Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مهدی نامدار معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در نشست شورای آموزش و پرورش کردستان به اهمیت و سهم توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بویژه آموزش‌های هنرستانی در تحقق سیاست‌های کلان اشتغال و اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن شعار جهش تولید اشاره کرد و گفت: باید براساس سند ملی توسعه آموزش و پرورش کشور، میزان پوشش تحصیلی آموزش‌های فنی وحرفه‌ای وکاردانش درپایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه در حال حاضر سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سطح استان ۳۵.۰۲ درصد می‌باشد؛ گفت: تا تحقق شاخص هدف برنامه ششم توسعه ۱۴.۹۸ درصد فاصله وجود دارد.

نامدار بر بسیج تمام ظرفیت‌ها و امکانات استانی برای توسعه این آموزش‌ها تاکید کرد و گفت: شورای آموزش و پرورش استان می‌تواند نقش محوری در توسعه این آموزش‌ها با مشارکت همه جانبه دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی و بخش‌های خصوصی ایفا نماید.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در ادامه به وضعیت آموزش‌های هنرستانی درسال تحصیلی ۹۹-۹۸ اشاره کرد و گفت: از ۵۲ هزار و ۱۲۵ نفر دانش آموز دوره متوسطه دوم استان، ۳۳ هزار و ۹۴ دانش آموز در متوسطه نظری و ۱۹ هزار و ۳۱ دانش آموز نیز در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش تحصیل می‌کنند.

او در ادامه به مزیت‌های ادامه تحصیل دانش آموزان در هنرستان‌ها اشاره کرد و هماهنگ و سازگار شدن با نیاز‌های ملی و منطق‌های و توجه به شرایط اقلیمی و بومی در جهت کمک به اشتغال جوانان استان، یادگیری همزمان آموزش‌های تئوری و عملی و پرورش روحیه کارآفرینی در دانش آموزان، وجود تنوع در رشته‌های فنیوحرف‌های و کاردانش، توجه به استعداد‌ها و علاقه‌های فردی و انجام فعالیت‌های گروهی، استفاده از امکانات و تجربیات دستگاه‌های دولتی و مؤسسات خدماتی و تولیدی بخش غیردولتی برای برنامهریزی و اجرای رشته‌های تحصیلی مورد نیاز را از جمله این مزایا برشمرد.

نامدار امکان به روز شدن این آموزش‌ها متناسب با پیشرفت علوم و فناوری و نیاز‌های بازار کار، و نیز امکان ارتقای آموزش‌های عملی و کارگاهی به منظور تعمیق دانش هنرجویان، بالا بودن روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان هنرستانی به خاطر انجام کار‌های گروهی در کارگاه‌ها در زمان تحصیل، امکان تربیت نیروی کار متناسب با مقتضیات جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی استانها، ایجاد آمادگی نسبی در هنرجویان برای ادامه تحصیل در دوره‌های آموزش عالی، استفاده از دانش فنی هنرجویان هنرستان‌ها جهت کمک به رونق تولید و ایجاد فرصت‌های آموزشی مناسب، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار را از دیگر مزایای تحصیل در هنرستان‌ها عنوان کرد.

معاون آموزش متوسطه با اشاره بهچالش‌های عمده پیش روی آموزش‌های هنرستانی، کمبودتجهیزات آموزشی و نبود اعتبار تجهیزاتی جهت به روزآوری تجهیزات و توسعه و راه اندازی رشته‌های جدید را یکی از این مشکلات دانست و گفت: هنرستان‌های استان کردستان در بخش تجهیزات با استاندارد‌های اعلامی حداقل ۴۰ درصد فاصله دارد.

او کمبودنیروی انسانی جهت آموزش و کمبود فضای آموزشی وکارگاهی را دو چالش دیگر در آموزش‌های هنرستانی برشمرد و خاطرنشان کرد: استاندارد میزان بهره مندی دانش آموزان از فضای کارگاهی ۶ مترمربع است که این مورد در استان ۳.۸ مترمربع است.

نامدار ناکافی بودن اعتبارات مالی و گران بودن آموزشها، ارتباط ضعیف بین آموزش فنیوحرف‌های و مراکز تولیدی و خدماتی، ناشناخته بودن نیاز‌های کیفی بازار کارو نابسامانی وضعیت اقتصادی و بازار کار، مناسب نبودن ساختار بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی برای آموزش فنیوحرفهای، ضعف فرهنگی در رابطه با جایگاه کار و آموزش‌های مهارتی در جامعه وهمچنین و پایین بودن منزلت اجتماعی آموزش‌های فنیو حرف‌های را از مشکلات هنرستان‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فنی و حرفه ای آموزش و پرورش آموزش های هنرستانی آموزش های فنی آموزش و پرورش هنرستان ها حرفه ای آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ مدیر هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر غفاری آبادان گفت: برگزاری نمایشگاه دست سازه‌ها در راستای تعالی اهداف آموزشی دانش آموزان است و اینکه زحمت یک سال دانش آموزان در یکسال تحصیلی در معرض دید قرار گیرد تا مربیانِ دانش آموزان، اولیاء و مسئولان از حاصل تلاش و کوشش این دانش آموزان بازدید کنند و از توانایی‌های آنها مطلع می‌شوند.
حسین غلامی افزود: گل سر سبد این نمایشگاه تیم دانش آموزی شهید فخری زاده است که از خودرو ساخت خود رونمایی کردند.
وی هدف کار‌های دانش آموزان فنی و حرفه‌ای را به تولید رساندن این سازه ها دانست و گفت: اگر مسئولان حمایت کنند این تولیدات به تولید انبوه هم می‌رسد، زیرا این دانش آموزان یک استاد کار و یک سرمایه نهفته برای آینده هستند.

دیگر خبرها

  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • تقویت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از اولویت‌های جدی ما است
  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • استاندار فارس: باید به هنرستان‌ها توجه ویژه‌ای شود
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • نمایشگاه دست سازه‌های دانش آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای ابوذر آبادان
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • آموزش ۳۰۰ ساعت مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان متوسطه نظری