Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@00:22:49 GMT

جنگ خاموش ــ ۲۲| صادرات گاز در اولویت دولت تدبیر و امید نیست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۶۷۷۲

جنگ خاموش ــ ۲۲| صادرات گاز در اولویت دولت تدبیر و امید نیست

‍‍‍‍‍‍

به نظر می‌رسد دولت و به ویژه وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه، استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای رشد دیپلماسی انرژی در زمینه توسعه صادرات گاز را امری دست چندمی و غیر اولویت دار می‌دانند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سند چشم انداز 1404 تأکید شده که ایران در سال 1404 حداقل سهمی 8 تا 10 درصدی از تجارت  جهانی گاز داشته باشد و در حالی که در یک چهارم پایانی زمان تحقق برنامه‌های مورد تأکید سند چشم‌انداز بیست ساله کشور هستیم، سهم ایران در تجارت جهانی گاز حدود 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 درصد است.

در سند ملی راهبرد انرژی کشور مصوب 1396 نیز که در مقدمه‌ آن اعلام شده "سندی جامع و همه سویه برای مدیریت بخش انرژی کشور تا افق سال 1420 هجری خورشیدی است"، اتخاذ تدابیر کارآمد در حوزه دیپلماسی انرژی برای افزایش سهم ایران از تجارت جهانی گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی، مورد تأکید قرار گرفته است.

با وجود این تأکیدات قوانین بالادستی و همچنین با نگاهی به برنامه‌های گذشته که قرار بود در سال 1393 به صادرات روزانه 500 میلیون مترمکعبی گاز برسیم، صادرات گاز اکنون روزانه حدود 75 میلیون مترمکعب در روز بوده و به اذعان مسئولان وزارت نفت، صادرات گاز در اولویت دولت تدبیر و امید نیست.

جنگ خاموش - 18| یک غفلت بزرگ و 50میلیارد دلاری که از دست رفت/ چرا طرح صادرات گاز ایران به 18 کشور اجرایی نشد؟

* اولویت بندی سبد تخصیص گاز از زبان معاون وزیر نفت

حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به تسنیم در خصوص الزامات توسعه صادرات گاز گفت: موضوع صادرات گاز یک موضوع چندوجهی است و در سطح وزارت نفت دنبال می شود.

وی افزود: در طی سالهای گذشته، صادرات گاز به عراق راه افتاده و با وجود آنکه به اعداد و ارقام برنامه (در مجموع صادرات گاز) نرسیده‌ایم اما در زمینه صادرات گاز نسبت به گذشته رشد داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه "در موضوع LNG به لحاظ مسائل تحریم نتوانستیم پیشرفت داشته باشیم"، گفت: در موضوع صادرات گاز به پاکستان، این کشور خودش استقبال نکرده، اما ما آماده صادرات گاز به این کشور هستیم.

وی ادامه داد: در موضوع صادرات گاز، مهمترین بحث، بحث تخصیص مناسب است و وقتی ما می‌بینیم که علاوه بر مصرف داخلی، یک مقدار گاز در اختیار ماست، باید ببینیم بهتر است این مقدار گاز افزون بر نیاز مصرف داخلی را در چه بخشی صرف کنیم.

منتظر تربتی تصریح کرد: باید در زمینه مصرف گاز افزون بر نیاز داخلی، اولویت بندی کنیم و در این زمینه اولویت تخصیص گاز به پتروشیمی بیشتر از صادرات گاز است که به این شکل، برنامه‌های آتی بر مبنای ارزش افزوده آفرینی بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: در مورد گاز، باید به سبد مناسبی از تخصیص‌های مختلف برسیم و با توجه به اینکه پتروشیمی اولویت بیشتری نسبت به صادرات گاز دارد، در زمینه نوع تخصیص گاز، مسیر خوبی را رفته‌ایم؛ البته بحث صادرات گاز را هم پیگیری می کنیم و همچنان صادرات گاز به اروپا و پاکستان را در دست پیگیری داریم.

* آخرین وضعیت صادرات گاز از زبان وزیر نفت

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در پاسخ به تسنیم در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز کشور گفت: تمامی برنامه صادرات گاز مورد نظر در سال 96 (برنامه دولت تدبیر و امید) محقق نشد که در بخش LNG با مسائل تحریم مواجه شدیم و اکنون برای توسعه MINI LNG ها در حال برنامه ریزی هستیم.

وی افزود: صادرات گاز ما امسال به 15 تا 16 میلیارد مترمکعب می رسد که البته باید توجه داشت ترکیه حدود دو ماه و نیم از ایران گاز وارد نکرده است.

وزیر نفت ادامه داد: صادرات گاز به عراق به حجم حدودا 50 میلیون مترمکعب در روز رسیده که البته این رقم در زمستان کمی کاهش می‌یابد و علاوه بر ترکیه و عراق، یک مقدار هم گاز به ارمنستان می‌دهیم.

زنگنه در خصوص قرارداد مغفول مانده صادرات گاز به پاکستان گفت: ما آمادگی برای صادرات گاز به پاکستان داریم.

جنگ خاموش - 16| نقشه خوانی تلاش آمریکا برای حذف ایران از تجارت جهانی گاز/دیپلماسی ما کجای کار است؟

به گزارش تسنیم، اگرچه تخصیص خوراک واحدهای پتروشیمی به عنوان یک اولویت در تخصیص گاز، موضوعی در نوع و جایگاه خود مهم است اما عدم اولویت دادن به موضوع مهم صادرات گاز، با توجه به تحولات سریع منطقه‌ای و جهانی تجارت گاز و تلاش دشمنان ایران در منزوی کردن کشورمان در امر مهم و استراتژیک سهم بری از تجارت منطقه ای و جهانی گاز، امری توجیه‌پذیر نیست.

به نظر می‌رسد دولت تدبیر و امید و به ویژه وزارت نفت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه و سازمان برنامه و بودجه، استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای رشد دیپلماسی انرژی در زمینه توسعه صادرات گاز را امری دست چندمی و غیر اولویت دار دانسته که مصداق بارز این عدم اعتقاد به آثار استراتژیک توسعه صادرات گاز، در بی تفاوتی به تحولات منطقه‌ای گاز توسط مسئولان مشهود است.

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT7 واژه های کاربردی مرتبط جنگ خاموش صادرات گاز ایران قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط جنگ خاموش صادرات گاز ایران پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ ۳ شرط پرداخت وام ۲۵۰میلیونی مسکن اعلام شد ۲ کاهش ۲۵ درصدی حق مسکن کارگران با اجرای مصوبه از تیر/ ۶۰۰ هزار تومان از جیب هر کارگر پرید ۳ افزایش ۷برابری ظرفیت هسته معاملات بورس/ عضو هیئت مدیره بورس تهران اذعان کرد: دونوبت‌شدن معاملات عامل ریزش بازار بود ۴ گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد ۵ قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۶/۰۳؛آخرین قیمت طلا و ارز در بازار/ سکه ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد ۶ چرا برنج خارجی گران شد؟ ۷ اختصاصی|جزئیات هزینه تولید هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید منتشر شد+ جدول ۸ فراخوان پذیره نویسی ETF پالایشی از فردا/ هر کد ملی حداکثر ۵ میلیون تومان مهمترین اخبار اقتصادی آمارها دروغ می‌گویند یا مسئولان؟ گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد فراخوان پذیره نویسی ETF پالایشی از فردا/ هر کد ملی حداکثر ۵ میلیون تومان یک اتفاق بزرگ در سنگ‌های قیمتی با اشتغال ۵۰۰هزار نفری/غریب‌پور: برای رفع دغدغه رهبری در خام فروشی از ۹ماه پیش اقدام شد مهمترین اخبار تسنیم گفتگو با صالح‌آبادی|چرا بعد ۴۰سال تورم حل نشد؟ ۴ دلیل تورم و ۳ راه‌حل؛ همه‌جا پای دلار نفتی در میان است/ پول بورس از املاک شمال تهران سردرآورد مصاحبه|معاون حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات تداوم نخواهد داشت/ «استراتژی احاطه» علیه تهران و آنکارا زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی در گلستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شد اعلام اسامی و میزان محکومیت متهمان اقتصادی/خروج ۹۵ هزار زندانی از زندان‌ها در موج دوم مرخصی‌ها یک اتفاق بزرگ در سنگ‌های قیمتی با اشتغال ۵۰۰هزار نفری/غریب‌پور: برای رفع دغدغه رهبری در خام فروشی از ۹ماه پیش اقدام شد درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگ خاموش صادرات گاز ایران جنگ خاموش صادرات گاز ایران دولت تدبیر و امید توسعه صادرات گاز صادرات گاز وزارت امور جنگ خاموش جهانی گاز تخصیص گاز گاز ایران وزارت نفت وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد

سید مجتبی حسینی گفت: قرارداد‌های منعقد شده تا کنون شامل ۲ مورد صادرات کشمش، ۲ مورد صادرات گیاهان دارویی، یک مورد صادرات محصول شیر تلغیظ شده و یک مورد صادرات محصولات میوه خشک می‌شود.

او گفت: به همت وزارت کشور استان همدان به همراه سایر استان‌ها برای دومین سال پیاپی در این نمایشگاه حضور دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: ارائه محصولات تولیدی دارای ارزش و معرفی توانمندی‌های صادراتی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری همدان یکی از مهم‌ترین اهداف حضور استان در این نمایشگاه است.

حسینی گفت: استان همدان همچون سال گذشته حضور پررنگی در این نمایشگاه دارد و غرفه این استان با حضور فعالان اقتصادی آماده شده و در طول چند روز گذشته استقبال خوبی توسط مردم از غرفه استان صورت گرفته است.

او گفت: از ابتدای آغاز نمایشگاه علاوه۶ قرارداد خارجی برای صادرات محصولات تولیدی استان، پانزده تفاهم نامه همکاری اقتصادی نیز به امضاء رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: بیش از ۷۰ کشور و ۲ هزار و ۵۰۰ تاجر خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند و تلاش داریم تا با بهره‌گیری از این فرصت زمینه صادرات محصولات تولیدی استان همدان را فراهم کنیم.

حسینی گفت: سفال و کشمش همدان به عنوان ۲ زنجیره اصلی در این نمایشگاه ارائه شده است و در کنار آن نیز پنج زنجیره با ارزش «مبل‌ومنبت»، «پوشاک»، «گیاهان دارویی»، «میوه خشک» و «چرم» عرضه می‌شود.

او با اشاره به آمادگی استان همدان برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی گفت: از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا با بازدید از ظرفیت‌های استان همدان، اقدام به سرمایه‌گذاری در این استان کنند تا شاهد توسعه بیش از پیش استان و تقویت تولید تجاری آن باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: با تشکر از حمایت‌های استاندار همدان و حضور پر رنگ استان در نمایشگاه، از دستگاه‌های اقتصادی استان همدان نیز در معرفی توانمندی‌های اقتصادی دیار هگمتانه قدردانی می‌کنیم.

حسینی گفت: انتظار داریم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و ورود خوب استان همدان به بحث زنجیره‌های ارزش، میزان بهره‌وری، تولید و صادرات این محصولات افزایش چشمگیری پیدا کند.

او با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: امسال و در جهت تحقق شعار سال، آماده جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • برنامه قطعی تاپیکو، بازگشت مجدد نفت ایرانول به جایگاه صدر در روان‌کاران است/ تولید و صادرات محصولات دانش بنیان باید در اولویت باشد
  • تدوین برنامه جامع مدیریت گردشگری برای دزپارت خوزستان
  •  برنامه ریزی و حسن تدبیر را در اولویت قرار دهید
  • حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار را در اولویت قرار دهید
  • ضرورت اولویت قرار دادن حسن تدبیر دانشجویان عمره‌گزار
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد