Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:10:59 GMT

مبادله تجاری بیش از ۲۴ میلیارد دلاری در ۵ ماه

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۵۶۵۹

مبادله تجاری بیش از ۲۴ میلیارد دلاری در ۵ ماه

به گزارش روز سه شنبه گمرک، «مهدی میراشرفی» با اشاره به سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی) در این مدت بالغ بر ۳۸ میلیون تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بود، اظهار داشت: پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین ۵ قلم عمده صادراتی ایران در این مدت بود و بنزین به عنوان کالای اول یک میلیارد دلار صادرات داشته است که دلیل این امر کاهش مصرف داخلی و افزایش میزان تولید بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس کل گمرک ایران اظهارداشت: پنج کشور عمده مقصد صادراتی ایران طی این مدت به ترتیب چین با ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از سه میلیارد دلار و سهم ۲۸ درصدی، عراق با هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار و سهم ۲۲ درصدی، امارات متحده عربی با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار سهم ۱۴ درصدی، افغانستان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۸۷۱ میلیون دلار سهم هشت درصدی و ترکیه با یک میلیون و ۶۹ هزار تن به ارزش ۵۱۳ میلیون دلار  سهم ۴.۷ درصدی بودند.

وی افزود: واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی پنج ماهه نخست امسال به ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید که بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به نفع صادرات است.

میراشرفی تاکید کرد: چین با صدور یک میلیون و ۳۳۷ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۵۵۲ میلیون دلار و سهم ۲۵.۹ درصدی، امارات متحده عربی با صدور یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار و سهم ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۷۵ میلیون دلار و سهم ۱۰.۷ درصدی، هند با صدور یک میلیون و یکصد هزار تن کالا به ارزش ۹۴۱ میلیون دلار و سهم ۶.۸ درصدی و آلمان با صدور ۵۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۶۶۱ میلیون دلار و سهم ۴.۸ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند.

به گفته وی از کل ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای وارداتی به ایران در پنج ماهه نخست امسال ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن را کالاهای اساسی بود و ۸۵ درصد از واردات در مدت مذکور مربوط به کالاهای اساسی و نهاده‌ها و ماشین‌آلات خطوط تولید بوده است.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به کاهش تدریجی اثرات کرونا بر تجارت، تاکید کرد: تأثیر شیوع بیماری کووید-۱۹ بر تجارت خارجی ایران از ۵۴ درصد در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ۲۷ درصد در مرداد ماه رسیده و به طور میانگین این تأثیر از ۴۰ درصد به ۳۸ درصد کاهش یافته است.

برچسب‌ها توسعه صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران مهدی میر اشرفی صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات غیر نفتی توسعه صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات غیر نفتی هزار تن کالا به ارزش میلیون و ۸۰۰ هزار تن میلیون دلار و سهم هزار تن به ارزش یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌ ناظر گمرکات مازندران گفت فروردین ماه امسال بیش از ۷۰ قلم کالا  با وزن ۱۴۷ هزار و ۴۱۷ تن، به ارزش ۲۳ میلیون و ۷۰۵ هزار دلار از گمرکات مازندران (نوشهر، امیرآباد، ساری، فریدونکنارو آمل) به نقاط مختلف دنیا صادر شد.

امیرجمشیدی ، اقلام صادراتی را ؛ فرآورده‌های لبنی، بستنی، سیمان، مصنوعات معدنی، چوب واشیا چوبی و... عنوان و خاطرنشان کرد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۰ درصد و از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

جمشیدی افزود:  فروردین ماه ، ۵۸۲ هزار و ۶۴۶ تن کالا به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۳۲۹ هزار دلار بین گمرکات مازندران و شرکای تجاری آن مبادله شد.

وی مهمترین مقاصد صادراتی گمرکات مازندران را عراق با واردات ۷ هزار تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۵۳۶ هزار دلاربعنوان  اولین مقصد صادرات کالا‌های مازندران، روسیه با ۱۰۸ هزار تن به ارزش ۶ میلیون و ۴۱۶ هزاردلار، ترکمنستان با ۷ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۳۰ هزار دلار، قزاقستان با ۱۴ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۱۷۸ هزاردلار و ازبکستان با یک هزار تن به ارزش ۹۸۹ هزار دلاراعلام کرد.

جمشیدی خاطرنشان کرد:  در مجموع بیش از ۱۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار از پنج کشور مقصد صادراتی محصولات مازندران به گمرکات مازندران وارد شد که ۹۴ درصد به لحاظ وزن و ۷۷ درصد ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را به خود اختصاص داد.

دیگر خبرها

  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • ارزش صادرات محصولات کشاورزی به ۶.۲ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صادرات بیش از ۱۴۷ هزار تن کالا از گمرکات مازندران
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟