Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ یکی از آسیب‌های مهم مداحی امروز در قزوین هویت‌زدایی از این هنر و فراموشی سبک منحصر‌به‌فرد قزوینی‌ها در این هنر به نام «نوحه دستگاه» است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، هنر مداحی و نوحه‌خوانی از پیشینه‌ای طولانی در قزوین برخوردار است که در درازنای زمان دستخوش برخی آسیب‌ها و مشکلات شده و حل آنها می‌تواند به انتقال بهتر مفاهیم ارزشی و دینی به مردم خطه مینودری کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از معضل‌هایی که در بعضی از مداحی‌های امروز دیده می‌شود، استفاده از بلندگوهای صوتی پرقدرت به هنگام مداحی است که نه تنها گوش شنونده را آزار می‌دهد، بلکه از اثرگذار بودن کلام مداح تا حد زیادی می‌کاهد. در این بین سبک‌های بومی مداحی در قزوین وجود دارد که اجرای آنها احتیاج چندانی به بلندگو و سامانه‌های صوتی قوی ندارد، به فراموشی سپرده شده است. سبک‌هیی که از بار هنری و معنایی بالایی بهره مند بوده و حاصل تجربیات هنرمندانه نسل‌های متمادی از مداحان این کهن‌شهر هستند.

مداحی امروز تعریف ندارد

یک مداح شناخته شده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین با بیان اینکه امروزه تعریف مشخصی از مداحی وجود ندارد، اظهار داشت: همین مساله و نبود چارچوبی معین برای هنر مداحی باعث شده که پای سلیقه بیش از حد به این هنر باز شود و هر مداحی، بر مبنای سلیقه شخصی اش روش و شیوه‌ای انتخاب کند و گاهی این شیوه، او را به بیراهه ببرد.

محمد نبوی خلوت بودن بعضی از هیئت‌های عزاداری را از تبعات این سلیقه‌ای عمل کردن دانست و اضافه کرد: همچنین در این بین، برخی مداحان با تسلط پایینی که به مباحث تاریخ اسلام و به ویژه واقعه عظیم کربلا دارند، ناخواسته در جهت تحریف آنها حرکت می‌کنند که ضرورت دارد در این مورد هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

وی استفاده از برخی آهنگ‌ها و ریتم‌های موسیقی پاپ را از مشکلات موجود هنر مداحی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه جای خلاقیت و نوآوری در فضای مداحی قزوین به شدت حس می‌شود و بیشتر مداحان ما ترجیح می‌دهند شبیه به مداحان مشهور کشور مدح‌خوانی کنند. در حالی که اگر به سبک شخصی برسند، در زمینه مداحی و نوحه‌خوانی بیش از قبل موفق می‌شوند.

ارائه اشعار سطحی

دیگر مداح باسابقه قزوینی هم احساسی و سطحی بودن برخی اشعار مورد استفاده در مداحی‌ها را یادآور شد و گفت: با توجه به روایات معصومین‌(ع) و همچنین توصیه‌های علمای دین، مداح مجاز نیست هر شعری را فقط به این خاطر که سوزناک بوده و اشک شنونده را سرازیر می‌کند، در مجالس عزاداری سیدالشهداء‌(ع) بخواند.

علی‌اصغر ارداقیان افزود: متاسفانه امروز کسانی که اسم خود را شاعر آیینی گذاشته، در قالب غزل شعر عاشورایی می‌سرایند؛ در حالی که ساختار و شکل این قالب با محتوای آیینی و عاشورایی به هیچ وجه همخوانی ندارد.

ارداقیان با تاکید بر ضرورت استفاده از اشعار عاشورایی شاعرانی چون «واعظ قزوینی» بیان کرد: مقتل‌خوانی توسط مداحان کم تجربه که مطالعه کافی ندارند، منجر به ایجاد برخی تحریف‌های تاریخی شده است. ضمن اینکه روضه‌خوانی‌های «باز» که در آن بیش از حد به جزئیات وقایع کربلا پرداخته می‌شود، از اثرگذاری ذکر مصیبت کم می‌کند.

مراسم عزاداری شب چهارم محرم در هیئت حسین جان قزوین به روایت تصاویرگزارش| قزوین؛ صاحب سبک در تعزیه/رونق تعزیه‌خوانی با وجود هجوم کرونا‌مسابقات مداحی دانش‌آموزی به نام «عاشقان حسینی» در قزوین برگزار می‌شود‌

هویت‌زدایی از نوحه‌های بومی

نویسنده کتاب نوحه‌های دستگاهی قزوین هم در گفت‌و‌گو با تسنیم در قزوین با ذکر اینکه «نوحه دستگاه» سبک ابداعی و منحصربه‌فرد مردم قزوین در زمینه مداحی و نوحه‌خوانی است، گفت: این سبک از نوحه‌خوانی در مسجد آقامعصوم قزوین و در دوره قاجار (حدود 150 سال پیش) توسط یک نوحه خوان معروف با نام شیدای ابداع شد که امروز مطرود شده است.

سعید افزونتر با اشاره به فعالیت‌های سمن‌های حافظ میراث فرهنگی قزوین برای ثبت ملی یا جهانی نوحه دستگاه اضافه کرد: متاسفانه این گروه‌ها بدون اینکه به روح و ماهیت چنین میراثی توجه داشته باشند، به دنبال چسباندن اتیکت و برچسب‌های تازه به قزوین هستند تا از این رهگذر، گردشگرانی را جذب کنند؛ در حالی که اقدام فرهنگی مؤثری برای حفظ و احیای سبک‌های هنری قزوین از جمله نوحه دستگاه انجام نمی‌دهند.

کلاس‌های آموزش مداحی

رئیس سازمان بسیج مداحان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین درباره برگزاری دوره‌های آموزش مداحی توسط این سازمان گفت: از حدود 4 سال قبل 40 روز پیش از آغاز ماه محرم کلاس‌های تربیت مداح را با هدف افزایش دانش و مهارت مداحان مینودری برگزار می‌کنیم تا مداحان ما ضمن تسلط بر اصول و قواعد مجلس گردانی، مقتل شناس خوبی هم باشند تا هر چیزی را در مجالس روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی بر زبان نیاورند. البته ارزیابی کیفی حاضران در این کلاس‌ها باید با دقت و ریزبینی خاصی انجام شود.

عقیل محمدی با یادآوری اینکه کلاس‌های مداحی با موضوعات و سرفصل‌های متفاوتی برپا می‌شوند، افزود: آیین روضه‌خوانی، اصول و فنون مداحی، احکام شرعی ویژه مدح، تاریخ اسلام، دستگاه‌های آوازی، سبک‌های سینه‌زنی، شعر و مقتل‌شناسی از جمله بخش‌هایی هستند که در این دوره‌ها به هنرجویان آموخته می‌شوند.

به گزارش تسنیم، هنر مداحی و نوحه‌خوانی با وجود پیشینه درخشان خود در شهر قزوین، در 2 دهه اخیر از هویت قوی خود تهی شده و دنباله روی از مداحان و نوحه خوانان مشهور کشور و تاسی از ترانه‌های عامه پسند چند سالی است مسیر هنر مدح در دیار مینودری را منحرف کرده است. ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی هم به جز شعار اقدام خاصی برای ثبت میراث نوحه‌های بومی قزوین نکرده‌ و صداوسیمای مرکز قزوین همچنان روی خوشی به سنت‌های مداحی در مینوشهر نشان نمی‌دهد.

گزارش از آرش صالحی

انتهای پیام/ش

R7541/P/S6,63/CT7 واژه های کاربردی مرتبط بسیج مداحان عزاداری ماه محرم بیشتر بخوانید... مراسم عزاداری شب چهارم محرم در هیئت حسین جان قزوین به روایت تصاویر گزارش| قزوین؛ صاحب سبک در تعزیه/رونق تعزیه‌خوانی با وجود هجوم کرونا ‌مسابقات مداحی دانش‌آموزی به نام «عاشقان حسینی» در قزوین برگزار می‌شود‌ قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... مراسم عزاداری شب چهارم محرم در هیئت حسین جان قزوین به روایت تصاویر گزارش| قزوین؛ صاحب سبک در تعزیه/رونق تعزیه‌خوانی با وجود هجوم کرونا ‌مسابقات مداحی دانش‌آموزی به نام «عاشقان حسینی» در قزوین برگزار می‌شود‌ واژه های کاربردی مرتبط بسیج مداحان عزاداری ماه محرم پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ "هر کوچه یک حسینیه"| مدیحه‌سرایی حاج مهدی رسولی مقابل درب منزل یک شهید + تصاویر ۲ گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با پزشک فداکار اردبیلی؛ پزشکی که خدمت در مناطق محروم را به زندگی شهری ترجیح داد ۳ گزارش ویدئویی| روایت تلخ تسنیم از بی‌آبی در بلوچستان / چرا ۱۳۰۰ روستا هنوز با تانکر‌ آبرسانی سیار می‌شود؟ ۴ طرح مجلس برای کمک به اقشار ضعیف جامعه/ تأمین کالاهای اساسی مردم با کارت‌های اعتباری ۵ بررسی وضعیت ‌کرونا در ایران| ۱۵ استان در وضعیت قرمز کرونایی/ ۱۱ استان به مرحله هشدار رسیدند + جدول و نمودار ۶ طرح ویژه کمیسیون اقتصادی مجلس برای رونق تولید / تعیین زمان ۱۵ روزه برای صدور مجوز سرمایه‌گذاری ۷ بستری شدن ۳۵۰ بیمار جدید کرونایی در گیلان؛ ۱۲ بیمارستان استان به دستگاه اکسیژن‌ساز مجهز شد ۸ حال و هوای گلزار شهدای دزفول در ایام عزاداری سرور سالار شهیدان + تصاویر مهمترین اخبار استانها گزارش ویدئویی| روزگار ناخوش قهرمانان پار‌المپیکی ایران / ورزشکارانی که زیر بار مشکلات زندگی قد خم کرده‌اند روایت تسنیم از حال و هوای ‌کارگاه دوخت پرچم‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) / اینجا فقط عشق به حسین خودنمایی می‌کند + فیلم شرکت‌های دانش‌بنیان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی کردند/ ایجاد ‌۳۰۰ هزار شغل ‌در این شرکت‌ها گزارش ویدئویی| روایت تلخ تسنیم از بی‌آبی در بلوچستان / چرا ۱۳۰۰ روستا هنوز با تانکر‌ آبرسانی سیار می‌شود؟ مهمترین اخبار تسنیم گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد مصاحبه|معاون حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات تداوم نخواهد داشت/ «استراتژی احاطه» علیه تهران و آنکارا زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی در گلستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شد لبنان | از کشف ۷۹ کانتینر مواد خطرناک در بندر تا تلاش برای کاهش پیامدهای روانی انفجار بر مردم صادرات مستمر میوه و تره‌بار ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس/‌ رونق صادرات کالاهای یخچالی و ‌ارز‌آوری درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بسیج مداحان عزاداری ماه محرم بسیج مداحان عزاداری ماه محرم مداحی و نوحه خوانی خوانی با وجود نوحه دستگاه هنر مداحی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۴۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش مهارت تیراندازی به ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی

ابراهیم رسولی فر مسئول سازمان بسیج دانش آموزی قزوین گفت: دانش آموزان علاقه فراوانی برای حضور در کلاس‌ها و دوره‌های تیراندازی دارند و با همکاری مربیان سپاه و تیپ ۸۲ صاحب الامر (عج) تا ۲۰ اردیبهشت ماه این روند ادامه دارد.

وی در رابطه با کلاس‌های میدان تیر شبیه سازی شده ویژه دختران دانش آموز نیز اضافه کرد: سالن‌های شبیه ساز تیراندازی یکی از ظرفیت‌های سپاه است که بیش از چهار هزار دانش آموز مدارس دخترانه با حضور در این سالن و تحت آموزش مربیان تخصصی، به صورت شبیه سازی با سلاح کلاشینکف تیراندازی خواهند کرد.

رسولی فر اضافه کرد: تمامی دانش آموزان مقاطع تحصیلی نهم، دهم و دوازدهم دختر و پسر که درس آمادگی دفاعی دارند، این درس را با رویکرد مهارت افزایی، تعمیق فرهنگ دفاع مقدس، ایثار، جهاد، ارزش‌های معنوی شهادت و مجاهدت در راه خدا فرا می‌گیرند.

این مسئول با اشاره به محتوای آموزشی درس آمادگی دفاعی عنوان کرد: محتوای آموزشی درس آمادگی دفاعی شامل آشنایی با اهداف آمادگی دفاعی، فرهنگ دفاع امنیت و اقتدار دفاعی انقلاب اسلامی و آشنایی با ساختار و اهداف سازمان بسیج و معارف دفاع مقدس و نیز دفاع نظامی شامل بخش‌های نظام جمع و رزم انفرادی، آشنایی با نیرو‌های مسلح، سربازی، سلاح شناسی و مهارت‌های تیراندازی و همچنین دفاع غیرنظامی شامل بخش‌های جنگ نرم، پدافند غیرعامل، امداد و نجات و اردو‌های عملی دفاع نظامی و اجرای میدان تیر است.

مسئول سازمان بسیج دانش آموزی استان قزوین بیان کرد: برای اجرای این برنامه‌ها هماهنگی‌های مناسبی با اداره کل آموزش و پرورش استان و شورای معاونین، روسای مناطق ۱۴ گانه و همچنین مدیران مدارس به منظور برگزاری کلاس‌های تئوری و عملی درس آمادگی برای دانش آموزان شده است.

رسولی فر یادآور شد: این آموزش‌های تئوری و عملی برای نوجوانان و جوانان کشورمان مهم و اثرگذار است چرا که در سند تحول آموزش و پرورش و در سند اعتلای سازمان بسیج، تربیت جوان مومن انقلابی و پای کار برای نظام از اهداف اصلی این اسناد بوده و به نوعی مقدمه سازی و کادرسازی برای ظهور منجی عالم بشریت به شمار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از مردم مظلوم غزه
  • تجمع دانشجویان قزوینی در حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • ویدئو| نوحه‌خوانی مداح عراقی برای عملیات «وعده صادق»
  • از حضور رکابزنان قزوینی در تیم ملی تا نقل و انتقالات در کراپ الوند
  • ۱۰۵۵ قزوینی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند
  • زائران قزوینی راهی مدینه النبی شدند + فیلم
  • زائران قزوینی در مدینه النبی + فیلم
  • آموزش مهارت تیراندازی به ۱۰ هزار دانش آموز قزوینی
  • تسلاهای ایلان ماسک تاکسی می شوند اما با قابلیتی منحصر به فرد