Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- فیلمی ناراحت کننده در اختیار میزان قرار گرفته که کشتار بیرحمانه یک پلنگ ایرانی را به تصویر می‌کشد. تاریخ انتشار: 13:29 - 04 شهريور 1399 - کد خبر: ۶۵۰۲۰۱

خبرگزاری میزان- فیلمی ناراحت کننده در اختیار میزان قرار گرفته که کشتار بیرحمانه یک پلنگ ایرانی را به تصویر می‌کشد.

فروردین ۹۶ دو شکارچی در کوه‌های سردشت لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری پس از مشاهده یک پلنگ نر جوان در میان صخره‌ها با روشن کردن آتش در مسیر رفت و آمد پلنگ، این گونه ارزشمند جانوری را در میان صخره‌ها گرفتار آتش کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پس از مدتی حیوان نگون بخت که به شدت دچار سوختگی شده بود راهی برای خروج از مهلکه پیدا می‌کند و این لحظه‌ای است که با شلیک گلوله شکارچیان به سرش جان می‌سپارد.

جزئیات ماجرا و علت پنهان ماندن این خبر را میزان طی گفت‌وگویی با شهرام احمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری جویا شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی بیشتر بخوانید: جولان شکارچیان عسل در فضای مجازی+فیلم و عکس


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در این باره به میزان گفت: فروردین ۹۶ بود که این فیلم به دست ما رسید. بلافاصله وارد عمل شده و اقدامات انتظامی را انجام دادیم. با همکاری خوب دستگاه قضا و نیروی انتظامی و تلاش یگان حفاظت محیط زیست خودمان متخلفان شناسایی و دستگیر شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دادگاه لردگان رای محکمی برای متخلفان صادر شد. متخلفان به جرم مشارکت در شکار هر کدام به ۳ سال حبس، به دلیل حمل اسلحه گرم غیرمجاز به ۲ سال حبس و به دلیل نگهداری اجزای پلنگ در منازلشان به پرداخت یک میلیون تومان محکوم شدند.

احمدی با بیان اینکه متخلفان به رای دادگاه لردگان اعتراض کردند گفت: در دادگاه تجدیدنظر محکومیت به زندان این شکارچیان تبدیل به محکومیت به پرداخت جزای نقدی شد: ۴ میلیون تومان بابت مشارکت در شکار، ۴ میلیون تومان به خاطر حمل اسلحه غیرمجاز، ضبط اسلحه به نفع دولت و پرداخت ۸۰ میلیون تومان جزای نقدی بابت ضرر و زیان وارد به محیط زیست ناشی از شکار پلنگ که متخلفان به صورت قسطی در حال پرداخت آن هستند.

وی با اشاره به تعارضات میان انسان و حیات وحش گفت: یکی از دلایل اصلی این قبیل اتفاقات عدم آگاهی از اهمیت حیات وحش است. ما بعد از این ماجرا کلاس‌های آموزشی برگزار کرده و به صورت چهره‌به‌چهره جوامع محلی را با اهمیت حیات وحش آشنا کرده و توضیح می‌دهیم که اگر خسارتی از جانب حیات وحش به آن‌ها وارد شود ما برای جبران آن تلاش می‌کنیم.

احمدی اضافه می‌کند: در حال حاضر برای مطالعات روی پلنگ و خرس برنامه داریم که یکی از زمینه‌های مهم آن بررسی تعارضات و ارائه راهکار است. یکی از این راهکار‌ها آموزش مباحث محیط زیستی و فرهنگسازی و ارتقای اخلاق زیست محیطی به جوامع محلی است تا مردم طی آموزش‌های ما بدانند که حیات وحش برای خودشان مثمر ثمر است و در ذهن داشته باشند که اگر خسارتی به آن‌ها وارد شود سازمان حفاظت محیط زیست در صدد جبران آن برخواهد آمد.

وی در پاسخ به اینکه چرا ماجرای کشتار بیرحمانه این پلنگ تا کنون رسانه‌ای نشده می‌گوید: ما بلافاصله پیگیری قضایی را آغاز کردیم و وظایف خود را به خوبی انجام دادیم. از آنجا که شفافیت، سیاست ماست از این پس موارد مشابه را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پلنگ ایرانی محیط زیست حفاظت محیط زیست میلیون تومان حیات وحش یک پلنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم

ایسنا/لرستان مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین مشاهده‌ گونه با ارزش و نادر پلنگ ایرانی در سال ۱۴۰۳ توسط عکاسان حیات وحش با هماهنگی این اداره کل در زیستگاه‌های استان خبر داد.

علی سالاروند امروز (دهم اردیبهشت ماه) گفت‌: با ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شده سفیدکوه خرم‌آباد توسط عکاسان حیات‌ وحش با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، اولین حضور این گونه ارزشمند در مناطق حفاظت‌شده استان در سال ۱۴۰۳ تایید شد.

وی ادامه داد: وجود پلنگ به‌عنوان گونه چتر یا سایبان Umbrella Species یا به عبارتی جانوری که حضورش در یک محیط برای سایر گونه‌ها جنبه حمایتی دارد، نشان‌دهنده پویایی آن زیست‌بوم و تکمیل زنجیره غذایی منطقه و زیستگاه‌ است.

وی با تقدیر از خدمات محیط‌بان‌ها، بیان کرد: دستیابی به این سطح امنیت در مناطق تحت مدیریت اداره‌ کل حفاظت محیط زیست استان در وهله اول حاصل برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی محیط‌ بان خدوم در حفاظت از محیط زیست استان و در وهله دوم هوشمندسازی مناطق حفاظت‌شده و استفاده از فناوری‌های نوین است که نتیجه آن، ارتقای امنیت و افزایش مشاهده تعداد گونه‌های حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده استان در دو سال گذشته بوده است.

سالاروند توضیح داد: در ایران ۱۰ گونه گربه‌سانان وجود داشته که با انقراض شیر ایرانی و ببر مازندران، این تعداد به هشت گونه کاهش یافته و از هشت گونه گربه‌سانان کشور تاکنون پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده که نشان‌دهنده غنای تنوع زیستی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اضافه کرد: پارسال سه قلاده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های استان لرستان مشاهده و ثبت شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • دستور استاندار خراسان رضوی بر راه اندازی تیمارگاه حیات وحش در استان
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • تیمارگاه حیات وحش خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود
  • دو رأس بزغاله کوهی به دامان طبیعت بازگردانده شدند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد