Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کوروش عزیزی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فعالیت‌های معاونت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: معاونت فرهنگی و دانشجویی وظیفه مدیریت امور مرتبط با دانشجویان در دوران تحصیل در امور مربوط به تأمین غذا، خوابگاه، ورزش و رفاهی را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به فعالیت‌های مختلف حوزه فرهنگی و دانشجویی دانشگاه در دولت تدبیر و امید، مهمترین دستاورد این معاونت در هفت سال گذشته را افزایش مشارکت دانشجویان در تصمیم سازی و واگذاری امور به دانشجویان عنوان کرد و افزود: به طوری که دانشجویان در امور مختلف مانند امور فرهنگی، دانشجویی و صنفی نقش داشته‌اند و نتایج درخشانی نیز از این مشارکت حاصل شده و می‌توان گفت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه مشارکت دانشجویان در امور مختلف پیشروترین دانشگاه بوده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با معرفی مدیریت‌های فرهنگی، دانشجویی و تربیت بدنی به عنوان سه مدیریت کلان گفت: همچنین سه اداره مرکز مشاوره دانشجویی، مرکز طبی و کمیته انضباطی به عنوان ساختار سازمانی ارائه خدمت می‌کنند.

دکتر عزیزی مدیریت دانشجویی را شامل ادارات خوابگاه‌ها، نقلیه، تغذیه و فنی و مهندسی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از موفقیت‌های دانشگاه در حوزه دانشجویی، تأمین مناسب غذای دانشجویان بوده است؛ در حال حاضر میانگین غذای دانشجویی که از سوی آشپزخانه دانشگاه آماده می‌شود یک میلیون و ۳۰۰ هزار پُرس در سال است و آمارها نشان می‌دهد درصد استفاده دانشجویان از وعده ناهار از ۴۰ درصد در سال ۹۲ به ۵۲ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

ایجاد نخستین آشپزخانه تمام صنعتی دانشجویان در کشور

او اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز نخستین دانشگاه علوم پزشکی در کشور است که آشپزخانه تمام صنعتی را ایجاد کرده که سبب افزایش کیفیت غذا، کاهش نقش افراد در تهیه غذا و کاهش و صرفه جویی در حامل‌های انرژی شده است. معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه ادامه داد: در زمینه نقلیه دانشجویان نیز با افزایش خصوصی سازی در این زمینه و انتقال دانشجویان بین دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها کاهش هزینه‌ها را شاهد بودیم، به طوری که در سال ۹۸، حدود ۹۵ درصد موضوع نقلیه دانشجویان خصوصی سازی شد.

دکتر عزیزی، از شاخص خوابگاه‌های دارای امکانات مطلوب به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های مهم در حوزه دانشجویی نام برد و توضیح داد: این شاخص از سوی وزارت بهداشت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ارزیابی می‌شود که توانسته‌ایم در این زمینه از ۷۰ درصد امکانات مطلوب در سال ۹۲ به ۸۰ درصد در سال ۹۸ ارتقا یابیم؛ همچنین در زمینه خوابگاه‌های ایمن در سال ۹۸، بیش از ۹۰ درصد خوابگاه‌های دانشگاه ایمن ارزیابی شد.

او در ادامه به سرانه فضای مسجد و نمازخانه در خوابگاه‌ها اشاره کرد که در سال ۹۲ سرانه هر فرد ۳۴ صدم مترمربع بوده و در سال ۹۸ به ۳۹ صدم مترمربع برای هر فرد رسیده است.

کاهش مدت زمان انتظار دریافت وام‌های دانشجویی به یک ماه

این مقام مسؤول در دانشگاه افرود: مدت زمان انتظار برای دریافت وام‌های دانشجویی نیز از شاخص‌هایی است که در سال ۹۲ به طور میانگین سه ماه بوده اما در سال ۹۸ مدت زمان انتظار برای دریافت وام‌های دانشجویی به یک ماه کاهش پیدا کرده و تمام مراحل و ارائه خدمات به دانشجویان به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

دکتر عزیزی در ادامه با معرفی حوزه مدیریت فرهنگی این معاونت از فعالیت هشت تشکل دانشجویی نام برد که زیر نظر یک هیأت نظارت انجام می‌شود. پیشتازی شیراز در جشنواره قرآن و عترت از سال ۹۲ او اضافه کرد: جشنواره قرآن و عترت هر ساله در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سال ۹۲ تاکنون مقام نخست این جشنواره را کسب کرده و در سال ۹۶ نیز شیراز میزبان این رویداد مهم قرآنی بود؛ همچنین برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن که بر اساس نفر ساعت ارزیابی می‌شود از فعالیت‌های این مدیریت است و در سال ۹۸ به حدود ۳۲ هزار نفر ساعت رسیده است.

این عضو هیأت رئیسه دانشگاه همچنین به جشنواره فرهنگی و هنری سیمرغ به عنوان یکی از محورهای فعالیت این معاونت اشاره کرد و با بیان اینکه نیز بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال ۹۴ میزبان این رویداد فرهنگی هنری بوده است، از افتخارآفرینی شرکت کنندگان در کسب رتبه نخست این جشنواره در سال ۹۸ خبر داد. خدمت رسانی جهادی به بیش از ۴۶ هزار نفر در سال ۹۸ دکتر عزیزی در زمینه برگزاری اردوهای جهادی به همت این معاونت گفت: این اردوها با حضور ۱۳ گروه جهادی فعال از اساتید و دانشجویان و در حوزه بهداشت و درمان برگزار می‌شود، در سال ۹۸ با مشارکت ۵۳۳ استاد و دانشجو موفق شدیم به ۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق محروم استان فارس ارائه خدمت کنیم.

او همچنین به پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه نشریات دانشجویی به عنوان دیگر دستاورد این معاونت اشاره کرد و افزود: هم اکنون حدود ۲۰۰ نشریه در دانشگاه دارای مجوز است، اما ۸۰ نشریه فعال هستند، تیراژ نشریات چاپ شده در سال ۹۲، هفده هزار و ۷۰۰ مورد بوده که در سال ۹۵ به چهل هزار نسخه رسیده، اما هم اکنون از نشریات چاپی به سوی نشریات الکترونیکی حرکت کرده‌ایم.

۳۳ اثر برگزیده در جشنواره نشریات وزارت بهداشت

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه گفت: در آخرین جشنواره نشریات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ۳۳ اثر برگزیده در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور رتبه سوم را کسب کرد. دکتر عزیزی بیان کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی از دیگر زیرمجموعه‌های مدیریت فرهنگی است که از یک انجمن در سال ۹۲ به ۳۰ انجمن در سال ۹۸ رسیده است؛ در زمینه حقوق شهروندی و موضوع عفاف و حجاب نیز در بین دستگاه‌ها و سازمان‌های استان مقام نخست متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شیراز است؛ واحد فرهنگی اساتید نیز از واحدهای زیرمجموعه مدیریت فرهنگی است که فعالیت‌های مرتبط با اساتید را زیر پوشش دارد و دوره‌های مختلف برای اساتید برگزار می‌شود.

او همچنین به جایگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه تربیت بدنی و ورزش، به عنوان یک الگوی شناخته شده در کشور اشاره کرد که به دلیل کسب قهرمانی‌ها و مقام‌های برتر، در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زبانزد است.

این مقام مسؤول در دانشگاه ادامه داد: هر ساله المپیاد ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های علوم پزشکی به صورت یک سال در میان برگزار می‌شود که از سال ۹۰ تا ۹۸ دختران دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۵ دوره متوالی مقام نخست را کسب کرده‌اند و پسران دانشگاه نیز در مقام‌های اول تا سوم این جشنواره در دوره‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

دکتر عزیزی یکی از موفقیت‌های مدیریت تربیت بدنی دانشگاه را کسب استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برشمرد و اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز تنها دانشگاه کشور است که این استاندارد جهانی را در زمینه مدیریت فضاهای ورزشی کسب کرده است؛ همچنین جشنواره‌ها و المپیادهای مختلف استانی و درون دانشگاهی از سوی مدیریت تربیت بدنی دانشگاه برگزار می‌شود و استعدادهای برتر در رشته‌های مختلف ورزشی شناسایی می‌شوند.

تحصیل بیش از ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

او در ادامه با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال تحصیل هستند، گفت: تجهیز تمام خوابگاه‌های پسرانه، دخترانه و متاهلی به تجهیزات پیشرفته ورزشی از دیگر فعالیت‌های مدیریت تربیت بدنی دانشگاه در سال‌های گذشته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه با معرفی اداره مشاوره این معاونت از ارائه مشاوره با حضور اساتید دکترا و کارشناسان ارشد دانشگاه روانشناسی بالینی در این اداره با حفظ دو مقوله کرامت انسانی و رازداری به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته خبر داد و گفت: در این زمینه در سال ۹۸ بیش از دو هزار و ۳۰۰ جلسه مشاوره به دانشجویان ارائه شده و ۴۹۸ خدمت مددکاری نیز در سال ۹۸ به دانشجویان دانشگاه ارائه شده است.

دکتر عزیزی مشاوره و مددکاری را مکمل یکدیگر دانست و افزود: در همین راستا اداره مشاوره به صورت منظم کارگاه‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی، پیشگیری از اعتیاد، افت تحصیلی، مهارت‌های زناشویی ویژه دانشجویان متأهل را برگزار می‌کند.

او در زمینه فعالیت‌های مرکز طبی این معاونت نیز توضیح داد: در این مرکز طبی خدمات پزشکی و دندانپزشکی با حضور پزشک و دندانپزشک به دانشجویان ارائه می‌شود؛ تمام دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه در این مرکز معاینه می‌شوند و برای آنها پرونده سلامت تشکیل می‌شود و در طول مدت تحصیل نیز بررسی می‌شوند؛ بر اساس ارزیابی‌ها تعداد خدمات پزشکی ارائه شده در این مرکز در سال ۹۲، ۲۱۹ مورد بوده که در سال ۹۸ به بیش از ۱۵۰۰ مورد رسیده است.

این عضو هیأت رئیسه دانشگاه گفت: در اداره کمیته انضباطی دانشجویان نیز تلاش کردیم تا رویکرد حفاظتی و ارشادی تغییر کند و دانشجو احساس کند هدف از فعالیت این اداره مراقبت از دانشجویان است و قصد مچ گیری از دانشجویان را نداریم.

تداوم فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی در بحران کرونا

دکتر عزیزی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور و دنیا، اقدامات ویژه ای در حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه انجام شده است که برگزاری چند مسابقه و جشنواره بین المللی و ملی را شامل می‌شود.

او همچنین از برگزاری مسابقه بین المللی کارتن با عنوان «ما کرونا را شکست می دهیم» خبر داد و با بیان اینکه مراسم اختتامیه آن به زودی در دفتر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهد شد؛ یادآور شد: این مسابقه بزرگترین رویداد هنری در زمینه کرونا بود که با ارسال چهار هزار و ۲۰۰ اثر از ۹۰۰ هنرمند از ۸۸ کشور برگزار شد و یک تیم داوری بین المللی نیز آثار ارسال شده را بررسی و نفرات برتر را مشخص کردند که نفر اول از ایران، نفر دوم از برزیل و نفر سوم از بلژیک بودند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه گفت: جشنواره ملی پوستر و اینفوگرافی با عنوان «زندگی دست یاریگر توست» از دیگر اقدامات در رابطه با کروناویروس است که آثار ارسالی در مرحله داوری قرار دارد.

دکتر عزیزی اضافه کرد: جشنواره عکس‌های تهیه شده با تلفن همراه در آی سی یو نیز ویژه کادر درمانی برگزار شده که آثار ارسالی به دبیرخانه این جشنواره در دست بررسی داوران جشنواره است.

کد خبر 5007793

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شیراز شیراز دانشجویان محرم 99 ویروس کرونا هفته دولت ماه محرم مراسم عزاداری شیراز بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا شهرکرد گرگان کرمانشاه قزوین آزادگان جنگ تحمیلی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه های علوم پزشکی برگزار می شود وزارت بهداشت سال ۹۲ سال ۹۸ تربیت بدنی دکتر عزیزی خوابگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۳۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران

 حبیب غزنوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در آیین گرامیداشت روز ماما گفت: در حوزه سلامت نیرو‌ها با جان انسان‌ها سر و کار دارند، اما در فرآیند مامایی، سلامت نوزاد و مادر باردار حائز اهمیت است و بر همین اساس فضیلت در شغل مامایی دو چندان است، ماما علاوه بر اینکه وظیفه کمک به دنیا آوردن نوزاد را بر عهده دارد در آگاهی بخشی و آرامش مادر نیز نقش موثری بر عهده دارد.

وی ادامه داد: ماما‌ها در رسیدن به دستاورد‌هایی مانند کاهش مرگ مادران و نوزادان، ترویج تغذیه با شیر مادر نقش قابل قبولی بر عهده داشته اند.

وی گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته علیرغم افزایش در تعداد مادران باردار نیازمند مراقبت‌های ویژه، کاهش قابل توجه به میزان ۲۵ درصد در مرگ و میر آنان در شهر‌های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به ثبت رسید و این ثمره مجاهدت و تلاش‌های شبانه روزی جامعه مامائی و متخصصین محترم زنان و زایمان است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: علیرغم همه این پیشرفت ها، اما هنوز هم دارای نقطه ضعف‌هایی هستیم و برخی مداخلات بسیار جزیی و اثر بخش ممکن است منجر به نتایج بسیاری مطلوب تری شود.

وی عنوان کرد: توسعه و ترویج زایمان بدون درد یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای استان سیستان و بلوچستان است.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و ترغیب هرچه بیشتر مادران باردار به این امر و بالا بردن میزان سلامت مادر و کودک در گرو توسعه و راه اندازی واحد‌های زایمان بدون درد در زایشگاه‌ها است.

زهرا ابراهیمی مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: از فعالیت‌های انجام شده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در حوزه جوانی جمعیت که در واقع می‌توان گفت عملکرد مطلوبی داشته اند تقدیر و قدردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان دارای نرخ باروری زیادی در سطح کشور است و باید حواسمان باشد و بر نامه ریزی دقیقی صورت گیرد تا در شیب نزولی قرار نگیریم.

خانم ابراهیمی افزود: ماما‌ها نه فقط در حوزه سلامت بلکه در حوزه امیدآفرینی هم در جامعه نقش آفرینی می‌کنند و می‌توانند با شیوه بیان خودشان مادران را به فرزند آوری ترغیب کنند.

دکتر محمد کاظم مومنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: تمام تلاش‌های هیئت رئیسه رئیسه دانشگاه در راستای رفع کمبود‌ها و چالش‌های جامعه مامایی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته اقدامات خوبی جهت جذب ماما در زاهدان انجام شد و در حال حاضر هم مجوز جذب تعدادی ماما جهت شهرستان سراوان صادر شده است که بزودی وارد سیستم خواهند شد.

وی افزود: یکی از کار‌هایی که اداره مامایی و دفتر پرستاری به صورت ویژه در دستور کار قرار دارند تعرفه‌های خدمات مامایی است که پیگیری‌های مرتبط از تهران در حال انجام است و امیدواریم به زودی به سرانجام برسد.


خانم لیلا عرب نژاد رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: کادر مامایی یکی از کنشگران فعال حوزه جوانی جمعیت و خانواده محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مادر واژه مقدسی معادل صبر، ایثار و شکیبایی است و ماما‌های عزیز همواره همراه لحظات شیرین و ماندگار تولد نوزاد و حامی مادران عزیز هستند.

وی افزود: سیستان بلوچستان بالاترین میزان زاد و ولد را در سطح کشور دارد و ماما‌های این استان جزو پرکارترین ماما‌های کشور محسوب می‌شوند.

قابل ذکر است مراسم گرامیداشت روز ماما صبح یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه در سالن همایش‌های پردیس علوم پزشکی به همراه برنامه‌های شاد برگزار و از تعدادی از ماما‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تقدیر و قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان، از امروز
  • پرداخت بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال از مطالبات کادر درمان فارس
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • پیشرفت‌های خیره کننده ایران در حوزه سلامت مادران
  • سیزدهمین دوره جشنواره نشریات دانشجویی تیتر در دانشگاه فردوسی آغاز شد
  • بیش از ۱۵۰ بهورز در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد جذب می‌شوند