۰۰ کیلوولت به این شهر خواهد بود.

وی افزود: دو پست ۴۰۰ کیلوولت دیگر با عناوین "امام رضا (ع)" و "راه آهن" و یک پست ۴۰۰ کیلوولت دیگر در غرب مشهد ساخته خواهد شد تا این شهر با مشکل برق مواجه نشود.

ریاحی ادامه داد: عملیات اجرایی پست ۴۰۰ کیلوولت امام رضا (ع) با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال تا یک ماه آینده در مشهد آغاز می‌شود و برای تغذیه این پست سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پروژه دیگر در تونل انرژی اجرا خواهد شد.

ایجاد ۲۶ کیلومتر برق رسانی در تونل انرژی

وی گفت: به منظور جلوگیری از ترافیک شهری و نمای بد همزمان با توسعه شبکه برق شامل خطوط فوق توزیع و انتقال و ایجاد پستهای جدید، تونل انرژی در مشهد در عمق ۱۲ متری زمین در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: تاکنون ۲۶ کیلومتر از شبکه‌های برق رسانی فشار قوی در تونل انرژی مشهد ایجاد شده و تا سال ۱۴۲۰ در مجموع ۵۴ کیلومتر دیگر به این تونل افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه ۱۲ کیلومتر از تونل انرژی به منظور ایجاد پست ۳۲۰ کیلوولت دیگر در مشهد با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال انجام خواهد شد.

ریاحی گفت: مطالعات شهر مشهد برای ۲۱ سال از نظر توسعه شبکه برق تا سال ۱۴۲۰ توسط این شرکت برای اولین بار در کشور انجام شده است.

وی افزود: پارسال قراردادهایی برای تامین برق صنایع منعقد شد که در این زمینه عملیات اجرایی پستهای شهرک صنعتی کاویان، شهرک صنعتی جاجرم، معادن شاهکوه نهبندان، ناحیه صنعتی دیهوک و شهرک صنعتی طبس در دستور کار قرار دارد.

سه کار جدید در مشهد

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان با اشاره به فعالیتهای جدید این شرکت ادامه داد: روش کابل کشی "اچ.دی.ام.آی" برای اولین بار در شبکه فوق توزیع در یکی از پستهای برق مشهد اجرا شد.

وی گفت: با این روش بدون آنکه حفاری در زمین صورت گیرد، کابل کشی با لوله گذاری در عمق چند متری زمین انجام می‌شود و بعد از اینکه عمر کابل به پایان رسید، قابل تعویض خواهد بود.

ریاحی افزود: ساخت پستهای کاهش تلفات با ابعاد کوچک از دیگر فعالیتهای جدیدی است که توسط شرکت برق منطقه‌ای خراسان در حال انجام است، در این روش دیگر نیاز به اشغال زمین وسیع برای ایجاد پستهای فوق توزیع نیست و بسیاری از مشکلات برای ساخت پست از بین می‌رود.

وی ادامه داد: هم اینک نخستین پست فشرده طبقاتی (کاهش تلفات در ابعاد کوچک) در میدان جانباز مشهد در حال ساخت است که در صورت موفقیت این پروژه، ساخت این نوع پست در سطح شهرها توسعه می‌یابد.

ایجاد ۶۰ پست برق اتوماسیون در خراسان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه برق از اهداف این شرکت همسو با کشورهای دیگر جهان است که در این راستا ۶۰ پست اتوماسیون در خراسان ایجاد شده و بستر هوشمندسازی به عنوان مرحله بعد از اتوماسیون در حال فراهم شدن است.

وی عمر تجهیزات شبکه برق را ۳۰ سال دانست و افزود: در اجرای بهینه سازی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ به طور متوسط هر سال ۸۰ میلیارد ریال برای بهینه سازی شبکه برق خراسان رضوی هزینه شده است.

ریاحی ادامه داد: پارسال ۲۶۰ میلیارد ریال برای بهینه سازی شبکه برق خراسان هزینه شد و برای سال آینده ۴۵۰ میلیارد ریال برای این مهم در شبکه هزینه خواهد شد.

وی در باره خاموشی در شبکه برق نیز گفت: روزانه ۲۱ ثانیه به ازای هر مشترک خاموشی در شبکه برق خراسان رخ می‌دهد که این میزان در کل کشور ۶.۵ دقیقه است.

برچسب‌ها شرکت برق منطقه ای خراسان افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شرکت برق منطقه ای خراسان افغانستان شرکت برق منطقه ای خراسان افغانستان نیروگاه های خراسان برق به افغانستان پست ۴۰۰ کیلوولت ظرفیت نصب شده میلیارد ریال برای صادرات تونل انرژی صادرات برق نیروگاه ها فوق توزیع تامین برق مورد نیاز خواهد شد شبکه برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۷۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و در راستای برنامه وزارت نیرو برای اصلاح نظام مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور موظف شدند بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام مرتبط با معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی، در هفته نخست شروع معاملات برق در این بازار تعداد ۱۷۹ معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات ۱,۲۱۱ میلیارد ریال بود. در این هفته که حجم معاملات روزانه برق به یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۵۸ مگاوات ساعت رسید، همچنین پایین‌ترین قیمت بازار ۸۵۰ ریال و بالاترین قیمت نیز ۱,۲۰۰ ریال بود.

در معاملات هفته نخست ۳۲ شرکت توزیع برق در معاملات اقدام به خرید برق کردند و در مقابل ۱۰ نیروگاه خصوصی و ۱۸ نیروگاه دولتی نیز اقدام به فروش برق کردند که سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز ۴۶ درصد بود.

با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت هفتگی به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع، امکان معاملات به صورت مستمر با هدف اصلاح جریان مالی و ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش نقش دولت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6089877 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • ذخیره‌سازی بیش از ۳ میلیون مترمکعب رواناب در سد‌های خراسان جنوبی
  • پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی در برابر سیلاب
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • اتصال دوباره واحد شماره ۲ بخاری نیروگاه شهید رجایی به شبکه سراسری
  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی