Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: حتی یک بشکه کاهش تولید نفت در پی شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها در میادین غرب کارون نداشته‌ایم و با تغییراتی که ایجاد کردیم، حتی توانستیم یک دوره اورهال نیز در مجموعه انجام دهیم.

جهانگیر پورهنگ امروز (۴ شهریورماه) در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت اروندان یکی از جوان‌ترین شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران است که از سال ۱۳۸۳ تشکیل شده است و وظیفه دارد در حوزه غرب کارون به فعالیت بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی افزود: در حوزه میادین نفتی غرب کارون، میدان نفتی دارخوین اولین میدانی است که به تولید رسید و پس از آن میدان جفیر، یادآوران، آزادگان و... تولیدی شدند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به محدوده فعالیت این شرکت تصریح کرد: منطقه عملیاتی شرکت نفت و گاز اروندان از اروندکنار آغاز می‌شود و در غرب شهرستان شوش به اتمام می‌رسد. ما حدود ۱۳ میدان نفتی در اختیار داریم که کار توسعه آن‌ها انجام شده و در حال برداشت از این میادین هستیم.

پورهنگ عنوان کرد: در حال حاضر تولید نفت در میادین غرب کارون ۴۲۰ هزار بشکه است و رکورد تولید تا ۴۵۰ هزار بشکه نیز رسیده است اما میزان تولید بر اساس سیاست‌ها و شرایط تغییر می‌کند و براساس آنچه تصمیم‌گیری می‌شود، تولید داریم.

وی افزود: ظرفیت فرآورشی نفت در غرب کارون حدود ۷۰۰ هزار بشکه است و از این رو آمادگی داریم که چاه‌های جدیدی را در منطقه به تولید برسانیم زیرا ظرفیت فرآورش نفت بسیار بالاتر از آنچه میزان تولید است، ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در خصوص میزان اشتغال در میادین نفتی غرب کارون گفت: در فعالیت‌های تولیدی غرب کارون حدود ۲۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند که اکثرا بومی هستند البته این عدد با جمع تعداد افرادی که در سایر پروژه‌های شرکت نفت و گاز اروندان فعال هستند به بیش از ۴ هزار نفر می‌رسد.

پورهنگ افزود: مساله بسیار مهمی که در اشتغال در صنعت نفت باید مد نظر داشت این است که صنایع نفت، صنایع سرمایه‌بر و کم‌اشتغال هستند به شکلی که گاه پس از اجرای یک طرح با هزینه‌های بسیار به نیروی بسیار کمی برای اشتغال نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت مسائل زیست محیطی در تولید نفت گفت: در تولید نفت در غرب کارون حساسیت‌های خاصی در بحث مسائل زیست محیطی وجود دارد و عملیاتی که در این مناطق انجام می‌شود، با رعایت کامل موارد و پروتکل‌های زیست محیطی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان ادامه داد: با اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان بسیار هماهنگ هستیم و رعایت پروتکل های حفاظت محیط زیست با اولویت بالایی در شرکت نفت و گاز اروندان انجام می‌شود.

پورهنگ اظهار کرد: صنعت نفت یک صنعت آلاینده است اما در تلاش هستیم که با راه‌اندازی پروژه‌های مختلف از جمله NGL ۳۲۰۰ در غرب کارون، در دو تا سه سال آینده شاهد وجود فلرهای نفتی در غرب کارون نباشیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت این گازها استفاده و خلق ثروت کرد، افزود: قراردادی منعقد شده است و ۵۰ میلیون فوت مکعب از گازهای غرب کارون فرآورش خواهد شد و بنابراین، آلایندگی فلرها را شاهد نخواهیم بود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان گفت: در همکاری با شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان داخلی نیز قراردادهای خوبی در زمینه مطالعات ازدیاد برداشت و بهبود کیفیت نفت تولیدی میادین و همچنین بومی‌سازی قطعات، منعقد شده است و در تلاش هستیم از ظرفیت این بخش‌ها، بیشتر از گذشته استفاده کنیم.

پورهنگ افزود: در یک سال گذشته بیش از ۱۴۰ قطعه بومی‌سازی شده است. در این بخش با شناسایی و انجام کارهای کارشناسی، قطعات مورد نیاز صنعت نفت مشخص و زمینه برای بومی‌سازی این قطعات فراهم می‌شود.

وی در خصوص میزان برداشت ایران از میادین مشترک غرب کارون، گفت: سهم برداشت در میادین مشترک به صورت برابر است اما باید بیشتر از آنچه تولید می‌کنیم، تولید داشته باشیم و قطعا اگر تحریم‌ها نبود، جلوتر بودیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: دشمنان در تحریم‌ها به دنبال توقف کامل تولید نفت ایران هستند اما چنان توانی در کشور وجود دارد که قطعات حساس نفتی را نیز تولید می‌کنیم و نخواهیم گذاشت که تولید نفت کشور متوقف شود.

پورهنگ گفت: حتی یک بشکه کاهش تولید نفت در پی شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها در میادین غرب کارون نداشته‌ایم و با تغییراتی که ایجاد کردیم، حتی توانستیم یک دوره اورهال نیز در مجموعه انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر نیز نفت مورد نیاز برای صادرات و پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شود و مشکلی در تولید نفت میادین غرب کارون وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نفت توليد نفت غرب کارون منطقه نفتی غرب کارون مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان میادین غرب کارون تولید نفت غرب کارون تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۸۸۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال هاست موضوع صادارت برق ایران به اروپا مطرح و به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است.

در همین رابطه آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شبکه توزیع و انتقال به منظور صادرات برق مناسب نیست و فرسوده است، اما با توجه به اینکه ذائقه دنیا به مرور از مصرف گاز به سمت برق خواهد رفت و سیستم‌های گرمایشی منازل نیز برقی خواهد شد به طور قطع باید فرآیندی تعریف و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا بتوان شبکه موجود را برای تولید و انتقال بهتر برق بهبود داد.

ترکیه مسیری برای انتقال و سوآپ برق ایران به اروپا

وی افزود: ترکیه این امکان را دارد که بخشی از برق صادراتی ایران را تجارت کرده و سوآپ کند. اکنون تجاری در کشور ترکیه وجود دارند که ۶۰۰ هزار کنتور برق در کشور‌های اروپای شرقی و مجاور خود دارند و برقی را که تولید کرده یا از ایران و کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند به سایر کشور‌ها عرضه می‌کنند.

تجارت معقول برق با کاهش افت شبکه

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تجارت برق تجارت معقول و مطلوبی است به شرط آنکه میزان افت آن را کاهش دهیم و لات شبکه را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر راندمان تولید بدون شبکه توزیع در نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است. این میزان پس از ورود به شبکه توزیع به ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و معنای آن این است که به ازای هر مترمکعب گاز ورودی به نیروگاه‌ها اگر ۳ کیلووات برق تولید می‌شود عملا ۲.۴ کیلووات به مصرف‌کننده تحویل می‌شود و مابقی هدر می‌رود که به معنای زیان برای تولید است.

تشریح راهکار‌های افزایش راندمان در صنعت برق

نجفی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با ارتقای تکنولوژی و تقویت پست‌های تقویت فشار و تعویض کابل‌ها و بازنگری در مدارها، لاین خوبی را برای صادرات برق به عراق، پاکستان و ترکیه تعریف کنیم. ضمن آنکه در ارتباط با برخی از کشور‌ها مانند ارمنستان که مازاد تولید برق دارند می‌توان کار سوآپ برق را انجام داد.

شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت موجود در شبکه برق کشور ندارد، عنوان کرد: با توجه به حجم نیروگاه‌های نصب شده در کشور کاملا مقرون به صرفه است که شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود به شرط آنکه دولت وجه این مقدار افزایش راندمان را به سرمایه‌گذار ارایه دهد، اما دولت‌ها معمولا در این زمینه‌ها کم‌لطف هستند به این معنا که سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی انجام می‌دهند که بازدهی لازم را ندارد و موجب بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید تغییر ساختار ایجاد شود تا بتوان تولید برق را افزایش داده و هدررفت شبکه انتقال و توزیع را کاهش داد.

نجفی با اشاره به دیدار وزرای انرژی ایران و ترکیه در فروردین سال جاری بیان کرد: می‌توان در ایام غیرپیک صادرات مناسبی از برق را از طریق ترکیه به انجام رساند. ترکیه در نقطه صفر مرزی برق ایران را خریداری می‌کند و ملاکش برقی است که از کنتور مرزی رد می‌شود بنابراین برقی که در شبکه جمع‌آوری و از طریق شبکه توزیع می‌شود باید بیشترین افزایش راندمان را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید هدررفت در شبکه تولید و توزیع برق را کاهش داد تا صادرات برای کشور صرفه اقتصادی داشته و سود مناسبی را نصیب کشور کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ زنی شد/تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین در روز
  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • مشعل های شرق کارون جمع آوری می شوند
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • کلنگ زنی مینی پالایشگاه دهدشت/ تولید ۱٠ هزار بشکه بنزین
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • تقدیر از کارگران شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون
  • افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟