Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@09:50:18 GMT

آمار افراد مبتلا به اوتیسم در مشهد واقعی نیست

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۷۱۸۶

آمار افراد مبتلا به اوتیسم در مشهد واقعی نیست

عضو هیات مدیره بنیاد خیریه اوتیسم رشد گفت:در مشهد حدود ۳۷۰ بیمار ثبت شده اوتیسم وجود دارد ولی مطمئنا آمار خیلی بیشتر از این تعداد است. چون در حال حاضر از بین هر ۵۰ کودکی که متولد می شودیک نفر به اوتیسم مبتلا است.

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: اوتیسم یک اختلال است که گاهی هزینه‌های سرسام آوری را بر خانواده‌ای که فرد بیمار دارند تحمیل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما علاوه بر مشکلاتی که این بیماری برای افراد ایجاد می‌کند، جامعه هم به علت نداشتن آگاهی کامل و کافی نسبت به رفتارهای این افراد تاکنون نتوانسته حمایت های لازم را داشته باشد. جواد موحد عضو هیات مدیره بنیاد خیریه اوتیسم رشد در توضیح وضعیت بیماران اوتیسم در مشهد و خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر هفت مرکز نگهداری از بیمارن اوتیسم در مشهد و خراسان با مجوز بهزیستی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: این هفت مرکز در شهرهای سبزوار، نیشابور، قوچان، تربت‌حیدریه و تربت‌جام و...قراردارند که مسئولیت نگهداری از افراد مبتلا به اوتیسم را بر عهده دارند. البته ناگفته نماند که هفت مرکز هم در مشهد به این امر مشغولند.

موحدی افزود: متاسفانه به علت ناآگاهی خیلی از مردم و نگرش اشتباهی که به این بیماری و این افراد دارند آمار دقیقی ازتعداد مبتلایان به این اختلال در دست نیست ولی تا جایی که من اطلاع دارم در کل کشور حدود ۳۰۰۰ نفر مبتلا زیر نظر بهزیستی و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر هم زیر نظر آموزش و پرورش استثنایی قرار دارند.

وی گفت: در مشهد حدود ۳۷۰ بیمار ثبت شده اوتیسم وجود دارد ولی مطمئنا آمار خیلی بیشتر از این تعداد است. چون در حال حاضر از بین هر ۵۰ کودکی که متولد می شودیک نفر به اوتیسم مبتلا است.

موحدی ادامه داد: از ۳۷۰ فرد مبتلا به اوتیسم در حال حاضر حدود ۵۰ نفر در مرکز خیریه رشد و در بقیه مراکز بین ۲۰ تا ۳۰ بیمار تحت حمایت قراردارند. در خیریه رشد ما از افراد ۷ تا ۲۲ سالی که دچار اختلال اوتیسم هستند نگهداری می کنیم ولی در بقیه مراکز از ۳ سالگی تا ۱۴ سالگی این افراد در این مراکز نگهداری میشوند.

عضو هیات امنای مرکز نگهداری شبانه‌روزی موقت افراد دارای اختلالات اوتیسم افزود: این اختلال در بین نوزادان پسر چهار برابر نوزادان دختر است و در واقع به ازای هر ۴ پسر یک دختر دچار اوتیسم هستند. متاسفانه در طیف اوتیسم دختران با مشکلات بیشتری نسبت به پسران مواجه هستند و تقریبا هیچ مرکز یا مدرسه ای برای حمایت از این ها وجود ندارد البته بجز یک مدرسه در تهران که پارسال تاسیس شده است که آنهم با این وضعیت جوابگوی همه این افراد نخواهد بود و به خاطر مسائل بلوغ ومشکلاتی که دختران بیمار اوتیسم با آن مواجه هستند اکثر مراکز نگهداری از این افراد با مشکلات و خطرات زیادی همراه اند.

موحدی ادامه داد: اختلال اوتیسم می تواند در دو ساله نیمی تا سه سالگی که دوران طلایی است تشخیص داده شود که در این صورت می شود با انجام کار درمانی، گفتار درمانی و آموزش های لازم تا حدودی به این افراد کمک کرد.

وی گفت: بجز مرکز رشد که خیریه است بقیه مراکز منهای ۶۰۰ هزار تومان شهریه ای که بهزیستی برای اداره این افراد به این مراکز می دهد که متاسفانه اصلا کفاف هزینه هایشان نمی شود برای انجام امور درمانی مجبور به اخذ  شهریه هستند  چون اگر قرارباشد یک فرد مبتلا به اوتیسم از حداقل امکانات استاندار جهانی استفاده کند  در ماه حداقل نیاز به ۴ میلیون تومان هزینه دارد.

موحدی ادامه داد: فرد مبتلا به اوتیسم مجبور است برای انجام آموزش های لازم برای هر ۴۵ دقیقه حداقل هزینه ای  بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان را بپردازد که بزرگترین مشکل اکثر این افراد عدم توانایی آنها در پرداخت این مبلغ و متاسفانه عدم قبول این هزینه ها توسط بیمه است که آنها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

این مسئول هر گونه گزارش آزار و اذیت افراد اوتیسم را در مراکز نگهداری از این افراد درمشهد تکذیب کرد و گفت: خوشبختانه ما در مشهد و در هیچ یک از این مراکز تاکنون گزارشی مبنی بر آزار و اذیت این افراد نداشته ایم چون مسئولین فنی به سختی بر کار مربیان نظارت دارند و همه مراکز مجهز به دوربین مدار بسته است.

انتها ی خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیماران اوتیسمی مبتلا به اوتیسم حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد

یونس عرب مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا با بیان اینکه آمار ابتلا به بیماری تالاسمی در استان‌های شمالی و جنوبی کشور بیشتر است، اطهار کرد: در واقع آمار ابتلا به تالاسمی در استان‌هایی که در مجاورت دریا قرار دارند بیشتر است.

وی ازدواج‌های فامیلی را نیز یکی از عوامل اصلی ابتلا به تالاسمی عنوان کرد و ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان آمار ابتلا بالاست، چون دو فاکتور اصلی وجود دارد یعنی هم در مجاورت دریا قرار گرفته و هم ازدواج‌های فامیلی در این استان آمار بالایی دارد. در واقع این استان با داشتن یک‌هفتم بیماران تالاسمی و جمعیت ۳ هزار و ۷۵۰ بیمار، رکورددار تولد بیماران تالاسمی است.

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی به استان‌های مازندران، خوزستان، بوشهر و گلستان اشاره کرد و افزود: آمار بیماران تالاسمی در تهران هم کم نیست، در تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی داریم که هم مهاجرت در این آمار دخیل است و هم بخش دیگر آن به ازدواج‌های فامیلی برمی گردد.

عرب گفت: در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، کردستان، همدان، قزوین و یزد کمترین بیمار تالاسمی وجود دارد.

مدیرعامل انجمن بیماران تالاسمی با بیان اینکه کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی دستاورد بزرگی در نظام سلامت کشور است، گفت: هم اکنون در کل سال در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نوزاد مبتلا به تالاسمی به دنیا می‌آید که این در حالی است که در سال‌های گذشته این آمار به بیش از هزار نفر می‌رسید، در واقع این دستاورد بزرگی در حوزه سلامت کشور به شمار می‌رود.

یاسر داودیان، رئیس هیئت مدیره بنیاد بیماری‌های نادر ایران نیز به خبرنگار آنا گفت که واردات داروی بیماران تالاسمی با تحریم‌ها به مشکل برخورده است. به همین دلیل داروسازان تلاش کردند دارو‌های بیماران تالاسمی را در داخل کشور تولید کنند و در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران تالاسمی که دچار مشکل ژنتیکی خونی هستند از این دارو‌ها استفاده می‌کنند و باید زمان بگذرد تا میزان تاثیر این دارو‌ها مشخص شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم از سوی وزارت بهداشت برنامه‌ای اتخاذ شود تا مشکلات بیماران صعب‌العلاج و نادر همانند تالاسمی به زودی مرتفع شود.

 رئیس هیئت مدیره بنیاد بیماری‌های نادر ایران در ادامه با بیان اینکه ۲۷ سال پیش نخستین بیمار تالاسمی در آمریکا شناسایی شد و در حال حاضر، این بیماری شایع‌تر شده است، گفت: با توجه به توان حمایتی دولت و شرایطی که بیماران دارند، انتظار داریم وزارت بهداشت و هر دستگاه مرتبط با بیماران صعب‌العلاج تدبیری بیندیشند تا بیمار به جز درد بیماری، درد دیگری نداشته باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • کمترین خسارت به گندم‌های نگهداری شده در مراکز روباز خوزستان