Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ هفت سال از دوره ریاست جمهوری حسن روحانی می‌گذرد و در این دمدت فراز و فرودهای بسیاری در حوزه‌های مختلف سیاستگذاری و اجرایی کشور رقم خورده است. روحانی که با وعده‌های بسیار پا به عرصه انتخاباتی گذاشت توانست از رقبای خود در سال 92 پیشی بگیرد و اعتماد مردم را برای تکیه بر کرسی ریاست قوه مجریه جلب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 سال بعد با وجود تمام حواشی پیش آمده بازهم روحانی ردای ریاست جمهوری را برتن کرد تا نوار تداوم 8 ساله مسندش پاره نشود. اما روحانی 8 سالی را پشت سر گذاشت که شاید هیچگاه فکرش را هم نمی‌کرد. سیاست‌های دولت او و کابینه‌اش در این مدت تقریبا داد همه طرفداران و مخالفانش را درآورده و بیشماری از هوادارانش در فضای مجازی از هشتگ تا 1400 با روحانی به پشیمانیم رسیدند.

روحانی که به گفته کارشناسان زلف سیاست‌های دولتش را به برجام گره زده بود نتوانست به ظرفیت‌های داخلی اتکا کند و وقت ترامپ زیر میز بجام زد تقریبا می‌توان گفت پلن یا نقشه «ب» برای اداره کشور درصورت نبود برجام عملا وجود نداشت و کابینه هم که کم کم سر جدایی و ناسازگاری کوک کرده بودند. اینگونه دولت با فوجی از مخالفان سرسخت به پایان راه خود نزدیک می‌شود.

به هرحال ادعاها بسیار است و تعیین سهم دولت در مشکلات کنونی کشور، نیازمند بررسی است. از این رو به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در نشستی به این مهم پرداخته‌ایم تا علاوه بر بررسی کارنامه گذشته و برنامه آینده دولت دوازدهم، تصویر روشنی از روزهای گذشته و آینده برای مخاطبان ترسیم کنیم.

نشست «ارزیابی عملکرد دولت دوازدهم» با حضور علی ریاحی‌پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، حسین کرباسی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سوره و محمد جواد دارا عضو شورای سیاسی و جهان اسلام بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ایسکانیوز برگزار شد.

ریاحی در این نشست با تاکید بر اینکه دولت فعلی توجهی به قشر مستضعف جامعه نداشت، گفت: عملکرد دولت روحانی عامل و مقصر اصلی در ایجاد خمودگی اجتماعی و ایجاد فشارهای اقتصادی بر مردم است.

متن کامل گفت‌وگوی ریاحی را در زیر می‌خوانید:

در حال حاضر فضای عمومی جامعه را رکود و خمودگی فرا گرفته است، به عقیده شما نقش دولت در پیدایش وضع کنونی چیست؟

بررسی فضای عینی جامعه بر ارائه آمار و اعداد ارجحیت دارد. در حال حاضر هفته دولت در شرایطی آغاز شده که فضای کشور و جامعه خموده و تحت فشارهای اقتصادی و معیشتی است و حال عمومی مردم واقعا مناسب نیست.

عملکرد دولت روحانی عامل و مقصر اصلی در ایجاد خمودگی اجتماعی و ایجاد فشارهای اقتصادی بر مردم است. در حال حاضر که انتهای عمر دولت دوازدهم است مردم با تورم 127 درصدی قیمت‌ها مواجه هستند.

نگاه لیبرال و نئو لیبرال حاکم بر دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث شده این دولت‌ها خدمت به مردم به خصوص قشر کم برخوردار و ضعیف جامعه را وظیفه خود ن‌داند.

دولت با اینکه می‌داند مردم توان خریدشان کاهش یافته است حاضر نیست برای بهبود وضع موجود اقدامی انجام دهد، به عنوان مثال مالیات بر خانه‌های خالی را اجرایی کند یا بر قیمت کالاها در بازارهای داخلی نظارت کافی داشته باشد. بی مسئولیتی وزیران دولت نیز کاملا ثابت شده است چراکه زمانی که آخوندی وزیر سابق مسکن، توقف طرح مسکن مهر را از افتخارات خود بیان کرد و گفت من در مسکن مهر آجر بر آجر نگذاشته‌ام چراکه کارکرد دولت این نیست.

نگاه لیبرال و نئولیبرال حاکم بر دولت‌های یازدهم و دوازدهم باعث شده این دولت‌ها خدمت به مردم به خصوص قشر کم برخوردار و ضعیف جامعه را وظیفه خود نداند.

مسائل حوزه اقتصادی یکی از مهم‌ترین سرفصل‌‌ها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد دولت شده است، شما عملکرد دولت دوم حسن روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر حجم نقدینگی در بالاترین سطح خود قرار دارد و دولت به جای اینکه نقدینگی را به سمت تولید و رونق اقتصادی هدایت کند باعث ایجاد نا آرامی در بازارها شده است.

اقتصاد تک محصولی و وابسته به نفت و خام فروشی در دولت فعلی رواج بیشتری داشت که همین موضوع آسیب‌های بسیاری را به اقتصاد وارد کرده و آنرا وابسته به واردات و کشوهای دیگر کرد.

تعارض منافع در دولت روحانی بسیار به چشم می‌آید به گونه‌ای که نهاوندیان عضو اتاق بازرگانی است یعنی در جایی که باید از اقتصاد داخلی و خصوصی حمایت شود دولت خودش مسئولیت آن را بر عهده دارد.

پول در دولت روحانی چرخه تولید را نچرخاند و اطلاح سیستم مالیاتی و نظام بانکی در دولت انجام نشده است. دولت برای جبران کسری بودجه می‌تواند معوقات عقب افتاده را وصول کند نه اینکه دست در جیب مردم کرده و قیمت‌ها را افزایش دهد.

شکاف طبقاتی بین مردم پس از دولت سازندگی، بیشتر مقدار را در دولت تدبیر و امید داشته است و این نشان از پرورش آقا زادگی در دولت روحانی دارد.

اگر عملکرد دولت را بخواهیم تقسیم بندی کنیم 2 سال اول دولت مشغول امضای برجام، 2 سال دیگر اجرای برجام و 3 سال اخیر مشغول احیای برجام بوده است. عملکرد دولت کاملا کاریکاتوری است یعنی به جای واقعیت و رسیدگی به درد مردم، به دنبال آرزوهای محال خود در برجام است.

روحانی با شعار معروف هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ زندگی مردم امور کشور را به دست گرفت در حالی که آن زمان نیز تحریم‌ها وجود داشت. اما با گذشت 7 سال باز هم تحریم هستیم و قیمت دلار به بالای 20 هزار تومان رسیده است.

در حال حاضر فضای رکود و تورم کشور را فرا گرفته است و این ماحصل عملکرد دولت و وزیران بوده که هم خرجشان زیاد بود و هم کار مثمر ثمری انجام نداده‌اند.

شکاف طبقاتی بین مردم پس از دولت سازندگی، بیشتر مقدار را در دولت تدبیر و امید داشته است و این نشان از پرورش آقازادگی در دولت روحانی دارد.

دولت به جای اینکه مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم را حل کند تنها دغدغه‌اش ورود زنان به ورزشگاه‌ها یا دوچرخه سواری بانوان است و با ایجاد حواشی سعی دارد از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کند.

اقتصاد و سیاست بین‌الملل دو حوزه تاثیر گذار بر یکدیگر هستند؛ عملکرد اقتصادی دولت که رضایت بخش نبوده است، سیاست خارجی دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عملکرد دولت روحانی در مبارزه با فساد اداری یا اقتصادی نیز بسیار ناخوشایند است. دولت به خط تولید پرونده برای دستگاه قضایی کشوری تبدیل شده است به این معنا که یک هیئت دولت در پاستور داریم و یک هیئت دولت در اوین وجود دارد.

دولت روحانی یک ایده مرکزی برای حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور داشت و آن نیز مذاکره با آمریکا و غرب و حل مسئله انرژی هسته‌ای بود. روحانی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم سرمایه‌های کشور را تلف کرد. در حال حاضر دولت هیج برنامه و طرحی برای اداره کشور ندارد و تنها با دست و پا زدن بی‌حاصل به دنبال گدراندن چند ماه باقی مانده است.

دولت حتی این چند سال نتوانست با قدرت‌های بزرگ جهان ارتباط درستی برقرار کند و با تعریف منافع مشترک بر قدرت خود بیفزاید. دولت بعد از گذشت هفت سال تازه متوجه شده که در آمریکای لاتین و شرق می‌تواند سرمایه گذاری مشترک انجام دهد.

دولت روحانی باید بارها استیضاح می‌شد

بزرگ‌ترین اشتباه دولت دوزادهم را در چه ‌می‌دانید؟

دولت بزرگ‌ترین خیانت را در حق جمهوری اسلامی انجام داد چرا که به اعتماد عمومی مردم به نظام خدشه وارد کرد یعنی میزان ریزش اجتماعی که در هفت سال گذشته به واسطه عملکرد ناصحیح دولت روحانی داشتیم، در دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلانی بی سابقه بود. همچنین بیشترین نارضایتی‌های اجتماعی در این دولت اتفاق افتاد.

اگر جریان انقلابی یا دانشجویی در کشور تصمیم گیرنده بود تا کنون دولت حسن روحانی به واسطه عملکرد ناصحیح باید چندین بار استیضاخ می‌شد.

نگاه راهبردی به شرق در چند سال گذشته مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری بوده؛ اما دولت دوازدهم برای گسترش روابط با شرق همواره مقاومت کرده است. چرا دولت دیر به فکر بهبود روابط با شرق به خصوص چین افتاده است؟

ایده مرکزی دولت دوازدهم تعامل با غرب و آمریکا بود که خروجی آن معاهده برجام شد. سبقه فکری جریان حاکم بر دولت را اگر بخواهیم از لحاظ اندیشه و فکر مورد بررسی و نقد قرار دهیم، به اقتصاد برون‌زا و هدف‌های تئوری نئوکینزی می‌رسیم.

حسن روحانی، محمد جواد ظریف و سیروس ناصری تیمی بودند که از قبل ورود به دولت، به عنوان تیم مذاکرده کننده با تفکرات غرب‌گرایی در کشور فعالیت می کردند.

در چهل سال گذشته هر موفقیتی که کشور به دست آورده حاصل عمل به آرمان‌ها و تعهدات انقلابی بوده است. گفتمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تعامل ذلت بار با غرب نیست.

مسئولان فعلی تمامی توجه خود را به نگاه به بیرون از کشور معطوف کردند و به درون کشور توجهی نداشتند به عنوان مثال انرژی هسته‌ای چون تحریم بود و نگاه به خارج وجود نداشت به خوبی با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی پیشرفت کرد.

رئیس جمهوری چین سال 94 به ایران سفر کرده و با رهبری دیدار می‌کند و در آن زمان مقام معظم رهبری بر تقویت روابط با چین تاکید می‌کنند که متاسفانه دولت آنقدر درگیر برجام بود که توجهی به فرمایشات رهبری نکرد تا اینکه بعد از خروج آمریکا از برجام تازه یاد شرق افتاد.

چین یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان است و به دور از واقع نیست که بخواهیم با این کشور توسعه روابط داشته باشیم.

متاسفانه دولت‌ها در انقلاب اسلامی سیاست‌زده هستند و نبود ساختار سیاسی مناسب باعث شده تا دولت و سایر نهادهای نظارتی هماهنگی نداشته باشند.

دولت‌ها در انقلاب اسلامی همواره 2 دوره‌ای بودند؛ مشکلی که فراتر از دولت روحانی بوده این است که در ماه‌های انتهای دولت‌ها عملا امور کشور رها شده و هیچ تلاشی برای بهبود وضع مردم نمی‌شود. به نظر شما مشکل در چیست؟

تعیین و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام یکی از شئونات و اختیارات رهبر انقلاب است و دولت مطابق قانون موظف به اجرایی این سیاست‌های کلی است. مجلس شورای اسلامی و شورای تشخیص مصلحت نظام نیز بر اجرای سیاست‌های کلی توسط دولت نظارت دارند. دولت در ماه‌ها یا سال‌های پایانی عمر خود خیلی برای اجرای این سیاست‌ها خود را موظف نمی‌دانند.

به عنوان مثال اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بارها بر اجرای آن تاکید کردند اما دولت روحانی هیچ گاه خود را مجری اجرای این سیاست ندانست. البته نبود نظارت کافی بر عملکرد دولت نیز باعث شده تا دولت‌ها در ماه‌های پایانی خیلی تلاشی برای پیشرفت کشور یا رفع مشکلات جامعه کنند.

متاسفانه دولت‌ها در انقلاب اسلامی سیاست‌زده هستند و نبود ساختار سیاسی مناسب باعث شده تا دولت و سایر نهادهای نظارتی هماهنگی نداشته باشند. به عنوان مثال دولت روحانی سال 92 آغاز به کار کرد در حالی که سال 94 انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این مدت تمام تلاش و فکر دولت می‌شود اینکه نمایندگان همسو با دولت وارد مجلس شوند و از سایر امور اجرایی و جاری کشور باز می‌ماند.

دولت‌ها در یک سال آخر حیات خود می‌دانند که چون برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتشان اجرایی نشده اداره کشور را جدی نمی‌گیرند.

منشا تشکیل حلقه فساد در دولت چیست؟

در حال حاضر کشور با افراد غیر انقلابی درون نظام از احزاب و جریان‌های مختلف مواجه است اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، چپ‌گرا، چپگرای مدرن که در طول زمان زندگی خود را از سایر اقشار جامعه و مردم جدا کرده‌اند در نتیجه سبک زندگی انقلابی ندارند.

فاصله‌ای که بین مردم و حاکمیت به وجود آمده به دلیل همین تغییر سبک زندگی مسئولان دولتی است. مسئولان کشور متاسفانه از آرمان‌های انقلاب سال 57 فاصله گرفته‌اند. زمانی که رئیس جمهور در ولنجک زندگی کرده و در کاخ سعدآباد کار می‌کند قطعا از مشکلات مردم در مناطق پایین شهر و حاشیه‌ای تهران و سایر کلان شهرها اطلاع دقیقی ندارد.

سوالی که برای مردم پیش آمده این است که چرا حقوق کارگر زحمتکش قطع می‌شود یا با تاخیر پرداخت می‌شود ولی حقوق دولتمردان هیچ زمانی و در بدترین شرایط مالی پس و پیش نمی‌شود؟

جریان دانشجویی در سال‌های گذشته اثرگذاری اجتماعی، فرهنگی و سیاسی درستی نداشته است و به خصوص دانشجویان متولد دهه 70 خیلی خود را درگیر مسائل کشور و دولت نمی‌کنند. چرا مطالبات دانشجویان از دولت تاثیر گذشته را نداشته است؟

جریان دانشجویی باید سیاسی باشد اما باید یکی از آفت‌های بزرگ جنبش دانشجویی سیاست‌زدگی است. جریان دانشجویی بعد از دوم خرداد سال 76 تبدیل به پیاده نظام احزاب شده در درون دانشگاه شده است که خروجی آن می‌شود اینکه دانشجویان تنها مشکلات و خواسته‌های احزاب پشتیبان خود را فریاد زنند و مطالبه کنند. مطالبه نکردن خواسته های مردم توسط جریان دانشجویی سر آغاز فاصله گرفتن این جریان از مردم است.

سیاست زدایی از دانشگاه آفت دیگر جریان دانشجویی است. به عنوان مثال دولت فعالی آنچنان فضای سیاسی دانشگاه‌ها را امنیتی می‌کنند که کمتر دانشجویی جرات ابراز نظرات خود را داشته باشد.

انتهای پیام/

300 / 320 هفته دولت عملکرد دولت دوزادهم حسن روحانی دانشگاه تهران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: هفته دولت حسن روحانی دانشگاه تهران مقام معظم رهبری جریان دانشجویی دولت روحانی عنوان مثال دولت دوازدهم عملکرد دولت حال حاضر حسن روحانی دولت ها باعث شده سیاست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۳۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود

سید محمد رضا هاشمی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به دستاوردئهای سفر دوم هیات دولت سیزدهم به استان سمنان بیان کرد: دستگاه های اجرایی را موظف کردیم که تک تک کارگروه های پیگیری مصوبات سفر استانی هیات دولت به استان سمنان را تشکیل و تمام مصوبات را تا اجرای کامل دنبال کنند.

وی با بیان اینکه مصوبات سفرهای استانداری و مدیران دستگاه های اجرایی به روستاهای استان نیز دیگر موضوعی است که باید پیگیری شود، تاکید کرد: ابلاغ پیگیری و به نتیجه رسیدن این مصوبات نیز صورت گرفته است.

استاندار سمنان ضمن اشاره به تداوم سیاست دیدارهای چهره به چهره مسئولان استانی با مردم در دورترین نقاط استان در سال جاری بیان کرد: حضور مسئولان و مدیران کل دستگاه های اجرایی از دورترین روستاهای بخش خارتوران تا مساجد بزرگترین شهرها امسال هم ادامه خواهد داشت چرا که عقیده داریم این اقدامات در کنار گره گشایی از مردم، امید افزایی را نیز صورت می دهد.

هاشمی با بیان اینکه روابط عمومی ها دیگر موضوعی است که بسیار برای ما تاکید دارد، گفت: مردم باید از طریق روابط عمومی ها و رسانه ها از عملکرد دستگاه های اجرایی استان سمنان آگاه شوند.

وی افزود: دستور ارزیابی عملکرد مدیران در زمینه ارتباط شان با روابط عمومی ها در سراسر استان سمنان داده شده تا مدیران همانطور که به مدیر مالی اداری اهمیت می دهند به مدیر روابط عمومی هم اهمیت دهند لذا باید مدیران دستگاه های اجرایی جایگاه روابط عمومی را بالا ببینند.

استاندار سمنان بیان کرد: روابط عمومی ها در خط مقدم تبیین عملکرد دولت و امید افزایی در سراسر استان سمنان هستند و از مدیران خواسته ایم که به این موضوع اهمیت بدهند و حتماً در ارزیابی هایمان به این موضوع نیز توجه خواهیم داشت.

هاشمی با بیان اینکه امیدآفرینی و جلب اعتماد مردم باید در برنامه کاری مسئولان قرار گیرد، تاکید کرد: اگر ما مردم را از عملکرد مان مطلع نسازیم گویا کاری انجام نداده ایم و این درست و قابل قبول نیست.

به گزارش مهر، سفر اول هیات دولت سیزدهم به استان سمنان آبان ۱۴۰۰ و سفر دوم فروردین ۱۴۰۳ صورت گرفت.

کد خبر 6092785

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی از سوی شورای نگهبان
  • پرونده ٢ شهرستان استان یزد در حال پیگیری برای تبدیل به فرمانداری ویژه
  • علم‌الهدی: دستاورد‌های دولت برای مردم ملموس نیست / در شرایط فعلی کشور نیازمند بکارگیری قدرت اقناع هستیم تا حقیقت موضوع برای مردم تشریح شود
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • کاهش مدت زمان رسیدگی به پرونده‌های شکایت کارگران در گلستان
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • تمام مدیران باید سایه سازمان بازرسی را بالای سر خود احساس کنند
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود