Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعلام زمان بازگشایی مساجد اهل تسنن عراق، دستور رئیس جمهوری تانزانیا برای ساخت مسجد در شهر «چاموینو» و مراسم میان مذهبی گذاشتن سنگ بنای مسجد جدید در اندونزی ازجمله آخرین اخبار مساجد جهان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر آخرین اخبار مساجد جهان در چهارم شهریور ماه:

 

اعلام زمان بازگشایی مساجد اهل تسنن عراق

 

 

 

به نقل از «النعیم نیوز»، «سعد کمبش» رئیس دیوان وقف اهل تسنن عراق گفت: دیوان وقف اهل تسنن با مدیران اوقاف استان های عراق جلسه ای درباره بازگشایی مساجد برگزار کرده است و در این جلسه جمعی از علمای عراق، مجمع فقهی عراق و دارلافتاء حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در این جلسه درخواست بازگشایی مساجد را به سازمان بهداشت و سلامت ملی ارائه دادیم.

 

سعد کمبش اظهار کرد: در این جلسه حاضران به اجماع رسیده و اعلام کردند که بیستم ماه میلادی جاری مصادف با 30 شهریور ماه درهای مساجد اهل تسنن بازگشایی شوند.

 

این در حالی است که دیوان وقف اهل تسنن عراق به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در این کشو،  در نیمه ماه مارس گذشته همه مساجد وابسته به خود را تعطیل کرد و دستور داد تنها به پخش اذان در اوقات نماز در مساجد اکتفا شود.

 

دیوان وقف اهل تسنن عراق ماه گذشته نیز جلسه ای را  این رابطه برگزار کرد و قرار شده بود، نمازهای جماعت تا بعد ازعید قربان در مساجد برگزار نشود.

 

مراسم سوگواری حسینی در مسجد«صعصعه بن صوحان» کوفه

 

 به نقل از «موقع مسجدالکوفه»، تولیت مسجد کوفه و مزارهای وابسته به آن با همکاری تولیت مزارهای شیعیان در عراق مجلس سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) را در مسجد «صعصعه بن صوحان» برگزارمی کنند.

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) در دهه اول محرم الحرام در این مسجد برگزار می شود.

 

مراسم سوگواری با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود و شیخ «هادی الهلالی» خطیب حسینی دراین دهه سخنرانی می کند.

 

 

سوگواران حسینی با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مراسم شرکت می کنند.

 

مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) همچنین در مسجد کوفه برگزار می شود.

 

مسجد صَعْصَعة بْن صوحان از مساجد تاریخی کوفه است که در نزدیکی مسجد سهله قرار دارد. بر اساس روایتی که سید بن طاووس عالم قرن هفتم قمری و دیگران نقل کرده‌اند، گروهی امام زمان(عج) را در مسجد صعصعه در حال عبادت مشاهده کرده‌اند، از این‌ رو در برخی از کتاب‌های دعا، اعمال مخصوصی برای آن ذکر شده است.

 

 

صعصعه و برادرش از اصحاب خاص امام علی(ع) بودند. موقعي كه معاويه به كوفه آمده بود صعصعه روزى در كوفه به معاويه گفت دلم نمي خواست تو را خليفه ببينم. معاويه گفت حالا كه مرا خليفه ميدانى برو بالاى منبر و على را سب كن! صعصعه به منبر رفت و گفت اى مردم معاويه به من چنين گفته است ولى من لعن مي كنم معاويه را و كسى را كه على را لعن كند. حاضرين مسجد نيز آمين گفتند. این مسجدعبادتگاه وی بوده است.

 

دستور رئیس جمهوری تانزانیا برای ساخت مسجد در شهر «چاموینو»

 

 

 

 

به نقل از «ippmedia»،رئیس جمهوری تانزانیا کمپین جمع آوری پول را برای ساخت مسجد در شهر «چاموینو» راه اندازی کرد.

 

این اقدام «جان ماگوفولی» چند ساعت پس از مشارکت او در مراسم افتتاحیه کلیسای کاتولیک در این شهر انجام شد.

 

ساخت کلیسای کاتولیک در چاموینو در ماه ژوئن پس از آن آغاز شد که رئیس دولت بودجه ای را برای انجام این پروژه اختصاص داد.

 

پس از مشارکت در مراسم افتتاحیه این کلیسا که با حضور اسقف منطقه «دودوما» انجام شد،رئیس جمهوری تانزانیا کمپین دیگری را برای پروژه ساخت مسجد در «چاموینو» آغاز کرد.

 

مدیر روابط عومی در خانه ریاست جمهوری تانزانیا اعلام کرد که تا کنون مقداری پول نقد و مصالح برای ساخت این مسجد جمع آوری شده است.

 

در این بیانیه آمده است: این مقدار پول نقد و مصالح ساخت و ساز از سوی افرادی جمع آوری شده است که در مراسم افتتاحیه کلیسا نیز شرکت داشتند.

 

رئیس جمهوری تانزانیا تاکید کرد که برخی از سازمان های مذهبی نیز در جمع آوری پول برای ساخت این مسجد جدید شرکت کرده اند.

 

اسقف «دودوما»  از رئیس جمهوری تانزانیا برای کمک به پروژه ساخت کلیسا در چاموینو قدرانی کرد و ابراز امیدواری کرد که پروژه ساخت مسجد در این شهر نیز به همین خوبی پیش برود.

 

این اقدامات در حالی است که انتخابات عمومی در تانزانیا نزدیک است و اسقف دودوما از همه مردم این کشور خواست تا با آغاز کمپین های انتخاباتی صلح و آرامش را حفظ کنند.

 

مراسم میان مذهبی گذاشتن سنگ بنای مسجد جدید در اندونزی

 

 

 

به نقل از «ucanews»،سنگ بنای مسجد جدید در استان «کالیمانتان» واقع در غرب اندونزی با حضور یک اسقف مسیحی گذاشته شد.

 

دست اندرکاران ساخت این مسجد برگزاری مراسم گذاشتن سنگ بنا با حضور این اسقف مسیحی را نماد هارمونی میان ادیانی توصیف کردند.

 

اسقف «آگوستینوس آگوس» یکی از پنج مقام محلی و رهبر مذهبی بود که در مراسم گذاشتن سنگ بنای مسجد در منطقه «لانداک» حضور داشتند.

 

«رمیگیوس سیگید تری هاردجانتو»،رئیس پلیس کالیمانتان غربی اولین سنگ بنای مسجد «نور ایمان» که در زمین های محل استقرار پلیس این منطقه قرار گرفته است را گذاشت.

 

این مراسم قبل از افتتاح عبادتگاه «سنت ایگناتیوس» که آن هم در منطقه پلیس کالیمانتان قرار گرفته است،برگزار شد.

 

اسقف آگوس در این باره گفت: من تا کنون چندین بار برای مراسم گذاشتن سنگ بنای مکان های عبادی دعوت شده ام اما ، این اولین بار بود که در مراسم گذاشتن سنگ بنای یک مسجد شرکت می کردم.

 

آگوس افزود: اصلا انتظار چنین دعوتی را نداشتم اما آنها من را به عنوان رهبر یک جامعه،کسی که از مردم بدون توجه به دین،مذهب،فرقه و پیشینه های نژادی آنها استقبال می کند به این مراسم دعوت کردند.

 

وی تاکید کرد: مشارکتش در مراسم گذاشتن سنگ بنای این مسجد می تواند موجب تقویت هارمونی میان مذهبی شود.

 

اسقف «آگوستینوس آگوس» همچنین گفت: این اقدام به وضوح نماد یک هارمونی میان مذهبی بود و نشان داد که ما در یک جامعه که به تنوع های مذهبی و فرهنگی احترام می گذارد ،زندگی می کنیم.

 

مسجد تاریخی «دوربان» در آتش سوخت

 

 

 

 

به نقل از «الجزیره»،آتش سوزی بزرگی در مسجد 139 ساله تاریخی در شهر «دوربان» واقع در آفریقای جنوبی رخ داد.

 

هنوز علت آتش سوزی در این مسجد که یکی از بزرگ ترین مساجد در نیمه جنوبی آفریقا به شمار می آید مشخص نشده است.

 

«فیصل سلیمان»،رئیس شبکه مسلمانان آفریقای جنوبی در این باره گفت: گفته می شود که این آتش سوزی در نتیجه یک مشکل الکتریکی در طبقه بالای این مسجد به وقوع پیوسته است.

 

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: شواهد حاکی از آن است که این اتفاق به طور تصادفی رخ داده و هیچ گونه اقدام عمدی برای این آتش سوزی در کار نبوده است.

 

هنوز گزارشی از تعداد تلفات یا قربانیان آتش سوزی در این مسجد منتشر نشده است.

 

ویدئوهای منتشر شده در توییتر نشان می دهد که جمعیت زیادی در صحنه آتش سوزی حضور داشتند و شاهد  شعله ور شدن آتش در این ساختمان دو طبقه در مرکز منطقه تجاری شهر بندری «دوربان» بودند.

 

برخی از افراد از رسانه های اجتماعی برای اعلام ناراحتی و اندوه خود نسبت به آتش گرفتن این مکان تاریخی استفاده کردند.

 

گفته می شود که مسجد تاریخی دوربان می تواند حدود 7 هزار نمازگزار را در خود جای دهد.

 

آتش نشانان موفق شدند این آتش را طی دو ساعت کنترل کنند.

 

«روبرت مکنزی» ،سخنگوی خدمات اورژانسی به خبرگزاری فرانسه گفت که این آتش سوزی به ساختمان های اطراف هم خسارت وارد کرده است.

 

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: بسته خبری مساجد جهان فعالیت های مسجدی رئیس جمهوری تانزانیا بازگشایی مساجد مساجد اهل تسنن مراسم سوگواری سنگ بنای مسجد اهل تسنن عراق ساخت مسجد آتش سوزی میان مذهبی مسجد جدید برای ساخت جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۷۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود

به گزارش خبرگزاری مهر، به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ شوال سالروز شهادت امام صادق(علیه السلام) مراسم سوگواری آن حضرت توسط موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و هیات انصارالشهدا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت در مسجد جامع خرمشهر این‌موزه برگزار می شود.

برنامه مذکور روز جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد جامع موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی برگزار می شود.

کد خبر 6093244 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم سالگرد شهادت استاد مطهری در مسجد جامع نارمک
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی
  • ۷ شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • 7 شهید در حمله به نمازگزاران مسجد امام زمان (عج) در هرات
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد