Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، دو روز پیش نیز حسن روحانی، ‌رییس‌جمهور درباره این مصوبه هیات وزیران گفته بود که «این اقدام برای اولین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد» و بر اساس آن «هزینه برق برای خانوارها و اقشار مستضعف رایگان می‌شود.» البته رییس‌جمهور تعداد خانوارهای هدف این طرح را ۳۰ میلیون خانوار عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات رایگان شدن برق ۳۰ میلیون ایرانی | «برق امید» کی به خانه‌ها می‌رسد؟ جزئیات وعده مهم روحانی درباره رایگان شدن برق

 آن‌گونه که از اخبار منتشر شده برمی‌آید، در این طرح که «برق امید» نام گرفته مشترکان خانگی به سه گروه «کم‌مصرف، خوش مصرف و پرمصرف» تقسیم می‌شوند و شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان‌مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.  موضوع مهم در این طرح، تامین منابع مالی آن است. در حال حاضر ۴۱ نیروگاه خصوصی تولیدکننده ۳۲ هزار مگاوات برق در ایران هستند. این آمار نشان می‌دهد که ۶۰ درصد برق ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و پیش‌بینی شده که تا سال ۱۴۰۰، تولید ۸۰ درصد برق کشور بر دوش این بخش باشد.

فاصله زیاد قیمت تمام شده و آنچه از مردم اخذ می‌شود شکافی برای حضور بخش خصوصی در این صنعت ایجاد کرده و مسوولان وزارت نیرو بر این باورند که تفاوت قیمت تمام‌شده و تعرفه تکلیفی از عمده‌ترین مشکلات صنعت برق به حساب می‌آید که پس از هدفمند شدن یارانه‌ها به این صنعت تحمیل شده است، چرا که صنعت برق به ازای هر کیلووات فروش برق به‌طور تقریبی ۵۵ تومان ضرر می‌کند که در مجموع سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌شود. به گفته رضا اردکانیان، ‌وزیر نیرو، منابع مالی طرح برق امید قرار است «از محل صرفه‌جویی‌های صورت‌گرفته به منظور تولید برق برای پوشش پیک مصرف در هر سال تامین شود.»

در طرح موسوم به «برق امید» مقرر شده از مشترکین خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکین پرمصرف نیز خواسته شده تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.

اردکانیان می‌گوید: « با توجه به اینکه نیاز است این طرح به‌طور شفاف برای مردم بیان شود لذا از فرصت ۲ ماهه برای تدوین دستورالعمل‌های دقیق این طرح استفاده خواهد شد.» اردکانیان اضافه می‌کند: شبکه وسیع ۹۰۰ هزار کیلومتری برق، رفع فرسودگی و نوسازی آن نیازمند منابع مالی است و این منابع مالی با کاهش ۱۰ درصدی میزان مصرف جبران می‌شود.

سیمای مصرف برق در ایران

بخش خانگی همواره یکی از مصرف‌کنندگان عمده برق در مقایسه با سایر بخش‌ها بوده است و این بخش نقش بالایی در وضعیت مصرف انرژی برق و همچنین درآمدها و  هزینه‌های صنعت برق دارد. بنابر آمارهای موجود، میزان مصرف برق در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹ و سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ به ترتیب حدود ۶.۷ و ۴.۳ درصد و در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ معادل ۵.۱ درصد رشد یافته است.

شرایط مشابهی در خصوص متوسط مصرف ماهیانه برق مشترکین خانگی نیز وجود دارد.  سطح الگوی مصرف برق اقلیم‌های مختلف که مبنای تفکیک خانوارها به پرمصرف و کم‌مصرف و همچنین تعیین‌کننده مشترکین مشمول حمایت، یا جریمه مصرف مازاد بر الگو بوده، در طول سال‌های اخیر افزایش یافته و این رفتار مصرفی باعث خنثی شدن سیاست کاهش مصرف و  بهینگی مصرف  برق در کشور شده است.

دشواری شناسایی مشمولان

هنوز مشخص نیست که با طرح تازه دولت، مشترکان پرمصرف یا کم مصرف و حتی میان مصرف، ‌قرار است با چه ساز و کاری شناسایی شوند؟ حتی برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که معتقد است تقسیم‌بندی مشترکان به پر مصرف و کم مصرف موجب دشواری شناسایی خانوارهای مشمول حمایت و جریمه می‌شود. مثلا فرض کنید که مصرف ماه‌های غیر گرم الگوی مصرف ۲۰۰ کیلووات ساعت دارد.

بنابراین خانوارها با مصرف ۱۹۹ کم‌مصرف خواهند بود و حتی‌ با یک کیلووات ساعت بیشتر مصرف برق، یعنی ۲۰۱ کیلو وات ساعت در دسته پر مصرف‌ها قرار می‌گیرند. ضمن اینکه پایه آماری شناسایی مشمولان طرح «برق امید» اگر قرار باشد که «مصرف خانوار» باشد؛ کار از این هم سخت‌تر می‌شود. ضمن اینکه شرایط آب و هوایی کشور در مناطق و فصول مختلف موجب شده مصرف انرژی برق بسیار متفاوتی را در پی داشته باشد.

راهکاری برای پرمصرف‌ها

به نظر می‌رسد که راهکار وزارت نیرو برای برخورد با مشترکان پرمصرف در این طرح، ارایه تسهیلاتی به مشترکان برق برای خرید «پنل‌های خورشیدی» است. به گفته وزیر نیرو، ‌«قرار است پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت بام‌های خانه‌ها نصب شود و با سیستم بانکی هم هماهنگ‌هایی صورت گرفته تا کسانی که مشکل مالی برای خرید این پنل‌ها دارند با کارمزد کم آن را دریافت کنند تا با نصب این پنل‌ها کاهش مصرف انرژی داشته باشند.»

او اضافه کرد: «توانستیم به تعهدات‌مان در زمینه صادرات انرژی بیش از سال قبل پاسخگو باشیم. صادرات ۳ درصدی انرژی، منجر به پاسخگویی به ۳۰ درصد از نیازهای ارزی صنعت برق می‌شود. برای تولید این ۳ درصد انرژی، چیزی کمتر از یک درصد گاز تولیدی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.»

کد خبر 543406 برچسب‌ها دولت قیمت - برق

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دولت قیمت برق منابع مالی صنعت برق مصرف برق برق امید کم مصرف پنل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۱۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ سال زندان در انتظار این مشمولان سربازی

 
به گزارش  تابناک، سردار تقی مهری رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا اظهار کرد: برابر ماده ۶۰ قانون جرایم و مجازات خدمت وظیفه عمومی، کسانی که با ارتکاب اعمالی چون جعل شناسنامه، مهر، امضا، کارت پایان خدمت، کارت معافیت، استفاده از شناسنامه دیگران، اعمال نفوذ، شهادت کذب، گواهی خلاف واقع، مکتوم داشتن حقیقت، اخذ رشوه یا فریب دادن مشمول موجبات معافیت خود یا دیگران را از خدمت وظیفه عمومی فراهم سازند، به اتهام آنان در دادگاه صالحه رسیدگی شده و با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به حبس تعزیزی از یک سال تا ۵ سال محکوم می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی فراجا گفت: چنانچه تقلب یا جعل و یا اخذ رشوه تاثیری در وضعیت مشمول نداشته باشد، مرتکبین با رعایت شرایط و امکانات خاطی و دفعات و مراتب جرم و مراتب تادیب از وعظ و توبیخ و تهدید به انفصال از یک سال تا ۱۰ سال از خدمات دولتی و ضبط رشوه به عنوان جریمه و ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی خاطرنشان کرد: مشمولان و خانواده‌های آنان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان به نشانی http://www.vazifeh.police.ir از آخرین اخبار مربوطه مطلع شوند.

 منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مشمولان سربازی مراقب باشند حبس نخورند!
  • اما و اگرهای قانون سربازی
  • عضو حماس: در مذاکرات به سازوکار مشخصی رسیدیم
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • ۵ سال زندان در انتظار این مشمولان سربازی
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • سازوکار‌ها و آمادگی‌ها برای اجرای دور دوم انتخابات مجلس
  • مشمولان طرح کالابرگ فجرانه این خبر مهم را حتما بخوانند
  • خبر مهم برای مشمولان طرح کالابرگ فجرانه؛ مدل جدید در راه است؟