طایفهای که مصرف مواد مخدر سنتی را بد نمیداند
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۳۶۹۰
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حالا بیشتر جوانها معتاد هستند و کمتر کسی را پیدا میکنی که مواد نکشد و سالم باشد؛ نکته مهم این است که فقط به تریاک معتاد است، اما جوان کاری است و کار میکند و مخارج زندگی را در میآورد.
این را یکی از زنانی میگوید که در خراسان شمالی زندگی میکند و با مردی ازدواج کرده که قبل از ازدواجش هم خود و هم خانواده اش میدانستند با مردی که قرار است ازدواج کند، معتاد به تریاک است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی میگوید زمانی که این مرد به خواستگاری من آمد کامیون داشت و از اوضاع اقتصادی خوبی برخوردار بود، ولی معتاد به تریاک بود و این موضوع هیچ گاه به عنوان مشکل برای خانواده و فامیل من محسوب نمیشد و همه میگفتند الان دوره و زمانی شده که همه مواد استفاده میکنند و مهم این است که مواد مخدر صنعتی استفاده نمیکند.
بالاخره با اصرار خانواده و فامیل با آن مرد ازدواج کردم، اماای کاش این وصلت صورت نمیگرفت چراکه استعمال مواد مخدر از طرف شوهرم برای من امری طبیعی شده بود و دیگر به عنوان یک مشکل محسوب نمیشد.
بیشتربخوانید
نشانه اعتیاد بـه مواد مخدر چـه چیزهایی هستند؟خیلی از شبها زمانیکه شوهرم بار را در استان مقصد تخلیه و به خانه برمی گشت و دو سه روزی که در خانه میماند تا دوباره بارگیری کند و برود شبها محفل استعمال مواد با دوستانش برپا بود و من هم باید به آنها خدمات میدادم و مدام چایی دم کرده آماده و شام میپختم.
حتی گاهی اوقات وقتیکه مریض میشدم مثلا سرماخورده بودم نزد دکتر نمیرفتم و پزشکم شوهرم بود و میگفت اگه مقداری مواد استفاده کنی حالت خوب میشود و همین کار را انجام دادم و برای اولین هنگام سرماخوردگی مواد مصرف کردم.
اما روزگار طوری گذشت که پسرم در تصادف جان خود را از دست داد و حالم خیلی بد بود و برای اینکه کمی آرام بگیرم و یا اینکه حالم بهتر شود اقوامم به من مواد میدادند تا غم از دست دادن فرزند را کمی فراموش کنم.
ولی غم از دست دادن فرزندم همیشه با من است و از سوی دیگر تبدیل به یک زن معتاد شده ام که تمام دغدغه ام این است که همیشه مواد داشته باشم و مبادا روز و یا ساعتی برسد که بدون مواد بمانم.
طایفهای که مصرف مواد مخدر سنتی را بد نمیداند
یکی دیگر از زنان بجنوردی در ادامه میگوید: در طایفهای زندگی میکنم که اعتیاد به تریاک برای آنها امری عادی است و اصلا استعمال این ماده مخدر را بد نمیدانند.
آنها مواد مخدر صنعتی را خیلی بد میدانند و بر این باورند که مواد مخدر صنعتی انسان را از کار میاندازد، اما مواد مخدر سنتی به این شکل نیست و هم میتوان این مواد را کشید و هم زندگی طبیعی خود را نیز انجام داد.
این مشکل آنقدر در نگاههای زنان و مردان میانسال عادی است که حتی برای ازدواج دخترهایشان با این مردها مشکلی ندارند و حتی گاهی اوقات اگر فرد از کار و اوضاع اقتصادی خوبی هم برخوردار باشد، شاید به اجبار دختر را به عقد آن مرد دربیاورند، اما غافل از اینکه این دختر و فرزندانش شاهد استعمال مواد مخدر از سوی یک پدر معتاد هستند.
قبح مصرف مواد در برخی از مناطق از بین رفته است
سعید آیتی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفتگو با ایسنا، میگوید: متاسفانه در برخی از مناطق قبح استعمال مواد مخدر سنتی از بین رفته است و تعدادی از افراد بر این امر معتقد هستند که مواد مخدر سنتی مشکلی را ایجاد نمیکند.
وی میافزاید: این افراد تصور میکنند که آثار تخریبی مواد مخدر سنتی کمتر از مواد مخدر صنعتی است در حالی که این امر ایراد بسیار بزرگی است و باید فرهنگ سازیهای لازم صورت گیرد اینکه مواد مخدر بد و مضر است و آثار تخریبی بالایی دارد.
آیتی ادامه میدهد: باید به این نکته مهم توجه شود که اعتیاد شوهر سبب میشود تا همسر آن شخص هم معتاد شود.
وی تصریح میکند: از سوی دیگر اعتیاد به مواد مخدر سنتی عاملی میشود که شخص گرایش به استعمال مواد مخدر صنعتی پیدا کند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی تاکید میکند: مهمترین علت اعتیاد زنان در این استان خانوادههای آنها هستند، همچنین در برخی از خانوادهها شوهران معتاد زنان خود را معتاد میکنند تا همسران آنها با آنها همراه شوند و البته در برخی از خانوادهها نیز والدین معتاد هستند که این امر بر روی فرزندان آن تاثیر گذاشته و موجب شده است تا دختر و پسران آنها نیز معتاد شوند.
وی میافزاید: یکی دیگر از دلایلی که موجب شده تا زنان و دختران خراسان شمالی به سوی استفاده از مواد مخدر گرایش پیدا کنند ضعف حمایتهای اجتماعی از آنها است و همین امر نیز سبب شده تا مانایی در درمان اعتیاد نیز در آنها کمتر وجود داشته باشد.
آیتی ادامه میدهد: به عنوان مثال اگر یک مرد معتاد باشد حمایتهای اجتماعی همچون حمایتهای خانواده، حمایتهای شغلی و ... از آنها انجام میشود، اما از زنان و دختران چنین حمایتهایی صورت نمیگیرد.
این مقام مسئول بیان میکند: یکی دیگر از عواملی که موجب میشود تا زنان این استان معتاد شوند نگاه سنتی آنها به مواد مخدر است به عنوان مثال هنوز در تعدادی از خانوادهها این نگرش وجود دارد که استعمال مواد مخدر موجب بهبود سرماخوردگی، التیام زخم سوختگی و ... میشود.
زنان میانسال کمتر به علت اعتیاد شوهرانشان معتاد میشوند
شیرغانی مدیر مسئول مرکز ترک اعتیاد زنان متجاهر کلبه سبز در شهرستان شیروان با بیان اینکه در این محل زنان معتاد متجاهر نیز درمان میشوند در ادامه گفتگو با ایسنا، اظهار میدارد: ۷۰ درصد از زنان معتادی که به این کمپ برای ترک اعتیاد مراجعه میکنند، عامل اعتیاد آنها شوهرانشان هستند.
وی میافزاید: معمولا زنانی که در سنین بالاتر شوهرهای آنها و بعد از ازدواج معتاد میشوند، به سمت استفاده از مواد مخدر گرایش پیدا نمیکنند، اما خانمهایی که قبل از ازدواج شوهرانشان معتاد هستند سبب میشوند تا همسرانشان نیز بعد از ازدواج معتاد شوند.
شیرغانی ادامه میدهد: گاهی اوقات برخی زنان به علت لجبازی که همسرشان ترک نمیکند، خودشان هم معتاد میشوند و گاهی اوقات نیز شوهر معتاد زمانیکه میبیند همسرش میخواهد طلاق بگیرد چراکه موقعیت بهتری برای ازدواج دارد اقدام به معتاد کردن همسر خود میکند.
وی با تاکید براینکه ازدواج و زندگی با یک مرد معتاد سخت است، خاطرنشان میکند، زنان میانسال به خاطر حمایت از فرزندان خود این وضعیت را تحمل میکنند، اما زنانی که در ابتدای راه هستند تعدادی از آنها معتاد شده و یا طلاق میگیرند و برخی که تعدادشان خیلی کم است این وضعیت را تحمل میکنند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: اعتیاد به مواد مخدر مواد مخدر صنعتی استعمال مواد مخدر مواد مخدر صنعتی مواد مخدر سنتی خراسان شمالی مواد مخدر معتاد هستند خانواده ها گاهی اوقات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
دکتر مجید دهقان معتقد است: لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. - اخبار اجتماعی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ حدود 12 سال از طرح لایحه امنیت زنان در مجلس میگذرد و با وجود اینکه رهبر انقلاب در دیداری که همین امسال با بانوان کشور داشتند بر تسریع رسیدگی به آن تأکید کردند همچنان لایحه امنیت زنان در راهروهای مجلس معطل مانده است. از یک سو برخی به آن برچسب فمنیستی بودن میزنند و از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از فعالین انقلابی حقوق زنان از حقانیتش دفاع میکنند و آن را زاییده نگاه اصیل انقلاب اسلامی به زنان میدانند. هنوز چالشهای زیادی میان موافقین و مخالفین لایحه وجود دارد. این روزها یک بار دیگر جزئیات لایحه امنیت زنان در صحن علنی مجلس بررسی شد. در همین راستا حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مجید دهقان، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده در یادداشتی به ارائه دیدگاه خود در این زمینه پرداخته است که در ادامه از نظر میگذرانید.
گفتمان دینی از پیش از مشروطه تا دهههای بعدی در مسائل زنان دو ویژگی کلی داشت: اول این که مسألهاش دین بود و به مسئله زنان به عنوان اِشکالی بر دین مینگریست. دوم این که خانوادهگرا بود با تفسیری که زنان را درون خانواده تعریف و با حضور اجتماعی زنان مخالفت میکرد.
اندیشه شهید مطهری نقطه عطف بود. مساله او در کتاب "نظام حقوق زن در اسلام" گرچه دین است ولی در "مساله حجاب" دغدغه زنان را دارد، البته تنها زنان دیندار و نه همه زنان. تأکید او بر خانواده نیز سر از پردهنشینی زن در نمیآورد.
دوران کلیگویی درباره الگوی سوم تمام شده است / برچسب فمنیستی زدن به لایحه تأمین امنیت زنان از سوی نوتحجرگرایان
سر و صدای انقلاب بلند شد و در گفتمان نوپای انقلاب نیز خانوادهگرایی با پردهنشینی تمایزی جدی داشت. اضافه بر این که مساله آن عموم زنان بود نه تنها زنان دیندار و این یک پله بالاتر از اندیشه شهیدمطهری بود. به همین دلیل انقلاب برای زنان جذابیت داشت همانگونه که انقلاب پیامبر صلیاللهعلیهوآله برای زنان جذاب بود.
پس از انقلاب اما پیگیری امور زنان دو پاره شد. "مساله زنان" را گفتمان خط امام و بعداً اصلاحات به دوش کشید و به ناکجاآباد برد و "مسأله خانواده" را گفتمان اصولگرایی نمایندگی کرد و به مفهوم سنتی آن فهمید. این وسط گفتمان انقلاب بینماینده ماند.
سالی یکبار رهبر انقلاب نگرش گفتمان انقلاب را درباره زنان یادآوری و مسأله زنان را جدای از مسأله خانواده (و نه در ستیز با آن) طرح میکند ولی بدنه این گفتمان راه خودش را میرود. روایت سرِ گفتمان با بدنه آنان ناسازگار است. سَر، گفتمان انقلابی در حوزه زنان را تقویت میکند و بدنه گفتمان سنتی را. جوانانی هم که همسو با روایت گفتمان انقلاب هستند دستی در قدرت ندارند.
این که بدنه گفتمان دینی بدون نیاز به مداخله رهبر انقلاب به شدت لایحه حجاب را پیگیری میکند و آن را با مداخله حاکمیتی و جرمانگاری حداکثری تا تصویب نهایی همراهی میکند ولی لایحه ارتقا امنیت زنان را به اغما میبرد تا دوباره با اشاره آقا در سخنرانی عمومی به راه بیفتد ریشه در همین امر دارد. حجاب مسأله گفتمان دینی سنتی است ولی امنیت زنان نه.
لایحه فعلی ارتقا امنیت زنان، با وجود اشکالات جزئی، در نفی نگرش فمینیستی و با فاصله گرفتن از نگاه سنتی به دنیا آمد و در صورت تصویب برای اولین بار نگرش خاص گفتمان انقلابی را نمایندگی میکند. این طفل نوپا درگفتمان انقلاب اما در برابر گفتمان پرقدرت سنتی بیدفاع است، اشارات سالیانه رهبری مگر رمقی به آن دهد. آیا مجلسِ حاضر در هفتههای نزدیک به انتخابات توان آن را دارد که راوی گفتمان انقلاب اسلامی در مساله زنان باشد؟
خلقی در حال تماشای این نزاعند. جوانانِ نگران ولی امیدوار به آینده، زنان بیپناهِ درگیر خشونت و حتی زنان انقلابی و وفادار به گفتمان انقلاب. آیا مجلس یازدهم بالاخره مسأله زنان را به رسمیت میشناسد و پناهی در این دوران بیپناهی برای آنان خواهد بود؟ چشمی امیدوار و دیگری بیمناک است.
پایان پیام/