Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ محمدرضا تابش، ‌نماینده ادوار مجلس، در یادداشتی با عنوان «راه دولت مستعجل نبودن» در شماره امروز روزنامه شرق نوشت: «هفته دولت، فرصت قدردانی از مجموعه مدیران و کارکنان سختکوش و زحمتکش دولت و حاکمیت، همچنین گرامیداشت یاد و خاطره دولتمردان شهیدی است که بی‌هیچ تکلف و ادعایی، زمام امور مردم را با هدف انجام تکلیف و جلب اعتماد آنان و رفع گرفتاری و مشکلات جامعه به دست گرفتند و همواره خود را در زمره همین مردم و خدمتگزار واقعی و صادق آنان می‌دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شهیدان والامقام رجایی و باهنر، اسوه دولتمردان راستین و مجاهد در راه خدا و نمونه یک زمامدار مردمی و اخلاق‌مدار بودند که جان بر سر پیمان خویش با مردم نهادند و عاشقانه، شهادت را به‌عنوان راه رسیدن به معشوق برگزیدند و این‌گونه جاودانه شدند.

 

دولت‌ها، اگر می‌خواهند دولت مستعجل نباشند و همواره در جان و جهان مردم، جای داشته و از آنان به نیکی یاد شود، باید تمام تلاش خود را برای جلب اعتماد مردم و فراهم‌کردن زمینه مشارکت آحاد جامعه در اداره امور به کار گیرند.

 

تجربه نشان داده‌ مردم به‌خوبی رفتار صادقانه، تلاش مجاهدانه و بی‌منت و راست‌کرداری و درستکاری دولتمردان را می‌شناسند و آن را به خاطر می‌سپارند و با معیارهای برگرفته از موازین دینی و اصول حکمرانی خوب در دولت مدرن، راجع به عملکرد دولت‌ها به قضاوت می‌نشینند.‌مباد آنکه دوران کوتاه مسئولیت دولت‌ها به سر آید در‌حالی‌که مردم، از آنان رضایت نداشته یا از معاذیر و گرفتاری‌هایی که دولت‌ها با آن مواجه بوده‌اند، مطلع نشده و متهم به عدم وفای‌به‌عهد و مسئولیت‌ناپذیری شوند. دولت تدبیر و امید، اکنون در سال آخر ایفای مسئولیت خویش قرار گرفته و در این شرایط دشوار که هم محصول دشمنی‌ها و تحریم‌ها و گرفتاری‌های بین‌المللی و هم حاصل فراگیری بیماری کرونا و هم در مواردی منوط به سوءمدیریت‌ها و خلف وعده‌ها و عدم نظارت‌ها و ناکارآمدی‌ها و کارشکنی‌هاست، باید با همه وجود بکوشد تا یک سال پایانی را با جدیت و توان مضاعف در خدمت به مردم طی کند و در نهایت، گزارش دقیق، جامع و واقع‌نگرانه‌ای از اقدامات، محدودیت‌ها، دستاوردها و مشکلات موجود به مردم ارائه کند. مردمی که زیر بار فشار سختی‌های روزمره، گرانی‌ها، معضلات اجتماعی و اقتصادی و بعضا سوءمدیریت‌های موجود، کمر خم کرده‌اند و بهره آنها از عملکرد مسئولان چیزی جز افزودن بر مشکلات و گرفتاری‌های روزمره‌شان نیست، حق دارند معترض این وضعیت‌باشند. 

دولت باید در این فرصت باقی‌مانده، با آسیب‌شناسی دقیق و میدان‌دادن به مدیران مردم‌دار خیر‌اندیش و واقع‌نگر که منفعت خود را در منفعت مردم و رنج مردم را رنج خود می‌دانند، در مسیر تحقق وعده‌ها و کاستن از مشکلات و زدودن رنج اقشار مختلف مردم و مقابله با فساد و رانت و تبعیض و بی‌عدالتی بکوشد و ضمن تشریح عملکردها و موفقیت‌ها دلایل ناکامی‌ها را بر‌اساس موازین و معیارهای علمی و فنی بیان کند تا اعتماد مردم به دولت بهتر از گذشته بازسازی شود و عزم آیندگان برای رفع کاستی‌ها فراهم شود که اهتمام به این امر می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد این دولت در یک‌ سال باقی‌مانده باشد.

 

یکشنبه هفته جاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در ارتباط مجازی با هیئت محترم دولت به موضوعات راهبردی از جمله: بیان نقاط ضعف و قدرت همچنین تنگناها و دستاوردها، مغتنم‌داشتن فرصت خدمت به مردم تا آخرین روز و حرف‌زدن با آنها در تبیین دستاوردها، کامیابی‌ها و ناکامی‌ها و چرایی آنها، اعمال اصلاحات اساسی در ساختار بودجه، نظام مالیاتی، نظام بانکی، اهتمام به رفع موانع تولید و اشتغال و حمایت از کارآفرینان بخش خصوصی، رفع تعارضات و ناهماهنگی‌های بین‌دستگاهی، پرهیز از خام‌فروشی، تمرکز بر امکانات داخلی و پیوند‌نزدن اقتصاد کشور به تحولات خارجی خصوصا آمریکا به‌عنوان نماد الگوی شکست‌خورده مکاتب بشری در اداره جامعه اشاره کردند که اهتمام به آنها می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی داشته باشد.

 

به نظرم آمد بسیار پسندیده است بابی گشوده شود تا در هفته دولت ضمن تشریح عملکردها و دستاوردها و بیان نقدها، «وظایف حکومت دینی نسبت به مردم» و «ویژگی‌های دولت مدرن» توسط متخصصان و صاحب‌نظران و اصحاب رسانه و مردم مورد توجه قرار گیرد و نسبت دولت و مجموعه حاکمیت با این ملاک‌ها و معیارها سنجیده شود تا نقدها و اصلاحات بر‌اساس منطقی پذیرفته‌شده شکل گیرد.

 

وظایف حکومت اسلامی در قرآن کریم در مواردی مورد اشاره قرار گرفته است. آیات 54 و 55 سوره یوسف وظیفه حاکمیت را در فراهم‌کردن زمینه اعتماد و تقویت توان اقتصادی و امانت‌داری حکومت و جلب اعتماد مردم با ویژگی‌های «حفیظ» و «علیم»بودن بر‌شمرده است و در آیات 12، 52 و 80 سوره انبیا بر اهتمام حکومت به جلب مشارکت مردم و توجه به پیشرفت صنعتی و ارتقای توان دفاعی و نظامی و افزایش بهره‌وری و بهره‌مندی افزون‌تر مردم که ثمره آن رفاه و آسایش و امنیت مردم است، تأکید دارد. اما ویژگی‌های «دولت مدرن» برگرفته‌شده از کتاب دولت مدرن نوشته ریستوفر پیرسون نیز در جای خود تأمل‌برانگیز است که مدل امروزی دولت را تبیین می‌کند. اگر به حکمرانی خوب قائلیم، باید نسبت حکومت و دولت را با این 9 ویژگی بسنجیم.

1-کنترل انحصاری خشونت (تحت تعقیب و مجازات قرار‌گرفتن مجرمان و برقراری نظم توسط دولت و نبود نیروهای خودسر) 2- قلمرو جغرافیایی3- حاکمیت (یعنی حاکمیت از آنِ ملت است و مردم قدرت حکمرانی دارند) 4- مشروطیت (مقید‌بودن حکومت به حقوق ملت و عدم اجازه تعرض به این حقوق) 5- دیوان‌سالاری (به این مفهوم که مقامات، پست‌ها و جایگاه‌ها دارای شرح وظایف مشخصی هستند و ارتقا و انتصاب و جابه‌جایی‌ها بر‌اساس شایستگی افراد است) 6- قدرت غیر‌شخصی (قدرت از ماهیت شخصی فرد باید خارج شود و محک وفاداری به دولت، وفاداری به شخص نباشد؛ بلکه وفاداری به قانون مد‌نظر قرار گیرد) 7- اقتدار و حقانیت (به‌ معنای قدرت مشروع و موجه و نه کسب‌شده با اشکال ظاهری ) 8- مالیات (میزان وابستگی دولت به مالیات مردم که دولت را موظف به پاسخ‌گویی می‌کند) 9- شهروندی (اولویت‌دادن به حقوق مردم تا اگر تکلیفی هم از طرف حکومت به مردم واگذار شد؛ چون حکومت حقوق آنها را تأمین می‌کند، پذیرفته است) فرارسیدن هفته دولت فرصتی برای بازتعریف خدمتگزاری صادقانه و بی‌تکلف در حق مردم است.»

اخبار مرتبط هفته دولت چگونه نامگذاری شد؟ تابش: خبرنگار و رسانه آزاد و مستقل می‌تواند بهترین ضمانت برای مبارزه با فساد باشد توصیه‌های محمدرضا تابش به مجلس یازدهم آخرین نطق محمدرضا تابش پس از ۲۰ سال نمایندگی تابش: تنگ نظری ها، گرایشهای جناحی، قبیله ای، غیرعلمی عرصه را بر مردم تنگ کرده است

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا مقام معظم رهبری محمدرضا تابش هفته دولت سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی محمدرضا تابش هفته دولت دولت مدرن دولت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۹۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند

ایسنا/لرستان استاندار لرستان پایه اقتدار حکومت اسلامی را مردم دانست و با بیان اینکه هرجا خطا کرده‌ایم جاهایی بوده که از حضور مردم در صحنه‌های مختلف اقتصادی و اجرایی غفلت کرده‌ایم، گفت: باید کارها را به مردم واگذار کنیم.

ابوطالب شفقت امروز، هشتم اردیبهشت ماه در جلسه شورای شهرداران و شوراهای اسلامی که در محل سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار کرد: شورا پل ارتباطی بین دولت و مردم است، حال چه شورای اسلامی شهر باشد چه مجلس شورای اسلامی. ضرورت دارد در جریان اقتصادی و تولیدی مردم را مشارکت دهیم و آنان را تشویق به کسب و کار و مشارکت در کارهای تولیدی و اقتصادی کنیم.

استاندار لرستان بیان کرد: انتظار می‌رود اعضای شورای اسلامی شهر و روستاهای استان علاوه بر قانون شناسی، فرصت‌های موجود را شناسایی کنند. همچنین استفاده از پیمانکاران بومی به خصوص در طرح‌های کوچک شهرداری‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مناقصه محدود مسابقه محلی است، بیان کرد: باید مناقصه‌ها محدود برگزار شود و از ظرفیت پیمانکاران استان در پروژه‌های کوچک استفاده شود.

شفقت با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های استان در داخل استان بهره‌برداری شود و ارزش افزوده در شهرداری‌ها مساله‌ای مهم است، اضافه کرد: در استفاده از پیمانکاران بومی به ویژه در کارهای کوچک تعلل نکنید.

وی عنوان کرد: لرستان استانی سیل‌خیز است و ضرورت دارد منابع طبیعی، محیط زیست در اطراف شهر عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری را انجام دهند.

شفقت برساماندهی رودخانه‌های لرستان تاکید کرد و افزود: اختلاف‌نظری بین شهرداری خرم‌آباد و آب منطقه‌ای لرستان روی ساماندهی خرم‌رود وجود دارد که باید حل و فصل شود و هر کدام از آن‌ها که متولی محسوب می‌شوند موظف به ساماندهی رودخانه هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • شوراها بی‌واسطه‌ترین حلقه ارتباطی مردم و حاکمیت هستند
  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • مردم پایه اقتدار حکومت اسلامی را تشکیل می‌دهند
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم