Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: تحلیل معیارهای آسیب‌پذیری شهری در برابر بحران‌های احتمالی در راستای رسیدن به چشم‌انداز صحیح و دقیق در مدیریت بحران و جلوگیری از غافل‌گیری مدیران در هنگام وقوع بحران، مبادرت به شناسایی و تحلیل وضعیت آسیب‌پذیری شهرها به عنوان گام نخست و مبنای تصمیمات مدیران مطرح بوده است

محمدرضا رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موضوع مدیریت بحران در برابر وقوع حوادث یکی از مباحث مهم در برنامه‌ریزی شهری بوده و شناخت وضعیت آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف هر شهر امری ضروری به نظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید پذیرفت که همیشه درصدی از بحران‌ها اجتناب ناپذیر بوده و در واقع بخش جدایی ناپذیر و طبیعی حیات سیستم‌ها است البته بخش عظیمی از تهدیدات، بحران‌ها و التهابات تحمیلی به شمار رفته که باید با تحقیقات، درایت و مدیریت صحیح آنها را قبل از وقوع، پیش‌بینی و پیشگیری کرد.

این دانش آموخته دوره دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس تهران تصریح کرد: تحلیل معیارهای آسیب‌پذیری شهری در برابر بحران‌های احتمالی در راستای رسیدن به چشم‌انداز صحیح و دقیق در مدیریت بحران و جلوگیری از غافل‌گیری مدیران در هنگام وقوع بحران، مبادرت به شناسایی و تحلیل وضعیت آسیب‌پذیری شهرها به عنوان گام نخست و مبنای تصمیمات مدیران مطرح بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است که طی قرن گذشته شمار آنها همواره رو به افزایش بوده است، افزود: سوانح طبیعی پدیده‌هایی است که همیشه زندگی انسان را در همه اعصار و قرون در معرض آسیب قرار داده و به طور ویژه در مناطق شهری اثرات زیان‌بار معمول در اثر وقوع سوانح طبیعی شامل تلفیقی از ویرانی‌های کالبدی و اخلال عملکرد عناصر شهری است که ویرانی سازه‌ها، شبکه‌های دسترسی و تأسیسات از آن جمله است.

رضایی تاکید کرد: آسیب‌پذیری شهری در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله تابعی از عوامل یا فرآیندهایی است که نشانگر درجه تأثیرپذیری یا قابلیت ایستادگی واحدهای اقتصادی، اجتماعی و دارایی‌های فیزیکی شهری در مقابل خطرپذیری است.

وی با بیان اینکه در طول دو دهه گذشته آسیب‌پذیری به عنوان یک مفهوم اساسی در پژوهش‌های مرتبط با مخاطرات و بحران‌ها و توسعه استراتژی‌های کاهش مخاطرات در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی به کار گرفته شده است، ادامه داد: تاکنون مدل‌های متنوعی از آسیب‌پذیری جهت رسیدگی به شیوه‌ها و راه‌های مختلفی که جوامع در معرض خطر قرار می‌گیرد، ارائه شده و مفهومی که در واکنش‌های طبیعی و انسانی به روشنی تثبیت شده، نشان می‌دهد که مخاطرات طبیعی به عنوان پدیده‌های پویا هستند که مردم را نه تنها به عنوان قربانی بلکه عنوان مشارکت کننده و اصلاح‌گر درگیر می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: در دهه‌های اخیر دانشی که به طور ویژه به بررسی و پژوهش در این مورد می‌پردازد، مدیریت بحران ۲ نامیده شده است.

وی با بیان اینکه نخستین امر مهم در یک الگوی مدیریت بحران یکپارچه، ارزیابی خطر است که اطلاعات مهم و ضروری برای مرحله بعد، که همان مدیریت خطر بوده را فراهم می‌کند.

رضایی اظهار کرد: اطلاعات منتشر شده در سطح جهان حکایت از آن دارد که علی‌رغم افزایش وقوع بحران، میزان تلفات انسانی و خسارات مادی ناشی از آنها روند نزولی دارد و این نشان دهنده توجه ویژه به مدیریت بحران است از این رو برای کاهش اثر بحران‌ها و رسیدن به جامعه‌ای پایدار لازم است که کاهش آسیب‌پذیری و ارتقای آمادگی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: شهرهای کشور ایران نیز به دلیل موقعیت خاص خود، یکی از نواحی حادثه خیز جهان به شمار می‌رود و بر اساس گزارش برنامه عمران سازمان ملل متحد جز یکی از ۲۲ کشور حادثه خیز دنیا محسوب می‌شود.

این دانش آموخته دوره دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری اظهار کرد: باید پذیرفت که همیشه درصدی از بحران‌ها اجتناب‌ناپذیر هستند و در واقع بخش جدایی‌ناپذیر و طبیعی حیات سیستم‌ها است از این رو بخش عظیمی از تهدیدات، بحران‌ها و التهابات تحمیلی هستند و باید با تحقیقات، درایت و مدیریت صحیح آنها را قبل از وقوع، پیش‌بینی و پیشگیری کرد؛ بنابراین باید در رابطه با آینده، مواضع جدیدی اتخاذ کرده، چشم‌انداز صحیح و دقیقی از آن مجسم و پیش‌بینی کرد تا مدیران جامعه به یک باره غافلگیر نشوند و در گرداب تغییرات غرق نشوند.

کد خبر 440611

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آسیب شناسی شهر کلانشهر مدیریت بحران بحران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آسیب پذیری شهری مدیریت بحران بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا مدارس خوزستان تعطیل شد

بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران استان خوزستان مدارس نوبت صبح فردا _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ در برخی شهرهای خوزستان غیر حضوری شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل مدیریت بحران و بر اساس اعلام دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوا با توجه به وضعیت وقوع پدیده گردوغبار و پیش‌بینی احتمال تداوم آن، فردا_سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ کلیه مقاطع تحصیلی اعم از پیش دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان در نوبت صبح شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، آبادان، خرمشهر و شادگان به‌صورت غیرحضوری اعلام شدند

کد خبر 749209

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی سپاهان برای نبرد ال‌کلاسیکو
  • اجرای گام سوم طرح یاس (یاران آسیب ستیز) در اردبیل
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • فردا مدارس خوزستان تعطیل شد
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته