Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@08:49:54 GMT

شرط عجیب یک شرکت برای ترخیص دارو

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۸۸۸۸۰

شرط عجیب یک شرکت برای ترخیص دارو

خبرگزاری فارس: محسن جلواتی قائم مقام سازمان شفافیت و عدالت در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با تخصیص ارز به ۵ شرکت واردات دارو گفت: هنگامی که برنامه مدونی برای برنامه ریزی توزیع دارو و اولویت بخشی وجود نداشته باشد، چنین بحرانی رخ می‌دهد و به تبع آن فشار و اعتصاب و دور زدن قانون بوجود می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نه تنها دارو بلکه در حوزه‌های متعدد از جمله کالای اساسی این موارد مشاهده می‌شود.

وی افزود: حدود ۸ میلیارد یورو برای کالای اساسی و دارو تخصیص اعتباردر نظر گرفته شده است که ۲.۵ میلیارد مختص تجهیزات دارویی و ۵.۵ میلیارد یورو مختص کالا‌های اساسی است. سال گذشته ۳.۵ میلیارد ارز به تجهیزات پزشکی و دارویی تخصیص یافت و امسال هم ۱.۵ میلیارد برای دارو و ۱ میلیارد برای تجهیزات پزشکی در نظرگرفته شده است.

جلواتی خاطرنشان کرد: پس از تحلیل‌های صورت گرفته، متوجه شدیم که روند توزیع ارز همانند سال گذشته بوده است و همچنان تنها ۵ شرکت در راس واردات تجهیزات پزشکی و دارو قرار دارند. این سیاست‌ها بایستی بوسیله وزارت بهداشت تعیین و تصحیح شود و نباید اجازه دهیم یک شرکت برای توزیع دارو تصمیم گیری کند. یکی از شرکت‌های دارویی با تهدید اعلام کرده است که درصورت عدم دریافت ۶۰ درصد سود اضافه، اجازه ترخیص به دارو‌ها داده نمی‌شود. نظام بایستی با اعمال قدرت از این اتفاقات جلوگیری کند.

وی در خصوص جلسه دیده‌بان شفافیت با معاون ارزی بانک مرکزی گفت: طی گفتگو‌های انجام شده، وزارت بهداشت مسوولیت ورود انواع مواد اولیه دارو را به عهده دارد. بانک مرکزی نیز برای برای رفع مشکلات مردم اعلام آمادگی کرده است. در سال‌های گذشته ارز‌ها به شرکت‌هایی تخصیص داده می‌شد که واردات آن‌ها از نظر استراتژیک و بحرانی، مورد نیاز کشور نبوده‌اند بنابراین در نیمه دوم سال تمامی ارگان‌ها با مشکل تامین ارز مواجه می‌شوند. برنامه ریزی باید به گونه‌ای باشد که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بتوانند وارد کنندگان را مدیریت کنند.

جلواتی با اشاره به اینکه سامانه تی تک همچنان فعال است گفت: این سامانه چندین سال فعالیت داشته؛ اما اصلاحات مد نظر برای این سامانه همچنان اجرا نشده و نظارت‌های مختلف بر روی آن صورت نگرفته و همچنان راه برای سو استفاده از آن باز است.

وی با ارائه دو راهکار برای جلوگیری تخلفات این سامانه اظهار داشت: طراحی سامانه جدید و جایگزینی آن با سامانه قبلی و یا اقدام به اصلاح این سامانه به گونه‌ای که مردم کمترین فشار را احساس کنند و از فساد جلوگیری شود، راهکار‌هایی هستند که بایستی اتخاذ شوند.

قائم مقام سازمان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه داروی پلاویکس به چهاربرابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد اظهار داشت: وقتی انحصار در واردات و توزیع دارو وجود داشته باشد، واردکنندگان از این فرصت استفاده می‌کنند و دارو‌ها را با قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند در حالیکه مشابه داخلی این دارو‌ها هم وجود دارد، ولی مردم با القاء برخی از پزشکان مجبورند تا برخی از این دارو‌ها را علیرغم وجود مشابه داخلی خریداری کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ترخیص دارو تجهیزات پزشکی واردات دارو ۵ میلیارد دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۸۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، در رابطه با وضعیت  دارو در کشور اظهار کرد: نقدینگی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت دارو است.

وی ادامه داد: اختلاف ریالی موجب کم شدن نقدینگی شرکت‌ها شده است. اجرای طرح دارویار، خرید دارو یا مواد اولیه آن را از ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی به ۲۸ هزارو ۵۰۰ تومان سوق می‌دهد. علاوه بر آن اکنون برخی دارو‌ها با ارز حدود ۴۲ هزار تومان خریداری می‌شود. شرکت‌ها پول لازم برای پرداخت این حجم از اختلاف قیمت را ندارند.

بانک‌ها وام نمی‌دهند

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران افزود: تورم بهانه‌ای شده در دست بانک‌ها که با استفاده از آن به شرکت‌ها وام نمی‌دهند. درحالیکه شرکت‌ها برای خرید دارو و مواد اولیه آن به پول نیاز دارند تا بتوانند مابه التفاوت قیمت ریالی را پرداخت کنند. همین موضوع می‌تواند صنعت داروسازی را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

صبور به طرح دارویار اشاره کرد و گفت: در طرح دارویار برای خرید دارویی که قیمت کل آن ۱۰۰۰ واحد است سهم بیمار ۱۰۰ واحد، سهم بیمه پایه ۳۰۰ واحد و سهم دارویار ۶۰۰ واحداست. با این توضیحات، دارویار سهم خود را از آذر ماه سال ۱۴۰۲ پرداخت نکرده است این در حالیست که قرار بود با اجرای طرح دارویار ظرف یک ماه پول مراکز از طریق سازمان هدفمندی و سازمان برنامه و بودجه واریز شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان بیان کرد: اکنون مجموع طلب شرکت‌ها از داروخانه‌ها به بیش از ۷۰ همت رسیده است که حدود ۲۴ همت برای بخش دولتی و ۴۶ همت برای بخش خصوصی است. این بدهی برای بخش خصوصی بسیار بی‌سابقه است هیچ زمانی بدهی بخش خصوصی از بخش دولتی بیشتر نشده بود. لازم به ذکر است که داروخانه‌ها حدود ۱.۵ همت چک برگستی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر تولیدکنندگان پول لازم برای پرداخت مابه التفاوت قیمت ریالی ارز را داشته باشند، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ۶ ماه دارو را خریداری می‌کنند و در نهایت هیچ مشکلی هم برای صنعت دارو به وجود نمی‌آید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی سامانه برخط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه بر خط سراسری برای اعلام کمبودهای دارویی در کشور
  • راه‌اندازی سامانه برخط رصد کمبودهای دارویی در کشور
  • رشد ۹۰ درصدی رصد زنجیره تأمین دارو در سامانه تیتک
  • مهمترین اخبار هشتم اردیبهشت/تعیین تکلیف عرضه اینترنتی دارو
  • رشد ۹۰ درصدی رصد کامل دارو‌های استراتژیک در سامانه تیتک
  • گمرک لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر کرد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • این ۱۰۰ شرکت سال ۱۴۰۲ ارز نیمایی گرفتند | گمرک اسامی ارزبگیران را منتشر کرد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی