Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@11:17:53 GMT

سفرگروسی به ایران به زیان کشور است

تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۹۱۴۱۴

ساعت 24 -دیپلماسی ایرانی با احمد بخشایش اردستانی، دکترای علوم سیاسی دانشگاه "نیو ساوت ولز" استرالیا، نماینده مجلس نهم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کارشناس مسائل بین الملل و پژوهشگر حوزه امنیت در باره واکاوی بیشتر ابعاد اهداف سفر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران پرداخته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش هایی از صحبت وی را می خوانید:

به اعتقاد من اگر چه احتمالا سفر آقای گروسی با دعوت ایران صورت گرفته است، اما قطعاً در راستای منافع ایران نخواهد بود. چون گروسی سعی خواهد کرد در همان مسیر ایالات متحده آمریکا از این سفر بهره‌برداری خود را داشته باشد. به عبارت دیگر شاید تلاش های دیپلماتیک و چانه زنی های سیاسی ایران با گروسی بتواند بعضی از حساسیت ها بکاهد، ولی از نگاه من میزان وابستگی سیاسی و کاراکتر خود رافائل گروسی و همسویی با ایالات متحده آمریکا در همین کارنامه ۱۰ ماهه وی به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این نشان دارد که نباید به تحلیل ها چندان خوشبین بود. ما باید یک نگاه واقع بینانه نسبت به مسائل داشته باشیم. البته که باید از هر فضا و مسیری برای کاهش حساسیت ها و التهابات پرونده هسته ای ایران کمال استفاده را برد و از گزینه رایزنی سیاسی و دیپلماتیک برای کاهش هزینه ها بهره برد. در بهترین حالت شاید سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از منظر تهران ارتباطی به در خواست کاخ سفید برای فعال شدن مکانیسم ماشه نداشته باشد، اما در آن سو واشنگتن سعی خواهد کرد این سفر را به تلاش‌های خود برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت گره بزند.

اگر تهران به حساسیت موقعیت کنونی و ارتباط این سفر گروسی با تلاش‌های آمریکا به منظور فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه های شورای امنیت ضد ایران آگاهی و اشراف پیدا کند قطعاً می تواند از خود یک نرمش نشان دهد و حداقل اجازه حضور رافائل گروسی را از دومکان مدنظر آژانس صادر کند. اما از اساس چون تمام این مسائل و درخواست گروسی و آژانس بر اساس ادعای اسرائیلی ها، آن هم بر مبنای اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی بنا شده و تمام حواشی برای بازرسی اماکن داخلی به واسطه فشار ایالات متحده انجام شده است می تواند مبنای آغاز یک روند خلاف قوانین و عرق حقوقی آژانس را شکل دهد. بدین معنا که آژانس هرگاه صلاح بداند با کوچک ترین فشار امریکا و ادعای صهیونیست ها می‌تواند به خود اجازه دهد تا از تهران درخواست بازرسی از هر مکانی را مطرح کند. از طرف دیگر چون جمهوری اسلامی ایران با پنج گام خود در سیاست کاهش تعهدات برجامی رسماً عنوان کرده که به دنبال بازگشت فعالیت های هسته ای خود به دوران قبل از توافق هسته ای است دیگر دلیلی برای پنهان کاری تهران نیز وجود ندارد. چون ما با این پنچ گام خود رسماً عنوان کرده ایم که به دنبال از سرگیری فعالیت‌های هسته ای مان هستیم.

اکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی که به واسطه فشار ایالات متحده آمریکا حضور رافائل گروسی در ایران را در دستور کار قرار داده است، این باور را دارد که تهران به هیچ وجه اجازه بازرسی به دو مکان مدنظر خود را نخواهد داد. اتفاقا به همین واسطه شورای حکام پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران را از قالب فعالیت های صلح آمیز به ابعاد نظامی خواهد کشاند تا بتواند با ایجاد حساسیت بیشتری، دیگر اعضای شورای حکام و به خصوص آلمان، فرانسه و انگلستان را با خود همراه کند. کما این که پیش‌تر، هم به واسطه درخواست تروئیکای اروپایی به منظور آغاز سازوکار حل اختلافات برجامی که بخشی از فعال شدن مکانیسم ماشه است و همچنین تلاش برای صدور قطعنامه شورای حکام که ذیل بیانیه برلین، پاریس ولندن به تصویب رسید عملا ما شاهدیم که اروپایی ها به شدت نگران از فعالیت های هسته ای ایران هستند. بنابراین اگر رافائل گروسی بتواند در راستای اهداف و منافع ایالات متحده آمریکا شرایط را به سمتی پیش ببرد که پرونده فعالیت های هسته ای ایران از حالت حقوقی خارج شود و وارد فاز سیاسی و امنیتی شود عملاً با صدور یک قطعنامه دیگر در شورای حکام پرونده می‌تواند به شورای امنیت کشیده شود و آنجا با فشار ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت، درخواست خود به منظور فعال شدن مکانیسم ماشه را عملیاتی کند، اما با این تفاوت که احتمالاً با همراهی اروپایی ها نیز مواجه شود. پس باید مسئله را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داد؛ چون هم از یک سو حساسیت های کنونی و اهداف پنهانی سفر گروسی سبب می شود که احتمالا برخی انعطاف ها در دستور کار قرار گیرد و هم از آن سوی این شائبه وجود دارد که با این انعطاف ها ما شاهد یک بدعت در افزایش بازرسی های آژانس باشیم. به هر حال تهران اکنون در یک دو راهی قرار دارد.

من معتقدم که جلسه ۱۱ شهریور کمیسیون مشترک برجام مهمترین جلسه این کمیسیون از زمان شکل گیری آن است چون با برخی تلاش های آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت ضد ایران همراه شده و از آن طرف به واسطه فشارهای واشنگتن، اسناد جاسوسی تل آویو، تحریکات ریاض و برخی دیگر از بازیگران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در تکمیل پازل فشار به تهران به نبال بغرنج تر کردن و حساس تر کردن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و به تبع آن احتمال کشاندن این پرونده به شورای امنیت است. بنابراین تهران در این شرایط باید در این نشست ضمن روشن‌کردن پاره‌ای از مواضع درست و به حق خود از هرگونه تلاش در جهت شکل گیری فضایی که می تواند به همراهی و اتحاد اروپایی ها با آمریکا منجر شود جلوگیری کرد.

اساساً این توان بازدارندگی نظامی و موشکی ایران بوده است که توانسته تهران را گام به گام در پیشبرد منافع اش یاری کند. به هر میزان که توان بازدارندگی ایران بیشتر شود ما در آن سو شاهد هستیم که عقب نشینی و انعطاف اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها شکل گیرد. نشان دادن ضعف داخلی، چه در حوزه سیاسی، چه در حوزه دیپلماتیک و چه در حوزه نظامی و امنیتی به سود کشور و منافع کشور نخواهد بود. شاید در این میان بسیاری از مخالفین و منتقدین این نگاه عنوان کند که با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی بغرنج کشور دنبال کردن برخی مسائل مانند توان موشکی و نظامی و یا پرونده هسته ای چه سودی برای کشور دارد. اما اتفاقا در این میان باید به این نکته توجه داشت که این دو مسئله هیچ ارتباطی به همدیگر ندارد. چون چالش های ما در حوزه اقتصادی بیش از آنکه تحریم‌ها مربوط باشد به ناکارآمدی داخلی در توزیع خدمات، ثروت و همچنین تصمیمات درست برای مدیریت مسائل اقتصادی ارتباط دارد. پس اگر یک مدیریت صحیح به همراه با مبارزه اساسی با رانت و فساد شکل می‌گیرد عملاً افزایش توان بازدارندگی، پیگیری منافع ما در پرونده هسته‌ای و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی، ایران را به یک نقطه قدرتمند و قابل اتکا خواهد رساند.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های هسته ای ایران فعال شدن مکانیسم ماشه ایالات متحده آمریکا رافائل گروسی شورای امنیت اروپایی ها شورای حکام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۱۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت

به گزارش خبرآنلاین ، دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران ۳عامل مختلف سیاسی-اقتصادی را به‌عنوان محرک‌های کاهشی نرخ ارز مطرح می‌کنند.

نخست کاهش سطح ریسک‌های سیاسی، دوم وجود احتمالاتی مبنی بر شروع مذاکرات هسته‌ای و سوم اخبار مثبت درآمدهای نفتی.

نرخ دلار آزاد در حال ادامه دادن به روند کاهشی خود است. تحلیلگران 3 عامل مختلف را برای توجیه این روند کاهشی ارائه می‌دهند. خروج ریسک‌های غیراقتصادی از بازار، خبرهای جسته‌وگریخته مبنی بر مذاکرات هسته‌ای و آمار خوب صادرات نفتی این عوامل را تشکیل می‌دهند. دلار در بازار دیروز به مرز کانال‌های 61 و 62هزار تومانی رسید. روند کاهشی بازار ارز تشدید شد.

دلار در بازار روز گذشته از کانال 63 خارج شد و سطوح قیمتی کانال 62 را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیلگران ارزی روند نرخ دلار در سال جدید را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه می‌کنند.

در بازار ماه‌های ابتدایی سال گذشته نیز قیمت شاخص‌های ارزی پس از یک دوره نوسانات افزایشی دچار افت شد و پس از آن به ثبات رسید. به‌طور مثال نوسانات افزایشی و کاهشی دلار در سال گذشته تا روزهای ابتدایی تابستان به طول انجامید و پس از آن قیمت اسکناس آمریکایی زیر سقف 50 هزار تومانی به ثبات نسبی رسید.

علل آغاز روند افزایشی در سال جدید عمدتا به سیگنال‌های منفی و ریسک‌های سیاسی باز می‌گردد. این موارد با تشدید انتظارات تورمی سبب ایجاد تقاضای کاذب در بازار شد و قیمت‌ها را افزایش داد. اما تحلیلگران فشار کاهشی روزهای اخیر بازار را متشکل از 3 نیرو می‌دانند. نیروی نخست؛ کاهش سطح ریسک‌ها و سیگنال‌های منفی مذکور است. پس از اتمام درگیری‌های منطقه‌ای و کمرنگ شدن احتمال گسترش این درگیری‌ها هیجانات موجود در بازار نیز تخلیه و زمینه افت نرخ در بازار سکه و ارز فراهم شد. عامل دومی که تحلیلگران از آن به عنوان نیروی کاهشی یاد می‌کنند سیگنال‌های مثبت، اما غیررسمی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای است و آخرین عامل که برخی آن را به‌واسطه اثرگذاری برطرف عرضه مهم‌ترین عامل می‌دانند، مساله افزایش درآمدهای نفتی است که هم رسانه‌های خارجی و هم برخی از مقامات رسمی از آن خبر می‌دهند. بازار ارز تهران در روز گذشته با توجه به موارد ذکر شده افت قیمت‌های نسبتا شدیدی را تجربه کرد. هر برگ دلار آزاد در بازار روز گذشته با افت هزار و 450 تومانی خود در رقم 62 هزار تومان به فروش رسید. البته گفتنی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی عصر دیروز وارد کانال 61 هزار تومانی شد. یورو و پوند نیز در بازار دیروز به ترتیب هزار و 500 و هزار و 620 تومان کاهش یافتند. 23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900409

دیگر خبرها

  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • خبر احتمال مذاکرات هسته ای،قیمت دلار را در بازار تهران ریخت
  • «مافیای خودرو» مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور است
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • مافیای خودرو مانع ورود خودروهای برقی به کشور
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟