Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@04:23:51 GMT

ثبت ملی دستبافته‌های عشایری فارس؛ فیروزآباد در مسیر شهر ملی شدن

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۰۹۴۳

ثبت ملی دستبافته‌های عشایری فارس؛ فیروزآباد در مسیر شهر ملی شدن

‍‍‍‍‍‍

شهرستان فیروزآباد به واسطه بافت سنتی و عشایری که دارد هنوز هنر دستبافته‌ها در آن زنده است آن چنان که پرونده ثبت ملی این شهر به عنوان شهر دستبافته‌های عشایری در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، فرش ایرانی تنها کالایی لوکس و صادراتی نیست بلکه گره به گره و رج به رج آن فرهنگ، ذوق و هویت ایرانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هنر آن چنان با فرهنگ مردم عجین شده که حفظ و صیانت از آن، حفظ و صیانت از فرهنگ ایرانی است.

فرش‌های دستباف استان فارس متنوع و  از نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی است که در سطح جهانی نیز شناخته شده و به دلیل تنوع بسیار و ذهنی‌بافی و رنگ‌آمیزی‌های طبیعی خریداران و طرفداران بسیار دارد. دستبافته‌های فارس شامل فرش‌های قشقایی، خمسه، باصری، افشار، آباده، لری و عربی‌باف است که این تنوع برتری استان را نسبت به مابقی استان‌ها را نشان می‌دهد. 

براساس آخرین آمار نیز این استان سهم 20 درصدی در صادرات فرش ایران را دارد. در میان شهرهای استان فارس شاید نتوان شهری را نام برد که این هنر را نداشته باشد اما می‌توان گفت که برخی از شهرها شاخص‌ترند مانند فیروزآباد.

شهرستان فیروزآباد به واسطه بافت سنتی و عشایری که دارد هنوز هنر دستبافته‌ها در آن زنده است آن چنان که پرونده ثبت ملی این شهر به عنوان شهر دستبافته‌های عشایری در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته است.

روز گذشته پرونده این شهر در نشست بررسی ثبت شهرهای ملی صنایع دستی بررسی شد و به گفته مصیب امیری مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس یکی از ویژگی‌های مهم فیروزآباد ظرفیت‌های تاریخی این شهرستان است که در کنار ظرفیت‌های صنایع‌دستی می‌تواند عامل مهمی برای رونق و توسعه باشد و به محلی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

وی عشایر این منطقه را در تولیدات صنایع‌دستی دارای توانمندی‌‌های فراوان توصیف کرد و ثبت پرونده فیروزآباد در ردیف شهرهای ملی صنایع دستی را عاملی برای تبلیغ و توسعه هرچه بیشتر این ظرفیت‌ها برشمرد.

حسین همتی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس نیز در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: شهر فیروزآباد و حومه آن یکی از ظرفیت‌های استان فارس در حوزه دستبافته‌ها است که از نظر طرح، نقش، رنگ و کیفیت جزو برندهای جهانی است.

وی که معتقد است این شهر و دستبافته‌های آن ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارد از تشکیل پرونده این شهر و فراهم کردن مقدمات ثبت آن از سال گذشته سخن می‌گوید. به گفته همتی هر چند در دیگر نقاط استان فارس نیز دستبافته‌ها دیده می‌شوند اما طرح‌های فیروزآباد زبانزد است به گونه‌ای که تفاوت آن با دیگر نقاط احساس می‌شود.

همتی همچنین درباره ذهنی‌بافی‌ها در فارس و جایگاه استان در دستبافته‌ها می‌گوید: ذهنی‌باف‌ها مختص یک شهر نیست بلکه در تمام استان فارس میان زنان و مردان عشایر به ویژه زنان دیده می‌شود که متناسب با شرایط آب و هوایی و هر منطقه طرح‌ها متفاوت است.

خراسان‌شمالی| تولید فرش دستبافت برای قالی‌بافان مقرون به صرفه نیست‌یاسوج|توانمندسازی فعالان خوشه دستبافت‌ها در کهگیلویه و بویراحمدلرستان|خانه فرش دستبافت کوهدشت افتتاح شد

به گفته وی این طرح‌ها الهام گرفته از طبیعت اطراف عشایر است که با ذهن خلاق خود بر روی فرش یا دیگر دستبافته‌ها ثبت می‌شود و از این حیث قابل احترام و ارزشمند است.

مدیرعامل اتحادیه‌های صنایع دستی استان فارس از ثبت دیگر رشته‌های صنایع دستی نظیر حصیربافی، سفال و سرامیک خبر می‌دهد که مقدماتش در دست اقدام است و به زودی مراحل ثبت ملی آنها و در مرحله بعد ثبت جهانی دنبال می‌شود.

تاکنون 2 شهر استان فارس ثبت جهانی شده؛ یکی آباده به عنوان شهر جهانی منبت و دیگری شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی؛ به صورت کلی می‌توان گفت که تبلیغات نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی دارد و در این میان باید با ساخت فیلم، کلیپ، تیزر، مستند و غیره این ظرفیت‌ها را به خوبی معرفی کرد.

تهیه یک فیلم مناسب از این توانمندی‌ها و ارسال آن به شورای جهانی صنایع‌دستی می‌تواند زمینه ثبت جهانی این شهرها را فراهم کند. در تولیدات صنایع‌دستی، بسته‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است و این هنرهای زیبا را نباید به صورت فله‌ای فروخت به همین دلیل تجاری‌سازی نیز از مقولاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/424/ح

R7533/P/S6,61/CT7 بیشتر بخوانید... خراسان‌شمالی| تولید فرش دستبافت برای قالی‌بافان مقرون به صرفه نیست‌ عدم وجود بازار فروش مهم ترین مشکل فرش دستبافت خراسان شمالی است آمریکا بزرگ‌ترین مقصد صادرات فرش دستبافت تبریز است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... خراسان‌شمالی| تولید فرش دستبافت برای قالی‌بافان مقرون به صرفه نیست‌ عدم وجود بازار فروش مهم ترین مشکل فرش دستبافت خراسان شمالی است آمریکا بزرگ‌ترین مقصد صادرات فرش دستبافت تبریز است پربیننده‌ترین اخبار استانها ۱ زنجیره تولید بزرگترین کارخانه فرآورده‌های لبنی در گلستان با حضور وزیر جهاد کشاورزی تکمیل شد ۲ گزارش| شور و شعور حسینی در ایران / مدیحه‌سرایی مداحان در مقابل منازل شهدا و کوچه‌ها ‌‌/ عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل‌شدنی نیست + تصاویر ۳ "هر کوچه یک حسینیه"| مدیحه‌سرایی حاج مهدی رسولی مقابل درب منزل یک شهید + تصاویر ۴ بررسی وضعیت ‌کرونا در ایران| ۱۵ استان در وضعیت قرمز کرونایی/ ۱۱ استان به مرحله هشدار رسیدند + جدول و نمودار ۵ صادرات مستمر میوه و تره‌بار ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس/‌ رونق صادرات کالاهای یخچالی و ‌ارز‌آوری ۶ گفت‌وگوی خواندنی تسنیم با پزشک فداکار اردبیلی؛ پزشکی که خدمت در مناطق محروم را به زندگی شهری ترجیح داد ۷ ورود به استان مازندران در روزهای تاسوعا و عاشورا ممنوع شد ۸ برداشت برابر ایران از میادین مشترک نفتی/ تحریم‌ها تولید را متوقف نکرد/ بسیاری از ‌قطعات صنعت نفت بومی‌سازی شده‌اند مهمترین اخبار استانها گزارش| شور و شعور حسینی در ایران / مدیحه‌سرایی مداحان در مقابل منازل شهدا و کوچه‌ها ‌‌/ عزاداری سیدالشهدا(ع) تعطیل‌شدنی نیست + تصاویر گزارش| روزگار ناخوش سومین قله مرتفع ایران / زخم وندالیست‌ها بر تن سبلان ‌/ تخریب گسترده سرمایه ملی برداشت برابر ایران از میادین مشترک نفتی/ تحریم‌ها تولید را متوقف نکرد/ بسیاری از ‌قطعات صنعت نفت بومی‌سازی شده‌اند معاون وزیر ورزش و جوانان‌: باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تا دو ماه آینده در بورس واگذار می‌شوند مهمترین اخبار تسنیم روحانی در پاسخ به تسنیم: مهمترین توصیه رهبری به دولت در طول این ۷ سال «اقتصاد مقاومتی» بود ظریف در دیدار با گروسی: آژانس باید اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای گری را رعایت کند بشار اسد مهندس «عرنوس» را مامور تشکیل دولت کرد وزیر دفاع: به پیشرفت‌های خوبی در حوزه ضدکروز دست یافته‌ایم/ تجهیز شناورها به سیستم‌های جدید پدافند هوایی تشکر رهبر انقلاب از رعایت اصول بهداشتی در عزاداری‌ها درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی خراسان شمالی عنوان شهر فرش دستبافت دستبافته ها ترین اخبار استان فارس ثبت جهانی ظرفیت ها ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید کریمی گفت: همزمانی بارندگی‌های شدید اخیر و رعد و برق، تگرگ، وزش باد شدید با فصل کوچ عشایر استان فارس از شهرستان‌های قشلاقی به ییلاقی سبب شد که ۵۰ رأس گوسفند عشایر فارس بر اثر وقوع رعد و برق تلف شوند.

مدیر کل امور عشایر فارس خاطرنشان کرد: اکیپ‌های سیار ستادی و شهرستانی مدیریت بحران اداره کل امور عشایر فارس با حضور مستمر در مناطق عشایری استان، خسارت‌ها، آسیب‌ها و مشکلات ناشی از بارندگی‌های روزهای اخیر را رصد نموده و در پی تماس از سوی عشایر منطقه دشت ارژن مبنی بر تلف شدن تعدادی از دام‌های عشایری، در اسرع وقت و با هماهنگی‌های لازم در مناطق مورد نظر حاضر شدند.

وی افزود: اکیپ ویژه اداره کل نیز با حضور مدیرکل و هیئت همراه، رضازاده رئیس هلال احمر شیراز، رنجبر بخشدار دشت ارژن در بین عشایر حاضر و از نزدیک مسائل پیش آمده را مورد بازدید و بررسی قرار دادند.

کریمی گفت: با بررسی‌های اولیه مشخص شد تعداد قریب بر ۵۰ رأس دام سبک عشایر مناطق عشایری دشت ارژن، بن رود و زنگنه با برخورد رعد و برق تلف شده و از بین رفته‌اند.

در این بازدید به عشایر خسارت دیده، اقلامی همچون پلاستیک، لوازم خوراکی و پتو توزیع اعطا شد و با توجه به اعلام هشدارهای بارندگی از تاریخ ۱۵ الی ۱۷ ماه جاری به کلیه خانوارهای عشایر کوچرو و ساکن تاکید شد که از اتراق، و نصب چادر در ارتفاعات و کنار رودخانه‌ها جداً خودداری کنند.

کد خبر 6097086

دیگر خبرها

  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • تلف شدن ۵۰ راس گوسفند عشایر در اثر رعد و برق
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین + تصاویر
  • رعد و برق ۵۰ راس گوسفند عشایر حومه شیراز را تلف کرد
  • رعدوبرق، جان دام‌های عشایری را در فارس گرفت
  • فیروزآباد قهرمان رقابت های فوتسال فرهنگیان فارس
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند