Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-08@23:37:30 GMT

اندیشکده| توافق امارات و اسرائیل یک توافق صلح نیست، بشکه باروت است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۱۰۲۱

اندیشکده| توافق امارات و اسرائیل یک توافق صلح نیست، بشکه باروت است

‍‍‍‍‍‍

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با تاکید بر این که اینگونه نیست که همواره توافقات دیپلماتیک منجر به صلح شوند، نوشت که توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط نیز الگوی شومی بر جای خواهد گذاشت و باید منتظر مناقشات تازه‌ در منطقه بود. - اخبار بین الملل -

«کنث پولاک» از کارشناسان و اعضای ارشد اندیشکده آمریکایی «آمریکن اینترپرایز» در مقاله‌ای که در وبسایت این اندیشکده و همچنین نشریه مشهور فارن پالیسی منتشر شد، با اشاره به قرارداد انگلیس و روسیه در اوت 1907 (توافق سنت پیترزبورگ) که منجر به حل و فصل اختلافات ژئواستراتژیک انگلیس و روسیه شد و بعد از یک قرن این دو رقیب خونی را به یک متحد بدل کرد، نوشت: اما این توافق یک مشکل اساسی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این که این کنوانسیون محصول رویکرد صلح‌آمیز لندن و سنت‌پیترزبورگ نبود بلکه محصول تغییر در توازن قدرت و ظهور تهدیدات جدید بود.

در این مقاله با اشاره به این تجربه تاریخی، آمده است: درس کنوانسیون انگلیس و روسیه این است که تحولات دیپلماتیکی که رقابت طولانی‌مدت ژئواستراتژیک را به نزدیکی دو طرف تبدیل می‌کند ممکن است به آن گونه که به نظر می‌رسد خوب نباشند و در عوض احتمال دارد رهاورد آن مسائل بدتر باشد.

پولاک سپس به توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و امارات اشاره کرده و تصریح می‌کند: دلایلی وجود دارد که باید درباره اعلام امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط در ازای عدم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، نگران باشیم.

موضع گیری 41 شخصیت آمریکایی و اروپایی علیه عادی سازی روابط امارات-رژیم صهیونیستیمصاحبه|کارشناس آمریکایی: توافق اسرائیل و امارات خنجری به پشت فلسطینی‌هاستمصاحبه| وزیر اسبق تشکیلات خودگردان: با امارات اختلاف ریشه‌ای داریم/ اسرائیل اشغالگر را به‌رسمیت نمی‌شناسیم

 

در این گزارش با اشاره به این که رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای عربی در دو دهه گذشته روابط پنهانی با هم داشتند و وقوع همچنین تحولی غیرقابل اجتناب بود، نوشت: نکته اینجا است که اکنون در قرن بیست و یکم هستیم و مناقشه اعراب و اسرائیل دیگر آنچنان که باید عامل تعیین کننده در ژئوپلیتیک خاورمیانه به شمار نمی‌رود. از سال 1982 به این سو درگیری متعارف نظامی میان اسرائیل و اعراب بوقوع نپیوسته است و حتی در جنگ 2006 لبنان،‌کشورهای عربی علیه حزب‌الله موضع گرفتند. در حقیقت در سی سال گذشته تهدید امنیت اسرائیل بطور عام ناشی از محور مقاومت به رهبری ایران بوده نه کشورهای عربی.

این مقاله با تاکید بر نابسامانی سیاسی خاورمیانه ناشی از تغییرات عمیق اقتصادی، فرهنگی و جمعیتی پس از انقلاب اطلاعات و اطلاع‌رسانی در قرن بیست و یکم، تاکید کرد که در این نابسامانی ایران توانست نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد اما مهمترین اتفاق از نظر ژئواستراتژیکی برای خاورمیانه متارکه آمریکا از این منطقه بوده است. هر چند دولت‌های اوباما و ترامپ این امر را رد کرده‌اند اما واقعیت میدانی به خوبی نشانگر این امر بوده است.

بنا بر این گزارش، اوباما و ترامپ بطور مرتب از مشکلات منطقه فاصله گرفته‌اند با وجود این که مشاوران نظامی و دیپلماتیک آنها نیز در تمام این مدت نسبت به این رویکرد هشدار داده‌اند. از آنجایی که آمریکا یکی از عوامل موثر در حفظ وضع موجود است متارکه منطقه و خروج این کشور به بازیگران دیگر فرصت می‌دهد که نظم منطقه‌ای را تغییر دهند. ایران و همپیمانان آن بیشترین سود را از این امر می‌برند.

این اندیشکده افزود: همانطور که پیش‌بینی می‌شد این متارکه آمریکا در منطقه منجر به هراس همپیمانان آمریکا در منطقه شده است و این ترس آنها را وادار کرده تا اقدماتی چه مثبت یا منفی انجام دهند که پیش از این هرگز بر نمی‌داشتند و عادی‌سازی روابط از جمله آنها بود.

درادامه این گزارش با اشاره به اقدامات نظامی و امنیتی و همچنین هسته‌ای که امارات و عربستان در منطقه در طی این سال‌ها اتخاذ کرده‌اند از جمله مداخله در یمن و ادعای آنها مبنی بر این که این کارها را برای کاهش تهدید ایران  انجام داده‌اند و حالا که آمریکا کاری نمی‌کند خودشان مجبور به اقدام هستند، آمده است: همانطور که کنوانسیون انگلیس و روسیه در سال 1907 مناقشات بزرگ قرن نوزدهمی را مختومه کرد اما مناقشات قرن بیستمی برانگیخت، به توافق اسرائیل و امارات نیز به عنوان بخشی از پایان مناقشات قرن بیستمی و آغاز مناقشه قرن بیست و یکمی نگاه می‌شود که خاورمیانه را دربر خواهد گرفت.

در انتهای این مقاله آمده است: شاید با این کار یک مناقشه منطقه را بخوابانیم اما شاهد بروز مناقشه دیگر هستیم. ما باید تمایل خود را به این تغییر و تحولات کنترل کنیم و فرقی ندارد این تحولات ممکن است در کوتاه مدت مثبت به نظر برسند.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,90,1128/CT4 قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ وعده پوتین به لوکاشنکو: بلاروس نخستین کشور دریافت کننده واکسن کرونای روسیه است ۲ ترامپ در تگزاس حالت فوق‌العاده اعلام کرد ۳ پیوستن ۶ کشور به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه ۴ برایان هوک: چین با رأی ندادن علیه ایران به امنیت اسرائیل آسیب زد ۵ مصاحبه|معاون حزب رفاه جدید ترکیه: توافق اسرائیل و امارات تداوم نخواهد داشت/ «استراتژی احاطه» علیه تهران و آنکارا ۶ وزیر دفاع روسیه از انعقاد قراردادهای تسلیحاتی بزرگ برای ارتش خبر داد ۷ توئیت گروسی از تهران درباره دیدار خود با علی‌اکبر صالحی ۸ لبنان | از کشف ۷۹ کانتینر مواد خطرناک در بندر تا تلاش برای کاهش پیامدهای روانی انفجار بر مردم مهمترین اخبار بین الملل صالحی: فصل نوینی از همکاری‌های ایران و آژانس آغاز می‌شود/ گروسی: یکی از بزرگترین همکاری‌ها را در خصوص بازرسی‌ها با ایران داریم سخنگوی وزارت خارجه: گزارش‌های آژانس بهترین مرجع کاهش تعهدات ایران است مصاحبه| سفیر سابق ایران در لیبی: آتش‌بس برای ازسرگیری صادرات نفت است/ بازیگران دوگانه با منافع متضاد در لیبی گزارش| پامپئو در سودان به‌دنبال چیست؟ مهمترین اخبار تسنیم روحانی در پاسخ به تسنیم: مهمترین توصیه رهبری به دولت در طول این ۷ سال «اقتصاد مقاومتی» بود ظریف در دیدار با گروسی: آژانس باید اصول بی‌طرفی و حرفه‌ای گری را رعایت کند بشار اسد مهندس «عرنوس» را مامور تشکیل دولت کرد وزیر دفاع: به پیشرفت‌های خوبی در حوزه ضدکروز دست یافته‌ایم/ تجهیز شناورها به سیستم‌های جدید پدافند هوایی تشکر رهبر انقلاب از رعایت اصول بهداشتی در عزاداری‌ها درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عادی سازی روابط انگلیس و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۱۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غربی‌ها علاقه‌مند به روابط نزدیک ایران و روسیه نیستند/ اسرائیل مخالف صنعت هسته‌ای ایران است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی بیان کرد که ایران و روسیه همکاری‌های گسترده‌ای دارند اما برخی از کشورهای غربی و همچنین رژیم صهیونیستی علاقه‌مند به روابط نزدیک تهران و مسکو نیستند.

خبرگزاری ریانووستی در این باره گزارش داد که کمالوندی در گفت‌وگو با این خبرگزاری که بخشی از آن منتشر شده است، به مواضع رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفت: اسراییل به طور کلی مخالف صنعت هسته‌ای ایران است.

او همچنین به دیگر کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در ارتباط با ایران اشاره کرد و گفت: اسراییل به دنبال تخریب روابط ایران با دیگر کشورها است؛ این هدف اصلی آن‌ها است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران بارها مواضع خود را اعلام کرده است؛ کشور ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • امارات با تأخیر، حمله رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد
  • جنگ غزه محور اصلی سفر وزیر خارجه ترکیه به امارات
  • درخواست جالب غربی ها ۲روز قبل از زدن اسرائیل | توافق نانوشته‌ ایران و طرفهای غربی درباره غزه | خبر مهم درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با این کشور
  • واکنش روسیه به حمله اسرائیل علیه رفح
  • واکنش روسیه به حمله اسرائیل به رفح
  • روسیه: حمله اسرائیل به رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • روسیه: اقدامات اسرائیل در رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • غربی‌ها علاقه‌مند به روابط نزدیک ایران و روسیه نیستند/ اسرائیل مخالف صنعت هسته‌ای ایران است