Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: در کنار امر ارزشمند معنوی عزاداری، خدای نکرده زمینه‌ساز رشد و فراگیری بیشتر بیماری کرونا در جامعه نباشیم که جزء مسائل حق‌الناس است؛ چراکه رعایت نکردن در اجتماعات از گناهان بزرگ است و حق الناس در اولویت همه کارهاست.

حجت الاسلام والمسلمین اسدالله اسدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: عزاداری امام حسین جزء لاینفک زندگی مومنانه ما پیروان امام حسین(ع) است و از شاخصه‌های حیات معنوی ماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عزاداری به عنوان یکی از مصادیق حب و ولایتمداری ائمه دین مخصوصا امام حسین (ع) و از شاخه‌های اصلی زندگیست، اما در شرایط کنونی با توجه به اینکه این بیماری همه گیر شده و دستورالعمل‌های مدیریت و پیشگیری ویروس کرونا در ایران به عنوان یک قانون و یک اصل عقلایی مطرح هست لازم است که در تمام برنامه‌ها و مراسم، چه مراسم اجتماعی عرفی و چه مراسم دینی و اعتقادی معیار کار ما و چارچوب برگزاری مراسم، رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

وی افزود: خوشبختانه مراجع عظام تقلید کشور هم به صورت متحد، مبحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی را مطرح کرده و به عنوان اصول حاکم بر مراسم عزاداری و اجتماعات  برشمرده‌اند.

اسدی ادامه داد: در این راستا دستگاه‌های ذی‌ربط هم برنامه‌ریزی‌ها و بازرسی‌هایی را انجام می‌دهند. باید خواهشی از دلدادگان امام حسین(ع) داشته باشیم و آن این است که در کنار امر ارزشمند معنوی عزاداری، خدای نکرده زمینه‌ساز رشد و فراگیری بیشتر بیماری در جامعه نباشیم که جزء مسایل حق‌الناس است؛ چراکه بیمارکردن آحاد جامعه در اجتماعات از گناهان بزرگ است و رعایت حق‌الناس در اولویت همه کارهاست.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم عزاداری را در چارچوب فاصله‌گذاری اجتماعی  و آنچه که دستورالعمل فضای باز و نبودن دسته‌روی است رعایت کرده که رعایت این موارد یک عزاداری ضد کرونایی است. در واقع اگر اینگونه عمل کنیم امام حسین(ع) هم کمک کرده و دعاها مستجاب و انشاءالله این ویروس منحوس به طور کلی ریشه‌اش از جامعه کنده می‌شود.

 مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی افزود: در رابطه با افکار افراد می‌توانیم سه نظریه را مطرح کنیم؛ اول اینکه عده‌ای می‌گویند ما در مجالس عزاداری حضور پیدا می‌کنیم و خود حضرت کمک می‌کند و بیمار نمی‌شویم، یا حتی عده‌ای می‌گویند اصلا حاضریم در مجلس امام حسین(ع) بمیریم که این موارد در مورد افراد افراطی است، در مقابل نظریه تفریطی وجود دارد که افرادی می‌گویند کلا همه چیز تعطیل شود و باب مجالس عزاداری باید به خاطر حفظ جان مردم بسته شود. ولی ما مسلمانان به حکم قرآن، روایات و سیره ائمه دین باید معقول در همه موارد عمل کنیم. رعایت حد وسط و اعتدال و عقلانیت از شاخصه‌های تفکر صحیح اسلامی و پیروان اهل بیت پیامبر(ص) است. حد وسط همین است که رعایت پروتکل‌ها انجام شود.

اسدی بیان کرد: در اینکه اولیاء خدا و ائمه دین قدرت دارند که این بیماری را از هر فرد و یا گروهی دفع کنند و شفابخش باشند، هیچ شکی نیست و منکر قدرت اولیاء خدا و امام حسین (ع) نیستیم و اینکه مجالس امام حسین(ع) برکت دارد و بیمارهای زیادی شفا پیدا کرده‌اند هم چیزی نیست که انکار شود. اما آنچه که مهم هست این است که شفا به دست امام حسین (ع) است نه به دست من نوعی و نه من گوینده. من با چه مجوزی می‌توانم بگویم به مجلس امام حسین(ع) بیایید و در این شرایط بیماری در فواصل نزدیک عزاداری کنید!

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: امام حسین (ع) شفا می‌دهند، اما مگر اختیار امام حسین (ع)، نعوذ بالله دست من است؟ شفا در دستان خود امام حسین (ع) است. این مورد نکته ظریفی است و ما باید به جامعه بگوییم بله امام حسین (ع) شفا می‌دهد، ولی آنجایی که مصلحت بدانند و این کلید مصلحت را خدا و امام حسین (ع) به دست من نوعی نداده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، ائمه دین توصیه به رعایت بهداشت و مصرف دارو و درمان داشته‌اند. به عنوان مثال، در جنگ احد یکی از یاران پیامبر (ص) به شدت مجروح شد، حضرت رسول(ص) فوری دستور دادند طبیبی از مدینه بیاید که این مریض حالش بد است و باید مداوا شود، طبیب که آمد به حضرت گفت ما در دوران قبل از اسلام دارو می‌دادیم و درمان می‌کردیم، ولی حالا که مسلمان شده‌ایم  فقط به خداوند توکل می‌کنیم و از شغل و علم خود استفاده نمی‌کنیم.  یعنی آنها چنین برداشت غلطی داشتند و آن چیزی است که در حال حاضر هم وجود دارد.

مدرس گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: حضرت فرمودند" شفا دست خداست، ولی این دارویی که تو می‌دهی را هم خدا خلق کرده است، اما طبق تشخیص تو که طبیب هستی باید مصرف شود. این دارو برای این بیماری باید مصرف شود و البته توکل بر خدا هم باشد". سپس فرمودند" خدای تعالی امور عالم را از مجاری طبیعی خودش مدیریت و تدبیر می‌کند. قرار بر این نیست که همه چیز بر اساس اعجاز، کرامات و معجزات انجام شود."

اسدی گفت: من اذن آن را ندارم که بگویم مردم در کنار هم و با فواصل نزدیک عزاداری کنید و من تضمین کنم که امام حسین(ع) در این شرایط بیمار را شفا می‌دهد. من چکاره‌ام که تضمین کنم؟ امام حسین (ع) اگر بخواهد شفا دهند اختیارش دست خودشان است و من نمی‌توانم از طرف امام حسین (ع) تصمیم بگیرم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر خراسان رضوی ادامه داد: عزاداری امام حسین(ع) یکی از مهمترین راهکارهای دفع و رفع همه مشکلات است. روایات بسیار زیادی داریم که در آن‌ها آمده است برای رفع مشکلات به زیارت امام حسین (ع) بروید. عزاداری فقط برای ثواب نیست؛ چرا که علاوه بر ثواب، سبک زندگی الهی و رنگ زندگی خدایی نیز می‌دهد. در شرایط کنونی عزاداری را با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی باید انجام داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری عزاداري عزاداری محرم کروناویروس دستورالعمل ها خراسان رضوی امام حسین ع پروتکل ها ائمه دین حق الناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) عزاداری شهادت امام صادق(ع) در قم و مشهد

(تصاویر) عزاداری شهادت امام صادق(ع) در قم و مشهد

دیگر خبرها

  • (تصاویر) عزاداری شهادت امام صادق(ع) در قم و مشهد
  • عزاداری مردم آذربایجان غربی در سوگ شهادت امام صادق(ع)
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است
  • تشییع پیکر شهید حجت‌الله یوسفیه در ورامین
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود