Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-01@14:48:45 GMT

تولید باتری لیتیوم-سولفور دوستدار محیط زیست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۶۹۲۴

تولید باتری لیتیوم-سولفور دوستدار محیط زیست

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان انستیتوی فناوری هند (IIT) بمبئی و دانشگاه شیو نادار فناوری را برای تولید باتری های لیتیوم-سولفور (Li-S) سازگار با محیط زیست ایجاد کرده اند.

طبق گفته این تیم در این باتری Li-S اصول شیمی سبز به کار برده می شود و شامل استفاده از فرآورده های فرعی صنعت نفت (سولفور)، زباله های زراعی و بسپار ناهمگن مانند کاردانول (محصول جانبی فرآوری آجیل بادام زمینی) و eugenol (روغن میخک) به عنوان مواد کاتدیک می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان گفتند که این فناوری توانایی کمک به صنایع چند میلیارد دلاری از جمله ابزارهای فنی، هواپیماهای بدون سرنشین، وسایل نقلیه برقی (EV) و چندین مورد دیگر را دارد که به چنین باتریهایی وابسته هستند.

بیملش لوچاب دانشیار دانشگاه شیو نادار اعلام کرد که این تحقیق بر اصول شیمی سبز متمرکز شده است تا به طور همزمان راه حلی را پیدا کند که نیازهای صنایع و محیط را برطرف کند. توانایی سه برابر چگالی انرژی بیشتر، همراه با داشتن فناوری به طور قابل توجهی ایمن تر، نوید تسریع در تصویب انرژی تمیز و با هدایت باتری در حوزه های مختلف را می‌دهد.

به عنوان مثال یک اتومبیل برقی با برد 400 کیلومتر با استفاده از باتری های لیتیوم یونی معمولی، هم اکنون می تواند دامنه خود را از 165 کیلومتر با یک بار شارژ به 4برابر افزایش دهد؛ ضمن اینکه در ابعاد جمع و جور و نسبتاً ایمن تر از باتری های سنتی لیتیوم یونی است.

تیم محققان اعلام کرد که لپ تاپ ها، تلفن های همراه و ساعت های هوشمند و حتی اتومبیل های برقی به باتری ها وابسته هستند و آن ها از نظر ذخیره انرژی کارآمد نیستند، این باتری‌ها سنگین، گران، سخت بازیافت و همچنین مستعد احتراق هستند.

این تحقیق به طور خلاقانه از بسپار ناهمگن مشتق شده از روغن میخک استفاده کرده که از نظر محیطی پایدار، بدون هالوژن و باعث کاهش احتراق است که باتری را به طرز چشمگیری ایمن می کند.

کوپُلیمر یا بَسپار ناهمگن (Copolymer) پلیمری مشتق شده از بیش از یک نوع مونومر است. بسپارش یا پلیمری شدن مونومرها در کوپُلیمرها، کوپلیمری شدن (copolymerization) خوانده می‌شود. کوپلیمرهای به دست آمده از کوپلیمری شدنِ دو نوع مونومر مختلف گاهی اوقات bipolymer نامیده می‌شوند. آنهایی که از سه و چهار مونومر به دست می‌آیند، به ترتیب تِرپلیمر و کواترپلیمر نامیده می‌شوند.

فناوری جدید باتری تلفیق یک مولکول زیست محور، قادر به تولید در مقیاس تجاری است. این تحقیق شامل نوع جدیدی از کاتد برای باتری های Li-S است که می تواند به بالا بردن کیفیت در فناوری و تولید باتری در سطوح بالاتر کمک کند.

استفاده از کاردانول برای سازه های مبتنی بر سولفور برای ایجاد مواد کاتدی در این فناوری ظرفیت احتمالی افزایش و عمر باتری طولانی تر در واحد باتری کوچکتر را نشان داده است.

سولفور مورد نیاز برای باتری از پسماندهای صنعتی تهیه می شود و کاردانول نیز از طریق منابع خوراکی تجدید شونده زیستی به راحتی در دسترس، غیر سمی و سازگار با محیط زیست است.

گوگرد یا سولفور با نماد شیمیایی S عدد اتمی 16 نام یک عنصر شیمیایی است که در گروه شانزدهم و دوره سوم از جدول تناوبی عنصرها جای گرفته‌است. پیش از آن فسفر، پس از آن کلر، در بالای آن اکسیژن و پایین آن سلنیوم جای گرفته‌است. نماد شیمیایی آن S و عدد اتمی آن ۱۶ است. اکتشاف این عنصر به پیش از تاریخ بازمی‌گردد.

انتهای پیام/

178 / 178 انستیتوی فناوری هند باتری لیتیوم-سولفور دوستدار محیط زیست باتری های لیتیوم یونی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دوستدار محیط زیست باتری های لیتیوم یونی محیط زیست باتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

افزایش جمعیت حیات‌وحش لرستان ‌طبق سرشماری اخیر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

انتهای پیام/644/.

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • پلمب دو واحد آلاینده غیر مجاز تولید زغال در رباط کریم 
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»