Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴  کره جنوبی که طی سال‌های اخیر حضوری پررنگ در بازار لوازم خانگی، گوشی تلفن همراه و بازار خودرو در ایران داشت حالا به استناد تحریم‌های آمریکا میلیارد‌ها دلار از پول ایران را بلوکه کرده است.

همتی، رییس کل بانک مرکزی پیش‌تر بار‌ها و بار‌ها در این خصوص به کره جنوبی هشدار داده و تاکید دارد در صورت ادامه این روند بازار ایران را به روی کالا‌های کره‌ای خواهد بست، اما خود نیز تبصره‌ای در این زمینه دارد، می‌گوید کره‌ای‌ها چندان به این هشدار‌ها توجه ندارند، چون کالاهایشان را به صورت غیر قانونی وارد بازار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال اخباری در خصوص آغاز مذاکراتی میان ایران و کره جنوبی برای دستیابی به توافقی مشخص در این زمینه منتشر شده است.

حسین تنهایی، رییس اتاق ایران و کره جنوبی درباره آخرین وضعیت منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: این پول‌ها نتیجه مبادلاتی است که پیش از اعمال تحریم میان دو کشور صورت می‌گرفت و بخش عمده‌ای منابع به صادرات پتروشیمی و نفت از ایران اختصاص دارد، اما بعد از تحریم‌ها به دلیل قطع روابط بانکی امکان بازگرداندن پول به ایران وجود نداشت. حالا هم نه ما و نه دولتمردان نمی‌گویند این پول را به ما بدهید بلکه خواهان خرید کالا از طریق این منابع بلوکه شده هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره در خصوص مطالبات ایران از کره جنوبی افزود: ایران درصدد آن است که از طریق تهاتر کالا بتواند تجارت خود را با این کشور ادامه دهد و کره ای‌ها نیز در این راه بسیار مشتاق هستند. وی در ادامه افزود: البته هنوز در عمل اتفاقی نیافتاده است، اما هر دو طرف ایرانی و کره‌ای در حال تهیه توافقی هستند که به واسطه آن مقداری از بدهی کره به ایران از طریق واردات دارو پرداخت شود.

تنهایی در ادامه افزود: قرار بر این شده بود تا کره ۵۰ میلیون دلار دارو به ایران صادر کند، ولی هر دو طرف ایرانی و کره‌ای هنوز بر روی سه میلیون دلار نیز به توافق نرسیده اند.

تعیین تکلیف بخشی از پول مسدود شده ایران در کره جنوبی/ هنوز بحث بازگشت پول نقد مطرح نشده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره در خصوص احتمال واردات خودرو و یا مواد اولیه لوازم خانگی از این کشور گفت: تلاش‌هایی در خصوص انعقاد قرارداد بین دو اتاق بازرگانی ایران و کره برای واردات خودرو و قطعات لوازم خانگی صورت گرفت، اما هنوز به توافق مشخصی در این زمینه دست نیافته‌ایم.

پیش‌تر رییس کل بانک مرکزی با استناد به اینکه ایران در روز‌های سخت تحریم رفتار دوستانش را رصد می‌کند، تاکید کرد: بازار ایران به سادگی بر کشور‌هایی که در این وضعیت مانع ایجاد می‌کنند گشوده نخواهد شد.

تنهایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سیگنال‌های مثبتی از سوی کره‌ای‌ها به چشم می‌خورد و ان‌ها نیز می‌دانند بازار ایران تا چه اندازه ارزشمند است، به گفته وی روند توافق بین دو طرف بسیار مثبت است و طرف کره‌ای نیز به دنبال یافتن راهی برای پرداخت بدهی خود است و به احتمال زیاد به زودی دو کشور بر سر واردات دارو به توافق می‌رسند.

طبق اعلام وی حجم این مابع بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است. منبع: خبرآنلاین لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 کره جنوبی بانک مرکزی ایران و کره کره جنوبی کره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا خاکی، سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به بلاتکلیفی فعالان بازار دومین کالای اساسی ایران و تاکید بر اهمیت تعیین تکلیف بازار برنج گفت: وضعیت نابسامان این روزهای تخصیص ارز و بازار برنج خصوصاً برای واردکنندگان چالش برانگیز شده و تداوم این شرایط در صورت عدم اتخاذ تدابیر عاجل از سوی دست‌اندرکاران، می‌تواند باعث اختلال در روند تأمین برنج و چه بسا تکرار اتفاقات بازار برنج در سال ۱۴۰۰ شود.

وی اضافه کرد: چالش بزرگی که هم اکنون با آن مواجهیم، تخصیص نیافتن ارز محموله‌های برنجی است که از شهریور سال گذشته به کشور وارد شده و بر اساس نرخ ارز ۲۸,۵۰۰ تومان به فروش رسیده، اما همچنان در انتظار تأیید وزارت جهاد کشاورزی و ارجاع به بانک مرکزی برای فرآیند تخصیص و تأمین ارز است. نگرانی اصلی ما، حساب تسویه نشده ۱۱ ماهه واردکنندگان برنج با طرف خارجی و تنزل شدید اعتبار تجاری است که فروش آتی و استمرار تأمین را به مخاطره انداخته است. هم اکنون واردکنندگان برنج در حال پرداخت هزینه‌های گزافی از بابت دیرکرد و جریمه‌های مختلف هستند و بیم آن وجود دارد که تامین‌کنندگان کشورهای مبدا به ایران بار جدید نفروشند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه تعیین تکلیف وضعیت ارز و بازار برنج انتظار عجیب و غیرمنطقی نیست، افزود: در نیمه اردیبهشت هستیم و متأسفانه پایه ارزی برای واردات برنج در سال ۱۴۰۳ هنوز رسماً مشخص نشده و هر روز شایعات و گمانه‌های جدید و متناقض به گوش می‌رسد. گو آنکه هیأت دولت چند روز قبل فهرست اقلام مشمول ارز ترجیحی را منتشر کرد که در کمال تعجب، برنج در آن جایی نداشت؛ اما بلافاصله مسؤولان دست‌اندرکار به صورت غیررسمی خبر از صدور اصلاحیه‌ای جدید دادند با این مضمون که برنج به این فهرست بازخواهد گشت. با این حال، همچنان این موضوع رسماً اعلام نشده و در وضعیت بلاتکلیفی کامل قرار داریم.

خاکی همچنین به کاهش چشمگیر سهمیه‌های ماهانه ثبت سفارش در سال جاری نسبت به سال گذشته به عنوان دغدغه دیگر اشاره کرد و گفت: ماحصل سهمیه‌های تخصیصی برای ثبت سفارش در سال قبل، ترخیص حدود ۹۰۰ هزار تن برنج توسط فعالان بخش خصوصی بود که با کاهش حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل همراه بود. از این رو، حتی اگر تمامی ثبت سفارش‌های جدید انجام شده تأیید و مورد تخصیص و تأمین به موقع ارز قرار بگیرند، باز هم ریزش در میزان واردات خواهیم داشت و کسری بازار از این محل نیز متأثر خواهد شد.

وی اضافه کرد: گلایه دیگر این است که با وجود صدور دستورالعمل حمایتی خرید برنج ایرانی با رویکرد تنظیم بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اعطای مجوز واردات در قبال خرید برنج ایرانی و علی رغم خرید ده‌ها هزار تن خرید برنج ایرانی از سوی اعضا این انجمن در راستای حمایت از تولید، اما تاکنون مجوزی برای ثبت سفارش از این محل صادر نشده و این خلف وعده‌ها به فضای موجود بی اعتمادی میان فعال اقتصادی و سیاست گذار، دامن زده است.

معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران همچنین با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص تعریف فرآیند پیچیده و زمان بر رفع تعهد ارزی و کاهش مهلت تأمین ارز پس از صدور کد تخصیص به ۲۰ روز گفت: گویا این فرآیندها به گونه‌ای طراحی شده که رفع تعهد ارزی به صورت قطره چکانی انجام شود و مطابق این فرآیند، تمامی محموله‌هایی که وارد کشور و توزیع شده‌اند، باید به صورت هر اظهار (کوتاژ به کوتاژ) توسط وزارتخانه تخصصی مربوطه مورد تأیید قرار گیرند که این مساله مورد اعتراض وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است.

خاکی با بیان اینکه روند تغییرات قیمت‌ها در بازار به روشنی بیان‌گر آن است که وضعیت بازار برنج دچار مشکل شده و نیازمند تدبیر فوری از سوی متولیان امر است، تصریح کرد: مواضع غیرشفاف سیاست‌گذار در کنار فضای بلاتکلیفی، با از بین بردن امکان هرگونه برنامه‌‎ریزی، یقیناً هر فعالیت اقتصادی را دچار مشکل و اختلال می‌کند؛ حال آنکه کالای مورد نظر ما، برنج به عنوان دومین کالای استراتژیک اساسی و پای ثابت سفره ایرانی‌ها است. اگر قرار است بیش از این برنجی به کشور وارد نشود یا ارز مقرر تخصیص نشود این موضوع را رسماً اعلام کنند تا بازار دیگر در انتظار ورود برنج خارجی نباشد و البته بپذیرند مسئولیتی از بابت کسری بازار متوجه انجمن و واردکنندگان آن نیست. چند ماه تا فرا رسیدن ماه محرم مانده و چگونه نیاز این بازار تأمین خواهد شد؟

وی افزود: مساله دیگر اینجاست چنانچه قرار نیست ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی به برنج تخصیص پیدا کند چه کسی پاسخگوی زیان و خسارت واردکنندگان خواهد بود؟ اکنون انتظار حداقلی از مجموعه دولت این است مطالبات معوق ارز مربوط به محموله‌هایی که ماه‌ها قبل ترخیص و توزیع شده‌اند، در اسرع وقت پرداخت و همچنین نسبت به اعلام فوری و شفاف پایه ارزی واردات برنج در سال جاری اقدام شود.

کد خبر 6094452

دیگر خبرها

  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • صنعت نوشت‌افزار ایران در بازار جهانی کجا ایستاده است؟
  • جمع آوری روغن زیتون از بازار چهارمحال و بختیاری
  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • قیمت جدید دام زنده؛ گوشت قرمز چند است؟
  • برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج اعلام شود
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟